רפואת שיניים מתקדמת במיקרוסקופ

שתף דף זה
תוכן עניינים

יחי ההבדל הגדול – טיפולי שיניים באמצעות מיקרוסקופ

המיקרוסקופ מגדיל באופן ניכר (עד פי 39 ) את חלל הפה ומאפשר ראות טובה יותר להשגת תוצאות מדויקות יותר. ד"ר אריאל סביון המייסד והבעלים של מרפאת "סביון מדיקל סנטר" מסביר מהם היתרונות שיש למיקרוסקופ בביצוע טיפולי שיניים שיקומיים ואסתטיים.

בתמונה: צוות סביון מדיקל סנטר עם מיקורוסקופ ה-ZEISS

מיקרוסקופ טיפולי – לא רק לניתוחים

המיקרוסקופ הטיפולי מוכר לציבור בזכות השימוש הנרחב שנעשה בו בעת ביצוע ניתוחים מסוג זעיר-פולשני, ביכולתו לבצע הגדלה משמעותית של עד פי 39 מגודלו המקורי של העצם הנצפה ולאפשר ראות טובה יותר לאזור המטופל. המיקרוסקופ הדנטלי הוא ביטוי למהפכה הדיגיטלית שמתרחשת בימים אלו בתחום, ובשונה מהמיקרוסקופ המחקרי הוא מציע יכולות טכנולוגיות מתקדמות כמו צילום וידאו באיכות K4, הקלטת הטיפול, צילום האזור המטופל והשיניים בתמונות "סטילס" כמו גם יכולת הגדלתה מרבית (עד פי 39) לצורך תכנון הטיפול וביצוע בדיקת וכן לצורך מעקב אחר תוצאות הטיפול לאורך זמן.

המיקרוסקופ הדנטלי בטיפולי השיניים

המיקרוסקופ הדנטלי מאפשר גישה מלאה לחלל הפה גם לאזורים שהראות בהם לקויה והטיפול בהם כרוך בסיכון רב. הרופא המטפל נעזר במיקרוסקופ לאורך שלבי הטיפול: בשלב הבדיקה והאבחון, בשלב הטיפול עצמו ולאחר הטיפול לצורך מעקב ובחינת התוצאות. טיפולים שמבוצעים באמצעות המיקרוסקופ הדנטלי הם בטוחים ומהירים יותר, שכן כלל ההליך הרפואי נעשה בשיטה זעיר-פולשנית אשר כוללת כלים ומקדחים זעירים בשילוב תאורת לד.

במרפאתי אני משלב את המיקרוסקופ כחלק מטיפולי השגרה, טיפולי השיקום והטיפולים האסתטיים משלוש סיבות עיקריות: ביצוע מיקרו-כירורגיה (זעיר-פולשני) למען שמירה על המבנים האנטומיים, על קצוות העצבים ועל שלמות הרקמות הרכות, שיפור תנאי הראות בזמן הטיפול – שכן כאשר הראות טובה גם רמת הדיוק גבוהה יותר, וכן לצורך מניעת פגיעה מכוונת בכלי הדם וברקמות בטיפולים שונים לרבות טיפול שורש שמצריך את ניקוב התעלה.

בתמונה: צוות סביון מדיקל סנטר עם מיקורוסקופ ה-ZEISS

בדרך זו אני יכול להציע למטופליי טיפולי שיניים מהירים, נוחים ובטוחים יותר, הודות לראות טובה יותר, צפייה בנתונים המלאים, מניעת סיבוכים אפשריים המובילים לטיפולי המשך (ולעלויות נלוות, שלא נדרשות במקרה זה) וקיצור משמעותי הן במשך זמן הטיפול והן בזמן ההחלמה.

אילו טיפולים מומלצים לביצוע באמצעות מיקרוסקופ?

