רפואת שיניים בלייזר בישראל

טיפולי שיניים בלייזר: העתיד כבר כאן

שתף דף זה
טיפולי שיניים בלייזר
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים).

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים.

מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל.

ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

ד"ר אריאל סביון

טכנולוגיית הלייזר בשירות רפואת שיניים

כיום, ברפואת שיניים כלל הזהב הוא טיפול זעיר-פולשני וכתוצאה מכך, שימור שיניים ובריאות חניכיים ומניעת טיפולי יתר שלא לצורך.

טיפול שיניים בגישה זעיר-פולשנית מצג אחד, יעיל ונוח למטופל ומצד שני, משמר חומר שן בריא.

הלייזרים ברפואת שיניים מיועדים בדיוק למטרה נעלה זו.

באמצעות טכנולוגיית הלייזר ניתן לבצע רפואת שיניים שמרנית ולחסוך זמן יקר וכסף רב למטופל.

לנוחיותכם, תוכן עניינים המאפשר מעבר מהיר לאזור בכתבה >>

במאמר זה נלמד על:

מהו לייזר בכמה מילים?

לייזר (באנגלית – light amplification stimulaed by emission of radiation) ״הגברת אור על ידי פליטה מאולצת של קרינה״.

לייזר הוא התקן הפולט אור מוגבר (לעומת פנס רגיל) מרוכז, ממוקד (לעומת מנורה עם אור מתפזר).

האור מואץ (חיבור למקור חשמל והזרמת פוטונים) ע״י פליטת קרינה לא מייננת (לא גורמת לנזקים בריאותיים).

אנרגיית האור מונוכרומטית (בעלת גוון של צבע אחד ומכאן מגיע שימוש של אורכי גל בלייזרים), קוהורנטית, ושימושית מאוד בתחומי חיים רבים.

הלייזר מסוכן ויכול לגרום נזק לראיה לכן יש לבדוק הייטב כללי שימוש בכל לייזר לפני השימוש בו.

טכנולוגיית הלייזר הינה אחד התחומים שהתפתחותם מהירה ביותר בעולם המודרני. באופן תמציתי ניתן להגדיר את לייזר כמתקן להמרת אנרגייה.

האנרגייה היוצאת מהלייזר תמיד תהייה בצורה אלקטרומגנטית, אליה שייכות גם קרני אור.

הגברת אור המתרחשת במתקן הלייזר מכונה ״לזירה״. בעולם הרפואה יש לייזרים רבים עם מאפיינים שונים.

סוגי לייזרים הנפוצים ברפואת שיניים

לייזרים ממשפחת דיודה: נמצאים באזור ליד אינפרא רד (near infrared spectrum) עם אורכי גל הנע בין 800-1100 ננו-מטר בספקטרום האלקטרו-מגנטי.

לייזר דיודה ברפואת שיניים משמש לטיפול וחיתוך ברקמה רכה בלבד, ואינו מיועד לטיפול ברקמה קשה (עצם, כותרת שן, שורש, צמנטום, שתל).

השימוש הנוסף של לייזר דיודה הוא טיפול בלייזר קר שנועד לזרז את הליך הריפוי ולשכך כאבים על ידי החדרת אנרגייה לרקמות ותאים ויצירת אנרגיית ATP. 

לייזר דיודה נקלט היטב במלאנין ובהמוגלובין. טיפול הסרת שיער בלייזר הוא ממשפחת דיודה בגלל עומק החדירה של אנרגיית האור וקליטתו בפיגמנט השערה.

לייזרים ממשפחת ארביום: נמצאים באזור אמצע אינפרא רד (mid infrared spectrum) עם אורכי גל הנע בין 2700-3000 ננו-מטר בספקטרום האלקטרו-מגנטי.

לייזרים ממשפחת ארביום מיועדים לטיפול ברקמה רכה וברקמה קשה (עצם, שן, עששת, חניכיים, שורש).

לייזרים המופקים מגז (CO2): נמצאים באזור רחוק אינפרא רד (far infrared spectrum) עם אורכי גל הנע בין 9300-10000 ננו-מטר בספקטרום האלקטרו-מגנטי.

נקלטים היטב במים ובהידרוקסאפטיט (אמייל) ו ומשמשים לטיפול ברקמה קשה וברקמה רכה. לקריאה נוספת על לייזר גז בויקיפדיה >>

טיפול שיניים בטכנולוגיה של אנרגיית הלייזר

אילו טיפולים ניתן לבצע באמצעות טכנולוגיית הלייזר ברפואת שיניים?

באמצעות לייזרים עם אורכי גל שונים, ניתן לבצע מגוון רחב של פרוצדורות כירורגיות ולא כירורגיות ברפואת שיניים מניקוי עששת בשן ועד טיפול שורש בתעלה מזוהמת בשורש שן.

יתרה מזאת, ניתן לטפל במחלות חניכיים כרוניות עם לייזרים, ולבצע קיטוע של חוד השורש במקרים של דלקת סב חודית בקצה של שורש ובכך לשמר את השן לשנים רבות.

בפרוצדורות כירורגיות ניתן לבצע:

  • השתלות שתלים באמצעות שימוש בלייזר
  • לקצור רקמה בהשתלות חניכיים
  • לחשוף שן כלואה
  • לבצע הארכת כותרות לצורך אסתטי או רפואי.
 

ראוי להדגיש שניתן לבצע עם לייזר טיפול לשיכוך כאבים, לטפל בהרפס שפתיים, לטפל באפתות, ליצור המוסטזיס ולהימנע מתפרים, לנקות רקמה דלקתית בעקירות שיניים ו/או שתלים, לטפל במחלת שתלים, לבצע חשיפת שתלים ללא תפרים והרשימה עוד ארוכה.

יתרונות טיפול שיניים בלייזר

לטיפולי שיניים בלייזר מספר יתרונות, ביניהם:

דיוק: לייזרים דנטליים הם מדויקים ביותר, ומאפשרים לרופאי שיניים להתמקד באזורים ספציפיים בפה עם מינימום נזק לרקמות שמסביב. דיוק זה יכול להוביל לתוצאות טיפול טובות יותר, ולזמני ריפוי מהירים יותר.

זעיר-פולשני: טיפולים המבוצעים באמצעות לייזר דנטלי נחשבים מיקרו-כירורגיים משום שהם זעיר-פולשניים, כלומר לרוב אינם דורשים חתכים או תפרים, וגורמים פחות כאב ואי נוחות לאחר הניתוח.

מפחיתים דימום: הלייזר צורב את הרקמות בזמן שהוא חותך, ובכך מפחית את הדימום והופך את ההליך לנוח יותר עבור המטופל.

סיכון מופחת לזיהום: לייזרים דנטליים יכולים להרוג חיידקים ולעקר את אזור הטיפול, ובכך מפחיתים את הסיכון לזיהום, ומקדמים ריפוי מהיר יותר.

