רפואת שיניים בלייזר בישראל

הסרת כתמים בשיניים

שתף דף זה
שיניים לאחר הלבנה
תוכן עניינים

ממה נובעים כתמים בשיניים?

סיבות נפוצות להופעת כתמים על השיניים:

  • חבלה בשן חלב בגיל צעיר – מכה שקיבלה שן החלב גורמת לפגיעה בנבט השן הקבועה המסתתר תחתיה, וכשזו האחרונה בוקעת, היא בוקעת לרוב עם כתם לבן, מעין "צלקת".
  • הגזמה בשימוש בפלואוריד – אמנם הוכח שהוא מחזק את השיניים בפני עששת, אך נטילתו בריכוז גבוה מדי בגיל צעיר עלולה לגרום להופעת כתמים חומים על השיניים.
  • עששת – מחלה חיידקית הפוגעת באמייל השן. מתחילה לרוב ככתם לבן, שהופך עם הזמן לחור עששתי בצבע חום או צהוב.
  • אבנית – כאשר רובד חיידקים נבנה על פני השן לאורך זמן הוא מתקשה והופך לאבנית, שסופחת צבע ממאכלים, ממשקאות ומעישון.
  • נטילת תרופות – תרופות מסוימות, כמו אנטיביוטיקה (טטראציקלין), עלולות לגרום לשינוי צבע השיניים והופעת כתמים עליהן עם בקיעת השיניים הקבועות.
  • היגיינה לקויה – אצל מבוגרים ואצל ילדים כאחד. יופיעו כתמים בגוון כתום הנובעים משאריות מזון וחיידקים בגלל צחצוח שיניים לקוי.
  • מחלות מסוימות – כמו צליאק,ריפלקס ועוד.
  • שימוש לאורך זמן בגשר דנטלי – מקשה על צחצוח יעיל של השיניים
  • הזדקנות
  • גנטיקה

לנוחיותכם, תוכן עניינים המאפשר מעבר מהיר לאזור בכתבה >>

סוגי כתמים בשיניים

כתמים על שיניים יכולים להופיע בצבעים שונים:

  • כתמים חומים או צהובים: אלו הם סוגי הכתמים הנפוצים ביותר, ונגרמים לרוב מצריכת מזונות ומשקאות מסוימים כמו קפה, תה ,שימוש קבוע בטבק ועוד.
  • כתמים אפורים או לבנים: הכתמים נגרמים לרוב מהצטברות של אבנית, וגם עקב היגיינת פה לקויה.
  • כתמים שחורים או חומים: כתמים שחורים בשיניים או חומים יכולים להיגרם כתוצאה מעששת או מחורים בשיניים. דורשים טיפול מיידי לפני החמרה.
  • כתמים אדומים או כתומים: כתמים אלו עלולים להיגרם כתוצאה מצריכה מופרזת של מזונות ומשקאות מסוימים כגון פירות יער, רוטב עגבניות ומשקאות ספורט.
  • כתמים כחולים או אפורים: כתמים אלו יכולים להיגרם על ידי שימוש באנטיביוטיקה מסוימת במהלך התפתחות השיניים, כגון טטרציקלין.

הלבנה של שיניים

פתרונות לטיפול בכתמים בשיניים

שיטההסבר על שיטה
טיפול במיקרואברזיה (פוליש כימי)הסרת השכבה דקה של אמייל המכילה את הכתמים.
התזת חול וניקוי אבניתזרם החלקיקים המגיע לשן בלחץ גבוה עוזר להסיר פסולת וכתמים
ציפויי קומפוזיט ללא הסרה של חומר שןמריחת חומר שרף בצבע שן על פני השיניים
ציפויי חרסינה בעובי של 0.3 מ"מדפי חרסינה דקיקים המונחים בדיוק רב על המשטח הקדמי של השיניים, ומכסים פגמים.

1. טיפול במיקרואברזיה (פוליש כימי)

מיקרואברזיה, המכונה גם ליטוש כימי (פוליש כימי), הוא טיפול שיניים שנועד להסרת כתמים ושינויי צבע משטח השיניים. טכניקה זו כוללת שילוב של חומרים חומציים עדינים וחומרים שוחקים, על מנת להסיר שכבה דקה של אמייל המכילה את הכתמים.

כיצד זה מתבצע?

