רפואת שיניים בלייזר בישראל

השלמת שיניים: מדריך חירום לשן שבורה

שתף דף זה
השלמת שיניים - תמונה ראשית
תוכן עניינים

טיפול השלמת שיניים נדרש כאשר שן נשברה, עברה חבלה, או נפגעה באופן משמעותי. שיטת הטיפול תהיה תלויה במיקום, במנח ובמצב השן. כאשר הטראומה היא בשן קדמית שבורה, הטיפול יתמקד בשמירה על המראה הטבעי של השן. מאידך, כאשר השן השבורה היא טוחנת אחורית, הדגש יהיה על חיזוק המבנה שלה ושיפור האחיזה בלסת, על מנת שהיא תוכל לבצע את תפקידה בלעיסה, ביעילות.

יש מספר שיטות וטכניקות לשחזור/השלמת שן:

שחזור ישיר (restoration) והשלמת שן באזור להבי באמצעות שרף מרוכב (קומפוזיט) – כאשר שבר שן קל יחסית, ניתן לעיתים להסתפק בשחזור ישיר או בהשלמה להבית לתיקון השן. סוג חומר השחזור תלוי במיקום ובחומרת השבר ו/או טראומה, יחד עם זאת, רופא מקצועי ושמרני יעדיף, לשמר את השן ולשחזר באמצעות שרף מחומר מרוכב (קומפוזיט) תחת מיקרוסקופ טיפולי. עם התקדמות הטכנולוגיה, ניתן להתאים את חומר קומפוזיטי לצבע השיניים כדי לשחזר את המראה הטבעי והאסטתי שהמטופל היה בו לפני שהשן נשברה.

ציפויי שיניים קומפוזיט / חרסינה – ציפוי שיניים היא שיטה פופולרית לטיפול בשיניים סדוקות או כאלה הסובלות משבר נרחב יותר. שחזור לא ישיר (מיוצר במעבדה) מבוסס על חומרים שונים (קומפוזיט, חרסינה פלדפטית, חרסינה בדחיסה, חרסינה בחריטה, ¾ כתר) המדמים שן טבעית בגישה פחות פולשנית תחת מיקרוסקופ טיפולי, ללא צורך בטיפול שורש או מבנה.

מהו ציפוי חרסינה – ציפוי חרסינה עשוי מקליפה דקה של חרסינה המונחת על פני השטח הקדמי של השן, אשר מדמה בחוזק שלה ובטקסטורה שלה את האמייל (שכבה חיצונית של השן עשויה מ-97% מינרל). ציפוי חרסינה נועד לשחזר את השן השבורה באמצעים משמרים. בנוסף, לשפר את מראה השן על ידי מיסוך קו השבר, שינויי צבע, רווחים, סדקים, וצורות לא אחידות. ציפויי חרסינה עשוי מקליפה של 0.2 -0.5 ממ ומעוצב בהתאמה אישית, ומחייב שיתוף פעולה עם טכנאי שיניים אשר מתמחה בסוג עובדות אלו (לא כל טכנאי מסוגל לייצר עבודות כאלה). לפני הסכמה לטיפול, חשוב לבדוק, טכניקות טיפול, טכנולוגיה במרפאה (ציפוי חרסינה בגישה המיקרוסקופית, מצלמה מקצועית, שימוש בלייזרים, פרוטוקול צילום מיוחד, וטכנאי בדרגה של מומחה לאסתטיקה).

סרטון ניתוח השלמת שיניים בלייזר במרפאה של ד"ר סביון:

מהו ציפוי קומפוזיט – ציפוי קומפוזיט הוא שחזור ישיר אשר מבוצע על ידי רופא שיניים בישיבה אחת תחת מיקרוסקופ טיפולי ובידוד סכר גומי, ללא התערבות של מעבדת שיניים. ניתן לבצע ציפוי קומפוזיט בכמה דרכים.

א. בנייה בשכבות עם חומר מרוכב.

ב. לבצע סריקה, עיצוב של ציפוי, ולהדפיס ציפוי מחומר קומפוזיטי, ולהדביק את הציפוי.

