אסתטיקה ורפואת חניכיים פלסטית

שתף דף זה
מטופלת לאתר שיקום פה ולסת
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים משנת 2007, בעל תואר M.Sc מאסטר כפול (גרמניה) עם התמחות במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים) ברפואת שיניים.

בעל דרגת MASTERSHIP ב- World Clinical Laser Institute,  משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ.

בעלים של מועדון לימודי Master Implant שמקדמת את תחום השתלות שיניים בלייזר. חבר הנהלה במועדון לימודי Microscopic Dental Club שמקדמת את תחום המיקרוסקופיה בארץ ובעולם.

חוקר ומוביל דעה בתחום הלייזר הדנטלי והשתלות שתלים, יועץ לחברות דנטליות בינ״ל, בעל ניסיון נרחב בהרצאות בכנסים וקורסים בארץ ובעולם. 

ד"ר אריאל סביון

האסתטיקה האידיאלית: מיוון העתיקה עד לטיפולים דנטליים מודרניים

האומנות היוונית מימי קדם יחסה חשיבות למראה החיצוני והאטרקטיביות של האדם. כמו כן, האומנות עסקה במושג "הפרופורציה האלוהית" הקשורה לאסתטיקה והרמוניה בתחומי גוף האדם והפנים. בשנת 1978 לוין יישם את עקרונות "פרופורציות הזהב" באזור הפנים והשיניים. עקרונות אלו, עוזרים לחברות בני ימינו להגדיר מהו יופי אידיאלי.

לאטרקטיביות של אזור הפנים יש תפקיד חשוב בחברה המודרנית. האטרקטביות תורמת להערכה העצמית של האדם כלפי עצמו, ומעלה את הביטחון העצמי וגם מציעה ההזדמנויות חברתיות, ומקצועיות.

יסודותיו של החיוך האסתטי קשורים ליחס בין 3 גורמים – השיניים, מסגרת השפתיים והחניכיים. יסוד השיניים כולל את צורת השן, מיקומה וצבעה. יסוד השפתיים מתבסס על גודלה, צורתה, וחשיפת השיניים. יסוד החניכיים קשור להרמוניה, ושלמות החניכיים.

הרצון לחיוך יפה ואידיאלי, הפך למרכיב מרכזי של מטופלים רבים בפנייתם לטיפול אסתטי. האקדמיה האמריקאית לאסתטיקה דנטלית דיווחה כי מעל 80% מהמטופלים פונים לטיפול במטרה לשפר את האסתטיקה הדנטלית שלהם. לאחרונה, עם כניסת האסתטיקה הדנטלית כגורם המוביל לרפואת חניכיים פלסטית ואימפלנטולוגיה, פותחו טכניקות מיקרו-כירורגיות רבות לשיפור האסתטיקה של השיניים.

ניתוחים פלסטיים של החניכיים

ניתוחים פלסטיים של החניכיים הם הליכים כירורגיים שמבוצעים כדי למנוע או לתקן ליקויים אנטומיים, התפתחותיים, טראומטיים או הקשורים למחלה בחניכיים. 

בניתוחים אלו מבצעים השתלת חניכיים, טיפול לכיסוי שורש עקב נסיגת חניכיים, תיקון פגמים אסתטיים סביב שתלים, הארכת כותרת אסתטי, שימור חניכיים בבקיעת שן אקטופית, הסרת פרנום (קפל עור המהווה חיבור בין החניכיים לשפה) לא תקין, ועיצוב רקמה רכה.

ניתוח חניכיים תופס מקום חשוב בבריאות הפה ושיקום. טיפולים מסוג זה עשויים להיות חיוניים בשיקום הפה ובשמירה על החניכיים והשיניים מפני התדרדרות. בשורות הבאות נתייחס למטרתו של ניתוח חניכיים, נפרט באילו מצבים הוא נדרש, אילו סוגים של ניתוחים מודרניים ומתקדמים זמינים כיום, איך להתכונן לקראת הניתוח ועוד.