התהליך כולל מריחת ג'ל או משחה חומצית על פני השיניים, המסייעת להמסת שכבת האמייל החיצונית ביותר. לאחר מכן משפשפים את הג'ל או המשחה בעדינות לתוך השיניים, והיא מסירה את האמייל המוכתם. התהליך חוזר על עצמו עד להשגת רמת צבע לבן רצוי.
חשוב לציין שמיקרואברזיה אינה יעילה עבור כל סוגי הכתמים או שינויי צבע של שיניים, וייתכן שהיא לא מתאימה למטופלים עם שחיקת אמייל או רגישות משמעותית. בנוסף, ייתכן שהתוצאה לא תהיה אותה רמת הלבנה כמו טיפולים אחרים כמו ציפויי שיניים או כתרים.
מיקרואברזיה היא אפשרות בטוחה ויעילה לשיפור מראה שיניים שיש בהן כתמים קלים עד בינוניים. מדובר בטיפול מהיר וזול יחסית, שניתן לבצע אצל רופא שיניים בביקור בודד.

2. התזת חול וניקוי אבנית

התזת חול היא הליך דנטלי הכולל שימוש בכלי מיוחד להתזה של חלקיקים עדינים (בדרך כלל תחמוצת אלומיניום או סודה לשתייה) על פני השיניים. זרם החלקיקים המגיע לשן בלחץ גבוה עוזר להסיר פסולת וכתמים על פני שטח השיניים, כמו גם הצטברות של אבנית.
תהליך זה ידוע גם כטיפול מניעתי.

כיצד זה מתבצע?

נעשה לעתים בשילוב עם תהליך של הסרת אבנית שהצטברה על השיניים והחניכיים. יחד, שני התהליכים הללו יכולים לנקות ולשקם את המראה הטבעי של השיניים.
עם זאת, חשוב לציין כי ייתכן שהשיטה של התזת חול לא תתאים לכל החולים. לדוגמה, מטופלים עם אמייל שיניים מוחלש או שיניים רגישות, שכן החלקיקים השוחקים עלולים לגרום לנזק נוסף לשיניים. בנוסף, ייתכן שהתזת חול לא תהיה יעילה עבור סוגים מסוימים של כתמים, כגון אלה הנגרמים על ידי תרופות מסוימות או מצבים רפואיים.
התזת חול יכולה להיות דרך יעילה להסרת כתמי שטח ולניקוי השיניים, אך היא צריכה להתבצע רק על ידי רופא שיניים מיומן.

3. ציפויי קומפוזיט ללא הסרה של חומר שן

ציפויי קומפוזיט הוא הליך דנטלי קוסמטי הכולל מריחת חומר שרף בצבע שן על פני השיניים. הליך זה משמש לשיפור המראה של שיניים שיש עליהן כתמים, שהן דהויות, סדוקות או שיש ביניהן רווחים.
אחד היתרונות של ציפויי קומפוזיט הוא שניתן לבצע אותם מבלי להסיר כל חומר שן. זאת, בניגוד להליכים דנטליים קוסמטיים אחרים, כגון ציפויים מסוגים אחרים או כתרים, הדורשים לעיתים הסרה של חלק מחומר השן כדי להתאים אותם במדויק.

כיצד זה מתבצע?
ההליך של ציפויי קומפוזיט כולל חיספוס של פני השן, מריחת חומר מליטה ולאחר מכן מריחת חומר הקומפוזיט (השרף) בצבע השן. לאחר מכן, רופא השיניים יעצב וילטש את החומר כך שיתאים לשיניים שמסביב, והשיקום יהיה בעל מראה טבעי.

היתרונות של ציפויי קומפוזיט למראה שיניים בריא:
א. התהליך אינו דורש הסרה של אמייל השיניים והוא אינו תהליך פולשני.
ב. ניתן להתאים את חומר הקומפוזיט לצבע השיניים של המטופל כך שיתקבל מראה טבעי
ג. הטיפול קל ומהיר
ד. המחיר סביר, מה שהופך את התהליך לאופציה אטרקטיבית עבור מטופלים רבים.

