הקצעת שורשים בלייזר: תוצאות מובטחות בזמן קצר

שתף דף זה
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים).

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים.

מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל.

ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

ד"ר אריאל סביון

השימוש בלייזר לצרכים כירורגיים הולך וגובר בכל עולמות הרפואה המודרנית, ולאחרונה גובר השימוש בטכנולוגיית הלייזר גם בתחום רפואת השיניים. הטיפול חייב להתבצע על ידי רופא שיניים שעבר הכשרה מקצועית באירופה ו/או בארה״ב. באמצעות מכשיר לייזר ייעודי ניתן לטפל במגוון בעיות חניכיים, כדוגמת טיפול בכיסי חניכיים, וזאת ללא ניתוח ותוך שמירה על השיניים הקיימות לאורך שנים.

ד"ר אריאל סביון הקים את המרפאה "סביון מדיקל סנטר" הממוקמת בראשון לציון, במטרה להציע למטופלים רפואת שיניים מתקדמת וטיפולים חדשניים ואיכותיים יותר, למשל טיפול לייזר דנטלי בשילוב מיקרוסקופ טיפולי. ד"ר סביון ממליץ בחום על טיפולי לייזר לפתרון מחלות חניכיים תוך התערבות זעיר-פולשנית, זהו טיפול חדשני המקנה לכם יתרונות רבים עליהם נרחיב בהמשך הכתבה.

מהו טיפול הקצעת שורשים?

הקצעת שורשים, או ניקוי עמוק, היא הליך דנטלי לא ניתוחי, הכולל הסרת רובד ואבנית מתחת לקו החניכיים, והחלקת משטחי השורשים. מטרתו היא למנוע הצטברות חיידקים שעלולה לגרום לנזק נוסף לשיניים ולחניכיים. הקצעת שורשים מתבצעת לרוב במקרים של הכנה הכרחית לפני שלב ניתוחי בטיפול במחלות חניכיים. 

אבנית שיניים היא משקע קשה שנוצר מהצטברות רובד חיידקים שלא טופל. זו הצטברות צהובה או חומה של מינרלים, שיכולה להתמקם מעל או מתחת לקו החניכיים.

אבנית עלולה להוביל לבעיות שיניים שונות, כולל דימומים, חורים בשיניים, עששת, מחלות חניכיים, ריח רע מהפה ואובדן שיניים. חשוב לנקות אותה באופן שוטף וקבוע אצל רופא שיניים או שיננית; אם המצב מחמיר, יש צורך בניקוי עמוק.

למי מומלץ לעבור טיפול הקצעת שורשים?

הקצעת שורשים מומלצת לאנשים הסובלים:

ג׳ינג׳יביטיס – דלקת חניכיים התחלתית, עומק כיס עד 5 ממ, ללא ספיגה של עצם.

פריודונטיטיס – מחלת חניכיים מתקדמת/ כרונית עם עומק כיס מעל 5 ממ עד 8 ממ, עם פגיעה קלה בתאחיזה של העצם. 

מחלת חניכיים יכולה לגרום לתסמינים שונים, כמו חניכיים אדומות, נפוחות או מדממות, ריח רע מהפה, ורגישות בשיניים. מחלת חניכיים יכולה להחמיר, מה שעלול להוביל לאובדן שיניים ולבעיות בריאות חמורות אחרות.

במקרה של דלקת חניכיים חמורה, או של סיכון לפתח מחלת חניכיים, רופא השיניים עשוי להמליץ ​​על הקצעת שורשים כחלק מתוכנית הטיפול. 

ממה נובעות בעיות ודלקות בחניכיים?

היפר פגמנציה בחניכיים - 3 תמונות לפני ואחרי

הסיבה העיקרית לבעיות ודלקות חניכיים היא הצטברות של רובד חיידקים על השיניים והחניכיים, שעלולה לגרום לגירוי, ולנפיחות. אם לא מנקים את הרובד באופן סדיר – באמצעות צחצוח וחוט דנטלי וניקוי קבוע אצל שיננית – הוא עלול להתקשות ולהפוך לאבן שן (אבנית).

הצטברות אבנית גורמת לגירוי ולהתפתחות דלקת חניכיים, מה שעלול לגרום להם להתרחק מהשיניים וליצור כיסים בהם חיידקים יכולים לשגשג. 

גורמים נוספים שעלולים להחמיר מחלות / דלקות חניכיים:

  • עישון עלול להחליש את המערכת החיסונית עקב חומרים מסוכנים בסיגריות. 
  • שינויים הורמונליים במהלך גיל ההתבגרות, הריון ומנופאוזה.
  • תרופות מסוימות, כמו למשל סוגים מסוימים של אמצעי מניעה דרך הפה ואנטי-היסטמינים.
  • גנטיקה יכולה להשפיע על רגישות מחלות/  דלקות חניכיים.
  • צריכת אלכוהול מוגזמת עלולה ליצור או להגביר מחלות חניכיים. 

