רפואת שיניים בלייזר בישראל

טיפולי שיניים בהרדמה כללית

שתף דף זה
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים).

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים.

מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל.

ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

ד"ר אריאל סביון

המטרה של הרדמה כללית בטיפולי שיניים

הרדמה כללית היא פעולה רפואית שמתבצעת ע״י רופא מרדים בעל רישיון מומחה מטעם משרד הבריאות.

המטרות העיקריות של הרדמה כללית הן: מניעת כאב בזמן טיפול שיניים ולאחריו, מניעת תזוזה של המטופל בזמן הפרוצדורה, והרפיית שרירי הלסת.

בזמן טיפול שיניים תחת הרדמה כללית, המרדים מלווה את הרופא שיניים מתחילת ההרדמה ועד חדר ההתאוששות. המרדים עוקב אחר הפציינט בזמן הניתוח, ושומר על מצבו הפיזיולוגי של הפציינט ובודק שהכל תקין.

לנוחיותכם, תוכן עניינים המאפשר מעבר מהיר לאזור בכתבה >>

סוגי ההרדמה:

  • טשטוש – החדרת תרופות דרך הוריד, הפציינט נמצא תחת הכרה, הכרה מעורפלת, והתרופות אמורות להפיג את החששות ואת האי נוחות שכרוכות בזמן הניתוח ו/או טיפול שיניים.
  • הרדמה כללית – הליך המבוצע עם הזרקת תרופות דרך הוריד ומאין איבוד הכרה מבוקר, הפציינט מונשם ע״י מכונת הנשמה, הפציינט מורדם עמוק. בתום הניתוח הפציינט מועבר לחדר ההתאוששות, ושם מטפלים בו עד התאוששות מלאה. הליך הרדמה היינו הליך בטוח עם סיכונים זעירים אך קיימים.

אילו טיפולי שיניים מבוצעים תחת הרדמה מלאה?

חלק מטיפולי השיניים נעשים כאשר המטופל או המטופלת שרויים בהרדמה כללית. טיפול שיניים בהרדמה מלאה יהיה לרוב טיפול מורכבים יחסית.

יחד עם זאת אפשרי שהטיפול יתבצע תחת הרדמה לאו דווקא בשל מורכבות הטיפול אלא בשל רמות חרדה גבוהות במיוחד בקרב מטופל זה או אחר. הרדמה כללית מאפשרת לרופא השיניים לבצע הליכים מורכבים או כאלה שמעוררים חרדה בלתי נשלטת אצל המטופלים, מבלי לגרום כאב או אי נוחות.

מספר סוגים של טיפולי שיניים עשויים להתבצע תחת הרדמה כללית בשל האופי של הטיפול וכאשר רוצים למנוע תחושת כאב. למשל: 

לחצו על סוג הטיפול למידע נוסף >>

במיוחד במקרים מסובכים, כאשר השן צומחת עקום או שמגיעה סמוך לסינוס, מקובל טיפול בהרדמה מלאה במהלך העקירה.

למידע נוסף בנושא עקירת שיני בינה >>

עקירת שיניים מרובות במהלך ביקור אחד במרפאה, מעלה את הסיכוי לכך שתועדף הרדמה כללית על פני הרדמה מקומית או סדציה. 

ניתוח השתלת שיניים, במהלכו מכניסים את השתל לעצם הלסת מתבצע בדרך כלל בהרדמה כללית.

המשך פעולת שחזור הפה, הכולל שתלים דנטליים מרובים, התקנת כתרים  או טיפולים משקמים נוספים, נעשה בהליך מורכב וממושך שלרוב נעשה בהרדמה. 

צוות המרפאה של ד״ר אריאל סביון | סביון מדיקל סנטר

לפי מה קובעים איזה סוג הרדמה צריך המטופל?

רופא השיניים מביא בחשבון כמה וכמה גורמים, כאשר מתקבלת ההחלטה באיזו שיטת הרדמה או טשטוש להשתמש. ככלל, רופא השיניים מתייחס לנסיבות הטיפול ולמצבם של כל מטופל ומטופלת, בכדי לבחור את סוג ההרדמה האופטימלית, תוך שיקולי בטיחות ויעילות. 