מטופל בן 25 עם נסיגת חניכיים ושורשי שיניים חשופים (תמונה עליונה). לאחר השתלת חניכיים, ניתן להתרשם מכיסוי מלא של השורשים ועיבוי רקמה רכה ליציבות הרקמה לשנים רבות.
מטופל בן 33 עם קו חיוך גבוה ונסיגת חניכיים עם שורשי שיניים חשופים (תמונה עליונה). לאחר השתלת חניכיים, ניתן להתרשם מכיסוי מלא של השורשים ועיבוי רקמה רכה ליציבות הרקמה לשנים רבות עם קבלת תוצאה אסתטית מקסימלית.

מהו ניתוח חניכיים ומה מטרתו?

למעשה לא מדויק לומר שיש רק ניתוח חניכיים מסוג אחד. אך לפני שנפרט על כמה מהסוגים הקיימים, ראוי לתת את הדעת על התכלית והמטרה של הטיפול. 

ניתוחי חניכיים הם למעשה שורה של הליכים רפואיים, שנועדו לטפל במחלות חניכיים ובמחלות שפוגעות ברקמה התומכת של השיניים ושל שורשי השיניים. 

מטרה עיקרית של ניתוח זה היא לטפל במצבים שלא ניתן לטפל בהם בצורה יעילה מספיק בשיטה שאיננה ניתוחית (כלומר בטיפול שמרני). במידה ואין די בפתרונות כגון ניקוי אבנית והקצעת שורשים, עשוי הרופא להמליץ על ניתוח חניכיים

מטרה מרכזית של הניתוח היא לעצור מחלת חניכיים ולטפל בהשלכותיה. הטיפול מתאים כאשר מאובחן מצב דלקתי כרוני בעל השפעה ברורה על רקמת החניכיים ועל רקמות נוספות סמוכות. מחלה זו עלולה, אם היא לא מטופלת, להוביל לנזק חמור בעצם התומכת בשיניים.

חוסר טיפול עלול אף לגרום להיחלשות השיניים וכן לאובדן שיניים באופן חסר תקנה. על ידי טיפול ברקמה חולה, טיפול בכיסי חניכיים והתערבות נוספת לפי הצורך, ניתן לעצור את מחלות החניכיים ובכך לשמור על השיניים הטבעיות. 

מטרה נוספת של ניתוחי חניכיים יכולה להיות אסתטיות. כאשר מטופלים סובלים מנסיגת חניכיים משמעותית, ניתן על ידי ניתוח ועל ידי השתלת חניכיים להשיג תוצאה טובה הן מבחינה רפואית והן מבחינה אסתטית.

נסיגת חניכיים אשר חושפת את שורשי השיניים עשויה להיות מלווה ברגישות לחום ולקור וכן סיכון מוגבר לנזק של עששת בשורשים. השתלת חניכיים מאפשרת להשיג כיסוי נאות של השורשים שנחשפו. התוצאה היא הפחתת הרגישות וכן חיוך אסתטי, יפה וטבעי יותר. 

באילו מצבים נצטרך לעבור ניתוח חניכיים?

ניתוח חניכיים הינו טיפול שיכול לסייע בכמה וכמה מצבים שונים. למשל: 