זמן ריפוי מהיר יותר: טיפולי לייזר דנטליים הם פחות פולשניים וגורמים פחות טראומה לרקמות הסובבות, מה שתורם לזמני ריפוי מהירים יותר; מטופלים יוכלו לחזור פעילות רגילה מוקדם יותר.

צורך מופחת בהרדמה: במקרים מסוימים ניתן לבצע טיפולי לייזר בשיניים ללא צורך בהרדמה, מה שמפחית את הסיכון לסיבוכים הקשורים להרגעה או להרדמה כללית.

שיפור נוחות המטופל: מטופלים רבים מדווחים על תחושת נוחות רבה יותר במהלך ואחרי טיפולי לייזר בשיניים, מכיוון שהם פחות כואבים וגורמים פחות חרדה מאשר כלים והליכים דנטליים מסורתיים.

אפשרויות טיפול בהתאמה אישית: לייזרים דנטליים מציעים מגוון אפשרויות טיפול הניתנות להתאמה אישית, ובכך מאפשרות לרופאי שיניים להתאים את הטיפולים למצב, לצרכים ולהעדפות הייחודיות של כל מטופל.

השתלת שיניים בשילוב לייזר

רפואת השיניים עוברת מהפכה טכנולוגית ודיגיטלית בשנים האחרונות, כאשר השימוש באנרגיית הלייזר בהשתלות שיניים מוביל את הטיפול המיקרו-כירורגי לקדמת הטכנולוגיה.

השתלה דנטלית בלייזר בשילוב מיקרוסקופ טיפולי, מוגדר כטיפול כירורגי זעיר-פולשני, אשר מאיץ את תהליך הריפוי לאחר ההשתלה עם פחות כאבים ו/או נפיחות.

לעומת טיפול פולשני בעל סיבוכים, וסיכונים רבים לרבות החלמה ממושכת, כאבים, המטומה, סיכון לזיהומים, המחייב מתן אנטביוטיקה, במיוחד בחולים סיסטמטיים.

תסמיניםיתרונות שילוב הלייזר
דימוםשליטה בדימום, צריבה של כלי דם פגועים
חיטויחיטוי ונידוף כיסי חניכיים או אזורים מזוהמים במהלך עקירות שיניים וטיפול כירורגי מטהר במהלך שלב ההשתלה
כאביםמטופל אשר טופל בלייזר במהלך ואחרי הטיפול הכירורגי, יופתע לגלות שטיפול הכירורגי לא מחייב סבל, כאבים, או השבתה של חיים תקינים לאחר הטיפול.
פוביה וחרדה דנטליתפוביה וחרדה דנטלית
חולים סיסטמטיים ומעשניםמאפשר החדרת שתל ללא הרמת מתלה וללא תפרים (flapless) כך ניתן להימנע מהפרעה בריפוי, מזיהומים, מכישלונות, מדימומים ללא שליטה.

דימום – הלייזר מאפשר שליטה בדימום, וצריבה של כלי דם פגועים. שליטה מלאה בדימום במהלך הטיפול הכירורגי, יעלה את ההצלחה של הטיפול הכירוגי ויפחית את רמת הסיבוכים ו/או הסיכונים ו/או הכישלונות.

חיטוי – הלייזר מאפשר חיטוי ונידוף כיסי חניכיים או אזורים מזוהמים במהלך עקירות שיניים וטיפול כירורגי מטהר במהלך שלב ההשתלה.

המטרה היא לנדף ולקטול חיידקים אנארוביים (חיידקים לא אוהבי חמצן) המצויים בצינורות העצם, בכיס הפריודונטלי, וברקמה רכה.

שימוש בלייזר במהלך טיפול כירורגי יקצר את תהליך ההשתלה, יפחית את רמת הכאבים, יאפשר טיפול כירורגי בישיבה אחת, יפחית את רמת הכאב והנפיחות, יאיץ את תהליך הריפוי, יפחית את ההסתברות להתפתחות של זיהומים, או כישלונות.

כאבים – פלומה של הלייזר ואנרגיית האור, מונעים שכבת מרח, לא מחממים את העצם, לא גורמים לויברציות או טרומה באזור הטיפול, יוצרים ביוסטימולציה, אשר מאיצה את ההליך הריפוי.

לכן, מטופל אשר טופל בלייזר במהלך ואחרי הטיפול הכירורגי, יופתע לגלות שטיפול הכירורגי לא מחייב סבל, כאבים, או השבתה של חיים תקינים לאחר הטיפול.

ברוב המקרים, המטופל לא מקבל הנחיה נטיחת אנטביוטיקה או סטרואידים, לשיכוך כאב, ניתן לטפל בלייזר קר, באמצעות החדרת אנרגיית לתא, והעלאת אנרגייה של התא, אשר יזרז את תהליך הריפוי ויפחית נפחיות בצורה דרמטית.

שימוש באנרגיית האור דוגל בקונספט ביולוגי לריפוי טבעי של הגוף.

פוביה וחרדה דנטלית – לייזר מאפשר טיפול אטראומטי, הטיפול הכירורגי מרגיע, נטול כאב במהלך הטיפול, השימוש בחומר הרדמה מופחת בצורה משמעותית, טיפול ידידותי ומעודד, אשר מפחית בצורה דרמטית את מפלס החרדה הדנטלית.

חולים סיסטמטיים ומעשנים – לייזר מאפשר החדרת שתל ללא הרמת מתלה וללא תפרים (flapless) כך ניתן להימנע מהפרעה בריפוי, מזיהומים, מכישלונות, מדימומים ללא שליטה.

שימוש בגישה מיקרו-כירורגית תחת מיקרוסקופ טיפולי בשילוב אנרגיית האור, הופכת את הליך ההשתלה לקל ופשוט יותר אפילו למטופלים עם מחלות כלליות בעלי סיכון.

לקריאה מורחבת על השתלות שיניים בלייזר >>

הארכת כותרת בלייזר

הארכת כותרת

הארכת כותרת קלינית (הארכת חלק השן הגלוי בפה) היא ניתוח שכיח בטיפול חניכיים.

סקר שנערך לאחרונה ע"י האקדמיה האמריקאית לרפואת חניכיים מצאה שכ-10% מכלל ניתוחי החניכיים שבוצעו, היו להארכת הכותרת הקלינית.

ביצוע ההליך הניתוחי דורש הכנה כנדרש והערכה מלאה ע"י רופא השיניים של מבנה הפה והלסת.

טיפול של חיתוך חניכיים בלייזר, פרדקטבילי, לא כואב, מונע תפירה, עם חזרה מהירה לשיגרה, פשוט, מהיר, ללא תופעות לוואי ו/או סיבוכים.

לייזרים הינם יציבים וללא רעידות, השימוש בהם הוא סטרילי לחלוטין ולכן אין צורך להשתמש בחיטוי בין מטופלים ואין סכנת זיהומים, הסיכון לדימומים קטן משמעותית ביחס לשימוש במכשירים ממונעים ובסכיני ניתוח.