ג. לשלוח למעבדת שיניים. הגישה הרווחת כיום בעולם היא, שימור חומר שן כמה שניתן ושחזור זעיר-פולשני. קומפוזיט זהו חומר מרוכב משרף סינטטי שמאפשר התאמה מדויקת לצבע השן הטבעי של המטופל. לפני הסכמה לטיפול, תבקשו לשמוע על שיטות הטיפול, בדקו שימוש של מיקרוסקופ לקבלת דיוק מקסימלי, בדקו מיומנות רופא בביצוע שחזורים מסוג זה, שאלו לגבי אחריות לציפוי קומפוזיטי.

מהו כתר או מילואית – כתר ו/או מילואית הוא מעין מגן שן אשר נועד לשמר את השן מעקירה, ולעמוד בכוחות לעיסה. הכתרה לשן שבורה הוא די שכיח. כתר הוא מעין "כובע" שנוצר בהתאמה אישית, אותו מניחים מעל השן הפגועה כדי להגן ולחזק אותה. כתר בשן מאפשר בדרך כלל להסיר את החלק הפגוע של השן, ולעצב אתהחלק הנותר כך שיתאים לכתר, על מנת שבסוף השן תיראה ותתפקד ככותרת חדשה (שחזור לא ישיר), לעומת זאת, מילואית חרסינה, נועדה להשלים רק את החלק החסר של השן, ומיועדת בעיקר באזורים אחוריים של השיניים. נראה כמו חצי כתר והדבקה שלו מתבצעת באמצעות קישור כימי לשן.

בתמונה מטופלים שעברו ציפוי חרסינה ע״י ד״ר אריאל סביון

סוגי כתרים דנטליים:

קיימים מספר סוגים של כתרים דנטליים, לכל אחד יתרונות וחסרונות ייחודיים משלו:

כתרי חרסינה: כתרי חרסינה חזקים ואסתטיים, מה שהופך אותם לבחירה אידיאלית לשיקום שיניים קדמיות. ניתן להתאים אותם לצבע השיניים הטבעיות, והם עמידים מאוד בפני כתמים.

  • כתרי חרסינה בדחיסה – ליתיום דיסיליקט, בלוקים של חרסינה בדחיסה.
  • כתרי חרסינה בחריטה – ליתיום סיליקט, בלוקים של חרסינה שעוברים עיצוב וחריטה.

 

כתרי מתכת: כתרי מתכת עשויים ממתכות שונות, כולל זהב, כסף וסגסוגות. הם עמידים מאוד לאורך זמן, מה שהופך אותם לבחירה מצוינת עבור שיניים אחוריות. עם זאת, צבעם המתכתי הופך אותם לבחירה פחות אסתטית.

כתר על בסיס גלוואו (זהב): שיטת גלוונו (Galvano) או GES, מבוססת על שימוש בזהב 24 קראט, מה שמצמצם כמעט לחלוטין את גירוי החניכיים בזכות התאמה ביולוגית מלאה. יתרון נוסף הוא שמבחינה אסתטית היא מאפשרת התאמה מדויקת ומותאמת במיוחד לשיקום שיניים קדמיות. יתרונות נוספים הם עמידות גבוהה מול אבנית, ויציבות גבוהה. השיטה נחשבת יקרה בשל השימוש בזהב טהור, אך יתרונותיה לעתים קרובות מצדיקים את העלות.

כתר על בסיס מתכת לא אצילה: כתר על בסיס סגסוגות שאינן מכילות מתכות אצילות כמו זהב, פלטינה או פלדיום. כתרים אלה הם לרוב זולים יותר, ולכן הם אטרקטיבים עבור חלק מהמטופלים. הסגסוגת הנפוצה ביותר לכתרים על בסיס מתכת לא אצילה היא סגסוגת קובלט-כרומיום (Co-Cr), הידועה בחוזקה, בעמידותה ובהתאמה הביולוגית שלה. כתרים אלה משמשים בדרך כלל לשיניים אחוריות, שבהן האסתטיקה פחות חשובה בהשוואה לשיניים קדמיות. על החיסרון באסתטיקה הם מפצים במתן אפשרות חזקה ואמינה לשיקום שיניים פגועות.

