10 טיפים לפני שאתם עוברים ציפוי חרסינה

שתף דף זה
10 טיפים לציפויי חרסינה
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ובמדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). 

ד״ר סביון הוא בין החלוצים בתחום רפואת שיניים מיקרוסקופית ועוסק רבות באסתטיקה דנטלית בטכנולוגיה מתקדמת. ד״ר סביון משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומי האסתטיקה הדנטלית ואימפלנטולוגיה. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. 

ד"ר אריאל סביון

מהם ציפויי חרסינה?

ציפוי חרסינה הוא ציפוי שיניים המוגדר כטיפול זעיר-פולשני, שבו מכסים את השן בשכבה דקה של חומר המתאים על מנת לתקן פגמים אסתטיים בשן או על מנת להגן עליה מנזק. כיום מבצעים ציפויי חרסינה משני סוגים עיקריים. ציפוי מחרסינה או ציפוי מחומר מרוכב.

ציפויי חרסינה הם עלי חרסינה דקים, ועוביהם נע בין 0.2 ממ לבין 0.7 ממ. עלי חרסינה מכסים את השן בשכבה דקה של פורצן (חרס) המתאים על מנת לתקן פגמים אסתטיים בשן או על מנת להגן עליה מנזק.

כיום מבצעים ציפויים משני סוגים עיקריים:

  • שחזור לא ישיר מחרסינה מונוליטית עם צביעה ו/או עם בנייה בחרסינה פלדפטית.
  • שחזור ישיר מחומר מרוכב שמבוצע במרפאה.

10 טיפים לציפויי חרסינה

למה הטיפול מיועד?

עיצוב החיוך באמצעות ציפוי חרסינה נועד כדי לשפר את המראה אסתטי ונחשב לטיפול אלקטיבי ולא לטיפול רפואי, וקיים כבר שלוש עשורים. שחזור חרסינה מונח ע״ג השן לאחר השחזה בגישה זעיר-פולשנית עם הסרה מינימלית של 0.3 ממ עד 1 ממ, ולעיתים ללא הסרה כלל של חומר שן. הציפוי מודבק ע״ג שכבת האמייל ליצירת הדבקה חזקה יותר ומניעת התנתקות של הציפוי.
ציפויי חרסינה הפכו לפופולאריים הודות לנראות האסתטית וחיוך אידיאלי שניתן לקבל איתם, לכן זהו טיפול אסתטי מאוד שכיח בקרב הרופאים בגלל דרישה שהולכת וגוברת בקרב המטופלים לחיוך טבעי ואסתטי.

יתרונות אסתטיים של ציפוי חרסינה לשיניים

  • תיקון קוסמטי מהיר ופשוט, גם אם מדובר בטיפול בשיניים דהויות או מוכתמות שקשה לטפל בהן בשיטות מסורתיות להלבנת שיניים. הם משמשים גם לטיפול בבעיות קוסמטיות כמו שיניים סדוקות, שן חסרה, רווחים בין השיניים, ושיניים מעוותות.
  • שיפור הצורה והגודל של השיניים. ניתן לעצב ציפוי חרסינה כך שיתאים לשיניים בצורה מושלמת, ויעניק חיוך אחיד ואסתטי יותר
  • ציפויי חרסינה מעניקים לפה מראה טבעי. הם מותאמים אישית לסגנון ולסימטריית הפנים של כל מטופל.
  • עמידים בפני כתמים עתידיים וריקבון יותר מאשר שיניים טבעיות. פני השטח של החרסינה אינם נקבוביים, מה שעוזר להן לדחות כתמים.
  • שומרים על אמייל השיניים; אם האמייל נשחק, הוא נעלם לנצח ולא ניתן להחליפו. הנחת ציפוי חרסינה מגינה על אמייל השן מפני שחיקה.
  • מגביר את הביטחון של המטופל בחיוך שלו. מטופלים רבים מרגישים בטוחים יותר לאחר שהם עברו טיפול של ציפויי חרסינה על השיניים הקדמיות.

יתרונות בריאותיים של ציפויי חרסינה לשיניים

ציפויי חרסינה אמנם משמשים בעיקר למטרות קוסמטיות, אך הם גם מעניקים כמה יתרונות בריאותיים לשיניים:

  • הגנה: ציפוי חרסינה מספק שכבת הגנה נוספת לשיניים שנחלשו, נפגמו או התבלו, ומסייע במניעת נזק נוסף לשיניים, כגון סדקים או שבבים, ומגן על השיניים מפני עששת וחורים.
  • חיזוק: ציפויי חרסינה עשויים מחומר חזק ועמיד שיכול לחזק את השיניים. זה מועיל במיוחד לשיניים שנפגעו משחיקה או מהידוק יתר.
  • נשיכה משופרת: ציפויי חרסינה משפרים את הנשיכה במקרה של יישור השיניים. זה מפחית את הלחץ על הלסת ומונע בעיות TMJ (הפרעה במפרק הטמפורומנדיבולרי)

איך טיפול ציפויי חרסינה מתבצע בפועל בסביון מדיקל סנטר?

פגישה ראשונה – ייעוץ ובדיקה קלינית ע״י ד״ר אראיל סביון

הבדיקה כוללת אנמנזה רפואית, אבחנה, תיאום ציפיות עם המטופל, בדיקת מנשך וסגר, פונקציה ופוזיציה של השיניים, שלילת צורך ביישור שיניים, בדיקת בריאות החניכיים, צבע השיניים, סריקה של המצב הקיים בסורק אינטראאורלי, צילומי סטילס בסטודיו, הערכה של המצב הקיים והתווית דרך טיפולי.

בין הפגישות

שליחת קובץ של הסריקה לטכנאי כולל צילומי שיניים, סיור מוחות, בניית אסטרטגיה טיפולית, עיצוב החיוך בתוכנות תלת מימד מתקדמות, גילוף אבחנתי דיגיטלי, לאחר אישור של ד״ר סביון, הדפסת מודל במדפסת תלת מימד, הכנת מפתחות סיליקון, והכנה לקראת המפגש השני מול המטופל.

פגישה שנייה – הכנה לציפויי חרסינה

הדמייה דיגיטלית + אנלוגית – בדיקה של העיצוב החדש בפיו של המטופל, צילומי סטילס, סריקה נוספת, הערכה מחדש, בדיקה מול המטופל.
פרוטוקול השחזה של השיניים – שלב הכנה לציפויי חרסינה (פרוטוקול מיוחד של ד״ר אריאל סביון) שלב ההכנה מבוצע תחת מיקרוסקופ טיפולי עם מקדחים שיצר במיוחד ד״ר אריאל סביון עם חברות מובילות. ההכנה לציפויי חרסינה כוללת הסרת מינמאלית ע״י סד מיוחד שתוכנן מראש, המשמש כסד מדריך שהוכן והודפס מראש.
פרוטוקול לציפויי קומפוזיט (ציפויים כשלב מעבר) – לקיחת מידות לציפויים חרסינה, המידה מבוצעת בקונספט דיגיטלי בסריקה, ללא מטבעי סיליקון. הקובץ נשלח לטכנאי שיניים, כולל תמונות סטילס.
פרוטוקול לקיחת צבע – בחירת צבע הגדם הקיים לאחר הכנת השן, בחירת צבע של הציפוי העתיד לבוא, צילומים עם פילטרים מיוחדים להתאמה מושלמת ולמיסוך של הגדמים של השיניים. שימוש בתוכנות מיוחדות להתאמת שיניים הקיימות. תיאום ציפיות מול המטופל.