לקריאה מורחבת על הארכת כותרת בלייזר >>

עיצוב חניכיים בלייזר

עיצוב חניכיים נעשה תחילה על ידי לייזר בקווים הזוויתיים בחניכיים שעל יד השן ופגישתם בקו שבין השיניים, ב"פטמה הבין שנית" (interdental papillae) 

בכך גורמים לעיצוב מחדש בגבולות החניכיים של המטופל מחדש.

היתרון העיקרי של שימוש בלייזר בעיצוב חניכיים הוא שהחתך חד וממוקד ללא דימום.

מיקום ביצוע החתך הראשוני נעשה לפי עומק שכבת רקמת הקרטין הקיימת.

למטופל עם רקמת קרטין לא מספקת, מרחק החתך הראשוני מגבול החניכיים יהיה בהתאם לשכבות הקרטין בשיניים הצמודות.

טיפול במחלות חניכיים כרוניות

טיפול ״ללא כאב״ או ״פרוצדורה פשוטה״ אלו שני משפטים הכי פופולריים בקרב מטופלים הסובלים ממחלות חניכיים שאינם מוכנים לקבל שום טיפול רפואי המלווה בכאב ו/או בפרוצדורה רפואית מורכבת.

 עמידה לדרישות המטופל בטיפול בגישה זעיר-פושלנית תביא להסכמתו ולשביעות רצונו מהטיפול האמור.

טיפול במחלות חניכיים בגישה זעיר-פולשנית לא מבטיחה טיפול נטול כאבים יחד עם זאת, הפרוצדורה נוחה ויעילה בטיפול במחלות חניכיים המלווה גם בשימור רקמות בריאות. 

עדויות אחרונות מראות שטיפול בלייזר במחלות חניכיים, יש את הפוטנציאל לשפר את התוצאות הטיפוליות, ולשמר את השיניים מעקירות.

אפוא, לייזר נמצא שימושי מאוד טיפול של הקצעת שורשים ובמחלות חניכיים כרוניות ללא הרמת מתלה וללא תפרים. 

היתרונות של הלייזר במחלות חניכיים?

אחד היתרונות העיקריים של לייזר הוא אפקט אנטי-מיקרוביאלי (מחליף את הצורך באנטביוטיקה), וביוסטימולציה של התאים לרגנרציה פריודונטלית ללא צורך בסכין מנתחים, בגישה זעיר-פולשנית.

הלייזרים הנפוצים בטיפול במחלות חניכיים הוא לייזר דיודה (800-1100nm ) ולייזר ארביום (2780-2940nm).

אורך גל הלייזר קובע את הקליטה (absorbtation) ואת עומק החדירה (deep of penetration) של אנרגיית הלייזר ברקמה. 

כיצד מתבצע הטיפול בפועל?

ראשית, בטיפול חניכיים מקדים נשתמש בלייזר דיודה המיועד לטיפול ברקמה רכה בלבד. לייזר דיודה נקלט היטב במלנין ובהמוגלובין ועובר דרך המים (לא נקלט במים).

שימושו של הלייזר הוא נידוף חיידקים באזור כיסי חניכיים ע״י קליטת האנרגיה בפיגמנט של החיידק (פיגמנט שחור).

טיפ של לייזר לא מאוקטב (לא חותך) ורק מוחדרת אנרגיה לעומק הכיס לחיטוי ונידוף חייקים. טיפול בלייזר נעשת לפני ביצוע ניקוי אבנית ו/או הקצעת שורשים ללא הרדמה מקומית.

לאחר מכן, אפשר לאקטב את הטיפ של הלייזר ולהסיר רקמה דלקתית בעומק הכיס וליצור המוסטזיס.

מהם היתרונות לטיפול במחלות חניכיים בלייזר לעומת טיפול קונווציונאלי?

טיפול חניכיים בלייזר ורגנרציה עם אמדוגיין

כיום, המגמה היא להציל את השן הטבעית ואת מערכת התאחיזה סביב השן ולשמר אותה ככל הניתן.

חלפו הימים בהם רופאי השיניים מיהרו לבצע עקירות ולאחר מכן לבצע השתלת שיניים.

אין תחליף אמיתי לשן הטבעית של האדם בגלל המנגנון היחודי והליגמט הפריודונטלי שיש לשן ואין לשתל.

כיום, סיכויי הצלחה לשמר שיניים, גבוה יותר, במיוחד בעידן כאשר ניתן להשתמש בפרוטאין העשוי ממשתית האמייל Enamel Matrix Derivative לרגנרציה פריודונטלית המבוסס על חלבון טבעי שאחראי על בניית השן.

החלבון נקרא אמדוגן (Emdogain). מבית חברת שטראומן השווצרית.

מה זה אמדוגן - Emdogain?

אמדוגן הוא חומר ביולוגי פעיל המכיל פרוטאינים, למעשה האמדוגן הוא כינוי למשפחת חלבונים הנקראים משתית האמייל (Amelogenin).

החומר פותח על ידי חברה שוודית ונרשם כפטנט עולמי.

החומר מעודד רגנרציה של (רקמות קשות ורכות – ליגמט פריודנטלי וצמטום( הוא הוכח מחקרית כחומר בטוח ויעיל לשימוש.

עיקר השימוש באמדוגן הוא בייצור מחודש של העצם התומכת בשיניים שממוקמת בתוך הלסת.

כדאי לדעת כי חלבוני משתית האמייל – Enamel Matrix Derivative נמצאים באופן טבעי על פני שטח השן כבר בשלב בקיעת השיניים, לחלבונים אלו תפקיד חשוב ליצירת החיבור בין השן לעצם.

את החומר מכינים במעבדה מתקדמת בשוויץ ורופאי השיניים המתמחים בטיפול זה מקבלים את האמדוגן במזרקים סטריליים.

מתי כדאי לעבור טיפול באמצעות אמדוגן בשילוב לייזר?

באופן כללי משתמשים באמודגן כדי לאפשר התחדשות של החניכיים ועצם הלסת לאחר דלקת חניכיים חריפה.

תחילה, מנדפים את הרקמה הדלקתית באמצעות לייזר ובמקביל צינורות העצם והרקמה עוברות חיטוי על ידי אנרגיית האור של הלייזר.

על פי הסטטיסטיקה, שלושה מתוך ארבעה אנשים יסבלו בשלב זה או אחר בחייהם מדלקת חניכיים בדרגה זו או אחרת.

היווצרות דלקת חניכיים

דלקת חניכיים היא בעיה נפוצה בתחום רפואת השיניים והחניכיים, הדלקת מתפתחת בהדרגה בגלל בקטריה המתיישבת בין השיניים לחניכיים.