כיצד לזהות שאני צריך ניקוי שיניים עמוק?

  • אם אתה סובל מחניכיים אדומות, נפוחות או מדממות.
  • ריח רע מהפה (הליטוזיס) יכול להיות סימן לא רק להתפתחות מחלת חניכיים, אלא גם לבעיות שיניים אחרות, כגון עששת או זיהום, הדורשות ניקוי עמוק.
  • רגישות בשיניים עלולה להצביע על נסיגת חניכיים, שמתרחשת כאשר החניכיים מתרחקות מהשיניים בגלל מחלת חניכיים.
  • אם אתה מרגיש בפה שיניים רפויות או ניידות.

שיטות טיפול הקצעת שורשים

הקצעת שורשים ידנית: בשיטה זו משתמשים במכשירי כף יד, כגון סילרים וקיורטים, כדי להסיר רובד ואבנית מהשיניים ומקו החניכיים. רופא השיניים מגרד את הרובד, ומחליק את משטחי השורש כדי למנוע הצטברות נוספת של חיידקים.

הקצעת שורשים אולטראסונית: שימוש במכשיר אולטראסוני מיוחד להסרת הרובד והאבנית. ה-scaler רוטט בתדירות גבוהה ומתיז זרם מים כדי להסיר את ההצטברות. הקצעת שורשים  עם מכשיר רוטט  מהיר ונוח יותר מהקצעת שורשים ידנית. 

הקצעת שורשים בלייזר: הניקוי העמוק נעשה באמצעות לייזר דנטלי – בדרך כלל לייזר ממשפחת דיודה או לייזר ממשפחת ארביום. אנרגיית הלייזר מכוונת באופן מדויק במיוחד לעבר החיידקים והרקמות הנגועות מבלי לפגוע ברקמה בריאה מסביב.

הטיפול פחות פולשני ויותר נוח משיטות אחרות, גורם לפחות דימום במהלך ואחרי הטיפול, ומאפשר ריפוי מהיר יותר. טיפול חניכיים בלייזר מאפשר טיפול במחלת חניכיים ללא חתכים ו/או תפרים.

אנרגיית האור חודרת לעומק הכיס ונקלטת בפיגמנט החיידק  (אנארוביים -לא אוהבי חמצן) וכך מפרקת ומחסלת אותם, יתרה מזאת, פיזור האנרגיה ברקמה תורמת לזירוז וריפוי מהיר יותר.

איך לבחור מרפאת שיניים לניקוי חניכיים עמוק?

רפואת שיניים בלייזר דוקטור אריאל סביון

לא כדאי להקל ראש, וחשוב מאוד לחפש מרפאת שיניים שמציעה לא רק טיפול חניכיים עמוק ואיכותי, אלא טכנולוגיה מתקדמת עם אווירה נעימה, רגועה, אוזן קשבת למטופל, ומתן תשומת לב. 

ישנם מספר גורמים שכדאי לקחת בחשבון. בראש ובראשונה, לחפש מרפאה עם רופא שיניים מנוסה, בעל כישורים וידע הנדרשים על מנת לספק טיפול איכותי.

כמובן שחשוב לקבל ביקורות והמלצות של מטופלים ולקוחות מרוצים לגבי התהליך ורמת השירות. כיום חשוב גם לוודא שהטכנולוגיה והציוד במרפאה הם החדישים ביותר, ושיטות הטיפול הן עדכניות. לכל אחד יש גם שיקולים מבחינת מיקום, נוחות הגעה ושעות הפעילות של המרפאה. 

בסופו של דבר, ההיבט המכריע הוא מציאת מרפאת שיניים בה מרגישים בטוחים ונינוחים. מומלץ לא להסס ולשאול את כל השאלות עד שתמצאו מרפאה שעונה על הצרכים שלכם.

כיצד להתכונן לניקוי חניכיים עמוק?

הכנה לטיפול חניכיים עמוק היא יחסית פשוטה. ראשית, חשוב להבין את הגורמים שגרמו למחלת חניכיים, לשנות אורך חיים במידת הצורך, לבצע צילום סטטוס מקביליות מיוחד טרום טיפול.

לנסות להקפיד ולשמור על היגיינת אורלית טובה באמצעות תזונה נכונה וצחצוח ראוי. כמו כן, במידה ומשתמשים בתרופות, חשוב ליידע את רופא השיניים על כל תרופה שנוטלים ועל כל מצב רפואי, שסובלים ממנו.

