טיפולי שיניים בלייזר לסובלים מרפלקס ההקאה (Gag Reflex)

שתף דף זה
תוכן עניינים

עולם רפואת השיניים ממשיך להתקדם ולהתפתח במהירות, וטכנולוגיות חדשניות מסייעות כיום לרופאי השיניים ומאפשרות להם לבצע טיפולים מתקדמים ומורכבים, בין היתר בגישה הזעיר פולשנית.

טיפולי שיניים בלייזר מתאימים למגוון רחב של פרוצדורות כירורגיות ולא כירורגיות בתחום רפואת השיניים. באמצעות שימוש בלייזר ניתן להסיר עששת, לבצע טיפולי שורש, לחטא תעלה מזוהמת בשורש השן, לטפל במחלות חניכיים כרוניות, לבצע קיטוע של חוד שורש השן, לבצע השתלות של שתלים דנטליים, לחשוף שיניים כלואות, להאריך כותרות מסיבה רפואית או אסתטית ועוד.

אחד היתרונות של טיפולי השיניים בלייזר הוא האפשרות לבצע טיפולי שיניים קלים או מורכבים גם למטופלים הסובלים מאפקט ההקאה. חשוב לציין כי מטופלים הסובלים מאפקט הקאה מוגבר נחשבים לאתגר גדול עבור רופאי השיניים.

רפלקס ההקאה קיים אצל כולם, אך יש מטופלים הסובלים מהתופעה בצורה מוגברת. כאשר הם נמצאים בקליניקה הם עשויים להקיא בקלות בגלל מראה של אחד המכשירים המשמשים את רופא השיניים, ריח, טראומה מטיפול עבר, תחושת "חדירה" לחלל הפה או כתוצאה מחרדה דנטלית, דרכי נשימה מוצרות ועוד.

מהו אפקט / רפלקס ההקאה?

אפקט ההקאה הוא רפלקס נפוץ הגורם לכיווץ החלק האחורי של הגרון ולאחר מגע בחך הרך נוצרת תחושת ההקאה.

לרפלקס ההקאה יש תפקיד חשוב מאחר והוא מונע חדירת עצמים לגרון שלא נכנסו עקב בליעה, הרפלקס מונע מצבי חנק ויש אנשים המסוגלים לשלוט באפקט ההקאה. כדאי לדעת כי רגישות רפלקס ההקאה שונה מאדם אחד לאחר.

חלל הפה הוא אזור מאוד רגיש וישנם מטופלים המגיעים לרופאי שיניים העשויים לסבול מאפקט הקאה מוגבר מסיבות שונות, בדרך כלל בגלל הריח הקיים במרפאות השיניים, טראומה מטיפולי שיניים קודמים, התחושה הלא נעימה של החדרת מכשור רפואי לפה, חרדה דנטלית חמורה וכו'.

הקשר בין רפלקס ההקאה לבין טיפולי שיניים וחרדה דנטלית

במאי 2014 פורסם מחקר מקיף במגזין The Journal of the American Dental Association המצביע על קשר ישיר בין הצורך להקיא במהלך טיפול בקליניקה של רופא שיניים לבין רמה גבוהה של חרדה דנטלית. רופאי השיניים מתמודדים עם התופעה בדרכים שונות, זו תופעה מוכרת ומאתגרת עבור הרופאים ועד כניסתם של טיפולי השיניים בלייזר הרופאים נאלצו לנסות שיטות שונות כמו היפנוזה וגז צחוק, ובמצבים מסוימים הם המליצו על טיפולי שיניים תחת הרדמה כללית.

עד לאחרונה, רופאי שיניים התמודדו עם מטופלים הסובלים מרפלקס הקאה מוגבר בשיטות הבאות:

  • היפנוזה היפנוזה מתאימה לטיפול במצבי חרדה דנטלית ומסייעת גם במצבים של רפלקס הקאה במהלך טיפולי שיניים. החוק בישראל מאפשר רק לרופאי שיניים שעברו הכשרה מקצועית בתחום להשתמש בטכניקת ההיפנוזה, עליהם להחזיק ברישיון מיוחד מטעם משרד הבריאות.
  • תרופות הרגעה וטשטוש תרופות הרגעה הניתנות דרך הפה מפחיתות את החרדה הדנטלית ומקלות על תופעת ההקאה הרווחת אצל מטופלים רבים. אם הרופא ממליץ על תרופות הרגעה וטשטוש דרך הווריד נדרשת נוכחות של רופא מרדים.
  • גז צחוק גז צחוק מתאים בעיקר לטיפול בילדים הסובלים מחרדה דנטלית ומרפלקס הקאה מוגבר. הגז תורם להרפיית שרירים ומפחית חרדה, גז צחוק הוא אמצעי יעיל המשמש בין היתר להפחתת תחושות הכאב במהלך טיפולי שיניים. במצבים חמורים רופא השיניים יכול להמליץ על טיפול משולב הכולל מתן תרופות המפחיתות את רפלקס ההקאה, מריחת חומרי אלחוש על החך ושימוש בגז צחוק.
  • טיפול אלטרנטיבי הרפואה האלטרנטיבית מציעה מספר טכניקות יעילות להפחתת חרדה דנטלית ולהקלה על אפקט ההקאה במהלך טיפולי שיניים, השיטות הנפוצות הן דיקור סיני ואקופונקטורה.
  • הרדמה כללית טכניקת ההרדמה הכללית נפוצה במרפאות השיניים המתקדמות ובמיוחד במחלקות המבצעות ניתוחי פה ולסתות. טיפול בהרדמה כללית מתאים למצבים של חרדה דנטלית קשה אצל ילדים או מבוגרים, מטופלים הסובלים מאפקט הקאה מוגבר ובמקרים בהם המטופל מעוניין לעבור טיפול מורכב וממושך בזמן הקצר ביותר, לדוגמה השתלת שיניים ביום אחד הכוללת עקירות ושיקום פה מלא.
עשוי לעניין אותך:  השלמת שיניים: מדריך חירום לשן שבורה

מהו לייזר?