בין הפגישות

תכנון של עיצוב החיוך בתוכנת עיצוב, בדיקת גבולות ההשחזה, בדקיה של מתאר החניכיים, עיצוב סופי של השיניים הכולל, צורה, אורך, טופוגרפיה, קווי מעבר, נקודות מגע, צבע, אישור סופי של ד״ר אריאל סביון.

פגישה שלישית – הנחת ציפויי חרסינה

פרוטוקל הדבקה – לאחר הנחת ציפויי חרסינה, תיאום ציפיות ואישור של המטופל להדבקה, הציפויים יודבקו על פי פרוטוקול מיוחד.
ההדבקה מבוצעת תחת בידוד של סכר גומי בשילוב מיקרוסקופ טיפולי. הבידוד ויובש מאוד חשוב להצלחת הטיפול ולמניעת ניתוק או שבר הציפוי בעתיד.

בסרטון: יערה משתפת על חווית הטיפול אצל ד"ר אריאל סביון >>

הסרת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר

התפתחות חומרים חדשים ופיתוח הטכנולוגית של החברות בתחום הדנטלי, הגבירו את השימוש בציפויי חרסינה והעלאת המודעות בקרב המטופלים בזכות המאפיינים היחודיים וביוקונטבליות שלהן. יחד עם זאת, שחזור לא ישיר מודבק עם חומר מרוכב ומשמש כדבק המחבר בין הציפוי לבין חומר שן (האמייל), דבר שהופך את הסרת הציפוי לכמעט בלתי אפשרית וצורכת זמן רב, וזה להבדיל מהסרת כתר זירקוניה ו/או כתר על בסיס מתכת.
בדרך קונווציונאלית, הסרת ציפוי חרסינה דורשת ניסור עם מקדח יהלום, ושימוש במכשיר ממונע (טורבינה) ולרוב, יש להשחיז את כל הציפוי עד להסרתו המלאה. בשיטה זו, יש חשש לפגיעה בחומר שן בגלל חוסר הקונטרסט בין השן לבין הצמנט לבין השחזור לא ישיר. בגישה הקונווציונאלית, הטיפול הופל למסורבל וצורך זמן רב, במיוחד כאשר מדובר בהסרת של 8-10 ציפויים באותו מעמד.
במקרים של ביצוע שחזור לא ישיר עקב שבר שן, עששת מישנית, נסיגת חניכיים, אין חשיבות בהוצאת שחזור בשלמותה. יחד עם זאת, כאשר נרצה להוציא את ציפוי עקב הדבקה לא נכונה ו/או בחירה לא נכונה של הצמנט, ו/או רגישות יתר ודלקת של העצב, ו/או במקרים של הכתמה של הציפוי, שימור על שלמות הציפוי הופך להיות קריטי ומשמעותי. היתרון המשמעותי בהוצאת שחזור לא ישיר בשלמותו הוא חיסכון של עלות מעבדה עבור ציפוי נוסף, חיסכון זמן של הרופא והמטופל. ראוי לציין שניתן להסיר ולהדביק את הציפוי באותו מעמד וזאת לעומת השיטה הקונווציונאלית, שכמעט בלתי אפשרי להוציא את הציפוי חרסינה בשלמותו.

טיפול חניכיים בלייזר וציפויי חרסינה

טכנולוגיית הלייזר ברפואת השיניים 

על מנת להתגבר על ההגבלות הקונבציונאליות, שימוש בטכנולוגיית הלייזר הוצגה לאחרונה כטיפול יותר שמרני ונוח בהוצאת ציפויי חרסינה. הסרת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר בעל יתרונות על פני הסרה קונווציונאלית יחד עם זאת הוא מושפע מ: מרכיבים כימיים, מסוג השחזור, עובי השחזור, סוג ההדבקה, צבע השחזור ואטימות, מפרמטרים של הלייזר (עוצמה, תדירות, ופולסים בשנייה), וזמן קרינה של הלייזר.

מטרת הטיפול באמצעות לייזר

להסיר שחזור לא ישיר בגישה זעיר-פולשנית, ללא הסרה ופגיעה בחומר שן, ולקצר את זמן הישיבה בשלב של הסרת הציפויים. במקרה הנ״ל, הוחלט להחליף את סוג השחזור, ולכן לא היה חשש משבר הציפוי במהלך ההסרה, וזאת לעומת שימוש בטורבינה (מקדחה ממונעת) שמשחיזה את הציפוי ומהווה סיכון ופגיעה בחומר שן בריא ואינה מאפשרת לשימוש חוזר של הציפוי הקיים.

מסקנה בשימוש בלייזר לעומת מכשיר ממונע

שימוש של לייזר בהסרת ציפויי חרסינה משמש כטיפול שמרני, ומתקדם עקב הפשטות והנוחות, וזאת לעומת טיפול קונוומיונאלי. יתרה מזאת, שימוש בלייזר אינו פוגע בחומר שן ,ואינו שובר את הציפויי ומאפשר לבצע את הטיפול בגישה זעיר-פולשנית. שימוש בלייזר מאפשר לנתק את הציפוי ולהדביק אותו שוב באותו מעמד, ומאפשר לחסוך זמן יקר ועלות מעבדה.

האם השימוש בלייזר הוא בטוח?

כן, שימוש בלייזרים דנטליים נחשב בדרך כלל בטוח עבור המטופל כאשר הוא מבוצע על ידי רופא שיניים מוסמך, שקיבל הכשרה מתאימה ברפואת שיניים בלייזר. לייזרים דנטליים נועדו להתמקד באזורים ספציפיים בפה והם מדויקים מאוד, מה שיכול למזער את הסיכון לנזק לרקמות הסובבות.
בנוסף, לייזרים דנטליים רבים מצוידים באמצעי בטיחות שנועדו למנוע חשיפה מקרית לקרן הלייזר, ולחלק מהלייזרים יש גם חיישנים שיכולים לזהות מתי קרן הלייזר מתקרבת לאזור רגיש, ולהתאים אוטומטית את רמת ההספק כדי למזער את הסיכון לפציעה.
כמו בכל הליך רפואי או דנטלי, ישנם כמה סיכונים הקשורים לשימוש בלייזרים דנטליים, כגון הסיכון לנזק לרקמות אם הלייזר אינו בשימוש נכון. עם זאת, סיכונים אלו נמוכים בדרך כלל כאשר ההליך מבוצע על ידי רופא שיניים מיומן ומנוסה אשר ממלא אחר פרוטוקולי הבטיחות המתאימים.

ד“ר אריאל סביון מסביר לנו מה חובה לדעת לפני שמבצעים ציפויי חרסינה.
ביקשנו ממנו להכין עבורכם 10 טיפים שיסייעו לכם לעבור את הטיפול המקצועי והאיכותי ביותר.

1. תוודאו שהחניכיים שלכם בריאות ומעוצבות

על מנת לקבל חיוך אסתטי אידיאלי, חניכיים משחקות תפקיד מרכזי ביסודות של החיוך האסתטי. בעשורים האחרונים, עם כניסת המרכיב האסתטי כגורם המוביל לטיפולי חניכיים פותחו טכניקות כירורגיות רבות לשיפור האסתטיקה של החיוך.

