רפואת שיניים בלייזר בישראל

הלבנת שיניים בלייזר

שתף דף זה
תוכן עניינים

למה השיניים מתכהות?

התכהות של השיניים נגרמות בגלל משקאות תוססים ו/או משקאות חמים (קפה, תה שחור, תה ירוק) ו/או משקאות אלכוהול (יין, ויסקי), ו/או בגלל צבעי מאכל .אי לכך, צבע השן עובר שינויים והופך מבהיר לכהה במרוצת השנים.

זגוגית השן (האמייל) – יש תפקיד חשוב בהבהרת השן, שכן ככל שהאמייל שחוק יותר כך אפקט ההלבנה קטן יותר בגלל השתקפות החומר הפנימי (דנטין )דרך האמייל. הטיפול אפקטיבי יותר בצעירים (16-45) ופחות במבוגרים בגלל תהליך השחיקה של האמייל.

בכתבה זו נדבר על:

סוגי הלבנה/הבהרה

1. הלבנה/הבהרה ביתיתהבהרה שמתבצעת באמצעות סדי הלבנה אינדיבידואלי של המטופל, וחומרי הלבנה ביתית בריכוז הנע בין 10% לבין 22%. התהליך ארוך יותר ונע בין 4 עד 8 שבועות בממוצע. שימוש לא נכון יכול לגרום לצריבה בחניכיים ו/או לפגיעה במוך השן, ולרגישות יתר עקב שימוש ממושך במי חמצן על זגוגית השן.
2. הלבנת/הבהרת שיניים במרפאה באמצעות לייזר (דיודה ו/או ארביום כרומיום).

יתרונות הלבנת שיניים בלייזר לעומת שיטות מסורתיות אחרות

אלמנטיםהלבנת שיניים בלייזרשיטות מסורתיות
מהירותתוצאות מורגשות בביקור אחדמספר ביקורים ושבועות של טיפול בבית
אפקטיביותתוצאות דרמטיות יותרתוצאות דרמטיות פחות
בטיחותזעיר פולשני ובטוחפולשני וכואב
אורך חייםתוצאות ארוכות טווחתלוי בסוג הטיפול

בעבר, הלבנת שיניים הייתה תהליך שלוקח זמן, ולעתים קרובות כלל הרכבת מגשים מלאים בג'ל הלבנה לפרקי זמן ממושכים, או מספר טיפולים. עם כניסתה של טכנולוגיית הלייזר, תהליך הלבנת השיניים נעשה יעיל יותר.
הלבנת שיניים בלייזר פועלת באמצעות אור ממוקד (לייזר) להפעלת ג'ל ההלבנה, ומריחתו על השיניים. אנרגיית הלייזר עוזרת לחדור את השיניים, לשבור את הכתמים ושינוי הצבע, ולהלבין את השיניים מבפנים החוצה.

אחד היתרונות הגדולים ביותר של הלבנת שיניים בלייזר הוא המהירות שבה היא פועלת. מטופלים רבים רואים תוצאות ניכרות אחרי ביקור אחד בלבד. זה הופך אותה לאופציה אטרקטיבית.
בנוסף, הלבנת שיניים בלייזר היא הליך בטוח וללא כאבים. אין צורך בזריקות או בקידוח. יתרה מכך, מכיוון שהלייזר נשלט באופן מדוקדק וממוקד, קיים סיכון מזערי לנזק לרקמה או לחניכיים שמסביב.

יתרונות הלבנת שיניים בלייזר

  • הלבנה עם מכשיר לייזר אפקטיבי, עם ממוצע של הבהרה ב-8 דרגות מהצבע המקורי.
  • ב 75% מהמקרים הבהרה בוצעה בין 8-10 דרגות מהגוון המקורי.
  • ההשפעה של שינוי גוון בליזר בוצעה על פי הגוון ההתחלתי ולא לפי מין או גיל.
  • לייזר אפקטיבי יותר בהלבנת שיניים לעומת תכשירי הלבנה או שיטות הלבנה אחרות.
  • לא נראית רגישות יתר חריגה ו/או חימום של לשכת המוך לאחר הבהרת שיניים עם לייזר דיודה, ברוב המקרים. מטופלים כלל לא מתלוננים על רגישות פוסט אופרטיבית לאחר הלבנה.
  • עם מכשיר לייזר ניתן כל חצי שנה להלבין /להבהיר את הגוון ההתחלתי של השן בצורה בטוחה ללא חשש, ולהימנע מנזק על זגוגית השן כתוצאה מחשיפה מועטה של מי חמצן על זגוגית השן.
  • ע״פ מחקר שבוצע לאחרונה, כאשר ישנה חשיפה מוגברת של חומר הלבנה על זגוגית השן (הלבנה ביתית), יכול לגרום לנזק לחומר השן, וליצור משטח מחוספס ולעודד התיישבות של חיידקים.
  • בזמן ההלבנה לא חשוב רק ריכוז החומר של מי חמצן אלא גם זמן חשיפת החומר על זגוגית השן, לכן יש להיזהר בתרכיז ביתי בעיקר ושהנזק לא יהיה גדול יותר מהתועלת.

