רפואת שיניים בלייזר בישראל

צילום CBCT – קדמת הטכנולוגיה ברפואת שיניים

שתף דף זה
CBCT צילום סביון מדיקל סנטר
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים).

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים.

מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל.

ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

ד"ר אריאל סביון

מהו תצלום רנטגן תלת מימדי - סיטי דנטלי?

תצלום רנטגן תלת-מימדי, הידוע גם בתור צילום CBCT, הוא טכניקת הדמיה מתקדמת המשמשת כיום למטרת אבחון ברפואת השיניים.

שלא כמו צילומי רנטגן מהסוג הרגיל (כלומר צילומים דו מימדיים), שבהם ניתן לקבל הדמיה "שטוחה" של מבנה השיניים בפרט ושל עצמות בכלל, הרנטגן התלת ממדי מנפיק תוצאה תלת ממדית.

טכנולוגיה מסוג זה עושה שימוש בקרן רנטגן חרוטית, בצורת חרוט, המסתובבת סביב המטופל ומייצרת תמונות מרובות מזוויות שונות. תמונות אלה מאפשרות לאחר מכן לייצר ייצוג תלת ממדי של הפה, השיניים, הלסת ואזורים נוספים בפנים של המטופלים. 

טכנולוגיית רנטגן תלת ממדית, שלעיתים מכנים אותה "סיטי דנטלי", מהווה ללא ספק התקדמות משמעותית בתחום טיפולי השיניים. התצלום שמתקבל מציג בפני הרופא מידע ברור ומפורט של כל חלל הפה והשיניים, שבלתי אפשרי לגלות באמצעות צילומי הרנטגן הרגילים.

התצלום התלת מימדי מציג בצורה מוחשית וברורה את הצורה והמיקום המדויקים של השיניים, מבנה העצמות הסמוכות, החיבורים שבין הרקמות הרלוונטיות ועוד.

כפי שנרחיב בהמשך, צילומים מסוג זה מאפשרים לרופא השיניים לתכנן טיפולים במגוון סוגים ולהיערך אליהם ברמת דיוק והכנה גבוהה במיוחד. כל זאת לשם רווחת המטופלים ולהצלחת הטיפולים. 

לנוחיותכם, תוכן עניינים המאפשר מעבר מהיר לאזור בכתבה >>

צילום CBCT – קדמת הטכנולוגיה ברפואת שיניים סביון מדיקל סנטר

ההבדל בחווית המטופלים בין צילום CBTC במרפאה לבין צילום CT רגיל

אף כי יש דמיון מסוים בין צילום CT לבין צילום CBTC, הרי שיש גם הבדל משמעותי, המשפיע על חווית המטופלים בזמן הצילום. רבים מן המטופלים סבורים תחילה כי צילום CBTC במרפאה צפוי להתבצע  בשכיבה, כמקובל ב-CT המבוצע בשגרה בבית החולים.

למעשה, צילום CBCT כפי שמתבצע במרפאה, נעשה בציוד הדמיה ייעודי כאשר המטופלים עומדים (לא בשכיבה). כמו כן, כל התהליך כולו אורך כ-17 שניות בלבד.

חשוב להוסיף כי הצילום כרוך בפחות קרינה ביחס לצילום פנורמי ובחלק מהמקרים ניתן להפחית את משך החשיפה לקרינה לפחות מ-10 שניות.  

פרמטרצילום CTצילום CBCT
מיקום הצילוםבדרך כלל מתבצע בשכיבה בבית חוליםמתבצע בעמידה במרפאה
זמן הצילוםיכול להימשך יותר מ-17 שניותכ-17 שניות בלבד
כמות הקרינהיכולה להיות גבוהה יותרנמוכה יותר ביחס לצילום פנורמי; אפשרות להפחתה לפחות מ-10 שניות בחלק מהמקרים

למה חשוב שיהיה צילום CBCT במרפאה?

כאשר ישנו צילום CBCT במרפאת השיניים, ניתן להעלות באופן משמעותי את רמת הטיפול הניתן למטופלים. הטכנולוגיה המתקדמת של הדמיה תלת מימדית מאפשרת להפיק תצוגה מפורטת של הפה ולהתרשם ממצבו של המטופל או המטופלת באופן המפורט ביותר.