  • ניתוחים פלסטיים של החניכיים – הליך כירורגי שמבוצע כדי למנוע או לתקן ליקויים אנטומיים, התפתחותיים, טראומטיים או הקשורים למחלת חניכיים. בניתוחים אלו מבצעים השתלת חניכיים (לכיסוי שורשים במקרים של נסיגת חניכיים), מבצעים הארכת כותרות במקרים של עודף חניכיים למטופלים עם קו חיוך גבוה. מבצעים הסרת פרנום (קפל רקמה המהווה חיבור בין חניכיים לשפה) לא תקין, ועיצוב רקמה רכה סביב שיניים להענקת הרמוניה בין השיניים לחניכיים.
10 טיפים לציפויי חרסינה
  • טיפול בהיפר-פיגמנטציה בחניכיים – היפר-פיגמנטציה בחניכיים היא תופעה שכיחה מאוד בקרב מטופלים, שנגרמת כתוצאה מעודף במלנין. הסבירות לתופעה זו עולה בקרב אנשים עם עור כהה ובקרב מעשנים. אדגיש שלתפועה זו אין משמעויות רפואיות אך היא פוגעת מאוד במראה האסתטי ובפרט בקרב אנשים עם קו חיוך גבוה. בעבר היה נהוג לטפל בהיפר-פיגמנטציה בשיטה כירורגית שכללה חיתוך של החניכיים והשתלה של חניכיים חלופיות, שיטה זו הסבה אי-נוחות רבה מאוד למטופלים, כאבים, דימומים ונפיחויות, שיטה טיפול אחרת הציעה שילוב של טיפול כימי יחד עם "גילוח החניכיים" באמצעות מקדחה – גם שיטה זו הסבה כאב רב למטופלים. כפי שאתם מבינים – שיטות אלו לא בהכרח הצדיקו את הסבל מאחוריהן, אך כיום ישנה חלופה אחרת – טיפול בהיפר-פיגמנטציה באמצעות לייזר דנטלי.
    חניכיים עם היפר-פיגמנטציה שכיחה בקרב מטופלים רבים ומכונה בנוסף כ״חניכיים שחורות״. חניכיים עם היפר-פיגמנטציה אינה מהווה בעיה רפואית, אלא חוסר אסתטי, במיוחד במטופלים עם חשיפה מוגברת של החניכיים בזמן החיוך. מה שגורם להיפר-פיגמטציה של החניכיים הוא עודף המלנין, הופעת היפר-פיגמנטציה של החניכיים במטופלים נקבע ע״י צבע העור, אתניות, ארץ מוצא, ועישון. מטופלים בעלי עור בהיר לרוב יהיו ללא היפר-פיגמנטציה של החניכיים, יחד עם זאת, מטופלים כהה עור, ולמעשנים הסבירות להיפר-פיגמנטציה תהייה גבוה יותר. שימוש בלייזר ארביום בטיפול בחניכיים עם היפר-פיגמנטציה, הוכתר כאחד הטיפולים היעילים והבטוחים עם סיכויי הצלחה גבוהים ללא סיכון לסיבוכים ו/או לזיהומים. השימוש בלייזר ארביום והמנגנון המיוחד שלו (אבלציה ע״י מולקולות מים) גובר על כל הטכניקות האחרות ומביע שביעות רצון מאוד גדול בקרב המטופלים בהסרה של היפר-פיגמנטציה מהחניכיים.

 

10 טיפים לציפויי חרסינה
  • טיפול ניתוחי אסתטי ״בחיוך חושף חניכיים" (gummy smile) – גאמי סמייל (gummy smile), או בעברית "חיוך חושף חניכיים", מאופיין בתצוגה מוגזמת של החניכיים בזמן חיוך ו/או דיבור. ישנם גורמים שונים שיכולים לתרום לתופעה זו, כמו בקיעה פסיבית לא תקינה של השיניים, עצם מקסילרית מוגדלת, שיניים קדמיות בולטות החוצה, שפה עליונה דקה או היפראקטיבית או שילוב של מס' גורמים. לכן, חשוב לזהות את הגורם לתופעה ולפיו לבחור את הטיפול.
    הטיפול יכול לכלול ניתוח פלסטי להארכת כותרות (במקרים בקיעה פסיבית לא תקינה), ו/או טיפול אורתודונטי, ו/או ניתוחים אורתוגנטיים (במקרי עצם מקסילרית מוגדלת), ו/או הליכים של הגבלת ניידות השפתיים, כמו ניתוח מיקום השפה מחדש (lip repositioning), ו/או שילוב של טכניקות של הזרקות בוטוקס לריפיון השריר.

    מצב רפואי שישנה חשיפה מעל 2 מ"מ מהשפה העליונה. תיקון של חיוך חושף חניכיים חשוב לאסתטיקה של החיוך ולהערכה עצמית של המטופל. טיפול ניתוחי בחיוך חושף חניכיים מבוצע ע״י חיתוך עם לייזר מהחניכיים כדי לחשוף את הכותרת הנסתרת או ע״י הזזת החיבור בין השיניים לחניכיים. ניתוח זה כולל הסרה של העצם העודפת.

 

גאמי סמייל
  • טיפול בלייזר במחלת חניכיים כרונית – מטופלים הסובלים ממחלת חניכיים כרונית הכולל פגיעה בתאחיזה של העצם מהווים התווית נגד לטיפול אסתטי באמצעות ציפויי חרסינה. תחילה, יש לטפל במחלת חניכיים וניידות שיניים, אחרת, מחלת חניכיים תמשיך להתפתח ולגרום לנסיגת חניכיים. טיפול בלייזרים בכיסי חניכיים כטיפול זעיר-פולשני ללא הרמת מתלה וללא תפרים מהווה את האופציה הטובה ביותר מפני שמונע התכווצות של החניכיים לאחר הטיפול ומעודד בנייה של עצם.

2. אל תוותרו במקרים של שיניים בולטות ו/או עקומות

אחד הטעויות הנפוצות ביותר הוא השחזת חומר שן בריא לצורך ״יישור שיניים״ כדי לקבל מראה אסתטי בשלב של התקנת ציפויי חרסינה. כפי שידוע, ההדבקה הכי טובה של ציפוי חרסינה היא על השכבה החיצונית של השן (אמייל) המורכבת מ-97% מינירל ורק 3% מים.
בשלב בו השן מושחזת בצורה פולשנית, חוזק ההדבקה יורדת דרמטית מה שמביא להתנתקות הציפוי (דנטין -שכבה שנייה 30% מים), יתרה מזאת, המטופל יסבול כל חייו מרגישות יתר, ובמהלך החיים יבצע טיפול שורש עקב דלקת כרונית של עצב השן.

השילוב של השחזה פולשנית ונסיגת חניכיים קטלנית יותר ושכיחה בקרב מטופלים. לכן, מאוד חשוב לבצע תחילה יישור שיניים ולהביא את השן לעמדה אידיאלית לפני שמבצעים עיצוב החיוך עם ציפויי חרסינה.