4. ציפויי חרסינה בעובי של 0.3 מ"מ

ציפויי חרסינה הם טיפול שיניים קוסמטי פופולרי המשמש לשיפור המראה של שיניים מוכתמות, דהויות, סדוקות וכד'. ציפויים אלו הם מעין דפי חרסינה דקיקים המונחים בדיוק רב על המשטח הקדמי של השיניים, ומכסים פגמים.
כאשר מדובר בטיפול בכתמים בשיניים, ציפוי חרסינה בעובי של 0.3 מ"מ יכול להיות פתרון יעיל ממספר סיבות:
א. ציפויי חרסינה מיוצרים בהתאמה אישית וניתן להתאים אותם לצבע השיניים הקיימות של המטופל.
ב. חרסינה הוא חומר חזק ועמיד העומד בפני בלאי רגיל, מה שהופך אותו לפתרון טוב לאורך זמן.
ג. החרסינה עמידה בפני כתמים, מה שאומר שהמטופלים יכולים ליהנות מחיוך יפה ולבן מבלי לדאוג שהציפויים ישתנו עם הזמן.

צפו בד"ר אריאל סביון מסביר על ציפוי חרסינה תחת מיקרוסקופ >>

הלבנת שיניים להעלמת הכתמים

המונח שבו כולם משתמשים להסרת כתמים בשיניים הוא הלבנת שיניים, אך חשוב לזכור שהתהליך הוא בעצם הבהרה של אמייל השן (זגוגית השן).

3 שיטות להלבנת שיניים:

  1. הבהרת שיניים בבית – רופא השיניים יוצר סד מותאם ובתוכו מניחים חומר פעיל להבהרת אמייל השן המוכתמת. המטופל צריך להרכיב את הסד על השיניים במשך שעה-שעתיים ביום בכל יום. כדי שהטיפול יהיה אפקטיבי נדרשים כשבועיים עד מספר שבועות, תלוי במקרה. כמות ועוצמת החומר הפעיל תותאם לכל מטופל על ידי רופא השיניים במרפאה.
  2. הבהרת שיניים בלייזר במרפאה – תעשה אך ורק על ידי רופא שיניים. הרופא ימרח חומר פעיל על השן ויקרין עליה בלייזר בשלושה סבבים של 20 דקות כל אחד. התהליך כולו יסתיים תוך שעה וחצי. היתרון כמובן להלבנת שיניים במרפאה שהוא טיפול מהיר, נוח ויעיל.
  3. שילוב בין הבהרה במרפאה והבהרה בבית – במקרים של כתמים קשים יש לעיתים צורך לשלב בין טיפול לייזר במרפאה לבין סד הלבנה בבית כדי להשיג את התוצאה שהמטופל מעוניין בה.
    ניתן להשיג בבתי מרקחת משחות שיניים מלבינות או ערכות ביתיות לטיפול עצמי, אבל צריך לקחת בחשבון שאחוז החומר הפעיל בהן הוא קטן מאד, ולכן היעילות שלהן מינימלית.

חשוב לציין שאם יש בעיות שיניים כגון חורים בשיניים, מחלת חניכיים או כל בעיה אחרת בבריאות הפה, חשוב לטפל בהן לפני ששוקלים טיפול להסרת כתמים שיניים.

שיניים לאחר הלבנה

האם ניתן להלבין כתרים או ציפויים?

לא ניתן כל כך להלבין כתרים וציפויים מכיוון שהם עשויים מחומרים שאינם מגיבים לטיפולי הלבנת שיניים כמו: אקריל, חרסינה ואפילו זירקוניה. אם השיניים מתחת לכתרים או הציפויים דהויות, והם נראים כהים יותר בהשוואה לשיניים שמסביב, אפשר לבקש מרופא השיניים להבהיר אותם לפני הנחת הציפוי או הכתר, או לבקש מהרופא לעשות את המיפוי והכתר בצבע הכי קרוב לשיניים מסביב.

השימוש של מיקרוסקופ דנטלי בהסרת כתמים ובטיפולי שיניים

רפואת שיניים מיקרוסקופית כוללת שימוש במיקרוסקופים בעלי עוצמה גבוהה ומערכות תאורה מיוחדות המגדילות את חלל הפה פי 39, מה שמשפר את הראות ומאפשר לראות פרטים קטנים ולעבוד בדיוק רב יותר במהלך טיפולי שיניים.
גישה זו שימושית במיוחד בהליכים מורכבים כגון ניתוחי חניכיים, השתלות דנטליות, טיפולי שורשועקירת שיני בינה בעייתיות, אך גם בניקוי אבנית והקצעת שורשים תת חניכית, הנחת כתרים והסרת כתמים בשיניים.