כתר על בסיס מתכת אצילה: כתרים העשוים ממתכות יקרות השייכות לקבוצת היסודות ה'אצילים' בטבלה המחזורית. המתכות האצילות הנפוצות ביותר המשמשות לכתרים דנטליים הן זהב, פלטינה ופלדיום.

כתרי זהב נמצאים בשימוש ברפואת שיניים כבר שנים רבות בזכות מספר תכונות בולטות, כגון תאימות ביולוגית, גמישות ועמידות בפני קורוזיה. הם מתאימים לחולים עם אלרגיות למתכות. בנוסף כתרי זהב ידועים בעמידותם מול כוחות הלעיסה, מבלי שיגרם בלאי יתר על השיניים הנגדיות.

כתרי פלטינה חולקים קווי דמיון רבים עם כתרי זהב מבחינת תאימות ביולוגית ועמידות.
כתרי פלדיום זולים יותר מזהב או פלטינה. פלדיום משמש לעתים קרובות כסגסוגת עם מתכות אחרות, כגון כסף או זהב, ליצירת כתרים. כתרי פלדיום מספקים חוזק ועמידות בפני קורוזיה.

כתרים על בסיס מתכת אצילים מציעים אורך חיים מצוין, ומתאימים היטב למטופלים המעדיפים שיקום עם רכיב מתכת לשיפור חוזק ויציבות.

  • כתרי זירקוניה: זירקוניה הוא חומר בעל תרכובת כימית ייחודית, עמיד וחזק במיוחד. צבעו לבן, והוא תואם ביולוגי, מה שהופך אותו לבחירה מצוינת עבור אנשים עם אלרגיות למתכות. כתרי זירקוניה לשיניים הם בחירה פופולרית ברפואת שיניים משקמת בגלל החוזק, העמידות והמשיכה האסתטית שלהם. ניתן להתאים אותם לצבע השיניים הטבעיות.
  • השתלת שתל דנטלי: במקרים של טראומה חמורה, שלא יהיה ניתן להציל את השיניים, במקרים כאלה, ייתכן שיהיה צורך בעקירת שן ולשקול השתלת שתל דנטלי מיידי לאחר עקירת השן. כיום, ניתן לתכנן את הליך ההשתלה דרך תוכנת עיצוב, להכין מראש סד כירורגי מדריך, לעקור את השן ללא חתכים ו/או תפרים, להחדיר שתל, ולהכין כתר זמני מיידי אסתטי באותו יום. בשיטה זו, מטופל יכול לחזור למחרת לשגרת חיים רגילה עם הפחתה משמעותיתי בכאבים ו/או נפיחות.

תסמינים של שן סדוקה או שבורה

  • כאב בעת נגיסה או לעיסה, במיוחד כאשר משתמשים בשן הפגומה.
  • רגישות לשינויי טמפרטורה בעת צריכת מזון, מים או משקאות חמים או קרים.
  • חניכיים נפוחות ורכות סביב השן הפגועה.
  • סדק או שבר שן גלוי.
  • ניידות שן כאשר השן מרגישה רופפת או זזה מעט כאשר נוגעים בה.
  • אי נוחות או כאב ללא כל סיבה נראית לעין.
  • שינוי צבע של השן.

באילו מצבים מומלץ לעבור טיפול השלמת שיניים?

  • עששת: במצב של עששת חמורה (ריקבון) שפגעה בשלמות השן, ניתן להשלים את השן בעזרת חומר מילוי מתאים כדי להחזיר את הצורה, החוזק והתפקוד שלה.
  • שחזור כותרת: לעיתים הרס כותרתי נרחב משחזורים קודמים שיש מקום לבצע השלמת שן, באמצעות שחזור ישיר / לא ישיר.
  • שיניים סדוקות או שבורות: בכל מקרה של שן סדוקה או שבורה עקב פציעה או טראומה או כל סיבה אחרת, מומלץ לגשת לטיפול השלמת שיניים על מנת שהנזק לא יהיה גדול יותר.
  • שיניים שחוקות: שיניים שנשחקו לחלוטין דורשות טיפול. לעיתים ציפוי שיניים מספיק.
  • אובדן שיניים: חוסר או אובדן בשיניים מכל סיבה.
  • בעיות אסתטיות: כשלא מרוצים ממצב השיניים ונראות החיוך ממגוון סיבות.

