שתלים קצרים למחוסרי עצם

שתף דף זה
שתלים קצרים למחוסרי עצם
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים).

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים.

מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל.

ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

ד"ר אריאל סביון

שיקום פה למקרים של דפקט גרמי נרחב לרבות ספיגת רכסים בלסתות מהווה אתגר כירורגי ושיקומי. מטופלים רבים סובלים מחוסר שיניים עקב מחלות חניכיים, הזנחת הפה והשיניים, עקירות, מחלות רקע ומסיבות נוספות. חוסר שיניים גורם לספיגת חניכיים ולדלדול משמעותי בעצם. לאורך השנים רוב המטופלים נאלצו לעבור תהליך מורכב וארוך של השתלת עצם, ובמקרים של השתלת שיניים בלסת העליונה לעתים הם עברו תהליך הרמת סינוס כשלב הכנה לקראת ההשתלה.

ד"ר אריאל סביון מסביר לנו שמחסור בשיניים גורם לספיגת רכסים ולאיבוד של העצם הלסת, לכן העצם לרוב אינה מספיקה לצורך קיבוע של שתל דנטלי רגיל. ספיגת עצם הלסת (עליונה או תחתונה) מהווה אתגר קליני עצום לרופאי השיניים העוסקים בשיקום הפה. יתרה מזאת, באמצעות השתלת שתלים קצרים ניתן למנוע סיבוכים מיותרים במקרים מורכבים כמו: פגיעה עצבית, קריעה של רירית הסינוס, דימום, זיהום בהשתלת עצם, חשיפה של ממברנה, פריאימפלנטיטיס.

ספיגת עצם הלסת יכולה להתרחש בחלק האחורי של הלסת העליונה או בחלק האחורי של הלסת התחתונה, בעיקר בגלל הקרבה של האזורים למבנים האנטומיים הסמוכים כמו מערת הסינוס המקסילרית בלסת העליונה והתעלה המנדיבולרית בלסת התחתונה. לכן, רופא השיניים יכול להציע שתי שיטות טיפול עיקריות:

  • השתלת עצם כדי להגדיל את המסה של העצם לקראת התקנת שתלים דנטליים.
  • השתלת שתלים קצרים בהתאם למקרה הספציפי.

מה ההבדל בין שתלים קצרים לשתלים רגילים?

שתלים דנטליים רגילים מחייבים עצם לסת בעומק של לפחות 10 מ"מ. לרוב המטופלים אין עומק עצם של 10 מ"מ או יותר, לכן רופאי השיניים יכולים לבצע השתלות שתלים באמצעות שתלים קצרים.

שתלים קצרים הם שתלים דנטליים לכל דבר ועניין, הם מיועדים להשתלה גם בעצם לסת בגובה מינימלי של 5 מ"מ. השתלים הקצרים מבוססים על פתרון הנדסי מורכב וייחודי המאפשר להם לתמוך בשתל למרות היעדר העומק של העצם, השתל הקצר מתחבר לעצם הלסת בצורה בטיחותית המבטיחה למטופל תפקוד תקין ואופטימלי מאחר והשתל הקצר מציע שטח פנים רחב לצורך יציבות השתל. באמצעות השתלים הקצרים אפשר לבצע השתלת שיניים גם במצבים בהם יש למטופל סינוס נמוך בלסת העליונה וגם במצבים בהם העצב קרוב לפני השטח בלסת התחתונה. 

מבנה השתל, בעיקר אורך וקוטר, משפיע על התנגדות השתל לכוחות הלעיסה המופעלים עליו. אורכו של שתל קצר הוא כ-5 מ"מ, יש אורכים נוספים, בעוד אורכו של שתל רגיל הוא כ-10 מ"מ. קוטר החלק הצווארי של השתל הוא קריטי לשמירה על העצם הקורטיקלית, לכן קוטר צוואר השתל חייב להיות צר. כדי להגדיל את שטח המגע של השתל הקצר עם העצם מגדילים את קוטר החלק האפיקלי, כך השתל יציב ומקנה אחיזה טובה ברמה זהה ליציבות של השתלים הרגילים והארוכים. על פי מחקרים אחרונים היציבות והאחיזה של השתל הקצר טובה יותר בהשוואה לחלופות.

בתמונות: השתלת שתלי בייקון למטופלת בת 70 עם חוסר עצם נרחב בשתי הלסתות. באמצעות השתלת שתלים קצרים, נמנעו השתלות עצם מסיביות והרמות חללי הסינוס המקסילארי. תמונה עליונה, שתל בייקון גלילי עם שחזור של שתי הלסתות, בתמונה אמצעית, צילום פנורמי לאחר התקנת שתלי בייקון. בתמונה תחתונה צילום פנורמי לאחר שיקום פה על גבי שתלי בייקון.

שיעור הצלחה גבוה

בשנים האחרונות ניתן להבחין במגמה חדשה בקרב רופאי השיניים, הרופאים ממליצים למטופלים לעבור השתלה המבוססת על שתלים קצרים כחלופה לשתלים הרגילים וכך המטופל חוסך השתלת עצם, ולעתים גם הרמת סינוס. חשוב לזכור כי השתלת עצם מאריכה משמעותית את משך הטיפול הנדרש לשיקום הפה, לכן המטופל צפוי לשלם יותר כסף ובנוסף נגרמת לו אי נוחות המלווה בסיכון של סיבוך הטיפול בהשתלות עצם מורכבות. הספרות המדעית מצביעה על כך שתהליכי השתלת עצם והרמת סינוס מגדילים את אחוז הסיבוכים בתהליך אוגמנטציה או לאחריו. לפיכך, הבחירה בשתלים הקצרים מבטיחה טיפול קצר,פחות טראומטי, ותוצאות טובות יותר.

