ניתוחי חניכיים תחת מיקרוסקופ

שתף דף זה
תוכן עניינים

אחוז גבוה מהפציינטים מגיעים עם קו חיוך גבוה ועודף חניכיים וכותרת שן קטנה. באמצעות מיקרוסקופ טיפולי ותחת קונספט של כירורגיה זעירה ולא פולשנית מבצעים ניתוח חניכיים עם כלים כירורגיים ומחטים זעירים אשר מפחיתים את הטראומה של הרקמה הרכה ותורמים לריפוי מהיר ולאסתטיקה מקסימלית ומונעים הצטלקות של האזור.

צחצוח נכון של השיניים ושמירה נאותה על היגיינה אורלית, תורמת להורדת חומציות בחלל הפה, ומונעת היווצרות של דלקות או מחלות חניכיים. כאשר מתבצע צחצוח לא נכון של המשנן, ואין ביקורת סדירה אצל השיננית פעם בחצי שנה, סיכוי שתסבלו תחילה מדלקות חניכיים ובעתיד ממחלת חניכיים גבוהה יותר. המטופל עם מחלת חניכיים מתקדמת עלול לאבד את שיניו אפילו במקרים של שן לא עששתית.

התפתחות של מחלת החניכיים

כאשר המטופל מצחצח את שיניו באופן לא יעיל או לא יסודי, החיידקים נשארים על משטח השן או בתוך כיס חניכיים ונדבקים לאזור בחוזקה ויוצרים שכבה ראשונית של המושבה החיידקית העתידית הנקראת "רובד או "פלאק".

הרובד החיידקי תחילה רך ואינו מסוייד, ובאי הסרתו על ידי הצחצוח יתרום בקלות להידבקות של החיידקים החדשים על הרובד הראשוני. בו הזמן החיידקים מתרבים ומתחלקים ללא הרף. הזיהום בחניכיים הולך, ומחמיר, והרובד מתקשה, ומסתייד בגלל שקיעת בסידן בתוך הרובד. בשלב המתקדם המושבה החיידקית מכונה כבר "אבנית".

האבנית גורמת נזק לרקמה רכה, לדימום בלתי פוסק בזמן צחצוח, לכאבים, לנפיחות, לעששת תת חניכית. יתרה מזאת, החיידקים עלולים לחדור לזרם הדם, ולגרום לבקטרמיה (זיהום בדם). בקטרמיה תשפיע על מצב הסיסטמי של הגוף, ולעלייה בשיעור של הופעת מחלות סיסטמיות בגוף או החמרתן.

מניעה של הופעת מחלת חניכיים

  • צחצוח פעמיים ביום, במיוחד לפני השינה.
  • שימוש במברשת רכה עם סיבים רכים בשילוב עם מברשת חשמלית.
  • ביצוע של בדיקה תקופתית במרפאה פעם בשלושה עד שישה חודשים.
  • בעת ניקוי אבנית, הסרה יסודית של אבנית תת + על חניכית, ניקוי של השיניים והכיסים הדלקתיים
  • הסבר יסודי על אופן הצחצוח לרבות שימוש במברשת חשמלית. הסבר על שימור הגיינה אורלית נאותה.
  • שימוש במברשות אינטרדנטליות ושמירה על אמברזורות פתוחות ללא דחיסת מזון.
  • שימוש בסילונית במיוחד למטופלים עם מחלת חניכיים מתקדמת.
  • שימוש בשטיפות פה ללא אלכוהול על בסיס יומי.
  • שימוש בחומרים מיוחדים לחיטוי והקטנת כיסי חניכיים.
  • ניתוח חניכיים תחת מיקרוסקופ טיפולי ושימוש בקונספט של כירורגיה זעירה ולא פולשנית לרבות שימוש בכלים כירורגיים ומחטים זעירים.

לקביעת תור התקשרו

077-6670094

או השאירו פרטים


יצירת קשר

מהי דלקת חניכיים – גינגיביטיס

דלקת חניכיים ראשונית נגרמת על ידי צחצוח לקוי, רובד, אבנית חניכית, ותורמת להצטברות של החיידקים בכיסי חניכיים. הסימנים של הופעת חניכיים היא חניכיים אדומות ותפוחות, דימום בצחצוח ו/או באכילה, ריח רע מחלל הפה, כאב עמום. דלקת חניכיים היינה הפיכה וניתנת לטיפול בקלות על ידי הסרת רובד ואבנית וניקוי יסודי במרפאה בשילוב של הדרכה להגיינה אורלית נאותה.

במצבים מיוחדים דלקת חניכיים מחמירה

  • עישון – מחלת חניכיים מחמירה מהרגיל בפציינטים מעשנים.
  • גנטיקה – קיים קשר ישיר בין הופעת מחלת חניכיים לבין הגנטיקה של החניכיים.
  • היריון – בעת היריון תיתכן החמרה בגלל הפרשה של הורמונים שמשנים את מצב החניכיים לרעה. ראוי להדגיש שמחלת חניכיים חמורה עלולה לסכן את העובר דרך חדירת החיידקים למחזור הדם וגרימה של זיהום בדם.
  • מערכת החיסון – במטופלים עם מערכת חיסון חלשה רצוי להגיע לניקוי כל 3 חודשים, לצורך טיפול מניעתי בחניכיים, ומניעה של סיבוכים או החמרה של מחלות סיסטמיות.

קשר בין מחלת חניכיים לבין מחלות סיסטמיות

במחקרים רבים הוכח הקשר בין הזנחה של בריאות הפה למחלות סיסטמיות כאלה או אחרות.