צילום מסוג זה במרפאה מאפשר לרופא לקבל החלטות נכונות ומושכלות לגבי בעיות מבניות, מחלות שיניים וחניכיים, כך שזהו כלי עזר לקבלת החלטות טיפוליות. 

התמונות התלת מימדיות מופקות ברזולוציה גבוהה, מה שמאפשר להסיק מידע מפורט לגבי האנטומיה של השיניים, הלסת ומבנים דנטליים סמוכים, באופן חסר תקדים.

הצילום במיטבו מפורט ברמה כזאת שהוא מסוגל לחשוף את מבנה העצם, מאפשר לזהות מסלולים העצבים, להבחין בחלק מהרקמות הרכות ואף להציג יחסי גומלין בין הרקמות. התוצאה היא אבחון ברמה גבוהה במיוחד, תוך התאמת תוכנית טיפול הרבה יותר מדויקת.

תצלומי CBCT מאפשרים להעניק טיפולים מורכבים על בסיס מידע אמין ומדויק בזמן אמת. על סמך הצילומים ניתן להעניק טיפולי השתלת שיניים, לבצע הליכי כירורגיה של פה ולסת, לזהות את איכות וכמות העצם לפני השתלה, לבצע טיפולי שורש מורכבים ביעילות ובהצלחה מרובה ועוד. 

צוות המרפאה של ד״ר אריאל סביון | סביון מדיקל סנטר

צילום CBCT בסביון מדיקל סנטר

בסביון מדיקל סנטר שוקדים בכל עת ומציעים למטופלים מגוון שירותים נרחב, הכל תחת קורת גג אחת. כחלק מהשירות, ניתן להגיע למרפאה לבדיקה קלינית ולבצע במקום צילומים דנטליים בטכנולוגיית תלת מימד לצורכי אבחון מהמתקדמים בעולם. 

אחד היתרונות המשמעותיים בביצוע צילום CBCT במרפאה, הוא אבחון מדוייק והתאמת תוכנית טיפול מוצעת למטופל בזכות הטכנולוגיה המתקדמת. מכשיר CBCT במרפאה הוא מכשיר יפני מבית  ASAHI ונחשב בין המתקדמים בעולם עם קרינה מינימלית.

משך קרינת צילום CBCT הוא מקסימום 17 שניות בלבד. צילום CBCT מבוצע בעמידה ולא בשכיבה, כמו צילום פנורמי עם קרינה פחותה מצילום פנורמי. ניתן גם להקטין את כמות הקרינה ואת חשיפת הקרינה עד 8 שניות בלבד. 

באנר - מרפאת שיניים בראשון לציון - בניהולו של ד״ר אריאל סביון

9 עובדות על צילום CBCT

  1. נורמות קרינה בישראל – משרד הבריאות קבע נורמות לכמות הקרינה שאפשר לקבל.  קרינה כללית בארץ 2mSv שווה ערך ל- 2000mSv. צילום CBCT של שתי הלסתות שווה ערך ל- 0.2-0.3mSv. מותר לקבל 1mSv בשעה אחת, וזאת במידה שאינו עובד באזור שיש לו קרינה.
  2. טיסות מהוות קרינה כמו צילום CBCT!
  3. סוגי קרינה – ישנם שלושה סוגי קרינה: אלפא, בטא וגמא.  ברפואת שיניים עוסקים בקרני x
  4. מנת רישום בארץ – 0.1 mSv .1.25mSV עד 50mSv – מהווה סכנה, מה שעובד בסיכון כזה, אלו מצנטרים, כי יש לא מעט פיזור קרינה בחדר. לכן יש להם תג ניטור אישי.
  5. שדה הדמייה –  FOV – field of view. FOV חשוב מאוד כדי לצלם את הלסתות כולל הסינוסים בצילום אחד ולקבל כמה שיותר פרטים.  מכון צילום או מרפאת שיניים שיש ברשותה מכשיר CBCT אמורה להגיד לכם את סוג המכשיר כולל FOV. שדה הדמייה קטן יסתיר פרטים רבים כמו מערות האף, סינוסים, וכד, ויהיה צורך לבצע צילום נוסף ולחשוף את המטופל לקרינה מיותרת.
  6. Medium field of view – המינימום הנדרש לצורך צילומי שיניים להדמייה תלת מימדית כדי להקטין את כמות הצילומים והקרינה.
  7. מחיר מכשיר CBCT נקבע בנוסף לפי גודל FOV, לכן לא כל מכשירי CBCT פועלים אותו דבר. חשוב לבדוק את שם החברה, גודל שדה הדמייה, ותאריך קניית המכשיר בעקבות התקדמות הטכנולוגיה.
  8. ככל שהרזולוציה של מכשיר CBCT טובה יותר, כך יש יותר קרינה וחשיפה.
  9. כיום, במכשירים מתקדמים, יש הגבלה למשחק בכמות הקרינה – (Voxel – (volumetric Pixel

