הבחירה בין שתלי בייקון (ארה״ב) לבין שתלי פירמידיון (ישראל)

שתף דף זה
תוכן עניינים

מטופלים רבים סובלים ממחסור בשן אחת או יותר עקב עקירת שן שבוצעה בעבר מסיבות שונות. השיניים מחזיקות את עצם הלסת וכתוצאה מאיבודן חלה ירידה משמעותית (נגרמת ספיגת עצם עד 60%) בכמות עצם הלסת. כתוצאה מכך, כמחצית מהמועמדים להשתלות שתלים נאלצים לבצע השתלת עצם לפני השתלת שתלים דנטליים לצורך שרידות השתלים לטווח הארוך ומניעת מחלת פריאימפלנטיטיס.

ד"ר אריאל סביון מסביר לנו כי השתלת העצם בטכניקות שונות נועדה ליצור את הבסיס הנדרש להשתלת השתלים, לדוגמה, לעיתים יש לבצע הרמת סינוס בלסת העליונה לפני החדרת שתלים מאחר ובחלק האחורי של הלסת העליונה יש בריחת עצם מהירה יותר כתוצאה מעקירות שיניים וספיגת רקמה קשה (עצם) וספיגת רקמה רכה (חניכיים).

כיום יש למומחים להשתלות שיניים שיטות חדשניות ומתקדמות יותר המאפשרות ליותר מטופלים לעבור שיקום פה מורכב, גם במצבים של ספיגת רכסים נרחבת ללא צורך בניתוחים מורכבים וכואבים. רופאי השיניים יכולים להשתיל שתלים קצרים (עד 10 מ״מ) שאינם נופלים באיכותם מהשתלים הארוכים עם אחוזי הצלחה גבוהים בטווח הארוך, יחד עם זאת, עלינו לבדוק את איכות העצם ונפח העצם (רוחב) לפני התקנת שתלים קצרים.

מהם שתלים קצרים?

בשנים האחרונות החלו רופאי השיניים העוסקים בהשתלות שיניים בישראל להשתמש בשתלים קצרים. אורכם של השתלים הקצרים הוא כמחצית מהאורך של השתלים הרגילים, ואורכו של השתל הקצר הוא 6-5 מ"מ בלבד ויכול להגיע עד 10מ״מ, לעומת שתל רגיל שמוגדר מעל 10 מ״מ אורך.

השתלים הקצרים מתאימים למטופלים עם ספיגת רכסים נרחבת הנגרמת מסיבות שונות. במצבים אלו, כאשר יש רק 5 מ"מ עצם מתעלת העצב המנדיבולרית בלסת התחתונה ו/או באזור הסינוס המקסילארי בלסת העליונה, שימוש בשתלים ארוכים תהווה התווית נגד, אלא אם נבצע השתלת עצם באזור המיועד להתקנת שתלים דנטליים.

ד"ר סביון מציין כי מבוצעים טיפולים רבים שלא לצורך וגורמים לסבל מיותר של המטופל/ת בלי להזכיר את העלות הכספית הלא מוצדקת. מדי שנה מבוצעים ניתוחים רבים להרמת חלל הסינוס בגישה פולשנית שלא לצורך על מנת להתקין שתל דנטלי ארוך. מטופלים שעוברים הרמת סינוס בגישה פולשנית סובלים מכאבים פוסט אופרטיביים, מנפיחות קשה ועליהם להתמודד עם תהליך החלמה ממושך. יתרה מזאת, המטופלים חשופים לזיהום עצם בסינוס, לקריעה של רירית הסינוס ולדלקת כרונית של חלל הסינוס לכל החיים. בלסת תחתונה גם מבוצעים השתלות עצם אופקיים (לאורך) על מנת להחדיר שתלים ארוכים, יחד עם זאת, נדרשת מיומנות גבוהה ושימוש בטכניקות מתקדמות על מנת להצליח ולבנות את העצם החסרה, אחרת העצם תיספג והמטופל יחזור למצב התחלתי.

השתלת שתלים קצרים יכולה למנוע מהמטופלים טיפולים מורכבים וארוכים מבחינת זמן ועלויות, ולפי הספרות המדעית ההצלחה בשיטת השתלים הקצרים דומה לשיעור ההצלחה של השתלת שתלים רגילים. מותר לציין שאין יחס כותרת/שורש (לעומת מה שחשבנו בעבר) בין השתל המושתל לבין אורך הכתר, וראוי להדגיש, שתמיד מומלץ להשתיל שתלים קצרים כי במקרים של מחלת פריאימפלנטיטיס (דלקת בשתל הגורמת לפגיעה בתאחיזה סביב השתל) הפגיעה הגרמית תהייה קטנה יותר ובקלות יהיה ניתן להוציא את השתל ולהתקין שתל חדש.