הרופא עשוי לספק הנחיות ספציפיות או אף לבצע, במידת הצורך, התאמות בתוכנית הטיפול. במידה וקיבלתם הנחיות רפואיות לפני הניקוי, חשוב לבצע אותן בקפידה. ביום הטיפול מומלץ לאכול ארוחה קלה ולהימנע מצריכת קפאין או מזונות מתוקים, מה שיעזור להרגיש נוח יותר במהלך תהליך טיפול חניכיים.  

מה זמן אורך הטיפול?

משך טיפול ניקוי חניכיים עמוק יכול להשתנות בהתאם לשיטה:

טיפול הקצעת שורשים ידנית מסורתית יכול לקחת בין שעה לשעתיים לאזור, תלוי בהיקף וחומרת מחלת חניכיים ובמספר האזורים שיש לטפל. יהיה צורך במספר מפגשים. מחלקים את אזורי חלל הפה לארבעה חלקים ובכל מפגש מטפלים אזור תחת הרדמה מקומית. 

טיפול הקצעת שורשים אולטראסוני באמצעות סקיילר קולי יכול להימשך כשעה, תלוי בחומרת מחלת חניכיים, ובמספר האזורים שיש לטפל בהם. 

ניקוי אבנית בלייזר – ניתן לבצע בלייזר עם טיפ לא מאוקטב (לא חותך) טיהור ונידוף חיידקים לפני תחילת ניקוי אבנית, ולמנוע מחלות חניכיים כרוניות.

אחד הסיבות להתפתחות מחלת חניכיים היא חיידקים הנמצאים בעומק הכיס. באמצעות החדרת אנרגיית הלייזר ניתן בקלות לקטול חיידקים אלו לרפא את החניכיים. טיפול בלייזר אינו מצריך הרדמה ואינו כואב כלל. 

הקצעת שורשים בלייזר הוא הליך מהיר יותר ופחות פולשני, ובדרך כלל נמשך בין 30 דקות לשעה. שימוש באנרגיית האור משנה לגמרי את כללי המשחק לעומת מכשירים אחרים. 

חשוב לציין כי משך הטיפול תלוי גם בגורמים נוספים, כגון המיומנות והניסיון של רופא השיניים המבצע, בצרכים ובנסיבות האישיות של המטופל. רופא השיניים יכול לתת הערכה מדויקת יותר של משך הטיפול.

האם זה כואב?

אי נוחות מסוימת במהלך ואחרי הליך ניקוי חניכיים עמוק זו חוויה נורמלית. הטיפול לא אמור לגרום לכאבים עזים מאחר ורופא השיניים יכול לתת הרדמה מקומית כדי לאלחש את האזור ולהפוך את ההליך לנוח יותר.

לאחר ההליך עלולים לחוות רגישות מסוימת, נפיחות או אי נוחות למשך מספר ימים. בדרך כלל ניתן להתמודד איתן באמצעות משככי כאבים ללא מרשם, כמו איבופרופן.

טיפול לשיכוך כאבים בלייזר קר  – לאחר כל פרוצדורה כירורגית ניתן להחדיר אנרגייה לרקמות רכות ולשכך כאב. מנגנון הפעולה הוא שאנרגייה נקלטת במיטוכונדריה בתא, מעלה את פעילות ATP ומזרזת את פעולת הריפוי, הטיפול לא כואב כלל ומטופל לא מרגיש כלום.

יתרה מזאת, ניתן לטפל באופן דומה בהרפס שפתיים, באפתה או בפצעים בחלל הפה. טיפול של עד 3 דקות ביום ללא תופעות לוואי.

תופעות לוואי וסיבוכים

כמו כל הליך רפואי, גם לניקוי חניכיים עמוק עלולות להיות תופעות לוואי וסיבוכים שכדאי לקחת בחשבון:

  • כאבים בחניכיים, בשיניים או בלסת.
  • רגישות זמנית לטמפרטורות חמות וקרות, או למזון מתוק וחמוץ.
  • דימום במהלך ואחרי ההליך. ניקוי בעזרת לייזר מפחית את תופעת הלוואי הזו. עם זאת, אם הדימום מוגזם, חשוב לפנות לרופא השיניים.
  • בכל הליך דנטלי קיים סיכון קטן לזיהום. אם חווים תסמינים כלשהם של זיהום, כגון חום, נפיחות ו/או כאבים עזים, יש לפנות מיד לרופא השיניים.
  • כתרים, גשרים או שתלים בפה, עלולים להינזק במהלך ההליך.
  • יש מטופלים שעשויים לחוות תגובה אלרגית לחומרים המשמשים במהלך ניקוי.