אם לא מקפידים על צחצוח שיניים והיגיינת הפה, הבקטריה מתפתחת במהירות באזור ואנו מכירים את התופעה בשם רובד השן החיידקי (פלאק).

ללא הסרת הפלאק ובעקבות הזנחה ממושכת אנו עלולים לסבול מדלקת כרונית בחניכיים, התופעה עלולה לגרום להתרופפות אחיזת השיניים ולאובדן שלהן.

אבחון דלקת חניכיים

קלה של רובד השן כדי להחליק את שטח פני השורש ולמנוע התפתחות דלקת קשה.

אם הרופא מאבחן שהדלקת נמצאת בשלבים מאוחרים עליו להסיר או הרובד החיידקי משורש השן בהליך כירורגי.

אחת הבעית העיקריות עם אבחון דלקת חניכיים הוא שבשלבים הראשונים לבעיה קשה להבחין בה.

ברוב המקרים המטופלים מגיעים לרופא השיניים רק כאשר הם סובלים מתסמינים מוכרים כגון נפיחות בחניכיים, אדמומיות, דימום, רגישות גבוהה וכאבים.

ללא טיפול נכון ובזמן, דלקת חניכיים מחריפה וגורמת לנזקים נוספים כמו נסיגת חניכיים, פגיעה בעצם הלסת, מרווחים בין השיניים, התרופפות ואובדן שיניים.

רגנרציה פריודוטלית עם אמדוגיין בגישה זעיר-פולשנית ללא חתכים ו/או תפרים.

תהליך הטיפול באמדוגן

באמצעות טיפול באמדוגן משקמים את הרקמות הרכות והקשות באמצעות עידוד ויצירה של העצם בדפקט הגרמי וחידוש הליגמט הפריודוטלי שנפגע ע״י שחרור רעלנים של החיידקים.

חלבוני הפרוטאין בחומר המוזרק מעודדים באופן טבעי וללא התערבות חיצונית את החלמת עצם השן.

את החומר מזריקים על שורש השן, באמצעות פיה מיוחדת שמוחדרת לעומק הכיס תחת הגדלה של המיקרוסקופ, ומיד החומר מתחיל לפעול ולסייע בצמיחת הרקמות שאבדו בגלל הדלקת.

את התוצאות הסופיות ניתן לראות לאחר 12 חודשים.

כדי להחדיר את החומר הרופא משתמש במיקרוסקופ דנטלי, זהו טיפול זעיר-פולשני המחליף את הגישה הרזקטיבית בה המטופל נאלץ לעבור ניתוח כדי לסלק את הכיסים, לאחר חיתוך החניכיים וחשיפת העצם.

בגישה הזעיר פולשנית חושפים את פני השורש לאחר סילוק הרקמה הדלקתית וניקוי הזיהום מהשורש, מורחים שכבה של אמדוגן ובהתאם לצורך ממלאים את החסר בתחליף עצם כדי למנוע קריסה של הרקמה הרכה ולאפשר לרקמות התמיכה של השן לצמוח נכון.

אמדוגן מעודד את יצירת הצמנטום ורקמות התאחיזה של השן, החומר מעודד גם את צמיחת הרקמות של הרצועה הפריודונטלית ושל העצם המכתשית.

החומר מדמה את תהליך הייצור והטבעי של רקמות התמיכה בשן הצומחות בילדות.

לאחרונה, החוקרים גילו כי החומר מעודד גם את צמיחת תאי החניכיים לכן הוא מזרז את ריפוי הרקמות הרכות באזור ומפחית משמעותית את תופעת נסיגת החניכיים.

טיפול של היפר-פיגמנטציה בחניכיים עם לייזר

חניכיים עם היפר-פיגמנטציה שכיחה בקרב מטופלים רבים ומכונה בנוסף כ״חניכיים שחורות״.

חניכיים עם היפר-פיגמנטציה אינה מהווה בעייה רפואית אלא חוסר אסתטי, במיוחד במטופלים עם חשיפה מוגברת של החניכיים בזמן החיוך.

צבע של החניכיים נקבע ע״י מספר פקטורים וכולל מספר וגודל של כלי דם, עובי של תאי אפיתל, כמות של חניכיים מקורנות ( כמו קליפה של תפוז) ופיגמנט של תאי האפיתל. 

מה גורם להיפר פגמטציה? 

שגורם להיפר פגמטציה של החניכיים הוא עודף המלנין, המצוי בשכבה הבזאלית ומעל השכבה הבזאלית של השכבה האפתליאלית.

המלנין מורכב מתאי מלנוציטים המצוי בשכבה הבזאלית.

היפר-פיגמנטציה הנגרמת ע״י עודף המלנין בחניכיים היא פגיעה אסתטית של מטופלים רבים במיוחד במטופלים עם חשיפה של חניכיים וקו חיוך גבוה.

הדרגה של היפר-פיגמנטציה תלויה בפעילות של תאי מלנוציטים בחניכיים.

הופעת היפר-פיגמנטציה של החניכיים במטופלים נקבע ע״י צבע העור, אתניות, ארץ מוצא, ועישון.

מטופלים בעלי עור בהיר לרוב יהיו ללא היפר-פגמטציה של החניכיים, יחד עם זאת, מטופלים כהה עור, ולמעשנים הסבירות להיפר-פגמנטציה תהייה גבוה יותר.

 

היפר פגמנציה בחניכיים - 3 תמונות לפני ואחרי

 

יתרונות היפר-פיגמנטציה בחניכיים עם לייזר   

תופעות לוואי

תופעות לוואי לאחר הטיפול הוא חוסר נוחות קל ותחושה של חניכיים משופשפות. טיפול חניכיים בלייזר היינו טיפול מתקדם בתחום רפואת שיניים עם סיכויי הצלחה גבוהים הנותן תוצאה אסתטית מעולה בסוף הטיפול ללא סבל או טיפול יתר שלא לצורך.

יחד עם זאת, חשוב לבדוק שרופא שיניים שלכם עבר הכשרה מתאימה ועובד עם לייזר יעודי עם אורך גל נכון, אחרת החוויה תהפוך להיות לא נעימה הן למטופל והן לרופא.

הוראות לאחר סיום הטיפול בהיפר פיגמנטציה עם לייזר

אין צורך בטיפול אנטביוטי, אין צורך במשככי כאבים, יש להימנע מאכילת מאכלים חמים, חריפים, מלוחים, יש להימנע מגרימת טראומה או צחצוח אגרסיבי.

לקריאה מורחבת על טיפול של היפר-פיגמנטציה בלייזר >>

טיפול שורש בלייזר

מכשולים

הצלחה של טיפול שורש תלויה ביכולת הניקוי והחיטוי של תעלת השורש.

יחד עם זאת, מורכבות האנטומיה של תעלת השורש מקשה על חיטוי וניקוי אפקטיבי של תעלות השורש מפני פלישה של חיידקים.