הנחיות בזמן צילום CBCT

 צילומי CBCT מאפשרים לתכנן ולבצע טיפולים מורכבים, משקמים ומשמרים, בדייקנות מירבית. במידה ואתם צפויים לעבור השתלת שיניים, טיפול במחלת חניכיים או יישור שיניים בעל מורכבות גבוהה, להלן כמה הנחיות מומלצות לזמן הצילום:

  1. נשמו ברוגע – הקפידו לנשום במהלך הצילום באופן רגיל. אין צורך בנשימות עמוקות מן הרגיל.
  2. רצוי לעצום עיניים – בזמן הצילום רצוי לעצום עיניים. כמו כן, אל תבלעו רוק על מנת שלא לגרום לתזוזה המשפיעה על איכות הצילום. זיכרו כי הצילום מתנהל בהמריות ונמשך פחות מ-20 שניות.
  3. השתלות שתלים לצורך צילום ויצירת  סד כירורגי מדריך – יש להפריד רקמות רכות מהלסתות על ידי הנחת וטרולים עם פה לא סגור, עדיף התקן של צילום פנורמי.
  4. לצורך יישור שיניים צילום מתבצע עם סגר של שתי הלסתות. באמצעות הסגר ניתן לראות פרטים רבים וחשובים. בזמן החשיפה של צילום, על הפה להיות סגור, בלי לחץ חזק על השיניים שכן בזמן הרפיה, יש תזוזה.

איך עובדת ההפניה ל-CBCT?

על פי הוראות משרד הבריאות, על מנת להעניק הפניה לצילומי CBCT יש צורך לבצע בדיקה מקיפה כולל היסטוריה הרפואית של המטופלים.

ההנחיות הן שעל הגורם המפנה לספק נימוקים מפורטים מדוע נדרש צילום מסוג זה ומדוע אין אפשרות להסתפק בצילומי רנטגן רגילים.

הרופא המפנה צריך לפרט את הסיבה להפניה, לציין מהם האזורים שלדעתו יש להתייחס אליהם בצילום, לציין מהי הרזולוציה המבוקשת וכיוצא בזה.  

פענוח הסיטי הדנטלי בידי רופא השיניים

פענוח סריקות CBCT מחייב עבודה מקצועית ויסודית על ידי המפענח או רופא השיניים. תהליך הפענוח מתחיל בבחירת פרוטוקול ההדמיה (הצילום) המתאים למקרה שעל הפרק. הפרוטוקול יתאים לאופי הטיפול הנדרש או למטרת הבדיקה.

לאחר כיוון שדה ראייה והרזולוציה ניתן יהיה להתאים את איכות הצילום לשטח שאותו רוצים לכסות, כגון מספר שיניים סמוכות או אזור נרחב יותר בפנים או בלסת. 

הפענוח מושפע מאיכות הצילום, ולכן חשוב להקפיד שהמטופלים ישמעו להנחיות בזמן הצילום, כגון המתנה סבלנית וללא תנועה. כאשר המטופלים אינם זזים בזמן הצילום הפענוח יהיה קל ומדויק יותר.