הנחיות לאחר הקצעות שורשים

  • להגביל פעילות גופנית במשך 24 השעות הראשונות.
  • להימנע מעישון במשך 24-48 שעות לפחות לאחר ההליך – עדיף לשבוע – מאחר ועישון מאט את הריפוי ומגביר את הסיכון לזיהום ברקמות החניכיים.
  • להקל על אי הנוחות בעזרת משככי כאבים ללא מרשם, כגון איבופרופן או תרופות אחרות. 
  • להקפיד לקחת אנטיביוטיקה במידה והרופא המליץ על כך. 
  • להיזהר ולא לשטוף את חלל הפה במרץ לפחות ב-24 השעות הראשונות לאחר הניקוי, שכן הדבר עלול להאריך את הדימום. 
  • לשטוף את הפה לאחר 24 שעות עם מי מלח פושרים שלוש פעמים ביום כדי להפחית כאב ונפיחות. 
  • להגביל את התזונה במשך 48 עד 72 השעות הראשונות למזונות רכים הדורשים לעיסה מינימלית. 
  • להימנע ממזונות קשים או דביקים וממזונות חריפים, העלולים לגרות את האזור המטופל. 
  • לחזור לצחצוח רגיל בהקדם האפשרי, ולהקפיד להיות עדינים סביב האזור המטופל.

אוכלוסיות נפוצות הסובלות מבעיות חניכיים

בעיות חניכיים יכולות להשפיע על אנשים מכל הגילאים והרקע, אך אוכלוסיות מסוימות רגישות יותר לפתח מצבים כאלו:

  • מבוגרים: ככל שמתבגרים, השיניים והחניכיים שלנו עלולות להיות פגיעות יותר לזיהומים ומחלות.
  • מעשנים: עישון מגביר את הסיכון למחלות חניכיים ולהקשות על הטיפול.
  • חולי סוכרת: אנשים עם סוכרת רגישים יותר לזיהומים, כולל מחלות חניכיים.
  • נשים בהריון: שינויים הורמונליים במהלך ההריון מגבירים את הסיכון למחלות חניכיים.
  • אנשים עם היסטוריה משפחתית של מחלות חניכיים: גנטיקה יכולה לשחק תפקיד בהתפתחות מחלות חניכיים.
  • אנשים עם היגיינת פה לקויה: הרגלי היגיינת פה לקויים יכולים להגביר את הסיכון למחלות חניכיים.
  • אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת: מצבים רפואיים מסוימים או טיפולים שמחלישים את המערכת החיסונית מגבירים את הסיכון למחלות חניכיים.

איך לטפל בחניכיים בחולי סוכרת? 

מחלות חניכיים וסכרת הן שתיים מן מהמחלות הכרוניות הנפוצות ביותר אצל בני אדם, ויש קשר בין אחת לשנייה. הקשר בין מחלות החניכיים וסכרת הוא "דו כיווני“.

מחד גיסא, מחלת סכרת מעלה את הסיכון של המטופל לסבול ממחלת חניכיים כרונית. מאידך גיסא, מחלת חניכיים משבשת את שליטת הגוף ברמות הסוכר, דבר המחמיר את מחלת הסכרת.

מחלות חניכיים כאמור הן נפוצות ביותר, ההערכות הן ש-42.2% מאזרחי ארה"ב מעל גיל 30 סובלים ממחלות חניכיים. כאשר מחלות חניכיים בדרגת חומרה קלה ובינונית מהוות 34.4% מהמקרים ומחלות חניכיים בדרגת חומרה קשה מהוות 7.8% מהמקרים.

מחקרים אחרים אף מראים שמחלות חניכיים הן במקום השישי במדד המחלות הנפוצות בעולם. כמו כן בממוצע, 11.2% מהאזרחים בעולם סובלים ממחלות חניכיים בדרגת חומרה קשה.

עשוי לעניין אותך:  רפואת שיניים מתקדמת במיקרוסקופ

הקשר בין מחלות חניכיים וסכרת

ישנו מתאם גבוה מאוד בין מחלות חניכיים לבין סכרת. זאת נגרם עקב גורמי הסיכון המשותפים הן למחלות חניכיים והן לסכרת: גיל מבוגר, מין גברי, בני מיעוטים, מעמד סוציואקונומי נמוך ונטייה גנטית.

בין השנים 2009 ל-2012 נעשה בארה"ב מחקר גדול הכלל מעל 10,000 אנשים, במטרה לבדוק את הקשר בין מחלות חניכיים לבין סכרת (כלל סוגי הסכרת, ללא הבדלה לסוגיה השונים).