עשוי לעניין אותך:  הבחירה בין שתלי בייקון (ארה״ב) לבין שתלי פירמידיון (ישראל)

בשורה מצוינת לרבבות מטופלים בישראל ובעולם

בשנים האחרונות החלו המומחים להשתלות שיניים לבצע השתלה של שתלים קצרים כחלופה לשתלים הרגילים. שתלים קצרים מהווים בשורה של ממש לרבבות מטופלים בישראל מאחר ורבים מהם דחו את השתלת השיניים בגלל מחסור בעצם הלסת ואי רצונם לעבור פעולות כירורגיות פולשניות ומורכבות כמו השתלת עצם והרמת סינוס.

באמצעות השתלת שתלים קצרים חוסכים מהמטופלים את שלבי ההכנה הממושכים לפני שלב השתלת השתלים הדנטליים. שיטה זו מונעת סיבוכים רפואיים, החלמה ארוכה, כאבים ודימומים. המטופלים יכולים לעבור השתלת שיניים בתהליך קצר וממוקד, גם אם הם סובלים מרכסים אטרופיים וממחסור בגובה ורטיקל. צורת האחיזה הייחודית של השתלים הקצרים מהווה בסיס לשיעורי הצלחה גבוהים מאוד ולשביעות רצון גבוהה יותר בקרב המטופלים.

ד"ר סביון מציין כי ישנם 3 סוגים עיקריים של שתלים קצרים:

  • שתל צר וקצר באורך עד 10 מ"מ וקוטר 3-5 מ"מ המתאים בעיקר לשיניים קדמיות.
  • שתל רחב וקצר באורך 4.5 מ"מ עד 6 מ"מ המיועד להשתלת שיניים טוחנות (קדמיות או אחוריות), השתל עומד בעומסים גבוהים.
  • שתל מיני בעל קוטר זעיר המתאים להשתלת שיניים אצל בעלי לסת צרה מאוד ובמקרים מורכבים וספציפיים.

באילו מקרים מתאימים שתלים קצרים?

מטופלים עם שארית רכס של עד 7 מ"מ אורך יכולים לבצע שתלים קצרים ללא שום קושי ולהימנע להיכנס לפרוצדורות מורכבות לרבות סיבוכים מיותרים, ולחסוך זמן כיסא וכסף רב. האזורים הספוגים לרוב יהיו אזורים אחוריים (אזור טוחנות) בלסת עליונה, ובלסת תחתונה.

במקרים שארית עצם של 5-6 מ"מ אורך, ההחלטה על ביצוע שתלים קצרים תלויה באיכות העצם האוטוגנית וניהול סיכונים של ספיגת עצם סביב השתלים (פריאימפלנטיטיס) בטווח הארוך. לדוגמה, מטופלים עם היסטוריה רפואית של מחלות חניכיים כרונית, מטופלים מעשנים, מטופלים עם הזנחה כללית ואי שמירה נאותה על היגיינה אורלית ואי הגעה לביקורות תקופתיות, גיל המטופל מהווה גם פקטור חשוב.

במקרים של שארית עצם פחות מ-5 מ"מ אורך, רצוי לבצע השתלת עצם כמו במקרים של הרמת חלל הסינוס (ניתן לבצע הרמת סינוס סגורה) ואז להשתיל שתל ארוך יותר (8-10 מ"מ אורך). לעומת זאת בלסת תחתונה כאשר יש קירבה לתעלת העצב, חובה לשמור על מרחק של 2 מ"מ לפחות בהחדרת השתל מתעלת העצב כדי למנוע פגיעה עצבית. לכן במקרים כאלה, יבוצעו שתלים קצרים רק כאשר יש לפחות 8 מ"מ אורך של העצם הקיימת, כך יהיה ניתן להחדיר שתל של 6 מ"מ אורך ולשמור על מרווח תקין של 2 מ"מ מתעלת העצב המנדיבולרית. במקרים שאין 8 מ"מ אורך, תתבצע השתלת עצם לפני החדרת שתלים דנטליים.

ביצוע של שני שתלי בייקון והרמת סינוס סגורה באותו מעמד. שחזור של מלתעה שנייה וטוחנת ראשונה.

יש מגוון רחב של שתלים קצרים, יחד עם זאת יש שתי חברות בינלאומיות (בייקון האמריקאית, ושטראומן השווייצרית) עם מחקרים רבים בתחום השתלים הקצרים עם פעילות מעל 30 שנה. מותר לציין שיש חברה ישראלית שהמציאה את שתלי פירמדיון (שתל קיים 5 שנים) עם קצה שתל מתרחב. בחירת השתל מושפעת מנתוני וממאפייני עצם הלסת, ומתבצעת ע״פ המבנה הייחודי (שתל גלילי ולא בורגי), שטח הפנים הגדול המבטיחה יציבות ואחיזה טובה, ובעיקר בגלל הביצועים המעולים של השתלים הקצרים. הרופא ימליץ על סוג השתלים הקצרים ושיטת ההשתלה לאחר אבחון יסודי.

ד"ר אריאל סביון הקים את מרפאת ״סביון מדיקל סנטר״ במטרה לספק טיפולי שיניים בגישה זעיר-פולשנית, תחת מיקרוסקופ דנטלי בשילוב לייזרים. במרפאתו, ד״ר סביון משתמש בשתלי שטרואמן (שוויץ) ושתלי בייקון (ארה״ב) עם אחוזי הצלחה גבוהים למטופלים עם הרס גרמי נרחב.

סרטונים הקשורים לנושא

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​