כיצד זה מתבצע?

ניתן לבצע הסרת כתמים יעילה באמצעות תאורת פלורסנציה תחת מיקרוסקופ טיפולי: מורחים על פני השיניים צבע או תמיסה מיוחדת המכילה מולקולות ניאון. כאשר מולקולות אלו נחשפות לתאורת פלורסנציה זה מבליט ומדגיש את הכתמים על השיניים, מה שמאפשר לרופא השיניים לאתר ולהסיר אותם בצורה מדויקת יותר.
השימוש בתאורת פלורסנציה מסייע גם בזיהוי אזורים בשיניים שאולי אינם נראים לעין בלתי מזוינת. לדוגמה, כתמים מסוימים ממוקמים בנקיקים או בסדקים בשיניים, כך שקשה לראותם ללא הגדלה. שילוב של מיקרוסקופ דנטלי עם תאורת פלורסנציה, מאפשר לזהות אזורים אלו ולטפל בהם בצורה יעילה יותר.

יתרונות המיקרוסקופ הדנטלי בהסרת כתמים וטיפולי שיניים

המיקרוסקופ הדנטלי מייעל ומשפר הליכים קוסמטיים דנטליים, הוא עוזר גם בביצוע שחזורים ישירים אסתטיים תחת מיקרוסקופ: לדוגמא, באמצעות המיקרוסקופ ניתן לשחזר שן עם הרס כותרתי בצורה כל כך מדויקת, שיכולה למנוע צורך בטיפול שורש.
לרפואת שיניים מיקרוסקופית תפקיד מכריע במתן טיפולי שיניים מדויקים, זעיר-פולשניים ויעילים, המבטיחים בריאות הפה המיטבית למטופלים.
רפואת שיניים מיקרוסקופית מאפשרת לרופא שיניים שמבין בטיפולים תחת מיקרוסקופ דנטלי לעבוד בצורה מדויקת ויעילה מה שמוביל בסופו של דבר לתוצאות טובות יותר.

עם מי כדאי להתייעץ לגבי הכתמים?

מומלץ להתייעץ עם רופא שיניים לגבי הסרת כתמים בשיניים כאשר הכתמים הם לאורך זמן ולא ניתן להסירם באמצעות שיטות היגיינת הפה הרגילות כגון צחצוח, חוט דנטלי, קיסמים רפואיים וכד', ואם הם מתכהים עם הזמן.
בנוסף, אם שינוי הצבע או הכתמים מלווה בתסמינים אחרים כגון רגישות, כאב או נפיחות, חשוב לפנות לטיפול שיניים. בכל מקרה כאשר לא בטוחים אם כתמי השיניים תקינים או לא, עדיף להתייעץ עם רופא שיניים. רופא השיניים יכול לעזור לקבוע את הגורם לכתמים ולהמליץ על הטיפול המתאים.

דר אריאל סביון

כיצד למנוע הופעת כתמים בשיניים?

ישנן מספר דרכים למנוע הופעת כתמים על השיניים:

  • צחצוח ושימוש בחוט דנטלי באופן קבוע: צחצוח פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי פעם ביום יכולים לעזור להסיר חלקיקי מזון ורבדים מצטברים של חיידקים שעלולים לגרום לכתמים.
  • הגבלת הצריכה של מזון ומשקאות מכתימים: מזונות ומשקאות המכילים פיגמנטים צבעוניים כמו קפה, תה, יין אדום ופירות יער עלולים לגרום לכתמים. הגבלת הצריכה של פריטים אלה או שטיפת הפה במים לאחר צריכתם עשויה לסייע במניעת כתמים.
  • הגבלת הצריכה של עישון ושימוש במוצרי טבק: אלה עלולים לגרום להכתמה חמורה ושינוי צבע השיניים.
  • ניקוי תקופתי של השיניים במרפאה: רופא שיניים או שיננית יכולים להסיר הצטברות אבנית ולכלוך שעלולים לגרום לכתמים..
  • שימוש במי פה: שימוש במי פה אנטיספטיים יכול לעזור להרוג חיידקים שעלולים לגרום לכתמים.
ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

שיניים לאחר הלבנה

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​