יישור שיניים נסתר invisalign יישור שיניים נסתר נחשב לפתרון היעיל והאסתטי ביותר. בשיטת invisalign (סדרה של סדים שקופים ) ניתן ליישר שיניים עקומות ולא מסודרות הן בלסת העליונה והן בלסת התחתונה בו זמנית. כיום, מבוגרים רבים מעוניינים לעבור יישור שיניים בעיקר מסיבות אסתטיות, יחד עם זאת, לא מעוניינים להראות לעיני כל שהם עוברים טיפול, ולבטח לא סמכים מתכתיים. כיום, יש שיטות מתקדמות ליישור שיניים נסתר, ואחד השיטות הנפוצות הוא יישור שיניים שקוף בשיטת invisalign. אחד היתרונות הבולטים של השיטה הוא שניתן לצפות מראש את התוצאה הסופית לפני תחילת הטיפולים (באמצעות תוכנת תלת מימד מיוחדת) וניתן להוציא את הסד השקוף לצחצוח ולאכילה. את הסד השקוף מחליפים פעם בשבוע עד סיום הטיפול. טיפול ליישור שיניים בשיטה זו, אורך בין 8 שבועות ועד 25 שבועות בממוצע.

שיטת אינוויזלן – באמצעות תוכנת הדמייה (לפני תחילת הטיפול) ניתן לראות כל שבוע את תזוזת השיניים ולדעת מראש את משך הטיפול האורתודונטי. יתרה מזאת, אין חשש לספיגת שורשים ו/או פגיעה במרקם החניכיים, ולהתפתחות הדלקת לעומת השיטה הקונווציונאלית.
עם סד נשלף , מטופל יכול להוציא את הסד השקוף, לאכול, ולצחצח את שיניו, ואז להחזיר את הסד ללא שום מאמץ. בשיטת אינוויזילן, אין צורך בסמכים ו/או גומיות לא אסתטיות. ניתן להתנהל איתו בשגרמה היומיומית, יחד עם זאת, חייבת להיות משמעת עצמית, ולשאת את הסד 20 שעות ביום.

10 טיפים לציפויי חרסינה
מטופל עם סד שקוף בשיטת אינוויזילן. אחד היתרונות הבולטים של השיטה, שהוא נשלף ואינו פוגע בחומר שן.

טיפ 3 – תוודאו שמבצעים במרפאה צילומי סטודיו של הפנים והשיניים

מצלמה מקצועית במרפאת שיניים – אחד הדברים הבסיסיים ברפואת שיניים אסתטית היא מצלמה מקצועית וסטודיו לצילום. תמונה אחת שווה אלף מילים. תמונות של מטופלים הכרחית לשיתוף פעולה מלא בין מטופל, טכנאי שיניים ורופא שיניים. ניתן להעריך את מורכבות הטיפול דרך תמונות לרבות מרקם החניכיים, צורת השיניים, צבע השיניים, קו חיוך, חשיפה של השיניים ועוד. יתרה מזאת, ניתן להסביר למטופל את כל הבעיות הקיימות לקבלת חיוך מושלם דרך סדרה של תמונות כדי לעשות תיאום ציפיות לפני קבלת החלטה של ביצוע טיפול אסתטי.

10 טיפים לציפויי חרסינה
מצלמה מקצועית במרפאה חשובה מאוד ומהווה כחלק מארסנל כלים של רופא השיניים.
  • תיעוד וידאו באיכות 4k דרך עדשת המיקרוסקופ – ניתן לתעד את מהלך הטיפול לרבות צבע הגדם ומרקם החניכיים. את התיעוד ניתן להראות למטופל במקרים של התלבטות לגבי המשך הטיפול או סיבוכים ו/או לשלוח לטכנאי את כל הנתונים הרלוונטיים כדי להבליט את איכות העבודה הסופית.
  • תיעוד תמונות סטילס דרך עדשת המיקרוסקופ – אסיפת נתונים דרך הגדלה של מיקרסוקופ נותנת אינפורמציה על טקסטורה של השיניים הקיימות, ומאפשר תיעוד רפואי לפני הטיפול ואחרי הטיפול לרבות שלב ההשחזה ושלה ההדבקה. יתרה מזאת, המטופל יכול להיות שותף בכל תהליך העבודה.
10 טיפים לציפויי חרסינה
תיעוד וידאו באיכות 4k ו/או תמונות סטילס דרך עדשת המיקרוסקופ עם מצלמה ללא מראה.

טיפ 4 – תדרשו לבצע הדמיה דיגיטלית בתלת מימד לפני קבלת החלטה

    • גילוף אבחנתי – wax up – ברפואת שיניים אסתטית כלל הזהב הוא, שימור חומר שן וטיפול בגישה שמרנית זעיר-פולשנית. לכן, לצורך כך, מומלץ לבצע הדמיה אבחנתית לפני תחילת הטיפול האסתטי. טכנאי שיניים מייצר קובץ ״מגולף״ דיגיטלי, שנשלח להדפסה בתלת מימד ומיוצר מודל עם שיניים מעוצבות.

 

  • הדמיה אנלוגית mock up – שלב מאוד חשוב והכרחי לפני החלטה סופית האם לבצע טיפול אסתטי עם ציפויי חרסינה או לא. המודל המודפס מועתק עם סיליקון ונוצר מפתח סיליקון עם השיניים ״מגולפות״ דיגיטלית. על המפתח הסיליקוני מוחדר חומר אקרילי עם חומר קומפוזיטי ומותקן בפיו של המטופל. החומר עובר הקשיה בת 2 דקות, והמטופל יכול להתרשם מהצורה החדשה של שיניו וכל זה לפני שקיבל החלטה חלוטה. מטופל עובר סדרת צילומים בסטודיו עם ההדמיה האנלוגית בפיו כדי להעריך את ההדמיה מבחינה אסתטית ופונקציונאלית. לאחר סיום ההדמיה, ניתן להסיר את החומר ללא חשש. ההדמיה האנלוגית ממחישה בצורה טובה את המכשולים שצפויים להיות בדרך להצלחה, לרבות עומק ההשחזה, אורך ורוחב שיניים, בליטה של השיניים, חשיפת שיניים בזמן חיוך, כותרות שיניים ביחס לחניכיים ועוד.
10 טיפים לציפויי חרסינה
מודל ״מגולף״ דיגיטלי שהודפס במדפסת בתלת מימד ועליו הוכן מפתח סיליקון. לפני שלב של הדמייה אנלוגית (mock up).

טיפ 5 – תבדקו האם המרפאה דוגלת ברפואת שיניים דיגיטלית

  • סורק אינטרא-אורלי (חלל הפה) – חשוב לבחור מרפאת שיניים שאימצה לעצמה רפואת שיניים דיגיטלית. הסורק מחליף את המטבע האנלוגי וכפות מידה. בשלב אבחנתי חשוב מאוד לסרוק את חלל הפה של המטופל כדי להעביר את הנתונים הקיימים לטכנאי ולהעריך את המימד האנכי הסגרי, את תקינות הסגר והמנשך. ציפויי חרסינה לא ישרדו בחלל פה עם סגר לא תקין ופשוט ישברו. לאחר סריקת חלל הפה, הקובץ בלחיצת כפתור נשלח לטכנאי שיניים. יתרה מזאת, ניתן לסרוק את הפה כל שלבי העבודה דבר שמעלה את דיוק העבודה וממקסם את איכות הטיפול. רפואת שיניים דיגיטלית, מאפשרת לעבוד בצורה יעילה ומהירה יותר, ולחסוך זמן יקר למטופל. פנים נוספות לעניין, שניתן לעבוד עם טכנאי שיניים מכל העולם הן בשלב התכנון והן בשלב הייצור
עשוי לעניין אותך:  רפואת שיניים ממוקדת ומדוייקת
ד"ר אריאן סביון מומחה לציפוי חרסינה
סורק אינטרא-אורלי של חברת 3shape . אחד הסורקים המדוייקים והטובים בעולם.