מהפכת הלייזר בתחום רפואת השיניים

השימוש בלייזרים ברפואת שיניים חולל מהפכה משמעותית, והוסיף דרכים חדשות, זעיר-פולשניות, לטיפול במגוון מצבי שיניים כמו:

  • הלבנת שיניים בלייזר: מאיץ את תהליך הלבנת השיניים על ידי הפעלת חומר ההלבנה;.
  • הסרת עששת בלייזר: הלייזר מעקר את האזור וממזער את הצורך בהרדמה;
  • ניתוח חניכיים בלייזר: משתמשים בלייזר לעיצוב מחדש של רקמת החניכיים, ולהסרת כיסי חיידקים העלולים לגרום למחלות חניכיים;
  • רגישות שיניים בלייזר: איטום קצות עצבים בשיניים כדי להפחית את הרגישות;
  • הליכי ביופסיה: בעזרת הלייזר ניתן להסיר דגימות רקמה קטנות למטרות ביופסיה;

ללייזרים ברפואת שיניים יש מספר יתרונות על פני שיטות מסורתיות, כולל הפחתת כאב ואי נוחות, זמני ריפוי מהירים יותר, והפחתת הסיכון לזיהום. הם גם מאפשרים הליכים מדויקים ומבוקרים יותר, ומפחיתים את הצורך בחיתוך ותפירה.

טכנולוגיה חדשנית זו נמצאת בשימוש במרפאת השיניים של ד"ר אריאל סביון.

הנחיות חשובות לקראת הלבנת/הבהרת שיניים בלייזר

  • ודאו שמרפאת השיניים עברה הכשרה מתאימה – הלבנת שיניים בלייזר נעשית במרפאת שיניים, שיש ברשותה לייזר היעודי לרפואת שיניים (לא קרן אור) ועברה הכשרה מתאימה, על ידי רופא שיניים בלבד (שינניות לא מוסמכות לבצע הבהרה).
  • לפני ההלבנה – חשוב לוודא שהמטופל ביצע ניקוי אבנית לפני, והחניכיים בריאות ללא מחלת חניכיים מתקדמת וללא דימום בנגיעה עם מחדר.
  • ביום ההלבנה – תחילה מבצעים פוליש, אחריו מבודדים את החניכיים, על מנת למנוע צריבה וכוויה, ולבסוף מניחים חומר הבהרה (מי חמצן בריכוז של 38%) על זגוגית השן בלבד.

האם הלבנת שיניים בלייזר מתאימה לכולם?

ישנם מספר גורמים שכדאי לקחת בחשבון:

  • רגישות שיניים וחניכיים: בעלי שיניים או חניכיים רגישות עלולים לחוות אי נוחות או כאב במהלך או לאחר ההליך.
  • עששת או מחלת חניכיים: אנשים עם עששת או מחלת חניכיים עשויים להזדקק לטיפול טרום הלבנה.
  • נשים בהריון או נשים מניקות: צריכות להימנע או לדחות ביצוע הלבנת שיניים בלייזר.
  • שיקום שיניים: אנשים שזקוקים לשיקום שיניים – סתימות, כתרים או ציפויים – צריכים לטפל בהם לפני שיעברו הלבנת שיניים בלייזר, כדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר.
  • גיל: הלבנת שיניים בלייזר פחות מתאימה לילדים ובני נוער, עקב השינויים וההתפתחות המתמשכים של השיניים והחניכיים שלהם.

איך הלבנת שיניים בלייזר מתבצעת בפועל?