במחקר זה נעשתה לראשונה בדיקת חניכיים של כלל חלל הפה, על מנת לזהות מחלות חניכיים. המחקר מצא שאצל אנשים החולים בסכרת, אחוז הסובלים ממחלות חניכיים בחומרה בינונית וקשה, גבוה מאשר האוכלוסייה הכללית.

כמו כן, נמצא שבשני המינים, אוכלוסייה החולה בסכרת (הן אצל אלו שמאוזנים והן אצל אלו שלא) או קדם סכרת, סובלת ממחלות חניכיים בחומרה בינונית וקשה, באחוז גבוה יותר של המקרים.

במחקר גם נמצא שבגילאי 45-64, נפוץ יותר להישאר ללא שיניים טבעיות, לאלו החולים בסכרת או קדם-סכרת.

מחקר זה אף בדק את הקשר בין סכרת לבין המחסור בשיניים, וכן את הקשר בין רמות איזון הסוכר אצל הסובלים מסכרת (על ידי רמות ה- HbA1) לבין מחסור בשיניים.

נמצא שאצל אנשים החולים בסכרת ישנו אובדן רב יותר של שיניים בממוצע, מאשר לאוכלוסייה הכללית, וכן ככל שהסכרת מאוזנת פחות, ישנו אובדן רב יותר של שיניים.

סיכונים משותפים בין סכרת למחלת חניכיים

סכרת ומחלת חניכיים חולקים סיכונים רבים ומתחלקים בין סיכונים משתנים וסיכונים לא משתנים. 

סיכונים משתנים – עישון, צריכה מוגברת של אלכוהול, השמנה, חוסר פעילות ספורטיבית, צריכה מוגברת של סוכר, ומחלת חניכיים פעילה.

כל אלו, יחמירו את מחלת הסכרת עם סיכון לשבץ מוחי ואף למוות. ולהיפך, סכרת לא מאוזנת, תחמיר את מחלת החניכיים שתגרום לפגיעה במעטפת העצם ולאובדן המנשן הטבעי.

ע״פ מחקרים שנעשו בעולם, כיום  ידוע כי מטופלים הסובלים ממחלת סוכרת סוג 1+2 וסכרת היריון, יסבלו יותר ממחלות חניכיים כרוניות. סוכרתיים יפתחו מחלת חניכיים פי 2.5 יותר מהר מאשר מטופל לא סוכרתי במהלך 3 שנים הקרובות.

סיכונים לא משתנים – גיל, מין זכר, בני מיעוטים, אתניות, ומצב סוציואקונומי נמוך, גנטיקה. 

ברור לכל כי טיפול במחלת חניכיים אגרסיבית לסובלים מסכרת, יש לתת תשומת לב לסיכונים משתנים ולהימנע מהם.

טיפול בלייזר למטופל סוכרתי הסובל ממחלת חניכיים 

למטופלים סוכרתיים יש הפרעה בתהליך הריפוי לרבות סיכונים שהוזכרו לעיל. מטופל חייב לשמור על סכרת מאוזנת, יחד עם זאת, לא להזניח את מחלת החניכיים אלא לטפל בה. 

ללייזרים ברפואת חניכיים שימושים רבים וכוללים בין היתר: חיטוי ונידוף חיידקים, ביו סטימולציה וזירוז פעילות תאית (מזרז את תהליך הריפוי) חיתוך ואבלציה בלייזר.

טיפול בגישה זעיר-פולשנית לרבות טיפול בכיסי חניכיים ללא חתכים ו/או תפרים, הקצאת שורשים בלייזר, השתלות שיניים בלייזר, עקירות שיניים בלייזר, ניקוי רקמה דלקתית בלייזר ועוד.

ישנם סוגי לייזר רבים בתחום התעשייה והרפואה, לכן חובה לבדוק את מיומנות רופא לפני הטיפול בסוגי לייזר. שילוב של סוגי לייזר בטיפול במחלות חניכיים במטופלים סוכרתיים יזרז את תהליך הריפוי ויעלה את סיכויי ההצלחה בטיפול במחלת חניכיים לעומת טיפול קונווציונאלי פולשני.

מה הם כיסי חניכיים ואיך הם נוצרים?

יש שני סוגים עיקריים של מחלות חניכיים – דלקת חניכיים (ג'ינג'יביטיס) שעדיין לא גרמה לנזק בלתי הפיך (ללא פגיעה בעצם), ודלקת חניכיים כרונית (פריודונטיטיס) שכבר גרמה לנזק כבד למערכת התמיכה של השן. אחד התסמינים הבולטים לדלקת חניכיים הוא דימום כאשר מצחצחים שיניים, במקרים מסוימים הבעיה גורמת גם לריח רע ולא נעים מהפה.