המכשול הגדול ביותר הוא ניקוי בטובולים של הדנטין (צינורות מאוד קטנים בצדדים של התעלות עד עומק של 1000 מיקרון).

השארת שכבת מרח (smear layer) בטובולים של הדנטין כתוצאה מפעולה מכנית של הפוצרים, מהווה את המכשול הגדול ביותר לניקוי אפקטיבי נטול חיידקים בתעלת השורש, דבר אשר יגרום לכישלון טיפול שורש בטווח הקצר ו/או הארוך.

שכבת המרח כוללת חומרים אנא-אורגנים, חומרים אורגנים לרבות חיידקים ושאריות של חומר של תעלת שורש.

חומרי שטיפה כימיקליים כמו סודיום היפוכלוריד (דקינס) ו/או כלורקסידין בריכוז של 2%, ו/או EDTA בריכוז של 17%, משמשים לעיתים קרובות כחומרי שטיפה של תעלות השורש בזמן ניקוי ועיצוב של תעלות השורש.

יחד עם זאת, אף אחד מחומרי שטיפה אלו, אינו מהווה חומר שטיפה אידיאלי לתעלות השורש.

ידוע כי, הקצה האפיקלי (הקצה הסופי) של תעלת השורש מהווה אתגר בשטיפה וניקוי של קצה התעלה.

ללא ניקוי של קצה תעלה תתפתח דלקת סב חודית עקב ריבוי החיידקים וזיהום של תעלת השורש.

מותר לציין, הרחבת יתר של קצה השורש, תגרום לדליפה של חומרי שטיפה מעבר לקצר השורש ותגרום לנפיחות, כאבים, ואף לאשפוז (סודיום היפוכלוריד).

יתרה מזאת, תגרום לדליפה של חומרי השורש מעבר לקצה השורש.

הקצעת שורשים

דיפוזיה של חומרי שטיפה אלה, לצינורות הדינטין, איטית מאוד, ותלויה במידה רבה בטמפרטורה, ובריכוז החומרים.

מחד גיסא, בספרות הרפואית, ניתן למצוא טכניקות עם חומרי שטיפה שונים, מאידך גיסא, הדעות בין מומחים שונים בעולם, וישנה מחלוקת לגבי הטכניקה והשטיפה, בעיקר בתעלות מזוהמות.

אחד החסרונות של חומרי שטיפה כימיים הוא חדירה לעומק של צינורות הדנטין עד 1000 מיקרון עומק.

בתעלות מזוהמות ובטיפולי שורש חוזרים, למרות המאפיינים הטובים בשילוב בין סודיום היפוכלוריד וכלורקסידין בחיטוי התעלה, עדיין הפרקטיקה היא לשים חומר חבישה של מימן סידן כישיבה נוספת והמתנה בין שבועיים לחודש ימים.

רק לאחר תקופה זאת, מתבצע איטום תעלות השורש בשיטה המקובלת של דחיסה חמה. עד כה, לא הוכחה היעילות של ישיבה נוספת של מימן סידן להשגת תוצאות טובות יותר כחיטוי של תעלות שורש בתעלות מזוהמות.

כיצד טכנולוגיית הלייזר מייעלת את טיפול השורש?

טכנולוגיית הלייזר משמשת זמן רב כאלטרטיבה ראויה לטיפול קונווציונאלי של חומרי שטיפה כימיים כמו סודיום היפוכלוריד (דקינס) בטיפולי שורש.

יחד עם זאת, מאפיינים ביופיזיקליים של אורכי גל שונים של לייזרים, חיוניים לשימוש בטיפולים שונים. 

לא כל לייזר מתאים לכל פרוצדורה רפואית. לכן, אורך גל של הלייזר הכרחי לפני שימוש בו בפרוצדורה מסוימת.

 תעלות דנטין הינם בעלי נפח גדול של מולקולות מים, אנרגיית האור של לייזר דיודה לא נקלט במולקולות מים וחודר דרכו, ולכן משמש כחיטוי בתעלות שורש בצינורות דינטין וגורם לחיטוי ונידוף חיידקים עד 1000 מיקרון עומק.

פעולת החיטוי מתבצעת ע״י קליטה של אנרגיית הלייזר בממברנת החיידק ופירוקה ע״י רגישות לטמפרטורה בזמן מאוד קצר.

חיידקים הם בעלי ממברנה עם פיגמנטציה כהה (כמו מלנין), ולכן לייזר דיודה מאוד אפקטיבי בטיהור חיידקים בתעלות השורש.

כתוצאה מכך, תכונות ביופיזקליות של לייזר דיודה וקליטתו ברקמות, משמשים לחדירת ((deep of penetration פלומה לעומק בצינורות דנטין לטיהור חיידקים בתוך צינורות הדנטין לפני איטום תעלות שורש, טיפול שורש בשילוב לייזרים מעלה את הצלחת הטיפול האנדודנטי והישרדות השן בחלל הפה לשנים רבות.

תעלות דנטין הינם בעלי נפח גדול של מולקולות מים, אנרגיית האור של לייזר דיודה לא נקלט במולקולות מים וחודר דרכו,

לכן משמש כחיטוי בתעלות שורש בצינורות דינטין וגורם לחיטוי ונידוף חיידקים עד 1000 מיקרון עומק.

פעולת החיטוי מתבצעת ע״י קליטה של אנרגיית הלייזר בממברנת החיידק ופירוקה ע״י רגישות לטמפרטורה בזמן מאוד קצר

 חיידקים הם בעלי ממברנה עם פיגמנטציה כהה (כמו מלנין), ולכן לייזר דיודה מאוד אפקטיבי בטיהור חיידקים בתעלות השורש.

כתוצאה מכך, תכונות ביופיזקליות של לייזר דיודה וקליטתו ברקמות, משמשים לחדירת ((deep of penetration פלומה לעומק בצינורות דנטין לטיהור חיידקים בתוך צינורות הדנטין לפני איטום תעלות שורש,

טיפול שורש בשילוב לייזרים מעלה את הצלחת הטיפול האנדודנטי והישרדות השן בחלל הפה לשנים רבות.

ארביום ליייזר עם אורך גל של 2780 ננו-מטר נקלט היטב במולוקות המים ובהידרוהיפטיט.

השילוב של לייזר ארביום בטיפול שורש הוא בניקוי ועיצוב של התעלה הראשית בזמן ביצוע טיפול שורש.

עומק חדירה של אנרגיית הלייזר ארביום מאוד שטחי (עד 25 מיקרון עומק).

עם לייזר ארביום מנדפים את שכבת המרח בתעלות השורש ומשאירים את צינורות הדנטין פתוחים כדי לקבל אפקט בקטרוצידי עמוק יותר מאשר שימוש בחומרים כימיים כמו סודיום היפוכלוריד (אקונומיקה בריכוז נמוך של 5%).