מטופלים שבחרו לטפל בהשלמת שן סדוקה או שבורה עם ד״ר אריאל סביון

השלמת שיניים: כתרים VS ציפויי חרסינה 

כתרים וציפויי חרסינה הם שני טיפולי שיניים נפוצים להשלמת שיניים ולשיפור המראה והתפקוד של השיניים:
כתרים:
מצבים:
– עששת חמורה, ריקבון נרחב
– טיפול שורש עם שינוי צבע שן
– שיניים סדוקות או שבורות,
– סתימות גדולות, או שחזורים מרובים
– שיניים מעוותות או דהויות.
– ברוקסיזם ושחיקת להבים
– בעיות של סגר, מנשך לא תקין, סגר עמוק
– ציפיות של המטופל לגבי צבע הרצוי לאחר הטיפול.
– חוסר שיניים, מנח של השורשים, שיניים עקומות.
– כתרים קיימים לקויים, נסיגות חניכיים, ומחלות חניכיים.

חומרים:
– חרסינה, ליתיום סיליקט, ליתיום דיסיליקט.
– שרף מרוכב, שרף מודפס, שרף בחריטה.
– זירקוניה או סגסוגות מתכת (למשל, זהב, ניקל או כרום).
– מצריך עיצוב מחדש של השן בטכנולוגיית CAD-CAM המאפשר יצירת מודל וייצור כתר בהתאמה אישית במעבדת שיניים. לאחר מכן כתר מודבק על הגדם (השן המושחזת בגישה פחות פולשנית תחת מיקרוסקופ טיפולי)

יתרונות:
– מספק חוזק והגנה לשיניים פגועות,
– עמיד לאורך זמן,
– ניתן להשתמש בו על כל שן.
– מאפשר לשנות גוון של צבע קיים
– מאפשר לעצב רקמה רכה
– רטנציה טובה יותר, מונעת שברים או התנתקות של הכתר.

חסרונות:
– פרוצדורה פולשנית מעט, הדורשת עיצוב מחדש של השן,
– דורשת מספר פגישות עד סיום הטיפול,
– עלולה לגרום לרגישות בשיניים (במקרים של שיניים ויטליות)

תמונה משולבת לפני ואחרי של טיפול ציפויי חרסינה בגישה שמרנית.תמונה משולבת לפני ואחרי של טיפול ציפויי חרסינה בגישה שמרנית.

ציפויי חרסינה:

מצבים:
– שיניים מוכתמות, סדוקות או מעוותות,
– רווחים קטנים בין השיניים
– שיניים מעט עקומות.
– שינוי צבע של השיניים
– עיצוב החיוך

חומרים:
– חרסינה פלדספטית – חרסינה המורכבת מפלדספר (פצלת השדה), קוורץ, קאולין ואלומינה, בעלת תכונותיו אסתטיות ייחודיות. משמשת לשחזורים קוסמטיים, במיוחד עבור שיניים קדמיות.
– ליתיום דיסיליקט – תרכובת כימית של ליתיום וצורן, הנמצאת בשימוש נרחב כקרמיקה דנטלית בזבות החוזק, הוריאביליות והשקיפות שלה.
– ליתיום סיליקט – סוג של זכוכית ליתיום סיליקט. משמשת ברפואת שיניים לעתים קרובות לחיבורים בשיקום שיניים, כגון סתימות, כתרים וגשרים.
כרוכה בעיצוב שיניים מינימלי, יצירת מודל וייצור קליפות חרסינה דקות המודבקות לקדמת השיניים.