טיפ 6 – תוודאו שהשחזת שיניים מבוצעת תחת הגדלה של מיקרוסקופ טיפולי

תוצאות טיפולי השיניים תחת מיקרוסקופ הן יעילות וטובות יותר, וזאת בזכות טווח ההגדלה שמצוי במכשיר המיקרוסקופ והיכולת לשלוט בכל הפרטים בזמן הדבקת הציפויי חרסינה להבטחת טיפול מדויק ואיכותי יותר. הדבקה תחת מיקרוסקופ טיפולי מקנה יתרון תפקודי ואסתטי, מונע דלף שולי ומעלה את סיכויי ההשרדות לשנים רבות ללא כאבים ו/או רגישות עם חניכיים בריאות ולא מדממות, ומטופל שלא מפסיק לחייך

מהו קונספט של השחזת שיניים בגישה זעיר-פולשנית?

הספרות הרפואית מראה כי נוכחות או חוסר שכבת האמייל, היא מאוד קריטית וכתוצאה מכך, השחזת שן בגישה שמרנית הכרחית לצורך הצלחת הטיפול האמור. יש גישות ושיטות כדי לשלוט בעומק ההשחזה כהכנה לציפויי חרסינה. 

לפי הספרות, ישנם 3 דורות של קלסיפיקציה להכנת שיניים לציפויי חרסינה:

  1. דור א׳ – מתייחס לשימוש במקדחים בעל מבנה מיוחד על מנת לשלוט בעומק ההשחזה
  2. דור ב׳ – מתייחס לשימוש במפתחות סיליקון כדי להעריך האם הורד מספיק חומר שן לפני לפני לקיחת מידות לציפויי חרסינה
  3. דור ג׳ – מתייחס לשימוש בהדמיה אנלוגית (mock up) והכנת חריצי הדרכה דרך ההדמיה כדי לשלוט בעובי ההשחזה. לאור כל אלו שציינתי לעיל, יצאה שיטה חדשה והיא הדפסת סד מדריך תלת מימדי קשיח אשר מדריך את רופא השיניים להשחיז בדיוק כמה שנחוץ דרך סד מדריך.
השחזה בגישה עיר-פולשנית בעובי של 0.5 ממ. צבע מט מראה שלאחר ההשחזה, אנו נמצאים בשכבת האמייל. ההשחזה בוצעה תחת הגדלה של מיקרוסקופ.

מיקרוסקופ דנטלי עם מצבי תאורה שונים

בשלב הטיפול או במהלך הבדיקה, ניתן לשדר למטופל דרך עדשת המיקרוסקופ את תהליך הטיפול או איבחון של השיניים והחניכיים. בזכות הטכנולוגיה, ניתן לזהות עששות בשיניים ע״י תאורת פלורוסנציה המותקנת בעדשת המיקרוסקופ. יתרה מזאת, ניתן לבצע ציפויי שיניים ולהגיע לתוצאות אסתטיות בזכות תאורה מיוחדת שמזהה את הצבעים האמיתיים של כל שן ועוזרת לרופא לבצע שחזור תואם לצבע השיניים. מותר לציין, שההגדלה של המיקרוסקופ ושידור למטופל בזמן ישיר, משדרת שקיפות, אמינות, ותרומת לטיפול איכותי ומדוייק יותר, ושילוב של תאורות שונות, תורמות לשליטה מלאה ומונעת טיפולים חוזרים.

השחזת שן תחת הגדלה של מיקרוסקופ

בגישה שמרנית השחזה מבוצעת תחת מיקרוסקופ טיפולי כדי לשלוט בעומק ההשחזה הנע בין 0.3 מ"מ עד 0.7 מ"מ בלבד. מיקרוסקופ דנטלי יכול להגדיל את האובייקט עד פי 39 מגודלו הטבעי וכוללת תאורת לד כפולה לשליטה מלאה ללא פשרות.

מיומנות רופא בעבודה תחת הגדלה של מיקרוסקופ

הטכניקה דורשת עקומת למידה, יחד עם זאת, הדיוק המתקבל משימוש במיקרוסופ אינו משתווה להשחזה עם משקפי הגדלה או ללא מכשיר הגדלה כלל. אם רוצים לשמר חומר שן ולהימנע מהתנתקות הציפוי ומדליפה שולית עתידית, כדאי מאוד לבחור רופא שדוגל בגישה מיקרוסקופית.
טיפול שיניים תחת הגדלה של מיקרוסקופ צורך יותר זמן לרוב מטיפול שיניים קונווציונאלי ללא מיקרוסקופ. כאשר רואים את כל פרטים המוסתרים תחת הגדלה של מיקרוסקופ מבצעים טיפול מדוייק יותר, ודיוק הטיפול דורש זמן.
יחד עם זאת, טיפול שיניים מדוייק ונכון תחת הגדלה של מיקרוסקופ חוסך המון זמן וכסף למטופל, ללא צורך בטיפולים מתקנים או כושלים בטווח הארוך עם שרידות גבוהה של השיניים לשנים רבות.
יתרה מזאת, טיפול שיניים בשילוב מיקרוסקופ מקצר זמן ישיבת כיסא למטופל, כלומר, ניתן לבצע טיפולים בפחות פגישות לחסוף זמן יקר של מטופל בהגעה למרפאה.

היתרונות בזמן הטיפול עם מיקרוסקופ
  1. טיפול מדוייק ללא צורך בטיפול יתר שלא לצורך.
  2. חיסכון כלכלי למטופל.
  3. פחות מפגשים ופחות זמן כיסא בטווח הקצר והארוך.
  4. טיפול תחת מיקרוסקופ עם ראות טובה (תאורת לד כפולה) מאפשר לעבוד מהר יותר (אין צורך לנחש ולהתאמץ לראות את הפרטים המוסתרים).
  5. ניתן לבצע באותה פגישה יותר טיפולים ולסיים את הטיפולים מהר יותר.
  6. המטופל יכול לראות את כל הטיפול במסך.
  7. רפואת שיניים זעיר-פולשנית.
  8. קל ונעים יותר למטופל.
  9. שקט כלכלי לשנים רבות למטופל.
טיפים לציפויי חרסינה

מהם היתרונות של השחזת שיניים תחת הגדלה של המיקרוסקופ?