כמו כן, קיומן של סתימות מתכתיות בפה עשוי להשפיע על איכות הצילום ולכן להשפיע גם על הפענוח. הפקת התמונות לצורך פענוח קשורה לשימוש נכון במכשיר, בחירת סוגי התמונות המתאימות ביותר כגון תמונת חתך, תמונה פנורמית, סריקה תלת מימדית מלאה וכדומה (הכל על פי אופי המקרה הקליני שעל הפרק).

הפענוח גם יביא בחשבון את המבנים האנטומיים ואת הממצאים של בדיקות קודמות והיסטוריה רפואית, לפי העניין.   

ייעוץ של ד"ר אריאל סביון

סוגי טיפולים שבהם נעזרים ב- CBCT

כעת נציין יותר בהרחבה את סוגי הטיפולים שבהם ניתן ולעיתים מאוד מועיל להיעזר בצילומי CBCT. מדובר בין היתר בטיפולים שהם יש צורך להשתמש בשתלים, בטיפולי חניכיים אצל מטופלים עם מחלות חניכיים קשות, בכירורגיית הפה ועוד. 

בטיפולים מסוג זה, טכנולוגיית ההדמיה CBCT מאפשר לקבל תמונה מלאה של המבנים האנטומיים באזורים שבהם רוצים למקם את השתל.

צילומים כאלה מסייעים לזהות את איכות העצם ואת כמות עצם זמינה. ניתן בעזרת ההדמיה לבחור את המקום האופטימלי עבור ההשתלה וניתן לנקוט משנה זהירות כדי לא לפגוע באזורים רגישים  כגון עצבים או בסינוסים.

צילומי CBCT מאפשרים לרופא לבצע מדידות מדויקות, ומאפשרים לטפל בדיוק כירורגי שתורם לניתוחי השתלות בטוחים ומוצלחים במיוחד.

הדמיה של מבנה העצם בטכנולוגיית התלת מימד יכולה לסייע לבחירת סוג השתל וגודלו. כמו כן הצילומים משפרים את ההיערכות של הרופא לקראת ההשתלות באופן שמגדיל את  ההצלחה.

למטופלים הזקוקים לטיפולי חניכיים, סריקת CBCT עשויה להיות מועילה מאוד. הצילום בטכנולוגיה המתקדמת מספק תצוגה מפורטות של רמת הפגיעה או הספיגה של העצם, באופן שמסייע בהערכת חומרת מחלת החניכיים.

זיהוי השפעת מחלת החניכיים על העצם מסייע לתכנון הטיפול הטוב ביותר למטופלים. צילומי CBCT יכולים להפיק הדמיה טובה של החניכיים, באופן שמאפשר לזהות פגיעה בעצמות ונזקים נוספים, בצורה מדויקת בהרבה ביחס לאפשרי בעזרת צילומי רנטגן רגילים.

רמות הדיוק של הצילומים מאפשרות להעניק טיפול ממוקד לכל מקרה ומקרה. כך למשל טיפול באבנית, הקצעת שורשים, השתלות עצם וכן הלאה. התוצאה – שיפור איכות הטיפול ושיקום החניכיים. 

צילומי CBCT יכולים לסייע באופן ניכר גם לצורך אבחון מצבים זיהומיים בשורשי השיניים, לקראת טיפולי שורש.

ההדמיה מאפשרת לזהות את המבנה האנטומי של השורשים, זיהוי פגמים בשורשים וכן זיהוי היקף הזיהום ורמת התפשטותו.

צילומי CBCT מאפשרים אף לזהות את מספר התעלות, צורותיהן וכל שינוי אנטומי רלוונטי נוסף באזור שבו צריכים לטפל. באופן זה הרופא יכול להציע טיפול איכותי ומדויק במיוחד, גם במקרים מורכבים. 

בתכנון טיפולי יישור שיניים מורכבים, רופא השיניים עשוי להפיק תועלת מרובה מצילומי הדמיה של CBCT. ההדמיה התלת מימדית מעניקה שדה ראייה היקפי של הלסת, השיניים ומבנה העצם.

הצילום מסייע בזיהוי שיניים פגועות, אבחון החיבור בין השיניים ללסתות וזיהוי א-סימטריה שצריך לקחת בחשבון. ההדמיה חשובה במיוחד במקרים מורכבים הדורשים תכנון מאוד מדויק של מכשירי היישור, לצורך יצירת תזוזת שיניים נאותה לאורך היישור. 