יתרונות:
– טיפול מינימלי, תלוי מאוד במיומנות רופא המטפל ושיטת הטיפול.
– לא צריך להוריד חלקים מהשן אלא רק שיוף קל.
– זמן טיפול מהיר יותר.
– נותן מענה אסתטי.
– משפר איכות חיים ומגשים חלומות לחיוך טבעי ואידיאלי.

חסרונות:
– שביר יותר מכתרים.
– עשוי שלא להתאים לשיניים סדוקות, שבורות או פגועות באופן קשה.
– יכול לגרום להשתקפות של צבע השן.
– לא מתאים לברוקסיסטים או למטופלים מעל גיל 50.
– לא מתאים למטופלים הסובלים ממחלת חניכיים מתקדמת.
– לא מתאים למטופלים עם שיניים עקומות, או מטופלים שצריכים לעבור יישור שיניים.
– לא מתאים למטופלים עם לסתות בולטות או לסתות צרות.

שיטת הטיפולכתריםציפוי חרסינה
מצביםעששת חמורה, טיפול שורש, שיניים סדוקות / שבורות / מעוותות / דהויות.שיניים מוכתמות / סדוקות / מעוותות / מעט עקומות. רווחים קטנים בין השיניים 
חומריםחרסינה, שרף מרוכב, זירקוניה / סגסוגות מתכתחרסינה, ליתיום סיליקט
שיטהדורש עיצוב מחדש של השן, ייצור כתר בהתאמה אישית במעבדת שיניים. כרוך בעיצוב שיניים מינימלי, יצירת מודל וייצור קליפות חרסינה דקות 
יתרונותמספק חוזק והגנה לשיניים פגועות, עמיד לאורך זמן, ניתן להשתמש על כל שן.טיפול מינימלי בשן, זמן טיפול קצר, נותן מענה אסתטי.
חסרונותפרוצדורה פולשנית מעט, הדורשת עיצוב מחדש של השן, לרוב דרוש מספר פגישות, עלולה לגרום לרגישות בשיניים.שביר יותר מכתרים, עשוי שלא להתאים לשיניים שבורות, סדוקות או פגועות קשה  

השלמת שן באמצעות ציפוי חרסינה

ציפויי חרסינה הם שיטה פופולרית לטיפול בהשלמת שיניים. הציפוי הוא מעין דיסקיות דקיקות עשויות חרסינה שמכינים אותן בהתאמה אישית, והן מוצמדות באמצעות דבק דנטלי מיוחד למשטח הקדמי של השן. הן נועדו לשפר את המראה של שיניים שבורות, סדוקות, דהויות, מוכתמות או מעוותות. כמו כן ניתן להשתמש בהן גם כדי לסגור רווחים בין השיניים ולשפר את הסימטריה הכללית של החיוך.
ציפוי החרסינה דומה מאוד לאמייל השיניים הטבעי מבחינת מרקם, שקיפות וצבע, מה שהופך אותו לבחירה אידיאלית עבור מטופלים המעוניינים במראה טבעי ועמיד לאורך זמן.
תהליך הטיפול של ציפויי חרסינה דורש בדרך כלל שניים עד שלוש פגישות עם רופא שיניים

יתרונות ציפוי שן שבורה

  • הגנה על השן מפני נזק נוסף, ריקבון או זיהום.
  • שיקום צורת השן, גודלה ותפקודה, מה שמאפשר למטופל ללעוס ולדבר כראוי.
  • שיפור אסתטי של מראה השן.
  • עמידות לאורך זמן.
  • טיפול ציפוי שן אינו פולשני, וניתן להשלים אותו ללא אי נוחות למטופל.
  • בקצרה, ציפוי שן שבורה הוא טיפול שיניים יעיל המחזיר את התפקוד והאסתטיקה לשן פגועה.

איך לתקן שן קדמית שנשברה?