  • השחזת שיניים בגישה זעיר פולשנית – דיוק וראות מקסימלית ללא פשרות. תחת הגדלה של מיקרוסקופ ניתן לבצע השחזה מינימלית, ע״ג שן ויטלית (ללא טיפול שורש) בישיבה אחת בלבד, בגישה זו, אין רגישות ו/או כאבים במהלך או לאחר הטיפול, ההשחזה בגבול חניכיים ולכן אין פגיעה ברקמה רכה ואין נסיגות חניכיים.
  • שמירה על בריאות חניכיים – טיפול מדוייק מונע מחלות חניכיים. לא פעם נתקלים במטופלים עם מחלות חניכיים מתקדמות עקב כתרי חרסינה עם חביקה לקוייה שבוצעו בעבר. דיוק מירבי מונע איטום שולי לקוי, מונע ריחות לא נעימים עקב דליפה ועששת מישנית, מונעת מחלת חניכיים ודימום בצחצוח. מחלת חניכיים מתקדמת גורמת ספיגת עצם, לנסיגת חניכיים, ולעקירות הגדמים, לכן מאוד חשוב לבצע את טיפול בדיוק מירבי.
  • טיפול במיקרוסקופ מונע דלף שולי – כאשר אין התאמה מושלמת בין שלב ההשחזה לשלב המטבע (אנלוגי / דיגיטלי) לבין הכתר, יווצר מרווח בחיבור בין הגדם לבין הכתר שיתמלא בדבק. עם הזמן, הדבק ישטף וברגע שאין אטימות מושלמת, המרווח יגרום לריקבון של הגדם, להליטוזיס (ריח רע) ולדלקת חניכיים שבסופו של תהליך הגדם ישבר עם הכתר.
  • חיסכון כלכלי למטופל – טיפול מדוייק ואיכותי מונע טיפולי יתר שלא לצורך. מטופל נהנה שנים מטיפול איכותי ללא סיבוכים מיותרים וללא טיפולים מתקנים, יתרה מזאת, חוסך כסף רב על טיפולים חוזרים.
  • רמת אסתטיקה גבוהה – טיפול מדוייק תחת מיקרוסופ עם שליטה מלאה במהלך הטיפול תורם לנראות טבעית ולבקיעה מושלמת של הכתר ללא השחזה באזור חניכיים ו/או אטימות ו/או השתקפות. אין עודפי צמנט שמתלכדים תת חניכי, ואין שברים של הכתרים באזור גבול ההשחזה (ישיבה פסיבית).

טיפ 7 – תבדקו האם עיצוב חניכיים מבוצע באמצעות לייזר ולא בסכין מנתחים

שימוש של לייזרים ברפואת שיניים משדרג את הטיפול האסתטי, ובעזרתו ניתן לטפל ברקמה רכה וקשה. ברפואה בכלל וברפואת שיניים בפרט, ישנם סוגים שונים של לייזרים ולכן מאוד חשוב לבדוק את אורך גל של הלייזר ויעודו. 

תהליכי לזירה עוזרים לנו בשלב של הכנת שן לציפוי, לעצב את הרקמה הרכה ולתת לה מראה ומתאר תקין ואסתטי לפני שלב של לקיחת מידה ושליחתו למעבדה.

באמצעות הלזירה אין צורך בחתכים ו/או תפרים (אין כאבים ואין צלקות בחניכיים) ברוב המקרים בעיצוב רקמה רכה, ההחלמה לאחר תהליך לזירה מאוד מהירה, מטופל לא חש דבר, ואפילו ניתן לטפל בלייזר ללא הרדמה. יתרה מזאת, לייזר לא יוצר דימום, עבודה מתבצעת בסביבה נקייה ולא מדממת, עם שליטה מלאה בעיצוב רקמה רכה ובעובי ההשחזה, ניתן לקחת מידות באותו מעמד.

עם טיפול בלייזר ניתן לנדף ולחטא את החניכיים באותו מעמד ולבצע הסרה של שכבת האפיתל (פילינג לחניכיים) כדי ליצור חניכיים חדשות, זוהרות וורודות יותר. כיום, במרפאות מובילות בארץ ובעולם, לייזר הוא כלי מאוד חשוב בטיפול אסתטי של ציפויי חרסינה, ובלעדיו נקבל תוצאה סופית מתפשרת ולא אסתטית.

10 טיפים לציפויי חרסינה
עיצוב רקמה רכה עם לייזר דיודה לפני הכנה לציפויי חרסינה. הטיפול בלייזר בוצע ללא הרדמה .

טיפ 8 – תוודאו שהדבקת הציפויים מבוצעת תחת בידוד של סכר גומי

למה חשוב להדביק ציפויים תחת בידוד של סכר גומי:

  • סכר גומי נותן לנו יובש מקסימלי מפני חדירה של רוק ודם לאזור ההדבקה. כפי שצויין לעיל, אמייל הוא מינירל 97% והיינו הידרופובי, לכן ההדבקה חייבת להיות על אמייל נקי וייבש, אחרת איכות ההדבקה תפגע.
  • עלי חרסינה הם ציפויים דקים ושקופים, שאריות של דם יכולות לזלוג מתחת לציפוי ולהכתים את הציפויי ולפגוע באסתטיקה הדנטלית.
  • עבודה תחת בידוד של סכר גומי, מאפשרת לנו לעבוד מדויק יותר ללא פשרות, עם חיבור מושלם של ציפויי לשן המושחזת, דיוק מרבי מונע דלף שולי במשך השנים ומונע רגישות פוסט אופרטיבית.
  • המיתוס בקרב מטופלים הוא שציפויי חרסינה הורסים שיניים, זוהי טענה לא נכונה, מפני שצריך לדעת איך לבצע ציפויי חרסינה. השחזה והדבקה חייבת להתבצע תחת הגדלה של מיקרוסקופ, אחרת תיפגע איכות הטיפול לטווח הקצר (רגישות וכאבים) הארוך (עששת מתחת לחניכיים ונמק של השורש). ושימוש של סכר גומי הוא יסוד בסיסי והכרחי לרופאים שמבצעים ציפויי חרסינה.
טיפים לציפויי חרסינה
הדבקת ציפויי חרסינה תחת בידוד של סכר גומי, המעניק דיוק מירבי בשלב ההדבקה.

טיפ 9 – תבדקו את המיומנות ורמה של טכנאי שיניים

בחירת טכנאי שיניים שיבנה את הציפויים העתידיים מאוד חשובה, אחרת נקבל תוצאה לא מספקת. ידוע כי הצלחת הטיפול ותמחור עלות הציפוי, מתחלקת בין טכנאי שיניים לרופא שיניים. ללא מיומנות גבוהה של טכנאי, התוצאה לא תצא מושלמת. על הטכנאי לדעת את תורת החומרים, תורת הצבעים, תורת הצילום, ולנצל את הטכנולוגיה הדיגיטלית כדי למקסם את הטיפול האמור.

טכנאי שיניים אומן חייב להכיר את כל הפרמטרים לאסתטיקה, כולל תורת החומרים והצבעים.

ללא אינטראקציה בין הטכנאי לרופא, לא נקבל אסתטיקה מקסימלית. זאת עבודת צוות וחייב להיות חיבור טוב בין הצדדים לרבות העברת נתונים, תכנון מקדים, יצירת מפתחות ו/או הדמיה והדפסה בתלת מימד. הצוות חייב להיות תמיד מעודכן בהופעת חומרים חדשים ו/או טכניקות מתקדמות, ו/או בטיפול במקרים מורכבים ללא גרימת נזק בלתי הפיך למטופל.

טיפ 10 – תבדקו את מיומנות רופא ותדרשו התחייבות לתוצאות

לפני קבלת החלטה לבצע ציפויי חרסינה, חשוב לבדוק מיומנות של הרופא לרבות שימוש ברפואת שיניים מתקדמת. על הרופא העוסק בציפויי חרסינה להיות רופא שיניים אינטגרטיבי העוסק בדסצפלינות שונות כמו רפואת חניכיים, רפואת שיניים בלייזר, רפואת שיניים אסתטית ופונקציונאלית, רפואת שיניים מיקרוסקופית, והבנה באנטומיה ומורפולוגיה של השיניים.

השחזת שיניים לציפויי חרסינה תחת הגדלה של מיקרסקופ.