מאז שנת 1999, לייזר ארביום עם אורך גל של 2780 ננו-מטר אפקטיבי להסרה של שכבת המרח ושאריות דנטין בזמן עיצוב תעלת השורש.

בנוסף, עם לייזר ארביום אפשר לבצע את אפקט הבבלינג (בועות בתוך תעלות שורש) נוצר לחץ טרמו דינמי כתוצאה משימוש באנרגיית הלייזר עם מים פיוזיולוגיים אשר גורם להתנדפות שאריות החומר בכך, נוצר אפקט פעולה מכנית בזמן עיצוב התעלה.

יתרה מאת, אנרגיית הליייזר הוכחה כיעילה בטיהור הדנטין המזוהם.

הלייזר בטוח בשימוש של טמפרטורה בגלל תכונות ביופיזקליות של קליטה במולקולות ומים ומגיעה עם מערכת קירור בזמן קרינת אנרגיית הלייזר.

לקריאה מורחבת על טיפול שורש בלייזר >>

טיפול שיניים בלייזר לסובלים מרפלקס הקאה (Gag reflex)

מטופלים הסובלים מאפקט הקאה מוגבר נחשבים לאתגר גדול עבור רופאי השיניים. 

פלקס ההקאה קיים אצל כולם, אך יש מטופלים הסובלים מהתופעה בצורה מוגברת.

כאשר הם נמצאים בקליניקה הם עשויים להקיא בקלות בגלל מראה של אחד המכשירים המשמשים את רופא השיניים.

ריח, טראומה מטיפול עבר, תחושת "חדירה" לחלל הפה או כתוצאה מחרדה דנטלית, דרכי נשימה מוצרות ועוד.

מהו אפקט / רפלקס ההקאה?

אפקט ההקאה הוא רפלקס נפוץ הגורם לכיווץ החלק האחורי של הגרון ולאחר מגע בחך הרך נוצרת תחושת ההקאה.

לרפלקס ההקאה יש תפקיד חשוב מאחר והוא מונע חדירת עצמים לגרון שלא נכנסו עקב בליעה, הרפלקס מונע מצבי חנק ויש אנשים המסוגלים לשלוט באפקט ההקאה.

כדאי לדעת כי רגישות רפלקס ההקאה שונה מאדם אחד לאחר.

חלל הפה הוא אזור מאוד רגיש וישנם מטופלים המגיעים לרופאי שיניים העשויים לסבול מאפקט הקאה מוגבר מסיבות שונות.

בדרך כלל בגלל הריח הקיים במרפאות השיניים, טראומה מטיפולי שיניים קודמים, התחושה הלא נעימה של החדרת מכשור רפואי לפה, חרדה דנטלית חמורה וכו'.

הקשר בין רפלקס ההקאה לבין טיפולי שיניים וחרדה דנטלית

במאי 2014 פורסם מחקר מקיף במגזין The Journal of the American Dental Association המצביע על קשר ישיר בין הצורך להקיא במהלך טיפול בקליניקה של רופא שיניים לבין רמה גבוהה של חרדה דנטלית.

רופאי השיניים מתמודדים עם התופעה בדרכים שונות, זו תופעה מוכרת ומאתגרת עבור הרופאים ועד כניסתם של טיפולי השיניים בלייזר הרופאים נאלצו לנסות שיטות שונות כמו היפנוזה וגז צחוק, ובמצבים מסוימים הם המליצו על טיפולי שיניים תחת הרדמה כללית.

עד לאחרונה, רופאי שיניים התמודד עם מטופלים הסובלים מרפלקס הקאה מוגבר בשיטות הבאות:

היפנוזה – היפנוזה מתאימה לטיפול במצבי חרדה דנטלית ומסייעת גם במצבים של רפלקס הקאה במהלך טיפולי שיניים.

החוק בישראל מאפשר רק לרופאי שיניים שעברו הכשרה מקצועית בתחום להשתמש בטכניקת ההיפנוזה, עליהם להחזיק ברישיון מיוחד מטעם משרד הבריאות.

תרופות הרגעה וטשטוש – תרופות הרגעה הניתנות דרך הפה מפחיתות את החרדה הדנטלית ומקלות על תופעת ההקאה הרווחת אצל מטופלים רבים.

אם הרופא ממליץ על תרופות הרגעה וטשטוש דרך הווריד נדרשת נוכחות של רופא מרדים.

גז צחוק – גז צחוק מתאים בעיקר לטיפול בילדים הסובלים מחרדה דנטלית ומרפלקס הקאה מוגבר.

הגז תורם להרפיית שרירים ומפחית חרדה, גז צחוק הוא אמצעי יעיל המשמש בין היתר להפחתת תחושות הכאב במהלך טיפולי שיניים.

במצבים חמורים רופא השיניים יכול להמליץ על טיפול משולב הכולל מתן תרופות המפחיתות את רפלקס ההקאה, מריחת חומרי אלחוש על החך ושימוש בגז צחוק.

טיפול אלטרנטיבי – הרפואה האלטרנטיבית מציעה מספר טכניקות יעילות להפחתת חרדה דנטלית ולהקלה על אפקט ההקאה במהלך טיפולי שיניים, השיטות הנפוצות הן דיקור סיני ואקופונקטורה.

הרדמה כללית – טכניקת ההרדמה הכללית נפוצה במרפאות השיניים המתקדמות ובמיוחד במחלקות המבצעות ניתוחי פה ולסתות.

טיפול בהרדמה כללית מתאים למצבים של חרדה דנטלית קשה אצל ילדים או מבוגרים, מטופלים הסובלים מאפקט הקאה מוגבר ובמקרים בהם המטופל מעוניין לעבור טיפול מורכב וממושך בזמן הקצר ביותר, לדוגמה השתלת שיניים ביום אחד הכוללת עקירות ושיקום פה מלא.

צפו בסרטון של מטופלת שסבלה מחרדה דנטלית >>

כיצד טיפולי שיניים בלייזר יכולים לסייע למטופלים הסובלים מאפקט ההקאה (Gag Reflex)?

אנרגיית הלייזר מבטלת את רפלקס ההקאה (Gag Reflex) והמטופל יכול לעבור מגוון רחב של טיפולי שיניים ללא סבל וללא כאב.

– הטיפול פשוט מאוד ואינו מצריך הרדמה כלל.

– הטיפול אורך פחות מדקה, ויעיל מאוד בזמן טיפולי שיניים.

– הטיפול בלרפקס הקאה נעשה עם לייזר דיודה באורך גל של 940 ננו-מטר בספקטרום של האור הבלתי נראה.

אנרגייה האור מונוכרומטית (גוון אחיד) ממוקדת ובעלת עוצמה גבוהה ולכן מאוד מסוכנת לעיניים (יכולה לגרום לעיוורון).

חובה לשים משקפי הגנה לפני השימוש בו.

תהליך הלזירה מונע את תופעת אפקט ההקאה במהלך טיפולי שיניים ומאפשר לרופא לבצע את הטיפול בקלות וללא סבל עבור המטופל.