הדלקת הכרונית נגרמת מזיהום חיידקי אופורטוניטי, היא גורמת לפגיעה ברקמות הרכות הסובבות את השן, לרקמות אלו יש תפקיד חשוב לתמוך בשן. הדלקת מתחילה להתפתח בגלל גירוי הנגרם מחיידקי הרובד הדנטלי (פלאק), הדלקת הופכת תוך זמן קצר לקרקע לגידול חיידקים המכונים פתוגנים פריודונטליים.

השילוב בין דלקת בחניכיים, הגורמת להרס הרקמות לזיהום החיידקי, גורמים להתפתחות כיסים בין החניכיים לשיניים. הכיסים מהווים כר גידול ומלכודת לחיידקים ולרובד הדנטלי, ומעגל ההרס ממשיך. לכן, בשלבים מתקדמים של הבעיה השן סובלת מהיעדר תמיכה, הכיסים הולכים ומעמיקים, וללא טיפול מקצועי ונכון, נוצרת פגיעה משמעותית בתפקודי השן, ובמקרים מסוימים אין מנוס אלא להוציא אותה.

ראוי לציין כי מחקרים קליניים שנעשו בשנים האחרונות מצביעים על קשר ישיר בין דלקת וזיהום בחניכיים לבין מחלות קשות כדוגמת סוכרת, מחלות לב, מחלות נשימה ועוד. לכן, לפני הטיפול בכיסי חניכיים חשוב להתייחס גם למצב הבריאותי הכללי.

היתרונות באבחון מקצועי תחת מיקרוסקופ טיפולי.

במרפאת שיניים מבצעים בדיקה קלינית המבוססת על הערכה של הדלקת בחניכיים ובדיקת עומק כיסי חניכיים. המטופל נדרש לעבור צילום רנטגן כדי להעריך את הנזק שהדלקת גרמה למערכת התמיכה בשן. יש מקרים בהם הרופא ימליץ על בדיקות מעבדה כדי לבחון נוכחות של חיידקים פתוגניים בחניכיים ועל מנת להציע את הטיפול המתאים ביותר למצב ההתחלתי.

טיפול באמצעות לייזר – השיטה היעילה שמבטיחה תוצאות מצוינות בזמן קצר.

ד"ר אריאל סביון מציין כי, מטופלים רבים מגיעים למרפאתו עם דעה נפוצה כי עליהם לעבור ניתוח חניכיים מורכב, זו כמובן טעות כיוון שיש שיטות טיפול מתקדמות שאינן כירורגיות.

למעשה, קו ההגנה הראשון בו מתחילים לאחר אבחון יסודי הוא שמירה על היגיינת הפה והשיניים והנחיות מקצועיות לצחצוח שיניים נכון.

הטיפול הראשוני נועד לעצור את התקדמות הבעיה, ואם מאבחנים את הדלקת בשלבים הראשונים, ועדיין לא נגרמה פגיעה משמעותית בתמיכה בשן, אפשר להחזיר את המצב לקדמותו.

כיום, מומחים בעלי שם עולמי בתחום מחלות חניכיים ממליצים על טיפול בדלקת חניכיים באמצעות לייזר, זהו טיפול חלופי למתן אנטיביוטיקה, ובאמצעות הטיפול בלייזר אין צורך לעבור ניתוח חניכיים כואב באמצעות סכין מנתחים, אין צורך בתפרים, תחלואה פחותה, והמטופל חוזר במהרה לשגרה מלאה.

הקצאת שורשים

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

איך הלייזר עובד ומהם שלבי עבודה בהקצעת שורשים?

שלב א׳ – מתבצעת בדיקה קלינית ע״י ד״ר אריאל סביון בצירוף צילום סטטוס דיגיטלי מקבליות עדכני. בדיקה של היסטוריה רפואית, הרגלי אכילה, הגיינה אורלית, אבחנה ובניית תוכנית טיפול ראשונית, מתן הסבר על פרוגנוזה של השיניים, בניית אסטרטגייה טיפולית, הפנייה לניקוי אבנית בלייזר.