  • סוגי הלייזר – הבהרת שיניים נעשת באמצעות לייזר דיודה, המגיע עם ראש מיוחד להלבנת שיניים שמותקן על הפייבר של הלייזר. הפרוצדורה מבוצעת באמצעות הנחת ג׳יל על משטח השן (מי חמצן בריכוז של 38% ) הג׳ל יחודי ומיועד רק לעבודה עם מכשיר הלייזר (מיוצר על ידי החברה עצמה).
  • תהליך הבהרה – מתבצע על ידי אנרגיה של הלייזר שנספגת על ידי חלקיקים מיוחדים שנמצאים בתוך הג׳ל, אשר מאקטבים את מי חמצן (מתבצע ערבוב של הג׳ל עם זרז לפני הנחתו על השן) ומזרז את תהליך ההבהרה של השן.
  • הקיט של ההבהרה – מגיע עם ג׳ל למניעת רגישות שן השיניים לאחר ההבהרה, הקיט הוא חד פעמי ולא ניתן לשימוש חוזר.

משך זמן ההלבנה עם לייזר

ההלבנה עם הלייזר מתבצעת לפי רבעים, ומתחלקת לשני חלקים:

  1. חלק א – בכל רבע ההלבנה נמשכת כ-30 שניות, בשלושה סיבובים, כלומר כל רבע מקבל אנרגיה בן 90 שניות בלבד. המטופל שוהה 10 דקות עם מי חמצן על זגוגית השן.
  2. חלק ב – מתבצע אותו דבר כמו חלק א, והמטופל שוהה 10 דקות עם מי חמצן.
    אורך הטיפול עם הלייזר אורך בסה״כ 3 דקות לרבע (שני החלקים) השווה ל 12 דקות לשני הלסתות. השהייה של המטופל עם מי חמצן אורכת כ- 20 דקות. אורך ההלבנה עצמה ברוטו נמשכת כ-40 דקות, והמטופל יוצא עם שיניים לבנות ללא רגישות ו/או כאבים.

כמה זמן מחזיקה הלבנת שיניים בלייזר?

אורך החיים של הלבנת שיניים בלייזר עשוי להשתנות בהתאם למספר גורמים, כגון תזונה, הרגלי היגיינת הפה ואורח חיים. עם זאת, עם טיפול ותחזוקה נאותים, התוצאות של הלבנת שיניים בלייזר יכולות להחזיק מעמד עד מספר שנים.

תוך כמה זמן אראה תוצאות?

מטופלים רבים מבחינים בהבדל ניכר בגוון השיניים לאחר ביקור אחד בלבד. הלבנת שיניים בלייזר עשויה להביא לשיפור משמעותי בבהירות השיניים תוך שעה אחת בלבד.

הבהרה במרפאה בלייזר בשילוב עם הבהרה ביתית

שילוב של הבהרה / הלבנה בלייזר במרפאה, ומסירת סדי הלבנה לשימוש ביתי לצורך תחזוקה. המטופל מקבל הוראות מפורטות על אופן השימוש ומשך השימוש.

טיפול בלייזר

הבהרת שיניים בשיטות אחרות

בבתי מרקחת או במקומות אחרים, ניתן להתרשם מערכות הלבנה ו/או משחות שיניים עם ריכוז חומר פעיל נמוך המבטיחות תוצאות מעולות במינימום מחיר ו/או זמן. אולםֿ, במציאות, ריכוז החומר הפעיל בתכשירים אלו נמוך מאוד והם אינם יעילות כלל. המסקנה – חבל על הכסף שנזרק, כי לא יהיו שינויים בתוצאות.

האם זה נחשב לתהליך בטוח?

לספקנים או לחוששים, תהליך הבהרת/הלבנת שיניים בלייזר היינו תהליך בטוח, ללא פגיעה בזגוגית שן, וללא הסרה של חומר השן כלל. לא נצפות תופעות לוואי מיוחדות לאחר ההבהרה ואין הגבלה של גיל בתנאי שהאמייל לא שחוק.

איך בוחרים רופא שיניים או מרפאה מוכרת להלבנת שיניים בלייזר?

כשמחפשים מרפאה להלבנת שיניים בלייזר, יש לשים לב למספר דברים:

  1. לבדוק אישורים וניסיון: חפשו רופא שיניים מורשה ומנוסה, או רופא שיניים שקיבל הכשרה והסמכה מתאימה לשימוש בלייזר. מומלץ לבדוק ביקורות מקוונות או המלצות מחברים שסומכים עליהם.
  2. לשאול על תהליך ההלבנה: להבין אותו ולוודא שהרופא משתמש בחומרים איכותיים.
  3. לקחת בחשבון עלויות: הלבנת שיניים בלייזר יכולה להיות יקרה יותר משיטות הלבנה אחרות. לכן חשוב לקבל הצעת מחיר ולעשות סקר שוק קטן כדי להבטיח שתקבלו מחיר הוגן עבור הטיפול.
  4. לבדוק אם המרפאה נקיה ומאובזרת, והאם הצוות מקצועי, אדיב ומסביר פנים.