  1. טיפול במחלת חניכיים מתקדמת – במידה ומטופל או מטופלת סובלים ממחלת חניכיים מתקדמת, ניתוח יוכל לעזור בכמה היבטים. הניתוח מטפל בכיסי החניכיים ויכול להתמודד גם עם מצבים של אובדן עצם. במהלך הטיפול ניתן להסיר אבנית בצורה יסודית מאוד, להתמקד בטיפול בכיסי החניכיים וכן להשתיל רקמות עצם לפי הצורך. 
  2. טיפול בנסיגת חניכיים – כאשר נסיגת חניכיים לא טופלה בשלב ראשוני שורשי השיניים נחשפות. על מנת לכסות את שורשי השיניים ניתן לבצע השתלת חניכיים, על ידי שימוש ברקמה שנלקחת מאזור אחר של חלל הפה. הרקמה נתפרת לאזור הפגוע, כך שהיא מכסה את השורשים ומטפלת ברגישות (בליווי יתרונות אסתטיים למטופלים). 
  3. טיפול אסתטי נוסף – ישנם מצבים שבהם ניתן לעצב את החניכיים להשגת מטרה אסתטית נוספת. טיפול זה מאפשר לשנות את המיקום של עודפי רקמה בחניכיים, כך שמתקבל מצב של הארכת כותרת השן. התוצאה היא מראה אסתטי וטבעי יותר של השיניים ביחס לחניכיים. 
  4. ניתוח חניכיים משולב עם השתלה דנטלית – לעיתים לצורך טיפול של השתלת שיניים, נדרש הליך מקדים של ניתוח בחניכיים. ניתוח מסוג זה נדרש כאשר צריכים לפנות מקום מתאים לצורך השתלה וקיבוע השתל. 
באילו מצבים נצטרך לעבור ניתוח חניכיים | סביון מדיקל סנטר

סוגי ניתוחי חניכיים

ניתוחי חניכיים יכולים להיות מסוגים שונים, בתאם לאופי מחלת החניכיים. סוג הניתוח נבחר על פי  מצבו של המטופל, המטרה שרוצים להשיג וטיב הניסיון המקצועי של הרופא. 

סוג אחד של ניתוחי חניכיים כולל הרמה של החניכיים לצורך ניקוי והסרת אבנית. טיפול מסוג זה נחשב מתאים להקטנת כיסי חניכיים ולניקוי טוב יותר של השיניים.

ניתוח חניכיים בשילוב השתלת חניכיים מתאימה כאשר מאובחנת נסיגת חניכיים משמעותית. הרקמה המושתלת עשויה להילקח מרקמת החך או ממקור אחר. לאחר מכן תופרים את הרקמה לאזור שבו ישנה נסיגת החניכיים. 

ניתוח חניכיים תחת מיקרוסקופ מאפשר לבצע ניתוח בגישה זעיר-פולשנית, תוך שיפור הדיוק והשגת תוצאות מצוינות גם במקרים מורכבים. 

ניתוחי חניכיים בלייזר נחשבים לחדשניים ביותר, מקצרים את משך הטיפול, מקצרים את תקופת ההחלמה, מקטינים דימום ומאפשרים לבצע טיפול ללא צורך בחיתוך וללא צורך בתפרים. 

ישנם ניתוחים שמשולבים עם טיפול לזירוז התחדשות ברקמת העצם התומכת. בטיפול נעשה שימוש במעין רשת או ממברנה שמאפשרת התחדשות של העצם וריפוי של רקמות חיבור. 

במקרים של ניתוחי חניכיים כאשר אובחן אובדן עצם חמור, ניתן לשלב בטיפול השתלת עצם. 

טיפול ניתוח אסתטי gummy smile (חשיפה מוגברת של החניכיים)

גאמי סמייל (gummy smile), או חיוך חושף חניכיים בעברית, הוא מצב רפואי שמשמעותו חשיפה של החניכיים ביותר מ-2 מ"מ מהשפה העליונה. 

תיקון של גאמי סמייל חשוב לאסתטיקה של החיוך ולהערכה העצמית של המטופל. טיפול ניתוחי בגאמי סמייל מבוצע על ידי כריתת חלק מהחניכיים כדי לחשוף את השן הנסתרת או על ידי הזזת הגבול בין השן לחניכיים, לעיתים כולל הסרה של חלק מהעצם.

מטופל בן 35 עם חשיפה מוגברת של החניכיים(תמונה עליונה). לאחר הארכת כותרות ניתן להתרשם מחיוך טבעי ואסתטי עם החלפת 4 כתרי חרסינה וסגירת מרווח בין השיניים הקדמיות.