שלב ב׳ניקוי אבנית בלייזר – לפני תחילת ניקוי אבנית מכאני, השיננית חודרת עם לייזר דיודה לעומק כיס חניכיים (לאחר שעברה במרפאה הכשרה מתאימה ונמצאת תחת פיקוחו של ד״ר אריאל סביון) עם טיפ לא מאוקטב (לא חותך) בעוצמה של עד 1.5 וואט. פעולת הלייזר לפני ניקוי אבנית מכאני נותנת יתרונות על פני ניקוי אבנית ללא טיפול בלייזר כדלקמן:

  1. טיהור חיידקים עם לייזר דיודה – רוב חיידקים פריודונטליים הם אורגניזם בעלי פיגמנטציה כהה. אנרגיה של לייזר דיודה נספגת היטב בתוך פיגמנט (לייזר דיודה נספג היטב ברקמות עם מלנין או המוגלובין) האורגניזם מתנדפים באנרגיה מאוד נמוכה של הלייזר.
  2. אין העברה של חיידקים ממקום למקום לאחר טיפול בלייזר בשלב של ניקוי אבנית.
  3. טיפול ללא הרדמה מקומית ללא כאבים ו/או אי נוחות פוסט אופרטיבי.
  4. טיפול שניתן לבצע אותו כל 3 חודשים במועד של ניקוי אבנית.
  5. טיפול יעיל ופשוט שנותן אפקט לטווח הקצר וארוך ומקטין כיסי חניכיים.
  6. רפואת שיניים מתקדמת זעיר -פולשנית.
  7. תחליף למתן אנטביוטיקה או שימוש בפריוצ׳פ לכיסי חניכיים.

שלב ג׳ – המטופל חוזר להמשך טיפול במחלת חניכיים וצמצום כיסי חניכיים אצל ד״ר אריאל סביון. בשלב זה, נוצר צ׳ארטר פריודונטלי הכולל מדידת עומק כיסים של 6 נקודות בכל שן לפני הטיפול ולאחר הטיפול כולל מעקב של 3 חודשים, 6 חודשים, 9 חודשים, 12 חודשים, 24 חודשים.

בשלב זה, נעשה טיפול של הקצעת שורשים בלייזר – צמצום כיסי חניכיים ללא ניתוח בשני שלבים.

שלב א' – טיפול בלייזר דיודה בכיסי חניכיים לנידוף וטיהור חיידקים אנארוביים עם טיפ לא מאוקטב בעוצמה של 1.5 וואט ללא מים. כפי שציינתי לעיל, ללייזר דיודה יש עומק חדירה וקליטה בפיגמנט שחור, לכן מאוד יעיל בנידוף חיידקים.

גרידה וניקוי עם אנרגיית לייזר דיודה – טיפול במחלת חניכיים על ידי שימוש בעוצמה גבוהה של אנרגית הלייזר (בהרדמה מקומית) על מנת להסיר אפיתל (רקמה) מזוהם ולנדף חיידקים פתוגניים. ע״פ מחקרים שנעשו, התוצאות טובות יותר, ריפוי מהיר יותר, וטיפול אפקטיבי יותר. הטיפול בשלב זה נעשה עם טיפ מאוקטב (חותך) לאורך עומק הכיס.

הקצעת שורשים בלייזר ממשפחת ארביום (לייזר שני) – תחת הרדמה מקומית, מבוצעת גרידה באמצעות אנרגיה של הלייזר באורך גל של 2870 ננו מטר תחת קירור של מים. לייזר ארביום נקלט היטב במולקולות של מים.

עומק חדירה של אנרגיית הלייזר מאוד שטחית (עד 25 מיקרון) ללא חשש בפגיעה בשן או בעצם. טיפול מכאני של הוצאת אבנית תתת חניכית מבוצעת באמצעות סקיילר אולטרא סוני ו/או פייזו סקלייר, ו/או כלי ידני.

היתרונות בשימוש באנרגיה של הלייזר, שניתן להסיר רקמה מזוהמת ולפתוח את הכיס ולראות לעומק את האבנית תת חניכית, האבנית יוצאת בצורה יותר קלה. עם הלייזר ניתן להיכנס עד תחתית של כיס חניכיים בצורה מעגלית ולהסיר גם רקמה דלקתית וגם להסיר את האבנית.

האפתיליום משחזר את עצמו מאוד מהר (תוך מספר ימים. נוסף לכך, בשלב של טיפול בכיס חניכיים מבצעים עם אנרגיית לייזר גרידה של האפיתליום (רקמה מקורנת) לטיהור חיידקים פתוגניים.

היעילות של לייזר בטיפול בכיסי חניכיים – חיטוי של רקמה, צריבה של קצה העצב, איטום של לימפה, מונע רגישות של השיניים, השגת המוסטאסיס, שחרור של רקמה בטיפול בעומק כיס, ראות טובה יותר לעומק, ניקוי קל יותר של הסרת אבנית.ע

טיפול חניכיים בלייזר בפרוטוקול REPAIR עם לייזר ER,CR:YSGG 2780nm

מכשיר לייזר ארביום נועד לטיפול ברקמה קשה (חומר שן, עצם, טיטניום, אבנית) ובטיפול ברקמה רכה (חניכיים, רקמה רכה, עור).