תופעות לוואי לאחר ההלבנה/ההבהרה עם לייזר

רגישות קלה בשיניים, תחושת צריבה בחניכיים במקרה של זליגה, שחולפת לאחר מס ימים. אין תופעות בלתי הפיכות היכולות לסכן את בריאות השיניים או החניכיים.

הדגשהלפני ביצוע הבהרת שיניים, רצוי לבצע בדיקת התאמה אצל רופא שיניים. מומלץ לבצע ניקוי אבנית ופוליש לפני ההבהרה, על מנת להסיר כתמי קפה, ניקוטין, יין, וצבעי מאכל שונים.

במקרים של שיקום אסתטי ו/או ציפוי חרסינה, מומלץ לבצע תחילה הבהרת שיניים בלייזר, ולאחריו יבוצע שיקום דנטלי משקם ו/או משחזר על מנת להתאים את הצבע לשיניים טבעיות שהובהרו ולא להפך. חומר ההבהרה משפיע ומבהיר רק את השיניים הטבעיות.

כיצד לשמר את תוצאות הלבנת שיניים בלייזר?

  • להקפיד על היגיינת פה טובה: צחצוח פעמיים ביום, ושימוש בחוט דנטלי מדי יום יכולים לעזור להסיר רובד ולמנוע היווצרות כתמים חדשים על השיניים.
  • להימנע ממזונות ומשקאות הגורמים לכתמים: למשל קפה, תה, יין אדום ופירות וירקות בצבע כהה.
  • להשתמש במשחת שיניים מלבינה: שימוש במשחת שיניים מלבינה יכול לסייע בהסרת כתמי מפני השטח ולשמור על בהירות השיניים.
  • להגביל את השימוש בטבק: עישון ושימוש בצורות אחרות של טבק עלולים לגרום להיווצרות כתמים חדשים על השיניים.
  • לשתות הרבה מים: שתיית מים יכולה לעזור לשטוף חלקיקי מזון ולנטרל את החומצות שעלולות לגרום לעששת ולהכתים את השיניים.
  • בדיקות שיניים סדירות אצל רופא השיניים.

הנחיות לאחר הלבנה /הבהרה

עישון – לא מומלץ, עדיף להפסיק לעשן תקופה קצה לפני תחילת הטיפול, במהלכה ולאחריה, העישון יפגע בתהליך ההבהרה ויכתים את השיניים, השיניים בעת ההבהרה "נפתחות" בגלל ריכוז מי חמצן ומוכתמות בקלות.

משקאות ומאכלים – יש להימנע ממשקאות כגון: קפה, תה, יין אדום ומיצי הדרים באופן כללי. בעת הטיפול, השיניים הופכות לרגישות יותר להכתמה ולכן הדבר קריטי להשגת תוצאה מרשימה. מומלץ לא לחזור למשקאות הללו גם מספר שבועות בסיום ההבהרה. מומלץ לשתות רק מים עד שבוע לאחר סיום ההבהרה.

התוויות נגד הבהרה /הלבנה

  • לפציינטים ברוקסיסטים שחורקים שיניים עם שחיקות מרובות של האמייל
  • לפציינטים עם שחזורים נרחבים בחלל הפה
  • לפציינטים עם מחלת חניכיים מתקדמת ו/או חריפה.
  • לפציינטים עם שיניים אפורות שנפגעו מטטרציקלין בגיל צעיר או בגלל בעיה גנטית.
  • לפציינטים עם אנטומיה לא תיקנית של פני שטח האמייל לרבות פסים פנימיים.
  • לפציינטים שדורשים חיוך "הוליוודיי" עם ציפיות גבוהות (המלצה לציפויי חרסינה)
  • לפציינטים עם סיכון גבוה לעששת.
  • לפציינטים שאינם מקפידים על היגיינה אורלית ולא מצחצחים שיניים.

ניתן לעיין: שיקום פה ולסת: מדריך לחיוך מושלם

המאמר חובר בעזרת ד״ר אריאל סביון, בעל מרפאה פרטית בראשון לציון המתמקדת בטיפולי שיניים בלייזר/מיקרוסקופ.

דר אריאל סביון

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​