טיפול בבעיות חניכיים בלייזר

טיפול בלייזר במחלות חניכיים הוא אחד הטיפולים המתקדמים שמבוצעים במרכז הרפואי סביון מדיקל סנטר. הטיפול משלב טכנולוגיית לייזר מתקדמת בשיטה פחות פולשנית ועם תוצאות מדויקות במיוחד. ד"ר סביון משתמש בסוגים שונים של לייזרים לטיפול ברקמות רכות וקשות בחלל הפה.

למשל לייזר ארביום כרומיום, לייזר באורך גל של 2780 בספקטרום אלקטרו-מגנטי, המשמש לטיפולים שונים במחלות חניכיים, טיפולי עצם ושיקום שיניים. לייזר יכול לשמש בצורה טובה מאוד עבור הליכים שמתמקדים ברקמות רכות.

לייזר מאפשר תוצאות טובות מאוד בטיפולים כגון חיטוי כיסי חניכיים, הארכת כותרות וגם בטיפולים מסוגים אחרים כגון והלבנת שיניים. השילוב של טכנולוגיית לייזר עם טכניקות מיקרוסקופיות משפר את הדיוק והיעילות של הטיפולים, ומבטיח תוצאות טובות יותר ונוחות למטופל.

היתרונות של טיפולים בלייזר כוללים קיצור של זמן הטיפול, הפחתת כאבים והפחתת אי נוחות, מעט מאוד דימום ולעיתים ללא דימום כלל, הקטנת פגיעה ברקמות סמוכות ומניעת נזק לרקמה סמוכה כפי שמתקיים בשיטות חלופיות (שימוש בטורבינה). כמו כן בטיפול בלייזר אין צורך בחתכים, ללא תפרים, מינימום אי נוחות וחזרה מהירה לשגרה. 

באותו נושא | טיפולי שיניים בלייזר

הארכת כותרת בלייזר

הארכת כותרת קלינית (הארכת חלק השן הגלוי בפה) היא ניתוח שכיח בטיפול חניכיים. סקר שנערך לאחרונה ע"י האקדמיה האמריקאית לרפואת חניכיים מצאה שכ-10% מכלל ניתוחי החניכיים שבוצעו, היו להארכת הכותרת הקלינית. ביצוע ההליך הניתוחי דורש הכנה כנדרש והערכה מלאה ע"י רופא השיניים של מבנה הפה והלסת.

מטופל בן 35 עם פרנום, עודפי חניכיים ודיאסטמה בינשינית(תמונה עליונה). לאחר הארכת כותרות בלייזר ניתן להתרשם מחניכיים מעוצבות עם החלפת 4 כתרי חרסינה וסגירת מרווח בין השיניים הקדמיות.

ניתוחי חניכיים תחת מיקרוסקופ

ניתוחי חניכיים תחת מיקרוסקופ, כפי שמבצעים בסביון מדיקל סנטר, מהווים התקדמות משמעותית בתחום טיפולי השיניים. במהלך הטיפול נעשה שימוש במיקרוסקופ מתקדם.

הטיפול תחת מיקרוסקופ מאפשר לבצע ניתוחי חניכיים תוך השגת שיפור משמעותי של רמת הדיוק. כמו כן שיטה זו מאפשרת גישה זעיר פולשנית במיטבה. טכניקה זו משפרת באופן משמעותי את הדיוק וההצלחה של הניתוח וכן מזרזת את זמן ההחלמה.

השימוש במיקרוסקופ בניתוחי שיניים וחניכיים אינו רק עניין של הגדלה בלבד. טיפול מסוג זה נעשה בתנאי תאורה טובים יותר ובשילוב תצוגה מפורטת במיוחד של כל האזור המטופל.

הנראות המשופרת מאפשרת לבצע בהצלחה יתרה ניתוחי חניכיים מורכבים או עדינים. המיקרוסקופ שמתופעל על ידי הרופא המיומן מבטיח זיהוי מלא וטיפול נכון עד הפרטים הקטנים ביותר. הדיוק שמספק המיקרוסקופ מוביל לטיפול מדויק שעל פי רוב מאפשר לקצר מאוד את זמני החלמה. המטופלים יכולים לצפות לפחות אי נוחות בזמן הטיפול ולתוצאות טובות מאוד.