  • אופי ההליך הדנטלי – הרדמה כללית משמשת כאמור בעקירת שיני בינה, עקירות מרובות או טיפול השתלה. טיפולים קלים ויותר שגרתיים, לעומת זאת, נעשים בדרך כלל בהרדמה מקומית או תחת טשטוש קל.
  • היסטוריה רפואית של המטופלים  – מטופלים בעלי רקע של דום נשימה בשינה עשויים פחות להתאים לעבור הרדמה מלאה או טשטוש מאוד עמוק במהלך טיפולי שיניים. 
  • רמת החרדה הדנטלית – מטופלים הסובלים מרמות חרדה גבוהות עשויים לעבור את הטיפול ביתר נוחות תחת הרדמה כללית ולא תחת טשטוש קל, גם כאשר מדובר בטיפול די שגרתי.
  • גיל המטופלים – כאשר מגיעים לטיפול ילדים קטנים במיוחד, הרדמה כללית תאפשר לרופא לבצע את הטיפול על הצד הטוב ביותר. במיוחד נכון הדבר כאשר נדרש מהמטופלים להימצא בחוסר תנועה בזמן הטיפול.
  • משך זמן הטיפול – כאשר עומד על הפרק טיפול ממומך הדורש זמן, או כאשר מדובר בטיפולים מורכבים למדי, תהיה עדיפות להרדמה כללית במהלך הטיפול.

האם טיפול שיניים בהרדמה מלאה כרוך בכאבים?

טיפול שיניים בהרדמה כללית נחשב להליך רפואי ללא כאבים. תחת הרדמה, המטופלים למעשה נמצאים במצב של חוסר הכרה, מצב שלא מאפשר תחושה של כאב.

תרופות להרדמה או טשטוש עמוק ניתנות דרך הווריד או לעיתים בשאיפה של גז הרדמה, על מנת להשרות שינה עמוקה במיוחד, הדומה כאמור לחוסר הכרה. 

הרדמה רפואית מסוג זה יוצרת מצב שבו נחסמים האותות העצביים ומסלולי כאב במוח, והתוצאה היא שהגוף אינו מזהה כאב או אי נוחות במהלך טיפולי שיניים מכל סוג שהוא.

מדיווחי מטופלים עולה תחושת רגיעה לפני שקיעה בתרדמה, ואילו לאחר שהשפעת ההרדמה פגה הם אינם זוכרים דבר מפרק הזמן של הטיפול. במילים אחרות, מטופלים אינם חווים כאב, תחושת לחץ או שום מודעות למה שקורה בזמן הטיפול. 

סיכונים עיקריים ו/או תופאות לוואי בהרדמה כללית:

טופס הסכמה להרדמה כללית – הפציינט חייב לחתום על טופס הסכמה לרבות סיכונים וסיבוכים, למרות שהיינו הליך בטוח. הפציינט חייב ליידע את המרדים בהכל. ככל שיהיו יותר פרטים כך יימנעו הסיבוכים.

למי מומלץ לבצעי טיפולי שיניים תחת הרדמה כללית

ראוי לציין: מומלץ לבצע טיפולים נרחבים תחת הרדמה כללית הן מצד המטופל והן מצד הרופא המטפל.

איך להתכונן לקראת הרדמה מלאה?