הפרוטוקול נועד לטפל במחלות חניכיים אגרסיביות במטרה לשמר את השיניים לשנים רבות ולבצע רגנרציה פריודונטלית בשילוב של לייזר דנטלי. מכשיר לייזר לא רק משפר רגנרציה פריודונטלית אלא זהו טיפול אלטרנטיבי לטיפול במחלות חניכיים בדרגה בינונית עד גרועה.

היתרונות בהקצעת שורשים בלייזרים במחלות חניכיים – טיפול לא ניתוחי.

  1. פרוצדורה לא ניתוחית עם חזרה מהירה לשיגרה ללא סיבוכים ו/או כאבים פוסט אופרטיביים.
  2. אין צורך בסכין מנתחים ו/או תפרים ו/או בטיפול קונווציונאלי בטיפול חניכיים לרבות הרמת מטלה וחיתוך (ברוב המקרים).
  3. טיפול קל יותר למטופל, ללא סיבוכים מיותרים ו/או דימומים המגבילה את ראיה ישירה באזור המטופל.
  4. ברוב המקרים, בטיפול במחלת חניכיים המטופל יבחר בטיפול לייזר בגישה כירורגית סגורה (ללא הרמת מטלה) מאשר בהרמת מטלה של כל החניכיים, המתבטא בתפרים, בהחלמה קשה ,ובנסיגת חניכיים.
  5. הטיפ הארוך (עד 14 ממ) של הלייזר יכול להיכנס לעומק הכיס ולהסיר את הנגע בעזרת אנרגיית הלייזר, כמו כן הסרת אבנית מתבצעת באמצעות אנרגיית הלייזר, אין צורך בתפרים, החלמה מהירה יותר.
    טיפול במחלת חניכיים עם אנרגיית הלייזר היינו טיפולי זעיר-פולשני, מפחית את רמת הכאב עם החלמה מהירה יותר, ללא דימום בזמן הפרוצדורה המאפשרת לרופא המטפל לראות בצורה טובה ומדוייקת יותר את האבנית בתוך כיס חניכיים.

יתרונות של שימוש בפרוטוקול REPAIR באמצעות לייזר עם אורך גל 2780 ננו-מטר.

  1. טיפול נוח יותר למטופל עם פחות זמן כיסא.
  2. זעיר פולשני, מפחית את רמת הכאב ואי הנוחות, פחות דימום אם בכלל בזמן הפרוצדורה.
  3. אנרגיית הלייזר לא פוגעת בצמנטום של שורש שן ומהווה טיפול שמרני לעומת הטיפול הקונווציונאלי (הסרת חומר שן בזמן גרידה של השורש עם כלים ידניים או עם מכשיר רוטטורי (טורבינה)
  4. הרדמה מקומית מספיקה, טיפול בלייזר פחות פולשני.
  5. אין צורך בחתכים ו/או בתפרים לרבות הרמת מטלה וחשיפת שורשי השיניים.
  6. מטופל שמח יותר, החלמה מהירה יותר.

ד"ר סביון מסביר לנו כי טיפול בכיסי חניכיים באמצעות לייזר הוא טיפול חדשני ומתקדם יותר, משך הטיפול קצר יחסית, ולא חשים כאבים במהלך הטיפול. זהו טיפול המתאים גם למטופלים הסובלים מרגישות לאנטיביוטיקה.

באמצעות טיפול לייזר מנדפים את כל החיידקים שהצטברו והתפתחו מתחת לקו החניכיים, חשוב לזכור כי הטיפול על ידי שיננית אינו עמוק, לכן חשוב לנקות את כיסי החניכיים כדי לפתור את הבעיה לטווח ארוך.

הלייזר מבטיח חיטוי מלא של כיסי החניכיים, אך כדי שהטיפול יצליח נדרש ניסיון רב ויש להשתמש רק במכשירי לייזר מתקדמים כדוגמת המכשירים במרפאת השיניים של ד"ר סביון.

בהמשך הטיפול יש לעבור הקצעת שורשים, בעיקר במקרים של כיסים עמוקים. הטיפול בכיסים עמוקים מעט מורכב יותר כיוון שיש להסיר את שכבת האפיתל החיצונית על מנת לאפשר ריפוי טבעי ואיכותי יותר של האזור.

הקצעת שורשים

ד"ר אריאל סביון הוא רופא שיניים בעל תואר מאסטר במדעי הלייזר, המתמקד בטיפולי שיניים תחת מיקרוסקופ, בגישה זעיר-פולשנית, ובשילוב לייזר דנטלי.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​