עשוי לעניין אותך:  טיפול במחלות חניכיים בשילוב של אמדוגיין

בשורה התחתונה, ניתוחי חניכיים תחת מיקרוסקופ נעשים בגישה פחות פולשנית, בטכניקה מהחדשות ביותר כיום. המומחיות והטכנולוגיה משתלבים יחדיו בסביון מדיקל סנטר ומשפרים את חווית המטופלים במהלך הטיפול וגם לאחריו.

פרוצדורות אסתטיות לטיפול במומים תוך-גרמיים בפה

טיפול במומים תוך-גרמיים עמוקים נועדו לשפר את ההישרדות של השן ע"י חידוש רקמת החניכיים האבודה. מנגד, באזורים חשובים אסתטית, שימור (או שיפור) של האסתטיקה של הפה הוא יעד חשוב לא פחות.

לאורך השנים, הופיעו טיפולים פשוטים יחסית במומים תוך-גרמיים בטכניקות ניתוחיות שמבוצעות בקלות עם פחות כאבים ואי נוחות לאחר ניתוח, פחות תוצאות שליליות ועלות נמוכה יותר. חשוב להדגיש כי במומים תוך-גרמיים שאינם עמוקים הטיפול המומלץ הוא הטיפול הלא-ניתוחי בשילוב סוגי לייזר.

מטופלת בת 42 עם נסיגת חניכיים בשיניים קדמיות תחתונות, ניידות שיניים (תמונה עליונה) לאחר השתלת חניכיים תחת מיקרוסקופ, בוצעו כתרי חרסינה בודדים עם תוצאה אסתטית טבעית ללא צורך בעקירות ושתלים.

הנחיות והכנה לניתוח

לפני ביצוע ניתוח חניכיים מומלץ למטופלים להקפיד על ביצוע הנחיות הרופא, על מנת להפחית אי נוחות, לזרז החלמה ולמנוע תופעות לוואי. בין ההכנות וההנחיות המרכזיות לקראת הניתוח: 

צוות המרפאה של ד״ר אריאל סביון | סביון מדיקל סנטר

הליך הניתוח בקווים כלליים

כאשר יודעים מה צפוי בניתוח, ניתן להשיג שקט נפשי ופחות דאגה. וודאו שאתם מקבלים את המידע המלא הנדרש לפני הטיפול. הרגישו חופשיים לשאול את הרופא כל שאלה. באופן כללי, התהליך הוא כזה: 

  1. כדי למנוע אי נוחות וכאבים וכדי להקל על הטיפול, אתם צפויים לקבל הרדמה לפני הטיפול.  הרדמה יכולה להיות מקומית או כללית. 
  2. במידה ומדובר בניתוח חניכיים רגיל, הרופא מבצע חתכים בחניכיים באזור המיועד לטיפול. במידה והטיפול נעשה באמצעות לייזר, אין צורך לבצע חתכים והטיפול מאוד ממוקד.
  3. האזור עובר ניקוי יסודי. מבצעים ניקוי של אבנית, הקצעת שורשים לפי הצורך והסרת רקמות פגועות. במהלך הטיפול, לפי התהליך שהוסבר מראש, תבוצע השתלת חניכיים ויתכן שתבוצע השתלת עצם במידה וזה נדרש. 
  4. בסוף הטיפול מבצעים תפירה של הרקמה. במידה ומדובר בטיפול לייזר, הרי שאין צורך בתפרים והטיפול איננו רק קצר יותר אלא גם בעל החלמה מהירה יותר. 
ייעוץ של ד"ר אריאל סביון

החלמה לאחר ניתוח חניכיים וחשיבות המעקב הרפואי

החלמה לאחר ניתוח חניכיים דורשת תשומת לב והקשבה להוראות הרופא. תשומת לבכם תוכל לעזור בהחלמה ומניעת סיבוכים. הרופא יסביר לגבי פרק הזמן שבו מומלצת מנוחה, הימנעות ממזונות קשים, חמים או מתובלים מאוד.