ככלל, כל טיפול שיבוצע תחת מיקרוסקופ דנטלי, יהיה יעיל יותר ביחס לטיפול שלא מבוצע באמצעות מיקרוסקופ, במרפאתי אני מציע מגוון רחב של טיפולים הכוללים שימוש בשיטת המיקרוסקופ לרבות: ניקוי והסרת אבנית – כאשר הניקוי המבוצע באמצעות המיקרוסקופ מאפשר להגיע גם לשכבות התחתונות בחניכיים, מונע פגיעה ברקמות החניכיים ודימומים ותורם להחלמה מהירה יותר. כמו כן אני נעזר במיקרוסקופ גם בעת ביצוע ציפויי חרסינה, וכך אני יכול לצמצם באופן ניכר פגיעה במרקם החניכיים ולהשחיז כמות מזערית ביותר של חומר שן.

השחזה תחת מיקרוסקופ להכנה לציפויי חרסינה בגישה מיקרוסקופית. (השחזה עובי 0.3 – 0.5 ממ)
הדבקת ציפויי חרסינה תחת בידוד עם סכר גומי ומיקרוסקופ לקבלת דיוק מירבי.

המיקרוסקופ הדנטלי משמש אותי גם לצורך הקצאת שורשים תת-חניכית בקרב מטופלים החולים במחלקת חניכיים מתקדמת, שכן דרך עדשת המיקרוסקופ ניתן לטפל בכיסי החניכיים העמוקים ולהגיע לאחוזי הצלחה גבוהים יותר, ללא צורך בביצוע כירורגיה, חתכים, תפרים או הרמת מתלה. המיקרוסקופ אף משמש אותי לצורך ביצוע קיטוע חוד השורש (טיפול המאפשר לבטל את הצורך בשתל דנטלי) ולטיפולי שורש (כולל חידושים) באמצעותו אני צופה בכל התעלות ומונע סטייה ממבנה התעלה וטיפולים נוספים שלא לצורך.

כמובן, שלמיקרוסקופ יש חלק מרכזי בביצוע השתלות שיניים והרמות סינוס, במקרה של השתלות שיניים הרי שניתן לבצע את הפעולה ללא צורך בהרמת המתלה, שכן ההשתלה נעשית בגישה זעיר-פולשנית ולכן מפחיתה פגיעות ונפיחות, ובמקרה של הרמת הסינוס השימוש במיקרוסקופ מונע את קריעת רירית הסינוס, מפחית זיהומים ומקצר את זמן ההחלמה.

אולי יעניין אותך: טיפול שורש תחת מיקרוסקופ10 טיפים לפני טיפול חרסינה.

טיפולים נוספים הנעשים באמצעות מיקרוסקופ

המיקרוסקופ משמש אותי גם לצורך ביצוע השתלות וניתוחי חניכיים בגישה זעיר-פולשנית משום שהשימוש בכלים זעירים ומחטים דקות מאפשר להגיע לתוצאות טובות יותר, ומקצר את משך זמן ההחלמה. במקרה של הרס נרחב של כותרת השן אני נעזר במיקרוסקופ דנטלי לצורך מילוי בחרסינה מונוליטית או בזירוקניה וכך יכול למנוע את הצורך בטיפול שורש.


באופן דומה המיקרוסקופ מאפשר להעתיק פרטים קטנים מאוד בשיניים באזור הקדמי וכך להגיע גם לתוצאות מדויקות יותר.

אני נעזר במיקרוסקופ גם לצורך השחזת כתרי חרסינה, כך שניתן להגיע להתאמה מושלמת לשוליים ולקו השחזה מדויק. ולבסוף המיקרוסקופ משמש אותי גם לצורך עקירת שיני בינה כלואות, שלא ניתן לגשת אליהן בשיטות קונבנציונאליות, בדרך זו ניתן למנוע פגיעה עצבית במבנים האנטומיים ולשלוט באופן מלא בטיפול.




https://www.youtube.com/watch?v=A-cjmP0GGhMhttps://www.youtube.com/watch?v=Xbh073NAW1E