יש לחבר את הכל יחד ליצירת חיוך מושלם וטבעי. השיקול הכלכלי אינו צריך להיות השיקול המרכזי בבחירת רופא שיניים לביצוע ציפויי חרסינה, מכמה סיבות:

  1. איכות העבודה – לכל רופא יש עקרונות המשפיעות על איכות התוצאה. לא כולנו שווים ולכן לא כולנו מבצעים את הטיפולים באותה רמה. מומלץ לבקש תמונות של מטופלים (לפני ואחרי) שעברו טיפולים דומים ואפילו לשוחח איתם. רופא שיניים מקצועי ישקיע מאוד בייעוץ ראשוני ויכין מצגת כדי להרשים את המטופל ולראות את השלבים בביצוע של ציפויי חרסינה. יתרה מזאת, יתעמק בפרטים הקטנים ביותר כדי להשיג שלמות מקסימלית.
  2. רושם ראשוני ונראות המרפאה – תבדקו את הלבוש של הצוות הרפואי, נראות רופא, התייחסות לאסתטיקה כדרך חיים שמוטבע חלק מאישיותו. לא הגיוני, שרופא אשר מציע טיפולים אסתטיים למטופליו, בעצמו מוזנח ו/או עם שיניים לא מסודרות.
  3. שקיפות ואמינות – טיפול שיניים אסתטי דורש חיבור בין הרופא למטופל ואימון הדדי. חלל הפה הוא חלל מאוד רגיש, על הרופא המטפל להיות עדין, רגיש, וקשוב לטענות המטופל, כדי להשביע את רצונו ומבוקשו במיוחד בטיפול אלקטיבי.
  4. התחייבות לתוצאות – מטופלים צריכים לקבל התחייבות לקבלת תוצאה אסתטית מספקת, ובמקרים שלא, לבצע עבודה חוזרת על לשביעות רצון המטופל. רופא שמכיר את יכולותיו איננו חש מאוים לתת אחריות לתוצאות הטיפול. המטופל צריך להיות שבע רצון מהתוצאה האסתטית כאשר נהנה מחניכיים בריאות ומושלמות, אינו חש ברגישות ו/או בכאבים, ומגיע לתחזוקה שוטפת בחיוך מלא לאורך שנים.

  5. סיפוק עצמי – בעל מקצוע טוב, מקצועיות עולה תמיד על פני כמות או חומריות. תפרגנו, תמליצו, מילה טובה שווה עולם ומלואו בשביל בעל מקצוע טוב שיעשה הכל על מנת להוציא אתכם יפים ומחייכים. רופא שיניים מקצועי, תמיד יהיה קשוב לטענותיכם, כל עוד הטעמות ענייניות ולא מוגזמות.

  6. שירות – מרפאה שמכבדת את עצמה ולקוחותיה, תמיד תראה בשירות כערך עליון. ללא שירות טוב למטופל, המקצועיות של הרופא מתגמדת. על הרופא ועל המרפאה להעניק את השירות הטוב ביותר למטופליו לרבות קביעת תורים מסודרים ללא המתנה ארוכה בין התורים, עמידה בזמנים, רגישות ואנושיות בזמן הטיפולים, הנעמת הטיפולים והשארת טעם טוב ללא כאב או סבל במהלך הטיפול. מטופל צריך להרגיש כאילו שהגיע לספא, הכל חייב להתבצע באווירה חיובית וחמימה, בסבלנות יתרה.

כדי לשמור על ציפוי חרסינה ולהבטיח שהוא יחזיק מעמד לאורך זמן, חשוב להקפיד על מספר הנחיות בסיסיות לטיפול ותחזוקה.

  • הקפדה על היגיינת הפה, לשם שמירה על בריאות השיניים והחניכיים. היא חשובה במיוחד כאשר יש ציפויי חרסינה. מומלץ לצחצח שיניים פעמיים ביום, להשתמש בחוט דנטלי מדי יום ובמי פה לחיטוי כדי למנוע הצטברות פלאק וצמיחת חיידקים.
  • הימנעות ממזונות קשים או דביקים שעלולים להזיק לציפויים. הימנעו מלנגוס במזונות קשים כמו קרח או גרעיני פופקורן, מלעיסת סוכריות דביקות או מסטיק.
  • הימנעות מחומרים מכתימים, כי ציפויי חרסינה עמידים בפני כתמים, אך אם צורכים הרבה קפה, תה או חומרים מכתים אחרים הם עלולים להיפגע. אם שתיתם או אכלתם ממזונות אלו, שטפו את הפה במים לאחר מכן, וצחצחו שיניים בהקדם האפשרי.
  • חבישת מגן פה אם עושים ספורט או חורקים שיניים בלילה, תגן על הציפויים שלכם מפני נזק.
  • ביקורת קבועה אצל רופא השיניים היא חיונית לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים. רופא השיניים יכול גם לבדוק את מצב ציפויי החרסינה ולבצע את כל התיקונים או ההתאמות הנדרשים.
  • הכנה נכונה: הכנה נכונה של השיניים חיונית למיקום מוצלח של ציפויי חרסינה. רופא שיניים מיומן יידע להכין את השיניים כך שהציפויים ישתלבו כמו שצריך, יראו טבעיים וידבקו היטב.
  • איכות חומר: איכות החרסינה המשמשת לציפוי עשויה להשפיע על העמידות, השקיפות והמראה שלהם. רופא שיניים מנוסה יידע לבחור את החומר הטוב ביותר לצרכיו של כל מטופל.
  • תשומת לב לפרטים: המיקום של ציפויי חרסינה מצריך תשומת לב קפדנית לפרטים כדי להבטיח שהם נראים טבעיים ומשתלבים בצורה חלקה עם השיניים שמסביב. רופא שיניים מנוסה יידע לבצע התאמות מדויקות לצורה, לגודל ולצבע של הציפויים כדי להגיע לתוצאה הרצויה
  • הימנעות מסיבוכים: רופאי שיניים לא מנוסים או לא מיומנים עלולים לעשות טעויות במהלך ההכנה הנחת ציפויי חרסינה, מה שעלול להוביל לסיבוכים כמו הדבקה לא מתאימה, סדקים בהמשך ועוד.

בעוד שציפוי חרסינה נחשב בדרך כלל בטוח ויעיל, ישנם כמה סיכונים ותופעות לוואי שכדאי להיות מודעים אליהם לפני שעוברים טיפול זה. 

  • רגישות: חלק מהמטופלים עלולים לחוות רגישות זמנית בשיניים לאחר הנחת הציפויים. רגישות זו חולפת בדרך כלל מעצמה תוך מספר ימים או שבועות.
  • נזק לשן: במקרים נדירים, הכנת השן לציפוי עלולה לגרום לנזק לשן כמו סדקים או שבירה, מה שעלול להוביל לצורך בעבודות שיניים נוספות.
  • זיהום: כל הליך דנטלי טומן בחובו סיכון לזיהום, אך זה נדיר עם ציפויי חרסינה. עם זאת, אם אכן מתרחש זיהום, ניתן לטפל בו באמצעות אנטיביוטיקה.
  • קו לא אחיד: אם הציפויים לא ממוקמים נכון, הם עלולים לגרום לכך שהשיניים לא יהיו ישרות, מה שעלול להוביל לבעיות נשיכה ובעיות שיניים אחרות.
  • שינוי צבע: עם הזמן, חומר חרסינה לא איכותי  יכול להיסדק, להיות מוכתם וכד'. 

חוקרים טוענים כי יסודותיו של החיוך האסתטי קשורים ליחס בין 3 גורמים: השיניים, מסגרת השפתיים והחניכיים. מרכיב השיניים כולל את צבע השן, מיקומה וצורתה.