לצורך טיפול בכאב, תוכלו לקבל מרשם למשככי כאבים או להשתמש בתרופות ללא מרשם במידה וישנם כאבים קלים. כמו כן הרופא יסביר איך ניתן לשמור על היגיינת הפה בזמן ההתאוששות וההחלמה. לפי הצורך יש להשתמש בפתרונות שטיפה ולהיזהר מפגיעה ברקמה שטופלה. 

מעקב רפואי הינו דבר חשוב ואף חיוני. המטרה היא שעין מקצועית תבחן ותבדוק שהריפוי מתקדם כהלכה. הרופא ינחה אתכם מה לעשות לפי הצורך ויוכל לתת את הדעת לכל בעיה שעלולה להתעורר.

ביקורים במרפאה לפי ההמלצות יאפשרו לרופא השיניים לבדוק שאכן החניכיים מתאוששים כמצופה ובקצב הרצוי. מעקב רפואי מהווה הזדמנות לקבל הסבר כיצד להמשיך ולשמור על היגיינת הפה בצורה נכונה ואפקטיבית. טיפול מתמשך בשילוב הדרכה מקצועית יעזור לכם ליהנות משקט נפשי, החלמה מוצלחת ושביעות רצון מיטבית. 

טיפול אסתטי לכיסוי השורש ללא חיתוך החניכיים

ניתוח לכיסוי שורש השן ללא חיתוך במקומות נראים לעין, עשוי להביא לריפוי מהיר ואיכותי של הפצע הניתוחי. הניתוח נעשה במחלות חניכיים שונות, כגון נסיגת חניכיים, ועבר מספר שינויים בדרך בו הוא מבוצע בשנים האחרונות. בטווח הקצר והארוך, תוצאות הניתוחים נראות חיוביות.

מטופלת בת 45 לאחר שבוצעה לה הארכת כותרת בלייזר ללא תפרים (תמונה עליונה). ניתן להתרשם מהחלמה של החניכיים לאחר הדבקת ציפויי חרסינה. ניתן להתרשם מהרמוניה בין השיניים והחניכיים.

שתלים ואסתטיקה

בעבר ההסתכלות על שתלים היו בעיקר בהקשר של עמידות ושרידות השתל. כיום, האסתטיקה של השתל תופסת חלק משמעותי בטיפול בשתלים. שאלה שעולה פעמים רבות היא תזמון הכנסת השתל – באופן מידי לאחר עקירת השן או זמן מה לאחר העקירה. היתרונות של הכנסת שתל באופן מידי הם שההכנסה של השתל פחות טראומטית, כוללת פחות פעולות כירורגיות והשתל יציב יותר, אפילו במקומות עם זיהום.

מנגד, זוהי פעולה רגישה שדורשת מיומנות רבה. הבחירה בסוג הטיפול תלויה באנטומיה של הרקמות הרכות והעצם באזור, לצד גורמים נוספים אותם מעריך רופא השיניים. מעריכים כי בעתיד טכניקות חדשות של שתלים בעזרת הדמיה תלת מימדית ישנו את התחום ויגרמו להכנסת שתלים קלה, טובה ואסתטית יותר.

מטופלת בת 75 שברה את השן. באותה ישיבה, בוצעה לה עקירה והשתלה מיידית ללא חתכים וללא תפרים. בתמונה עליונה ניתן להתרשם מאיכות רקמה רכה סביב השתל לאחר שלושה חודשים, ללא ספיגת רקמות כלל. בתמונה תחתונה - הברגת כתר זירקוניה מוברג ע״ג שתל. בשלוש פגישות בלבד, המטופלת סיימה את הפרוצדורה הטיפולית עם תוצאה סופית מושלמת.
מטופלת בת 75 שברה את השן. באותה ישיבה, בוצעה לה עקירה והשתלה מיידית ללא חתכים וללא תפרים. בתמונה עליונה ניתן להתרשם מאיכות רקמה רכה סביב השתל לאחר שלושה חודשים, ללא ספיגת רקמות כלל. בתמונה תחתונה - הברגת כתר זירקוניה מוברג ע״ג שתל. בשלוש פגישות בלבד, המטופלת סיימה את הפרוצדורה הטיפולית עם תוצאה סופית מושלמת.