טכנולוגיית הלייזר הינה אחד התחומים שהתפתחותם מהירה ביותר בעולם המודרני. לייזר היא ״הגברת אור באמצעות פליטה מאולצת של קרינה״. באופן תמציתי ניתן להגדיר את לייזר כמתקן להמרת אנרגייה. האנרגייה היוצאת מהלייזר תמיד תהייה בצורה אלקטרומגנטית, אליה שייכות גם קרני אור. הגברת אור המתרחשת במתקן הלייזר מכונה ״לזירה״. בעולם הרפואה יש לייזרים רבים עם מאפיינים שונים.

מהם הלייזרים הנפוצים ברפואת שיניים?

ישנם לייזרים ממשפחת דיודה (800-1100 ננו-מטר) הנמצאים באזור ״ליד אינפרא אדום״ בספקרטום האלקטרומגנטי שמשמשים אך ורק לטיפול ברקמה רכה (חניכיים, עור, פיברומה) וישנם לייזרים ממשפחת ארביום שנמצאים באזור ״אמצע אינפרא אדום״ בספקטרום האלקטרומגנטי ומשמשים לטיפול ברקמה רכה וברקמה קשה (עצם, שן, עששת, חניכיים, שורש).

יתרה מזאת, ישנם לייזרים המופקים מגז (CO2) שנקלטים היטב במים ובהידרוקסאפטיט (אמייל) ונמצאים ״רחוק מאזור אינפרא אדום״ בספקטרום האלקטרומגנטי ומשמשים לטיפול ברקמה קשה וברקמה רכה.

כיצד טיפולי שיניים בלייזר יכולים לסייע למטופלים הסובלים מאפקט ההקאה (Gag Reflex)?

אנרגיית הלייזר מבטלת את רפלקס ההקאה (Gag Reflex) והמטופל יכול לעבור מגוון רחב של טיפולי שיניים ללא סבל וללא כאב. הטיפול פשוט מאוד ואינו מצריך הרדמה כלל. הטיפול אורך פחות מדקה, ויעיל מאוד בזמן טיפולי שיניים.

הטיפול ברפלקס הקאה נעשה עם לייזר דיודה באורך גל של 940 ננו-מטר בספקטרום של האור הבלתי נראה. אנרגייה האור מונוכרומטית (גוון אחיד) ממוקדת ובעלת עוצמה גבוהה ולכן מאוד מסוכנת לעיניים (יכולה לגרום לעיוורון). חובה לשים משקפי הגנה לפני השימוש בו.

תהליך הלזירה מונע את תופעת אפקט ההקאה במהלך טיפולי שיניים ומאפשר לרופא לבצע את הטיפול בקלות וללא סבל עבור המטופל. 

איך זה עובד?

אנרגיית האור של לייזר דיודה נקלט היטב במלנין ובהמוגלובין, ושימושו רק ברקמה רכה ברפואת שיניים. החדרת אנרגיית האור לאזור החיך הרך ולאזור הלוע, מנטרלים את הרצפטורים הגורמים לאפקט ההקאה. אנרגיית האור נבלעת ברקמה בגלל עומק חדירה של אורך גל זה בספקטרום האלקטרומגנטי.

הפרמטרים לשימוש בלייזר דיודה ברפקלס הקאה מאוד נמוכים ולא גורמים לעליית הטמפרטורה של הרקמה המוקרנת (פחות מ-50 מעלות צלסיוס). שימושו הנוסף של לייזר דיודה הוא, שיכוך כאבים וביוסטימולציה בעלת אפקט ביולוגי של פעילות תאית ללא אפקט טרמי.

בטיפול ברפלקס הקאה בלייזר מקבלים אפקט כפול. מחד גיסא, טיפול ברפלקס הקאה ע״י ניטרול רצפטורים, מאידך גיסא, ביוסטימולציה (פעילות תאית) ושיכוך כאב במקרה הצורך (טיפול בלייזר קר).

האם צריך הכשרה מיוחדת לטיפול שיניים בלייזרים״

חובה הכשרה לפני שמבצעים טיפול שיניים בלייזרים. חלל הפה מורכב מרקמות שונות, ושימוש לא נכון בלייזרים ברקמות שונות יותר יזיק מאשר יתרום. לכן, על הרופא לעבור הכשרה מקצועית על השימוש בלייזרים שונים ולהבין את הפעולה של הלייזר ושימוש בו לטובתו האישית ולטובת מטופליו.

שימוש לא נכון בלייזר יסכן את הרופא ואת המטופל. לכן על המטופלים חלה החובה לבדוק את הכשרתו של הרופא המטפל בתחום הלייזרים ואת סוג הלייזרים ושימוש של אורכי גל שונים.

ד"ר אריאל סביון רופא שיניים ומנהל מרפאת ״סביון מדיקל סנטר״ בראשל״צ,  מתמקד בטיפולי שיניים ובמחלות חניכיים באמצעות סוגי לייזר שונים.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​