ציפויי חרסינה לפני ואחרי

למטופלת בוצעו ציפויי וכתרי חרסינה בשישייה הקדמית עם מראה אסתטי וטבעי בזמן חשיפה.

סטודיו לצילום והעברת נתונים למעבדת שיניים

מצלמה מקצועית במרפאת שיניים

אחד הדברים הבסיסיים ברפואת שיניים אסתטית היא מצלמה מקצועית וסטודיו לצילום. תמונה אחת שווה אלף מילים. תמונות של מטופלים הכרחית לשיתוף פעולה מלא בין מטופל, טכנאי שיניים ורופא שיניים. ניתן להעריך את מורכבות הטיפול דרך תמונות לרבות מרקם החניכיים, צורת השיניים, צבע השיניים, קו חיוך, חשיפה של השיניים ועוד. יתרה מזאת, ניתן להסביר למטופל את כל הבעיות הקיימות לקבלת חיוך מושלם דרך סדרה של תמונות כדי לעשות תיאום ציפיות לפני קבלת החלטה של ביצוע טיפול אסתטי.

תיעוד וידאו באיכות 4k דרך עדשת המיקרוסקופ

 ניתן לתעד את מהלך הטיפול לרבות צבע הגדם ומרקם החניכיים. את התיעוד ניתן להראות למטופל במקרים של התלבטות לגבי המשך הטיפול או סיבוכים ו/או לשלוח לטכנאי את כל הנתונים הרלוונטים כדי להבליט את איכות העבודה הסופית.

תיעוד תמונות סטילס דרך עדשת המיקרוסקופ

אסיפת נתונים דרך הגדלה של מיקרסוקופ נותנת אינפורמציה על טקסטורה של השיניים הקיימות, ומאפשר תיעוד רפואי לפני הטיפול ואחרי הטיפול לרבות שלב ההשחזה ושלה ההדבקה. יתרה מזאת, המטופל יכול להיות שותף בכל תהליך העבודה.

טכנולוגיה מתקדמת בשירות רפואת שיניים

הקדמה: תכנון בעזרת המחשב (Computer-aided Design) וייצור בעזרת מחשב (Computer-aided manufacturing) שימושיים כבר עשרות שנים בתעשייה, והפכו להיות נפוצים בעולם הדנטלי משלב של סריקה דיגיטלית (מצב מקדים), עיצוב וגילוף דיגיטלי, ועד שלב של הדפסת מודל מעוצב. תכנון וייצור דנטלי מונחה מחשב (CAD/CAM) מחייב סורקים (סורק למרפאה או למעבדה) ושימוש בתוכנות שונות על מנת להעביר מידע למחרטות שונות לייצור הציפוייםו/או הכתרים ו/או המודלים השונים.

מהו תהליך עבודה דיגיטלי?

תהליך עבודה דיגיטלי ((”Digital Workflow“ משלב את הכל יחד, משלב התכנון ו/או ההדמייה ועד שלב החריטה והמסירה הסופית בכמה ישיבות בודדות. קובץ דיגיטלי מועלה לענן, ומאפשר לתקשר עם הטכנאי שיניים משלב תכנון המקרה, ועד שלב הייצור והמסירה. תהליך עבודה דיגיטלי יעיל מאוד ,מדוייק וחוסך זמן רב (ללא צורך בלקיחת מידות אנלוגיות), בהמתנה לאיסוף המטבע, ללא חשש לעיוות המידות ו/או להתייבשות חומר המטבע. בלחיצת כפתור הקובץ נשלח לטכנאי לאחר סריקת חלל הפה (בצבע) באותו רגע עם דיוק מקסימלי לרבות צבע השיניים ללא צורך להגיע למעבדת שיניים ללקיחת צבע. כך, ניתן לקבל בכמה ישיבות דיוק, אסתטיקה, וקיצור שלבי עבודה.

גילוף אבחנתי – wax up

ברפואת שיניים אסתטית כלל הזהב הוא, שימור חומר שן וטיפול בגישה שמרנית זעיר-פולשנית. לכן, לצורך כך, מומלץ לבצע הדמייה אבחנתית לפני תחילת הטיפול האסתטי. טכנאי שיניים מייצר קובץ ״מגולף״ דיגיטלי, שנשלח להדפסה בתלת מימד ומיוצר מודל עם שיניים מעוצבות.

הדמייה אנלוגית mock up

שלב מאוד חשוב והכרחי לפני החלטה סופית האם לבצע טיפול אסתטי עם ציפויי חרסינה או לא. המודל המודפס מועתק עם סיליקון ונוצר מפתח סיליקון עם השיניים ״מגולפות״ דיגיטלית. על המפתח הסיליקוני מוחדר חומר אקרילי עם חומר קומפוזיטי ומותקן בפיו של המטופל. החומר עובר הקשייה בת 2 דקות, והמטופל יכול להתרשם מהצורה החדשה של שיניו וכל זה לפני שקיבל החלטה חלוטה. מטופל עובר סדרת צילומים בסטודיו עם ההדמייה האנלוגית בפיו כדי להעריך את ההדמייה מבחינה אסתטית ופונקציונאלית. לאחר סיום ההדמייה, ניתן להסיר את החומר ללא חשש. ההדמייה האנלוגית ממחישה בצורה טובה את המכשולים שצפויים להיות בדרך להצלחה, לרבות עומק ההשחזה, אורך ורוחב שיניים, בליטה של השיניים, חשיפת שיניים בזמן חיוך, כותרות שיניים ביחס לחניכיים ועוד.

מה ההבדל בין מידה דיגיטלית לעומת מידה אנלוגית?ֿֿ

  • מידה אנלוגית – היא מידה עם מטבע סיליקוני וכפות מידה, שימוש לא נכון גורם לעיוותים של המידה. ההעתק מדוייק של השיניים תלויה במידה רבה בסוג חומר סיליקוני, באיכות החומר, ובמיומנות רופא. מטופלים עם רפקלס הקאה גבוה מתקשים לבצע מידות אנלוגיות ולכן מומלץ לבצע מידה דיגיטלית.
  • מידה דיגיטלית – חלל הפה לרבות גדמי השיניים נסרקים ע״י סורק מיוחד, והקובץ נשלח ישירות לטכנאי. אחד היתרונות הבולטים הוא שחוסך זמן רב (אין צורך בשליחות), מדוייק מאוד ללא עיוותים (זמן שליחות עד ההגעה ליעד) וניתן לראות את צבע הגדמים ולתכנן ולעצב דיגיטלית את הכתרים.

ציפוי שיניים לאורך ההיסטוריה

עוד מימי קדם אנשים הכירו בחשיבות המראה החיצוני והאטרקטיביות של האדם. האומנות היוונית עסקה במושג יופי ע״י השימוש במונח ״פרופורציה האלוהית״ הקשורה לאסתטיקה והרמוניה בתחומי האדריכלות, הפיסול, המוסיקה, גוף האדם והפנים. יתרה מזאת, האומנות היוונית עסקה גם בכללי ״פרופורציות הזהב״ שעוזרים לחברות בנות ימינו להגדיר יופי אידיאלי. כבר בשנת 1978 לוין יישם את העקרונות ״פרופורציות הזהב בשיניים ובאזור הפנים.

10 טיפים לציפויי חרסינה
בתמונה: נשות צוות סביון מדיקל סנטר

ד"ר אריאל סביון, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​