עבור ניתוחי פה ולסת, צילומי CBCT מסייעים למטרת אבחון מקיף ולאחר מכן לתכנון ההליך הכירורגי. הצילומים המפורטים מציגים באופן ברור את עצמות הפנים, מאפשרים זיהוי פגמים, שברים וכיוצא בזה.

צילומי CBCT עוזרים לתכנון וביצוע ניתוחי שחזור לסתות, עקירת שיניים פגועות במצבים מורכבים וכן טיפול בהפרעות של מפרקי הלסת. 

היתרונות בשימוש הדמיה תלת מימדית מתקדמת בסביון מדיקל סנטר

לרשותכם בסביון מדיקל סנטר, הדמיה תלת מימדית מתקדמת בעלת מגוון יתרונות:

מיקרוכירורגיה ושיקום ממוחשב באמצעות שימוש בצילום CBCT מתקדם

  • מיקרוסקופ באימפלנטולוגיה – בעזרת שימוש במיקרוסקופ ניתן לשפר באופן ניכר את ההגדלה, הנראות והתאורה באזור המטופל. כתוצאה מכך ההשתלה נעשית מדויקת יותר, החיתוך מינימלי וההחלמה מתקצרת.
  • דימות בתלת מימד – ההדמיה התלת מימדית נותנת פירוט של עצמות הלסת, שיניים, חניכיים ורקמות נוספות. ההדמיה מסייעת לתכנון המקומות האידיאליים להשתלה ומניעת נזקים היקפיים.
  • תכנון ניתוח ממוחשב בתוכנה פורצת דרך לדיוק מירבי – כלי התוכנה המשולבים עם הנתונים המתקבלים ב- CBCT מייעלים יחדיו את ההשתלה. ניתן להיעזר בסימולציה של תוצאות הניתוח, לתכנן היכן יוצב השתל, מיקום הזווית והעומק, לרווחת המטופלים והצלחת ההשתלה.
  • שימוש באנרגיית האור – לייזר – בניתוחי השתלות שיניים כמו גם בטיפולים אחרים, הלייזר תופס מקום חשוב. אנרגיה אור מסוג זה מאפשרת חיתוך רקמות רכות בהפחתת אי נוחות ודימום מינימלי, כמו גם חיטוי המקום ושיפור הריפוי. ניתן להשתמש בלייזרים לחיטוי אזור ההשתלה, הפחתת סיכון לזיהום ועוד.
  • יצירת סד כירורגי מדריך בהדפסה תלת מימדית – טכנולוגיית הדפסה תלת מימדית יכולה לסייע בתכנון וייצור סד כירורגי מדריך. מטרתם להתאים בדיוק קשתות השיניים של המטופלים במהלך הניתוח, כדי לכוון את מיקום השתל בצורה מדויקת. כך מקטינים כל סיכוי לטעות ביחס לתכנון ומשפרים את התוצאה.
  • מדפסת תלת מימד – המדפסת מסייעת גם בהכנת מודלים דנטליים מדויקים על סמך סריקות CBCT, לשם ייצור כתרים ופתרונות דנטליים נוספים המותאמים במדויק למטופלים.
  • סריקה אינטראורלית ויצירת קבצים[1]  – סריקה המציגה בפירוט את מבנה הפה והלסת של המטופלים. מודלים דיגיטליים אלה מסייעים לעיצוב הפתרונות להשתלות ולשיקום דנטלי. התהליך נחשב למאוד מהיר, מדויק ביותר ונוח למטופלים, ללא צורך בביצוע הטבעות בשיטות מיושנות ופחות נוחות ומדויקות.

באמצעות צילום CBCT ניתן לבצע ניתוח חדשני ממוחשב בטכנולוגיה מתקדמת. התוצאה היא השתלות והליכים דנטליים שנצמדים היטב לתוכנית הטיפול, חווית המטופלים טובה יותר ושיעורי הצלחה גבוהים בהשתלות שיניים.

רפואת שיניים בלייזר דוקטור אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

CBCT צילום סביון מדיקל סנטר

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​