בשנים האחרונות בעולם הרפואה, מיקרוסקופ הפך להיות מכשיר הגדלה, וכלי עזר משמעותי בניתוחים, בעיקר בתחום של רפואת עיניים, בניורו – כירורגיה. בעזרת מיקרוסקופ טיפולי, ניתן לבצע כירורגיה זעירה ולא פולשנית עם תהליך ריפוי מהיר. בעקבות זאת, ולאחר המהפכה הדיגיטלית, הוכנס מיקרוסקופ טיפולי גם לתחום של רפואת שיניים ומקנה יתרונות רבים על פני רפואת שיניים ללא שימוש של המיקרוסקופ.

מהו מיקרוסקופ?

  • מיקרוסקופ היינו מכשיר הגדלה הנע מטווח הגדלה של פי 3 מגודלו הטבעי של השן ועד פי 25 מגודלו הטבעי של השן.
  • למכשיר הגדלה מותקנת תאורת לד המשפרת ברמה ניכרת את שדה הראיה בנוסף להגדלה שצויינה קודם לכן.
  • כמו כן מותקנת מצלמת וידאו באיכות HD המאפשרת להקליט את כל הטיפול הדנטלי.
  • בנוסף ניתן לבצע צילומי סטילס עם המיקרוסקופ בטווח הגדלה מקסימלי. מיקרוסקופ יכול להיות מותקן על התקרה או נייד על הגלגלים.

הקונספט של רפואת שיניים במיקרוסקופ

״רפואת שיניים במיקרוסקופ״ היינה מילה חדשה בלקסיקון רפואת שיניים ויתרונותייה רבים. נדרשת מיומנות רופא (סוג של התמחות) ועקומת למידה בביצוע טיפולי שיניים תחת מיקרוסקופ. בטיפול שיניים במיקרוסקופ הכלים הדנטליים והמקדחים מוחלפים לכלים ומקדחים זעירים, ברמה של מיקרו ולא מקרו.

ביצוע טיפולי השיניים תחת מיקרוסקופ מקנה טיפול שיניים זעיר ולא פולשני עם דיוק וראות ללא פשרות. מונע טיפול יתר שלא לצורך, חיסכון כלכלי למטופל. מקנה שליטה מלאה בזמן הטיפול הדנטלי ללא הפתעות, וטיפול עם דיוק מירבי לטווח ארוך של שנים.

באמצעות מיקרוסקופ טיפולי ניתן לבצע טיפולים משמריים ולהימנע מביצוע טיפולי שורש. ניתן לבצע טיפולי שורש ולהימנע מפרפורציה של התעלה או מ״פספוס״ תעלה. ניתן לבצע כירורגיה זעירה ולא פולשנית ולמנוע טראומה לרקמה רכה ולהחלמה מהירה של האזור המנותח.

חלל הפה היינו חלל עם עצמים קטנים ואזורים קשים לגישה ולטיפול, לכן לא תמיד היה ניתן לבצע טיפול מדוייק תחת שליטה מלאה בגלל הראות הלקויה. בעידן המודרני לאחר שהוכנס מיקרוסקופ טיפולי לתחום של רפואת שיניים (הגיע מרפואת עיניים וניורו – כירורגיה), ניתן לבצע טיפולים מזעריים עם תאורת לד ועם טווח הגדלה הנע בין פי 3 ועד פי 25 מגודל השן.