איך זה עובד בפועל?

אנרגיית האור של לייזר דיודה נקלט היטב במלנין ובהמוגלובין, ושימושו רק ברקמה רכה ברפואת שיניים.

החדרת אנרגיית האור לאזור החיך הרך ולאזור הלוע, מנטרלים את הרצפטורים הגורמים לאפקט ההקאה.

אנרגיית האור נבלעת ברקמה בגלל עומק חדירה של אורך גל זה בספקטרום האלקטרומגנטי.

הפרמטרים לשימוש בלייזר דיודה ברפקלס הקאה מאוד נמוכים ולא גורמים לעליית הטמפרטורה של הרקמה המוקרנת (פחות מ-50 מעלות צלסיוס).

שימושו הנוסף של לייזר דיודה הוא, שיכוך כאבים וביוסטימולציה בעלת אפקט ביולוגי של פעילות תאית ללא אפקט טרמי.

בטיפול ברפלקס הקאה בלייזר מקבלים אפקט כפול.

מחד גיסא, טיפול ברפלקס הקאה ע״י ניטרול רצפטורים, מאידך גיסא, ביוסטימולציה (פעילות תאית) ושיכוך כאב במקרה הצורך (טיפול בלייזר קר)

טיפול בלייזר בחיוך חושף חניכיים (gummy smile) - הסיבות לחיוך חושף חניכיים :

דפורמציה סקלטלית ( Vertical maxillary excess – VME) עודף עצם של המקסילה במנח האופקי (verticaly).

בקיעה מאוחרת הנקראת Delayed eruption, יכולה להיות בקיעה פסיבית או אקטיבית.

מטופלים עם שחיקה וכמנגנון פיצוי יש בקיעת שיניים הכוללת עצם וחניכיים ותורמת לחיוך חושף חניכיים.

תנועתיות יתר של השפה שחושפת את החניכיים והעצם – lip hypermobility עם משיכה חזקה של שריר השפה, ובזמן החשיפה השפה עולה ממש גבוהה.

תופעה שכיחה אצל רוב המטופלים עם חשיפה מוגברת מאוד של החניכיים.

מטופלים עם בקיעה פסיבית – delayed eruption – כגורם היחיד לגאמי סמייל (חשיפת יתר של החניכיים).

ע״פ הספרות הרפואית, ניתוח הארכת כותרת תורמת ליחס תקין בין החניכיים לשפה, ומקטינה את חשיפת החניכיים ביחס לשיניים, תורמת להרמוניה ולאסתטיקה דנטלית.

כיום, ניתן לבצע את הטיפול בסוגי לייזר כטיפול מתקדם. מטופל חוזר לשיגרה מלאה עם הפחתה משמעותית בכאב ו/או אי נוחות.

– ביום הניתוח ניתן לראות מיידית את התוצאות.

מיקום השפה מחדש – lip repositioning באמצעות לייזר – ניתוח למיקום השפה מחדש נועד לצורך הגבלת השריר חיוך levator labii superioris) ) והפחתת חשיפת החניכיים.

הטכניקה הכירורגית מתבצעת ע״י לייזר ארביום ומחליפה את השיטה הקונווציונאלית של שימוש בסכין מנתחים.

הטכניקה כוללת הסרת רצועה של רירית מהפרוזדור הבוקאלי (buccal vestibule) בממוצע של 12ממ בצורת בננה באמצעות לייזר.

תפירה מבוצעת עם תפרים נספגים. רקמה של רירית השפה מקובעת באמצעות תפרים לצומת הרירית-חניכיים.

באמצעות קיצור הפרוזדור (וסטיבולום) הבוקלי נמנעת הרמה מופרזת של השפה העליונה בזמן חיוך.

ניתוח של הזזת שפה באמצעות סוגי לייזר (רפואת שיניים מתקדמת) תורמת משמעותית להפחתה בכאב ובתחלואה לאחר הטיפול.

יתרה מזאת, הלייזר מחליף את סכין המנתחים ותורם לביוסטימולציה ולשליטה טובה יותר.

ניתן לשלוט בדימום בזמן הפרוצדורה ולבצע את ההליך בצורה מדוייקת יותר ללא סטרס או חששות מצד המטופל.

סיבוכים ותופעות לוואי

לאחר הניתוח יש תחושה של הרגשת "מתח" בשפה העליונה בזמן חיוך ודיבור בשבוע הראשון שלאחר הניתוח בתדירות גבוהה.

המטופל עלול להרגיש תחושה של אי נעימות בשבוע הראשון לרבות נפיחות של השפה. יכולה גם להיות אדמומיות סביב העיניים עם המטומה קלה.

אין סיכון לפגיעה עצבית או נזק עצבי. ניתן לבצע את הניתוח ללא חשש, יחד עם זאת חשוב לבצע את מיקום השפה מחדש בצורה נכונה אחרת הניתוח לא יהיה אפקטיבי.

ניתוח מיקום השפה מחדש בהחלט אלטרנטיבה לשיפור תוצאות של חשיפה מוגברת, יחד עם זאת, יש לשקול תחילה הארכת כותרות בשילוב לייזרים במקרים של בקיעה פסיבית של שיניים, ואז לבצע הערכה מחדש.

בניתוח הזזת מיקום השפה, מומלץ לבצע זאת באמצעות סוגי לייזר לשליטה מלאה בדימום ולריפוי מהיר יותר מאשר בשימוש עם סכין מנתחים.

תמיד ישנה אופציה של שימוש בבוטוקס לריפיון השריר, יחד עם זאת האופציה היא זמנית ומצריכה טיפול תחזוקתי.

לקריאה מורחבת על חשיפת חניכיים מוגברת (Gummy Smile) >>

עקירת שן בינה בשילוב לייזר

עקירת שן בינה היא הליך דנטלי הכולל הסרה של שן בינה אחת או יותר, שהן הטוחנות האחרונות שבוקעות בחלק האחורי של הפה.

הצורך לעקור שיני בינה עולה במידה והן נפגעות, נגועות, גורמות לכאב, כלואות, או אם הן מצטופפות או פוגעות בשיניים סמוכות.

עקירת שן בינה בעזרת לייזר היא טכניקה זעיר פולשנית הכוללת שימוש בלייזר דנטלי להסרת השן או השיניים.

הלייזר משמש ליצירת חתך ברקמת החניכיים, ולאחר מכן מוציאים את השן בצורה מדויקת ומבוקרת.