טיפול אסתטי ניתוחי לאחר אובדן שן ושתל בשן בודדה

אובדן שן יכול ליצור בעיות תפקודיות ואסתטיות. למרות ששתלים מסוגים שונים עשויים לפתור את הבעיה התפקודית, הם לעיתים יכולים להיראות לא אמיתיים. ניתוח תיקון פלסטי המבוצע בגישות ושיטות שונות הוא הטיפול העיקרי לתקן את הבעיה האסתטית שנוצרה.

תוצאת הטיפול בשתל בשן בודדה נמדדו באופן מסורתי אך ורק על ידי אמצעי מדידה פיזיקליים של הרקמה, אך בשנים האחרונות החלו להעריך גם את התוצאות האסתטיות ותחושות המטופל לאחר ההשתלה. התוצאה האידיאלית מבחינה אסתטית היא השתלבות מושלמת של השתל ברקמות מסביב השן והשיניים שליד.

תוצאות אסתטיות של תוספת עצם ורטיקלית

לעיתים קרובות הכנסת שתלים באזור האסתטי דורשת תכנון מורכב של הטיפול. ליקויים בעצם הורטיקלית הם כנראה המקרים התובעניים ביותר, כיוון שלעיתים קרובות יש צורך בשיקום העצם לפני הכנסת השתל ושיקום שחזור מעבר. ישנן מספר טכניקות להשגת תוספת לעצם הורטיקלית אך רגנרציה של העצם נותר השיטה הנפוצה והמתועדת ביותר. 

רגנרציה של העצם מאפשר שחזור תלת ממדי, שהוא חיוני למיקום שתלים נכון ולאסתטיקה, ויש לו פחות חסרונות מאשר טכניקות אחרות. עם זאת, למרות שנעשה באופן נרחב בקליניקה, רגנרציה של העצם הורטיקלית תלוי מאוד במפעיל וכולל עקומת למידה משמעותית.

מטופל בן 58 סדק את השן עם כתר חרסינה (ניב). ניתן להתרשם מהפיסטולה בעקבות הסדק של השן. השן לא ברת הצלה ויש לעקור אותה.
בהמשך לתמונה הקודמת, בוצעה עקירה והשתלה מיידית באותו מעמד. ניתן להתרשם מאיכות רקמה רכה ותוצאה סופית עם כתר זירקוניה מוברג.

טיפול ברקמות הרכות מסביב לשתל

טיפול בשתלים לאחר אובדן שיניים, בין אם זה השתלה מאוחרת, מוקדמת או מיידית, יכול ליצור סיבוכים ביולוגיים או ביומכניים שונים. הבעיה הגדולה ביותר מבחינה אסתטית עלולה להיות חתך של הרקמה הבוקאלית, שעלול לגרום לשחזור כותרת גדול מדי ו/או לחשיפה לשתל/לתומכן.

אסתטיקה דנטלית

מספר גורמים אנטומיים ופתולוגיים עלולים לגרום לתזוזה של פסגת הרקמה סביב שתלים. ישנם טיפולים שונים של לטיפול בחתך ברירית הבוקאלית סביב שתלים, אותם ניתן לקבץ לניתוח של הרקמות הרכות והחניכיים עם או בלי תמיכה ע"י הכתר ורגנרציה של העצם. 

טיפול בחתך ברקמות הרכות עם שתלים הוערך בספרות המקצועית בסדרת תיאורי מקרה ובמחקרים אורכיים ורטרוספקטיביים, אך רק במחקר מבוקר אקראי אחד. המסקנה העיקרית היא שטיפול ברירית החניכיים במקרי חתך ברקמות הרכות עם שתל מייצר פחות כיסוי של הרקמה מאשר בטיפול בנסיגת חניכיים בשיניים רגילות. אף על פי כן, נראה כי ניהול שחזור זמני תקין, לפני ואחרי ניתוחי רירית בוקאלית, משפר את כיסוי הרקמות הרכות, בקירוב לזה שדווח בשיניים.