עשוי לעניין אותך:  הרמת סינוס פתוחה / סגורה תחת מיקרוסקופ

טיפולי שיניים תחת מיקרוסקופ

  • ניקוי אבנית והקצאת שורשים תת חניכית למטופלים עם מחלת חניכיים מתקדמת.
  • ביצוע ציפויי חרסינה לצורך עיצוב החיוך עם השחזה מינימלית ולא פולשנית של עד 0.5 מ״מ, ללא רגישות פוסט אופרטיבית.
  • ביצוע ניתוחי חניכיים עם קונספט של כירורגיה זעירה ולא פולשנית ושימוש עם כלים כירורגיים ומחטים זעירים (מיקרו).
  • ביצוע טיפולי שורש /חידושי טיפולי שורש. וזיהוי כל התעלות ומניעת טיפולי יתר שלא לצורך, מניעת פרפורציות (נקב) וסטייה מאנטומיה של התעלה.
  • ביצוע השתלות דנטליות לרבות הרמות סינוס בשיטה פתוחה & סגורה תוך שימוש בקונספט של כירורגיה זעירה ולא פולשנית. כירורגיה זעירה תורמת לריפוי מהיר באזור המנותח.
  • קיטוע חוד השורש (אפיסקטומי) תחת מיקרוסקופ ושימור השן לטווח ארוך של שנים, ומניעת ביצוע שתל שלא לצורך.
  • ביצוע מילואית מחרסינה מונוליטית או זירקוניה במקרים של הרס כותרתי נרחב ומניעה של ביצוע טיפול שורש שלא לצורך.
  • השלמת כותרת שן באזור קדמי והענקת מראה טבעי לרבות העתקת פרטים קטנים שלא נראים בעיני אדם.
  • השחזה של כתרי חרסינה עם קו השחזה מדוייק וביצוע כתר לטווח ארוך של שיניים עם התאמה מושלמת בשוליים.
  • ביצוע של מבנים עם דיוק מירבי ועם הרס כותרתי עמוק תת חניכי
  • עקירות שיני בינה כלואות עם גישה קשה לטיפול קונבנציונאלי.

השתלת שתל בשיטה זעירה – Minimal invasive implant dentistry

אחת הבעיות הנפוצות ברפואת השיניים האסתטית היינה שחזור שן באזור הקדמי שנעקרה או עתידה להיעקר, באמצעות השתלת שתל ומניעה של ספיגת עצם ונסיגת חניכיים באזור המושתל. לא פעם אנו רואים פגיעה באסתטיקה באזור הקדמי למרות יציבות השתל.

בעבר, רוב המאמרים כתבו על ביצוע עקירה והשתלה מיידית באזור קדמי על מנת למנוע ספיגת עצם והצטמקות של החניכיים במימד אנכי ובמימד אופקי. חלק מהמאמרים אפילו הציעו החדרת שתל עם קוטר רחב על מנת לסגור את המרווח בין השתל שהושתל לבין הפלטה הבוקלית של העצם כיד למנוע ספית עצם באזור קדמי.

בשיטה של עקירה והשתלה מיידית המאמרים הצביעו על חיסכון של זמן טיפול שנעשה בפגישה אחת שכללה בין היתר נוחות ושביעות רצון של המטופל מהטיפול. הקונספט היה שמירה על נפח החיניכיים והעצם ללא ביצוע נוסף של השתלת רקמה רכה. בכך האמנו שאנחנו עושים את הדבר הנכון ושומרים על העצם מפני ספיגה עתידית באמצעות עקירה השתלה מיידית באותה ישיבה.

ראוי לציין שישנה קלסיפיקציה של 4 דרגות בביצוע השתלה מיידית לאחר עקירת שן באזור קדמי על מנת להגיע לאסתטיקה מקסימלית ולשחזר את השן שנעקרה.

רק בדרגה 1 ניתן לבצע עקירה והשתלה מיידית על מנת להגיע לתוצאות אתסטיות משביעות רצון ולשמור על נפח העצם והחניכיים. כאשר ישנה ספיגת עצם בוקאלית, ו/או נסיגת חניכיים, לא מבצעים השתלה מיידית, אלא קודם כל מבצעים השתלת עצם וחניכיים.

ביצוע העקירה בדרגה 1 מאפשרת השתלה מיידית כאשר עובי של פלטה בוקלית שלמה עבה, ונעה בין 0.5 – 1.5 מ״מ לאחר עקירה לרבות עובי רקמה רכה הנעה מעל 1 מ״מ.