קבלת טיפול שיניים בהרדמה מלאה דורשת תכנון והקפדה על הנחיות מקדימות. למשל:

  • יש לצום, להימנע מאכילה או שתייה 6 עד 8 שעות לפני הטיפול. צום מפחית את הסיכונים המלווים את ההרדמה.
  • אם אתם נוטלים תרופות כרוניות בקביעות, אין להפסיק ליטול אותם ללא התייעצות עם הרופא. חשוב לידע את רופא השיניים אם אתם נוטלים תרופות כלשהן ורק בהנחיה מפורשת יש להפסיק ליטול אותם לפרק זמן נקוב. 
  • לבשו בגדים נוחים ורפויים כדי להקל על הכנסת עירוי להרדמה, לפי הצורך. 
  • וודאו שאתם מגיעים ללא תכשיטים או חפצי ערך לקבלת הטיפול. 
  • ארגנו לעצמכם חבר או בן משפחה שיחזיר אתכם הביתה, שכן אין לנהוג לאחר הרדמה. לחילופין, חזרו הביתה במונית. 
  • אין לצרוך אלכוהול לפחות 24 שעות לפני הטיפול, כדי למנוע תגובה לא רצויה עם חומרי ההרדמה. 
  • יש לשים לב לכל הנחיה נוספת שרופא השיניים או המנתח מספק לכם, למשל בעניין אופן ניקוי השיניים לאחר הטיפול. 

טיפול שיניים בהרדמה כללית מתבצע במסגרת מרפאה או מרכז רפואי שבהם ישנם המתקנים והידע המאפשרים לבצע הליך כזה בבטחה. הרדמה נעשית באמצעות עירוי ובשילוב מסיכת נשימה כדי לגרום להליך מפוקח ובטיחותי. 

לאחר מכן רופא השיניים מבצע את הניתוח או הטיפול הנדרש בעוד המטופל מורדם לחלוטין. לאורך התהליך מתבצע ניטור מלא של סימנים חיוניים – קצב לב, לחץ דם, רמות חמצן וכיוצא בזה. רופא השיניים עשוי להשתמש גם בהרדמה מקומית לפי הצורך. 

לאחר שהטיפול מסתיים, הרופא המרדים או רופא השיניים מפחית את מינון תרופת ההרדמה, על מנת להוציא את המטופל ממצב חוסר ההכרה. הרופא משגיח לאורך ההתעוררות, כדי להבטיח שהשפעת ההרדמה פגה בצורה נאותה. 

טשטוש, הנקרא גם סדציה, עשוי להינתן במהלך טיפולי שיניים מסוימים. טיפולי שיניים תחת סדציה ניתנים כאשר נדרש מצב של טשטוש קל, ואין צורך בחוסר הכרה של ממש.

טשטוש יכול להינתן בצורות שונות, למשל בתרופות הרגעה לבליעה או על ידי מתן גז חנקן בשאיפה. לאחר מתן סדציה, המטופלים נשארים ערים, ומסוגלים לבצע את הנחיות הרופא במהלך הטיפול (ויחד עם זאת מרגישים נינוחים ושלווים).

תחת טשטוש, רופא השיניים יכול לבצע טיפולים כגון סתימות, עקירת שן או פעולות שגרתיות אחרות של שיקום הפה ושימור שיניים. ההתאוששות לאחר מתן טשטוש מהירה יחסית  וקלה יותר מאשר לאחר הרדמה כללית מלאה. המטופלים יכולים לחזור לשגרה לאחר הטיפול, כאשר מסתיימת התאוששות בהשגחת הרופא.

מה יש לעשות לאחר הטיפול?

לאחר שעוברים טיפול שיניים בהרדמה כללית ובמידה מסוימת לאחר סדציה, יש תמיד להישמע להוראות הרופא. באופן כללי, ניתן להיעזר בטיפים הבאים: 

  • לאחר הרדמה כללית, רצוי שתקבלו ליווי הביתה מאדם קרוב שישגיח עליכם למשך 24 שעות מתום ההרדמה. 
  • יש למלא בקפידה את כל ההוראות שקיבלתם מרופא השיניים או מכירורג הפה והלסת או מהרופא המרדים. שימו לב במיוחד להנחיות הקשורות לנטילת תרופות, הנחיות לגבי סוגי אוכל ושתייה רצויים וכדומה. 
  • הקפידו על מנוחה וקחו בחשבון שבזמן ההתאוששות אתם עשויים לחוש עייפות וטשטוש למשך לא מעט שעות. 
  • הימנעו מנהיגה או הפעלת מכשירים מסוכנים כגון כלי עבודה וכיוצא באלה, עד שהשפעת הטשטוש או ההרדמה יפוגו לחלוטין. 
  • ניתן להיעזר בקרח לקירור נפיחות מקומית הנובעת מהטיפול והקלה על שטפי דם. 
  • חשוב להימנע מצריכת אוכל או שתיה חמים מאוד.  