הלייזר גם מעקר את האזור ומפחית את הסיכון לזיהום. לעקירת שן בינה בעזרת לייזר מספר יתרונות בהשוואה לשיטות עקירה מסורתיות. אלו כוללים:

השפעות של קרינת הלייזר על ריקמה ביולוגית

ניתן לחלק את השפעות של קרינת הלייזר על ריקמה ביולוגית לפי סוג האפקט הנוצר:

טיפולי שיניים בלייזר - שאלות נפוצות

כן, שימוש בלייזרים דנטליים נחשב בדרך כלל בטוח עבור המטופל כאשר הוא מבוצע על ידי רופא שיניים מוסמך, שקיבל הכשרה מתאימה ברפואת שיניים בלייזר.

לייזרים דנטליים נועדו להתמקד באזורים ספציפיים בפה והם מדויקים מאוד, מה שיכול למזער את הסיכון לנזק לרקמות הסובבות.

בנוסף, לייזרים דנטליים רבים מצוידים באמצעי בטיחות שנועדו למנוע חשיפה מקרית לקרן הלייזר.

לחלק מהלייזרים יש גם חיישנים שיכולים לזהות מתי קרן הלייזר מתקרבת לאזור רגיש, ולהתאים אוטומטית את רמת ההספק כדי למזער את הסיכון לפציעה.

כמו בכל הליך רפואי או דנטלי, ישנם כמה סיכונים הקשורים לשימוש בלייזרים דנטליים, כגון הסיכון לנזק לרקמות אם הלייזר אינו בשימוש נכון.

עם זאת, סיכונים אלו נמוכים בדרך כלל כאשר ההליך מבוצע על ידי רופא שיניים מיומן ומנוסה אשר ממלא אחר פרוטוקולי הבטיחות המתאימים.

הטיפול בלייזר מומלץ לחולים סיסטמיים בעיקר לחולי סוכרת, לבעלי לחץ דם גבוהה, אנשים עם בעיות לב (חובה התייעצות עם הרופא המטפל) למטופלים הנוטלים ביפוספונטים.

כפי שציינתי, הגישה היא זעיר-פולשנית, ולמטופלים עם מחלות סיסטמיות ניתן לבצע טיפול כירורגי ללא הרמת מתלה וללא תפרים דבר אשר יתרום להחלמה מהירה ללא סיבוכים מיותרים.

חובה הכשרה לפני שמבצעים טיפול שיניים בלייזרים. חלל הפה מורכב מרקמות שונות, ושימוש לא נכון בלייזרים ברקמות שונות יותר יזיק מאשר יתרום. לכן.

על הרופא לעבור הכשרה מקצועית על השימוש בלייזרים שונים ולהבין את הפעולה של הלייזר ושימוש בו לטובתו האישית ולטובת מטופליו. שימוש לא נכון בלייזר יסכן את הרופא ואת המטופל.

לכן על המטופלים חלה החובה לבדוק את ההכשרתו של הרופא המטפל בתחום הלייזרים ואת סוג הלייזרים ושימוש של אורכי גל שונים.

המושג טיפול חניכיים לא כירורגי מתייחס לכל הפעולות שניתן לבצע כדי להוריד דלקת ולנדף חיידקים אנארוביים אשר גורמים למחלת חניכיים פעילה ועד רגנרציה פריודונטלית ללא צורך בהרמת מתלה ובתפרים.

גישה של טיפול חניכיים לא כירורגי מתאים בעיקר לטפל מחלות חניכיים וכולל בין היתר, טיפול בהגיינה אורלית, הסרת אבנית על + תת חניכית, נידוף וחיטוי חיידקים, טיפול ברקמה דלקתית, צמצום כיסי חניכיים, טיפול בדימום, הקצעת והחלקת שורשים.

 לייזר ממשפחת דיודה ולייזר ממשפחת ארביום מאוד שימושים בטיפול חניכיים לא כירורגי. לאחר טיפול בלייזר דיודה (ראה לעיל), שימושו של לייזר ארביום הנע באורכי גל 2780 ננו-מטר ל2940 ננומטר, מיועד לטיפול בחניכיים ובטיפול בשורש השן ובעצם.

לייזר ארביום נקלט היטב במולקולות מים ועומק חדירה שלו הוא עד 30 מיקרון. עם לייזר ארביום ניתן לרכך אבנית תת חניכית, לקלף רקמה דלקתית בעומק הכיס, לצמצם כיסי חניכיים, להסיר רקמה מקורנת (פילינג בחניכיים) להוריד פיגמנט מהחניכיים, ליצור דימום לריפוי מהיר יותר ועוד.., 

ללא צורך בחתכים ו/או תפרים. כל התהליך מתבצע בגישה זעיר-פולשנית. עע״פ מחקרים שהתפרסמו לאחרונה, שימושו של לייזר כטיפול עזר לטיפול קונווציונאלי משפר את התוצאה הסופית במחלות חניכיים ותורם לריפוי מהיר, והפחתת כאבים פוסט אופרטיביים.

טיפול בלייזר דיודה בעוצמה נמוכה (LLLT) משפר את הריפוי ותורם להחלמה מהירה יותר. אנרגיית האור נקלטת במיטוכונדריה של התא וגורמת לתא לעבוד מהר יותר (החדרת אנרגיה).

ביוסטימולציה ופוטוטרפיה תלויים באורכי גל ובעוצמת האנרגייה שמוקרנת. טיפול מאוד יעיל ומטופל לא חש דבר. ניתן לבצע טיפול של ביוסטימולציה לאחר סיום טיפול במחלות חניכיים או לאחר טיפול ניתוחי.

בעבר, שימוש העברת אנרגייה בטיפ היה רק ישר לכיוון קצה אפיקלי של שורש שן, בתנועות של כניסה ויציאה בתוך התעלה.

הטכניקה הייתה שרירותית ויכלה להעביר את אנרגיית אור מעבר לקצה תעלות השורש ולעיתים, לגרום נזק לעצם, לרקמה רכה, ולעיתים רחוקות לפגיעה עצבית.

 על מנת להתגבר על מגבלות אלו, בחברה פותח טיפ מיוחד עם קצה מחודד המפזר את פלומת האור 360% בתלת מימד ומחטא את צינורות דנטין המזוהם מבלי לפגוע בקצה האפיקלי של השורש.

הטיפ מאוד יעיל בנידוף חיידקים וטיהור תעלה שורש הראשית. כלומר, אנרגיית הלייזר נקלטת בין ובתוך צינורות הדנטין וקוטלת את החיידקים.(אנימציה)

שילוב של שני לייזרים עם אורכי גל שונים ( ארביום + דיודה ) בביצוע טיפולי שורש, במיוחד בטיפולי שורש חוזרים או שורשים מזוהמים הוכח כיעיל מאוד עם אחוזי הצלחה גבוהים והישרדות השיניים לשינים רבות.

הטיפול עם לייזר בטוח, ללא תופעות לוואי או כאבים פוסט אופרטיביים. השימוש בטכנולוגיה של אנרגיית הלייזר בעל יתרונות רבים על פני טיפול קונווציונאלי במיוחד כאשר מדובר בנידוף וטיהור חיידקים.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

טיפולי שיניים בלייזר

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​