רוב המחקרים מראים שרוב הפציינטים המטופלים במרפאתנו מציגים פלטה בוקלית פחות מ״מ וכוללת רקמה רכה דקה, הדבר מסכן את האסתטיקה באזור הקדמי לאחר העקירה. לכן צריך לבחור את הפציינטים לאחר בדיקה יסודית של עובי הפלטה הבוקאלית ועובי רקמה רכה לפני ביצוע העקירה ותכנון מקדים. במידה ומבצעים את העקירה היא חייבת להיות מבוצעת בצורה א- טראומית על מנת למנוע שבר של הפלטה הבוקאלית.

שלבי עבודה בהשתלה מיידית בדרגה אחת

  • החדרה של שתל לאחר עקירה בזוית יותר פלטינאלית ללא הרמת מטלה על מנת לא לגרום לספיגה והצתלקות של החניכיים.
  • החדרה של שתל רק במקרים של מכתשית שלמה
  • החדרה של זוית השתל משחקת תפקיד מכריע בהצלחת הטיפול
  • קוטר של השתל אינו אמור להיות רחב על מנת לתת לעצם להקיף את השתל.
  • ביצוע של כתר זמני, עדיפות כתר זמני מוברג – השומר על נפח חניכיים. ישנה חשיבות לבצע כתר זמני באותה ישיבה על מנת לשמור על הנפח של החניכיים.
  • כיום, מציגים טכניקה חדשה של השתלה זעירה ולא פולשנית השומרת על נפח רקמה רכה ללא הצטמקות וללא נסיגת חניכיים. את הטכניקה ניתן לבצע רק במקרים של עקירת שן בדרגה 1 דהיינו כאשר פלטה בוקלית שלמה לאחר ביצוע העקירה.
  • שלב א׳ – מבצעים עקירת שן לא טראומטית בעזרת מיקרוסקופ טיפולי, אך יחד עם זאת משאירים רק את הקיר הבוקאלי של השן – socket shield הנקרא מגן מכתשית. אין צורך להשאיר את מגן המכתשית עד קצה השורש אלא מספיק שיהיה כ-2 מ״מ תת חניכי.
  • הסיבות שמשאירים את חתיכת השורש באזור קדמי היינו שמירה על זרימת דם מליגמנט הפריודונטאלי, ושמירה על נפח החניכיים באזור קדמי.
  • שלב ב׳ – לאחר עקירת שן והשארת שארית שורש באזור בוקלי, מחדירים שתל מיידי עם כיוון פלניטאלי, ואת המרווח בין השתל לעצם הבוקאלית ממלאים עם עצם ממקור אדם, מבריגים כיפת ריפוי או כתר מוברג על מנת לשמור על מבנה הרקמה הרכה. טסיות עשירת בפיברין תורמות לריפוי מהיר ומקטין את הטראומה לאחר עקירת שן. את הפיברין ניתן לערבב עם עצם ממקור אדם.

 

התוצאות משביעות רצון. הטכניקה פשוטה למדי ומונעת הרמת מטלה והשתלות עצם מורכבות.

דרוש מעקב לטווח ארוך על מנת לראות האם מגן מכתשית תורם להצלחת הטיפול ומונע ספיגת עצם וחניכיים לאחר עקירת שן.

ראוי להדגיש שמקור הגדלה כמו מיקרוסקופ טיפולי היינו חשוב להצלחת הטיפול מפני שכל הטיפול מבוצע תחת קונספט של כיררורגיה זעירה ולא פולשנית תחת כלים ומחטים זעירים שמפחיתים את הטראומה על הרקמה הרכה ומאיצים את תהליך הריפוי.

כיום, הראייה בשחזור השן היינה מהסוף להתחלה, מחשבה תחילה מפתח להצלחה. ולא כפי שהיה נהוג פעם. הצלחת הטיפול נמדדת באסתטיקה המושגת בסוף לצד הפונקציונאלי שנמדד לטווח ארוך של שנים.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​