ישנם שני סוגים עיקריים של שתלים קצרים:

  • שתלי בייקון (ארה״ב) – שתלים קצרים (שתל גלילי) המיוצרים על ידי חברה אמריקאית מבוסטון מעל 30 שנה, שתלי בייקון נחשבים לייחודיים מסוגם בגלל אופן הקיבוע שלהם למקומם בעצם הלסת. בשיטת השיקום ע״ג שתלי בייקון לא משתמשים בהברגה (ללא בורג) אלא בנעילה סיבובית או בהלחמה קרה של המחבר לשתל הקצר. השתל מוחדר לעצם הלסת בדפיקה עדינה ולא בהברגת השתל לעצם (שתל גלילי) לכן שתלי בייקון מתאימים בעיקר לאזורים אחוריים כאשר עומס ממגע סיגרי יכול להגיע מעל 500 ניוטון לעומת אזור קדמי (פחות מ100 ניוטון).

  • שתלי פירמידיון (ישראל) – שתלי פירמידיון מזכירים במראם את השתלים הרגילים אך יש להם עיצוב ייחודי שמאפשר לשתל להתרחב לצורת פירמידה לאחר ההשתלה. שתלי פירמידיון מבטיחים אחיזה יציבה מיד לאחר ההשתלה, זו טכניקה מתקדמת המהווה חלופה מהירה, איכותית ובטוחה לטיפולים פולשניים הנדרשים לעיבוי רקמות במצב של מחסור בעצם הלסת, שתלי פרימידיון חוסכים הליכים כמו הרמת סינוס בלסת עליונה ובניית והשתלת עצם בלסת התחתונה.

ההבדל העיקרי בין שני סוגי השתלים הוא מבנה השתל. שתלי בייקון מחודדים ובעלי עיצוב סנפירי כדי להגדיל את שטח הפנים של השתל. שתלי בייקון מבטיחים יציבות גבוהה בגלל שטח הפנים הרחב, יש למקם אותם כך שהחלק העליון של השתל יהיה כ-5 מ"מ מתחת לקו החניכיים ו-2 מ״מ מתחת לקו העצם.

שתלי פירמידיון הם שתלים קצרים שצורתם פירמידה, שטח הפנים שלהם דומה לשתלים הרגילים. בשתלי פירמידיון יש מנגנון הרחבה הכולל 4 ממברנות מטיטניום ומנגנון לשחרור לחץ מובנה. צורת הפירמידה מבטיחה פיזור לחצים הגורם ליציבות גבוהה, השתל מפעיל לחץ נמוך בעצם הקריסטלית ולחץ גבוה באזור האפיקלי. הליך ההשתלה רגיל למעט שלב ההרחבה שאין בשתלים אחרים.

עשוי לעניין אותך:  ציפוי קומפוזיט לשיניים: מידע, טיפים ויתרונות

שתלי בייקון (ארה״ב) – מידע כללי

שתלים קצרים המיוצרים על ידי חברת בייקון, החברה הוקמה ב-1985. שתלי בייקון מגיעים בטווח רחב של מידות וקוטר הפתח הפנימי, החל מ-5 מ"מ ועד 11 מ"מ. המחקרים מצביעים על אחוזי הצלחה גבוהים שאינם נופלים מאחוזי ההצלחה של השתלים הרגילים.

שתלי בייקון נחשבים לפתרון מועדף כאשר מבצעים השתלות שיניים בלסת תחתונה אטרופית, במצבים בהם יש 7 מ"מ עצם מעל התעלה. השתלים מתאימים גם להשתלת שיניים בלסת עליונה ללא צורך בהרמת סינוס, כאשר המרחק מהרכס לרצפת הסינוס הוא 5-4 מ“מ.

  • המדפים של השתל  מסוג  Butress עם חתך מרובע;
  •  המדפים מקבילים ולא בורגיים, לכן על הקדח להיות בקטר השווה לקוטר השתל בדיוק;
  • צורת מדפים מאפשרת  BIC הגדול ב-30% בהשוואה לשתל בורגי;
  • דוגמה : 8X4.5 שתל בייקון שווה כמעט  – 13X3.75 לשתל מתברג (48.7/46.8)
  • הקדח הפנימי ה – WELL מתכנס בזווית של 1.5 מעלות ונוצרת התאמה מושלמת בין יתד המבנה לקדח.
  • נוצרת הלחמה קרה welding cold שני החלקים נאטמים באופן מוחלט ללא אפשרות של מעבר חיידקים ופותר את בעיית MICROGAP.
  • הכתף המתכנס של השתל platform switching מאפשר בניה של עצם מעל השתל, ונותן תמיכה גרמית לפפילה התורמת ליציבות ומעניקה תוצאות אסטטיות משופרות.
  • קידוח ללא מים – מאפשרת בניה של עצם קורטיקלית בוגרת עם אספקת דם שחודרת בין המדפים לשתל בשל שיטת הקידוח ב – 50 rpm.
  • לעומת זאת, בשתל בורגי שאנו מחדירים בקוטר קטן יותר נוצר נמק בעצם, ולעצם לוקח 3 שבועות להתחיל תהליך ריפוי.