  • היריון – בעת מחלת חניכיים חמורה סיבוכים יכולים להיות בזמן ההיריון ולגרום נזק לעובר.
  • מחלות לב – הוכח קשר ישיר בין מחלות לב לדלקת חניכיים חריפה, החיידקים חודרים למחזור הדם וגורמים לזיהום של הדם – בקטרמיה, ואפילו יכולים לגרום למוות.
  • מחלת חניכיים יכולה לגרום לאירועים מוחיים.
  • מחלת חניכיים יכולה לגרום להפרת האיזון הסוכרת ואף מחלות סרטניות.
  • כתרים ישנים ולקויים במיוחד כתר על בסיס מתכת שמחליד וכן סתימות עם שוליים לא מדויקים גם כן יכולים לגרום לדלקת חניכיים כרונית ונסיגת חניכיים ולכן מומלץ לתקנם או להחליפם.
עשוי לעניין אותך:  שימוש בממברנה בהשתלות עצם

הקשר בין צחצוח אגריסיבי – אברזיה לבין דלקת חניכיים.

פגיעה בחניכיים, ונסיגה של חניכיים עלולה להיגרם גם בגלל צחצוח שיניים אגרסיבי, כאשר המטופל חושב שצחצוח חזק הוא צחצוח טוב יותר, או יעיל יותר. השימוש במברשת שיניים נוקשה יפגעו בחניכיים, ויגרמו נסיגה בגלל הטראומה.

בעטיו של נסיגת חניכיים, השיניים הופכות להיות רגישות לחום/קור/מתוק. הדבר קורה בגלל חשיפה של צוואר השן ונקראת "רגישות צווארית". שורש שן חשוף לפגיעת חיידקים והופעת עששת שורשים. ראוי להדגיש שכל נסיגת חניכיים גם אם אינה דלקתית, גוררת נסיגה של העצם סביב השן ושל הסיבים והרצועות שתומכות בשן. הדבר מתבטא בניידות של השן ובעתיד לעקירתה.

צחצוח אגרסיבי יכול גם לגרום לשחיקה בלתי הפיכה של כותרת השן, בעיקר באזור צווארי, שם האמייל דק יותר. נוסף לכם השחיקה עלולה להוביל לרגישות תמידית ולהופעת עששת צווארית.

מחלת חניכיים כרונית (פריודונטיטיס)

במצב שבה דלקת החניכיים נמשכת והאבנית מצטברת, ניתן להראות החמרה בסימני דלקת המתבטאת ביותר כאבים, דימומים, רגישות לקור או למגע. כל אלה ועוד הינם סימנים של תחילתה של מחלת חניכיים כרונית המכונה "פריודונטיטיס". במקביל למחלה, החניכיים יחלו לסגת ולהיעלם, השיניים תיראנה ארוכות יותר וייתכנו מרווחים ביניהן. השיניים אף עלולות להיות ניידות ולזוז ממקומן, ובמשך הזמן יהיה יותר קשה לתפקד וללעוס עימן.

מצב זה נגרם בגלל פגיעה דלקתית ברמת העצם סביב השיניים שגם פוגעת ברקמות אשר מחברות בין השיניים, ובין החניכיים, ועצם הלסת ( מנגנון התאחיזה). שורשים שנחשפים בגלל נסיגת חניכיים הינם בדרך כלל רגישים לקור/חום/מתוק, וכן עלולים לפתח ריקבון(עששת) שכן השורשים אינם מצופים אמייל. עם הגיל ישנה החמרה בהופעת מחלת חניכיים ונזקיה מצטברים.

מהי הקצעת שורשים

הקצעה היא ביצוע ניקוי עמוק של השורש והכיס הדלקתי בדר"כ ע"י אלחוש מקומי. במקרים אחרים יתכן הצורך בניתוחי חניכיים תחת מיקרוסקופ /או טיפולים בעזרת חומרים מיוחדים, כמו חיטוי הכיסים הדלקתיים, והנחת אמדוגיין –משתית האמייל לרגנרציה (חידוש) של העצם.

אך יחד עם זאת אם המטופל ימשיך להזניח, ולא יעבור טיפולי יסודי במרפאת שיניים ויתחזק את הפה במצב טוב בבית, הנזק ילך ויחמיר. החניכיים ימשיכו לסגת, עצם הלסת ורקמות התאחיזה סביב השורשים ייעלמו, והמצב יהפוך להיות בלתי הפיך. השן תהייה ניידת יותר ויותר עד נשירתה או עקירתה מהלסת.

אבחנה נכונה וקביעת תוכנית טיפול נכונה בצירוף של צילום סטטוס מקבליות, צריכה לעשות ע"י רופא שיניים מיומן העובד תחת מיקרוסקופ טיפולי ובשיטה של כירורגיה זעירה ולא פולשנית.

חשוב להדגיש – כל שן שלא עברה או שעברה טיפול דנטלי לרבות שתלים דנטליים בלסת, יציבותם תתערער במקרים של מחלת חניכיים בגלל פעילות החיידקים והאצת ספיגת עצם באזור. לכן חשוב מאוד קודם כל לטפל במחלת חניכיים ולבצע ניקוי אבנית וביקורת סדירה במרפאת שיניים אפילו במצבים של שיניים ניידות. המפתח להצלחת הטיפול היא מחשבה ותכנון מוקדם.

ד"ר אריאל סביון הינו רופא שיניים כללי ומתמקד בטיפולי שיניים תחת מיקרוסקופ, ודוגל בשיטה של כירורגיה זעירה ולא פולשנית.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​