שיניים קדמיות נוטות להישבר מסיבות שונות בגלל מיקומם בקדמת הפה. תיקון שן קדמית שבורה תלוי בחומרת השבר. יש מספר שיטות נפוצות לתיקון:
מילוי שיניים: שיטה זו כוללת מריחת קומפוזיט – חומר שרף-מרוכב בצבע שן על השן השבורה ועיצובו כך שיתאים לשיניים מסביב. השרף מתקשה בהמשך באמצעות אור מיוחד והשן נראית שלמה.
ציפויי שיניים: אפשר לצפות את השן בדיסקית דקה מחרסינה או מקומפוזיט בהתאמה אישית, המודבקות לשן.
כתרים דנטליים: אם השבר הוא חמור, ייתכן שיהיה צורך בכתר שיניים שיכסה את כל השן, וישחזר את צורתה.
טיפול שורש: אם השן נשברה עמוק וזה פגע בעיסה של השן, או בעצב שבתוך השן, ייתכן שיהיה צורך בטיפול שורש כדי להסיר את העיסה הפגועה ולמנוע זיהום, ולהניח כתר מעליה.
השתלת שיניים: עם השן נשברה ברובה או נעקרה מהמקום יהיה צורך בהשתלת שן.

צוות המרפאה של ד״ר אריאל סביון | סביון מדיקל סנטר
צוות המרפאה של ד״ר אריאל סביון

בתמונה צוות המרפאה של ד״ר אריאל סביון | סביון מדיקל סנטר

נשברה לכם השן? זה מה שתעשו עד שתגיעו לרופא השיניים

  • אם נשברה שן ובידכם שבר שלה מומלץ לשמור את החלק שנשבר בכוס מים מינרליים או אפילו בכוס חלב.
  • אם נפלה שן שלמה מומלץ לשטוף אותה קלות במים ואז להניח אותה בכוס מים מינרליים או חלב.
  • לשטוף את הפה במים פושרים כדי לנקות את האזור ולהפחית את הסיכון לזיהום.
  • אם השן השבורה מדממת, מומלץ להפעיל לחץ על האזור בעזרת פיסת גזה או בד נקי עד שהדימום ייפסק.
  • להניח משהו קר על האזור הפגוע כדי לסייע להפחתת הנפיחות.

האם השלמת שיניים יכולה להשפיע על הצבע?

עקרונית, מילוי שיניים, ציפוי שיניים או כתרים שנעשו בצורה מקצועית אינם אמורים להשפיע על צבע השיניים. אבל אם הצבע לא הותאם באופן מדויק לצבע השן הטבעית, זה יכול להוביל להבדל צבע ניכר.
אם רוצים השלמת שיניים שמתאימה לצבע השיניים הטבעי, שווה להשקיע ברופא שיניים מקצועי .

לסיכום

כאשר מתמודדים עם שן שבורה, סדוקה או שחוקה, הבנת אפשרויות הטיפול היא חשובה כדי להרגיש שזוהי בעיה שניתנת לפתרון. ניתן לבצע שחזור ישיר באמצעות שרף מרוכב (קומפוזיט), ציפויי שיניים שונים כמו חרסינה וקומפוזיט, ומגוון סוגי כתרים דנטליים העשויים מחרסינה, זירקוניה או מתכת שעומדים לרשות המטופלים. במקרים בהם השן נשברה, אך לא ניתן להשלים או לשחזר אותה, יש גם אפשרות להשתלת שן תואמת לשיניים הטבעיות, אשר תשתלב בפה למראה ללא רבב.

בסביון מדיקל סנטר – כירורגיית פה ואסתטיקה דנטלית בהנהלת ד"ר אריאל סביון משתמשים בטכנולוגיות חדשניות, כולל מיקרוסקופים טיפוליים וחומרים דנטליים איכותיים כדי לשמור על שלמות השן והאסתטיקה של הפה.
אם נשברה לכם שן, שימו לב להמלצות מה לעשות עד שמגיעים לרופא השיניים; אל תתמהמהו, טפלו בשן מוקדם ככל שאפשר כדי שניתן יהיה לנסות להציל את השן או למצוא פתרון שיקום מתאים. לא נעים להסתובב עם שן שבורה, טפלו בזה עוד היום.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

השלמת שיניים - תמונה ראשית

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​