היתרון של בייקון בא לידי ביטוי כאשר קיים חוסר בגובה עצם.

  • שתלים מתברגים כמעט ולא מסוגלים להתמודד עם 6 מ"מ גובה עצם בגלל הבעיות של שתלים מתברגים כדלקמן:
    1. ספיגת עצם בצוואר השתל.
    2. דלף שולי וכניסת חיידקים.
    3. שבירת ברגים.
    4. שחרור ברגים.
    5. יתרון נוסף, כאשר רוצים להימנע מהרמת רצפת הסינוס ו/או רוצים להימנע מהאוגמנטציה ורטיקלית.
  • במבנה מוברג בשתלים מתברגים, ישנם בעיות של שבירה ושחרור ברגים.
  • בשתלי בייקון אין את הבעיות האלה מכיוון שאין בורג והמבנה והשתל עוברים ריתוך קר ולכן אין כניסה של חיידקים או שבירה ושחרור של ברגים.
  • בבייקון משקמים שתלים בודדים באמצעות שיקום הנקרא IAC שבו המבנה והכתר מהווים יחידה אחת המונעת את בעיית עודף הדבק שהינו גורם מרכזי לפריואימפלנטיטיס.

שתלי בייקון מאפשרים לרופאי השיניים להציע טיפול משקם גם במקרים קיצוניים, בנוסף השתלים הקצרים מהווים פתרון איכותי במצבים של חוסר בשן בודד, כאשר שתלי בייקון לא מאבדים עצם מסביב לצוואר השתל. מטופלים רבים הסובלים ממחסור בעצם הלסת שנאלצו לדחות את שיקום הפה בגלל בעיות טכנולוגיות יכולים לעבור השתלת שיניים בעומס גבוה באמצעות שתלי בייקון.

שתלי פירמידיון (ישראל) – מידע כללי

שתלי פירמידיון מיוצרים בטכנולוגיות מתקדמות ועשויים מסגסוגת טיטניום, אלו שתלים קצרים באורך 5 מ"מ עם שטח פנים זהה לשטח הפנים של שתל רגיל באורך 8 מ"מ. שתלי פירמידיון מספקים יציבת גבוהה ומסוגלים לשאת כוחות שמייצרים שתלים רגילים. השתלים מגיעים ב-4 אורכים שונים, מ-5 מ"מ ועד 8 מ"מ, ויש שתי מידות קוטר- 3.75 או 4.1 מ"מ, כך הרופאים יכולים לבחור את השתל המתאים ביותר למיקום העצב ולמצב הרפואי.
השתלים מתאימים להשתלות בלסת העליונה והתחתונה ולמגוון רחב של כתרים. השתלים מיוצרים בהתאמה לתקנים המחמירים ביותר, לשתלי פירמידיון יש אישור מטעם ה-FDA ואישור CE אירופאי.


השתלים מגיעים בעיצוב חדשני ומוגן פטנט, מנגנון ההרחבה של השתל פורץ הדרך מגדיל פי 2 את שטח הפנים כדי להבטיח יציבות גבוהה וחיבור מושלם עם העצם. מנגנון ההרחבה הייחודי מסוגו של שתלי פירמידיון מבטיח איטום מוחלט ולחץ מבוקר על רקמת העצם כדי למנוע נקרוזיס. כך המטופל זוכה לתהליך החלמה קצר יותר בהשוואה למשך ההחלמה הנדרש בשיטת השתלים הקצרים.

לסיכום – ד"ר סביון מסביר לנו שכיום המגמה בעולם רפואת השיניים היא לבצע השתלת שיניים באמצעות שתלים קצרים, זו חלופה לטיפול הפולשני והארוך יותר, ומגמה זו זוכה לעידוד ותמיכה גם מאיגודים בי"ל מקצועיים להשתלות שיניים. יחד עם זאת, מעטים הם המומחים השולטים בטכניקה של השתלת שתלים קצרים, לכן חשוב לבחור היטב רופא בעל ידע ומיומנות הן בכירורגיה והן בפרותטיקה.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​