רפואת שיניים בלייזר בישראל

שתל דנטלי בגישה מיקרוסקופית

שתף דף זה
תוכן עניינים

השתלת שתל בגישה זעיר-פולשנית ברפואת שיניים – Minimal invasive implant dentistry

אחת הבעיות הנפוצות ברפואת השיניים האסתטית היינה שחזור שן באזור הקדמי שנעקרה או עתידה להיעקר, באמצעות השתלת שתל ומניעה של ספיגת עצם ונסיגת חניכיים באזור המושתל. לא פעם אנו רואים פגיעה באסתטיקה באזור הקדמי למרות יציבות השתל.

בעבר, רוב המאמרים כתבו על ביצוע עקירה והשתלה מיידית באזור קדמי על מנת למנוע ספיגת עצם והצטמקות של החניכיים במימד אנכי ובמימד אופקי. חלק מהמאמרים אפילו הציעו החדרת שתל עם קוטר רחב על מנת לסגור את המרווח בין השתל שהושתל לבין הפלטה הבוקלית של העצם כיד למנוע ספית עצם באזור קדמי.

בשיטה של עקירה והשתלה מיידית המאמרים הצביעו על חיסכון של זמן טיפול שנעשה בפגישה אחת שכללה בין היתר נוחות ושביעות רצון של המטופל מהטיפול. הקונספט היה שמירה על נפח החיניכיים והעצם ללא ביצוע נוסף של השתלת רקמה רכה. בכך האמנו שאנחנו עושים את הדבר הנכון ושומרים על העצם מפני ספיגה עתידית באמצעות עקירה השתלה מיידית באותה ישיבה.

ראוי לציין שישנה קלסיפיקציה של 4 דרגות בביצוע השתלה מיידית לאחר עקירת שן באזור קדמי על מנת להגיע לאסתטיקה מקסימלית ולשחזר את השן שנעקרה.

רק בדרגה 1 ניתן לבצע עקירה והשתלה מיידית על מנת להגיע לתוצאות אתסטיות משביעות רצון ולשמור על נפח העצם והחניכיים. כאשר ישנה ספיגת עצם בוקאלית, ו/או נסיגת חניכיים, לא מבצעים השתלה מיידית, אלא קודם כל מבצעים השתלת עצם וחניכיים.

ביצוע העקירה בדרגה 1 מאפשרת השתלה מיידית כאשר עובי של פלטה בוקלית שלמה עבה, ונעה בין 0.5 – 1.5 מ״מ לאחר עקירה לרבות עובי רקמה רכה הנעה מעל 1 מ״מ.

רוב המחקרים מראים שרוב הפציינטים המטופלים מציגים פלטה בוקלית פחות מ״מ וכוללת רקמה רכה דקה, הדבר מסכן את האסתטיקה באזור הקדמי לאחר העקירה. לכן צריך לבחור את הפציינטים לאחר בדיקה יסודית של עובי הפלטה הבוקאלית ועובי רקמה רכה לפני ביצוע העקירה ותכנון מקדים. במידה ומבצעים את העקירה היא חייבת להיות מבוצעת בצורה א- טראומית על מנת למנוע שבר של הפלטה הבוקאלית.

הרמת סינוס - הדמיה

שלבי עבודה בהשתלה מיידית בדרגה אחת

  • החדרה של שתל לאחר עקירה בזוית יותר פלטינאלית ללא הרמת מטלה על מנת לא לגרום לספיגה והצטלקות של החניכיים.
  • החדרה של שתל רק במקרים של מכתשית שלמה
  • החדרה של זוית השתל משחקת תפקיד מכריע בהצלחת הטיפול
  • קוטר של השתל אינו אמור להיות רחב על מנת לתת לעצם להקיף את השתל.
  • ביצוע של כתר זמני, עדיפות כתר זמני מוברג – השומר על נפח חניכיים. ישנה חשיבות לבצע כתר זמני באותה ישיבה על מנת לשמור על הנפח של החניכיים.

כיום, מציגים טכניקה חדשה של השתלה זעירה ולא פולשנית השומרת על נפח רקמה רכה ללא הצטמקות וללא נסיגת חניכיים. את הטכניקה ניתן לבצע רק במקרים של עקירת שן בדרגה 1 דהיינו כאשר פלטה בוקלית שלמה לאחר ביצוע העקירה.

שלב א׳ – מבצעים עקירת שן לא טראומטית בעזרת מיקרוסקופ טיפולי, אך יחד עם זאת משאירים רק את הקיר הבוקאלי של השן – socket shield הנקרא מגן מכתשית. אין צורך להשאיר את מגן המכתשית עד קצה השורש אלא מספיק שיהיה כ-2 מ״מ תת חניכי.

הסיבות שמשאירים את חתיכת השורש באזור קדמי היינו שמירה על זרימת דם מליגמנט הפריודונטאלי, ושמירה על נפח החניכיים באזור קדמי.

שלב ב׳ – לאחר עקירת שן והשארת שארית שורש באזור בוקלי, מחדירים שתל מיידי עם כיוון פלניטאלי, ואת המרווח בין השתל לעצם הבוקאלית ממלאים עם עצם ממקור אדם, מבריגים כיפת ריפוי או כתר מוברג על מנת לשמור על מבנה הרקמה הרכה. טסיות עשירת בפיברין תורמות לריפוי מהיר ומקטין את הטראומה לאחר עקירת שן. את הפיברין ניתן לערבב עם עצם ממקור אדם.

התוצאות משביעות רצון. הטכניקה פשוטה למדי ומונעת הרמת מטלה והשתלות עצם מורכבות.

דרוש מעקב לטווח ארוך על מנת לראות האם מגן מכתשית תורם להצלחת הטיפול ומונע ספיגת עצם וחניכיים לאחר עקירת שן.

ראוי להדגיש שמקור הגדלה כמו מיקרוסקופ טיפולי היינו חשוב להצלחת הטיפול מפני שכל הטיפול מבוצע תחת קונספט של כיררורגיה זעירה ולא פולשנית תחת כלים ומחטים זעירים שמפחיתים את הטראומה על הרקמה הרכה ומאיצים את תהליך הריפוי.

כיום, הראייה בשחזור השן היינה מהסוף להתחלה, מחשבה תחילה מפתח להצלחה. ולא כפי שהיה נהוג פעם. הצלחת הטיפול נמדדת באסתטיקה המושגת בסוף לצד הפונקציונאלי שנמדד לטווח ארוך של שנים.

ד״ר אריאל סביון מתמקד במיקרו כירורגיה באמצעות מיקרוסקופ טיפולי ודוגל בשיטה זעירה ולא פולשנית בהרמת סינוס פתוחה/ סגורה, בהשתלות עצם ו/ואו בהשתלות דנטליות.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​