חשיבות האסתטיקה בטיפול

המטרות העיקריות של טיפול בניתוחים פלסטיים בשיניים והכנסת שתלים הם שיקום התפקוד של הפה ועמידה בדרישות האסתטיות של המטופלים. רופא שיניים שמבין את החשיבות של האסתטיקה יכול לספק שירות טוב ואיכותי יותר למטופליו ועשוי לשפר את יחסי רופא השיניים–מטופל.

האם ניתוח חניכיים כואב ומהם הסיכונים האפשריים?

ניתוח חניכיים, כמו כל הליך ניתוח, עשוי להיות מעורב עם אי נוחות מסוימת. כאמור, אם בוחרים בטיפולי לייזר וטיפול תחת מיקרוסקופ, ניתן ליהנות מתוצאות מדויקות, הפחתת כאבים והפחתת אי נוחות.

במידת הצורך, ניתנת הרדמה מקומית בזמן הטיפול ושימוש בתרופות משככות כאבים לאחר מכן. רמת הכאב היא אינדיבידואלית, תלויה גם בסוג הניתוח וכן במיומנת הרופא. רמת הכאב לאחר הניתוח היא בדרך כלל קלה למדי עד בינונית.

הסיכונים הקשורים לניתוח חניכיים הם נדירים. לרוב ניתן טיפול באופן שמקטין סיכוי לזיהום. בחלק מהשיטות ניתן לצפות לרמה מסוימת של דימום ונפיחות. תופעה אפשרית היא רגישות לטמפרטורות חמות וקרות. חשוב לעקוב אחר הוראות הטיפול לאחר תום הניתוח, מה שיקטין את הסיכונים וישפר את תחושתכם ורווחתכם. 

האם מחלות חניכיים יכולות לחזור לאחר הניתוח?

ניתוח חניכיים כשלעצמו לא יכול למנוע מחלות חניכיים חוזרות במידה והמטופלים לא נוקטים בצעדים המתאימים. מחלת חניכיים יכולה לחזור, במידה והמטופלים אינם מקפידים על היגיינת פה קבועה ועל ביקורת לפי הצורך אצל רופא השיניים. ניתוח חניכיים נועד לשפר את המצב הקיים ולמנוע בעיות חניכיים נוספות אך חשוב להקפיד על שגרת היגיינת פה קפדנית. 

מומלץ להקפיד על בדיקות שיניים סדירות וניקוי שיניים. במהלך הטיפולים השוטפים והביקורת אצל רופא השיניים ניתן לנהל מעקב אחר בריאות החניכיים והשיניים.

ביקורים על פי המלצות הרופא מאפשרים לזהות ולטפל בכל סימן של מחלת חניכיים בשלב מוקדם ככל האפשר. נקיטת צעדים כגון הימנעות מעישון ופעילות גופנית תורמים גם הם תרומה חשובה לבריאות החניכיים והפחתת הסיכון לחזרת מחלות חניכיים.

לסיכום, ניתוח חניכיים הוא טיפול חיוני לבעיות חניכיים שונות. הטיפול טומן בחובו יתרונות בריאותיים ואסתטיים כאחד. התקדמות בטכנולוגיה כמו לייזר וטכניקות מיקרוסקופיות שיפרו את יעילותו ונוחותו. הכנה נכונה, היצמדות לנהלים וטיפול לאחר הניתוח הם המפתח לתוצאות מוצלחות. היגיינת פה טובה וסדירה וביקורים אצל רופא השיניים מסייעים לשמירה על התוצאות ולמניעת הישנות המחלה. 

אולי יעניין אותך: 10 טיפים לפני שאתם עוברים ציפויי חרסינה

ד"ר אריאל סביון הינו רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​