מי רשאי לבצע טיפול שיניים בהרדמה מלאה?

כירורג פה ולסת או רופא שיניים שעבר הכשרה מקצועית במתן הרדמה רשאים לבצע הרדמה כללית לצורך מתן טיפולי שיניים.

רק רופא בעל הרשאה לתת הרדמה, מטעם משרד הבריאות, מוסמך כחוק להרדים מטופלים לצורך מתן טיפול או ניתוח. רופא שהוכשר לכך בקיא בנהלי ההרדמה, ניטור נשימה ואותן פרוצדורות של טיפול ומענה ובכל תגובה למצב מצוקה הנובע מהרדמה. 

למי לא מתאים טיפול שיניים תחת הרדמה מלאה?

כיום, הודות לאמצעי זהירות מחמירים וניטור מתמיד, הרדמה כללית נחשבת בטוחה למדי עבור רוב המטופלים. עם זאת, חלק מהמטופלים אינם מתאימים מסיבות שונות, לעבור טיפולי שיניים או ניתוחי חניכיים בהרדמה כללית, על רקע של סיכונים בריאותיים ספציפיים.

מדובר למשל במטופלים בעלי מחלת לב ידועה, מטופלים הסובלים ממחלת ריאות חמורה או מחלה אחרת של דרכי הנשימה. טיפול שיניים תחת הרדמה מלאה עשוי שלא להתאים למטופלים הידועים כסובלים מדום נשימה בשינה או כאשר ידועה אלגיה לתרופות הרדמה ממינים מסוימים.

מחלות המלוות עם לחץ דם גבוה, מצבים סוכרתיים, היסטוריה של התקפי אפילפסיה, עלולים להגביר את הסיכון בטיפולים תחת הרדמה.

רופא השיניים ו/או והרופא המרדים בודקים בצורה יסודית את מצבו של כל מטופל, רקע בריאותי, מאפייני גיל, בריאות כללית וכדומה. כך אפשר להחליט מראש על שיטות טשטוש והרגעה חלופיות במידת הצורך.

איך נראית התאוששות לאחר הרדמה מלאה?

תהליכי התאוששות לאחר הרדמה הם לרוב הדרגתיים ויש הבדלים לא קטנים בין החוויה האישית של המטופלים השונים. באופן כללי, ניתן לצפות לשלבים הבאים: 

  1. התעוררות מההרדמה מלווה בתחושת נמנום, בלבול או חוסר אוריינטציה. תוך ההתאוששות, הרופא בודק כי המטופלים מרגישים בטוב ואין בין בעיה מיוחדת. 
  2. בתוך זמן מה המטופלים מרגישים יותר עירניים, מסוגלים להתיישב בכוחות עצמם, לשתות. חלק מהמטופלים עשויים לחוש בחילה, ראויה כפולה קושי לשמור על יציבות בהליכה. אלה סימפטומים ידועים וחולפים. 
  3. לפי הליכה הביתה, המטופלים כבר מרגישים חזקים יותר, החשיבה יותר צלולה אך תיתכן עדיין עייפות. תיתכן עדיין מעט סחרחורת, מעט כאבי ראש. וודאו שאתם מבינים את הנחית הרופא לפני עזיבת המרפאה. 
  4. בבית צריך להקפיד על מנוחה, בזמן שהגוף מפרק ופולט את שאריות חומרי ההרדמה. מומלץ למטופלים לנקוט משנה זהירות, לא להתאמץ ולא לנהוג אלא לנוח היטב לאורך יתרת היום ואף למשך 24 שעות. 
רפואת שיניים בלייזר דוקטור אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​