חשיפת חניכיים מוגברת (Gummy Smile)

שתף דף זה
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים).

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים.

מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל.

ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

ד"ר אריאל סביון

גאמי סמייל (gummy smile), או בעברית "חיוך חושף חניכיים", מאופיין בתצוגה מוגזמת של החניכיים בזמן חיוך ו/או דיבור. ישנם גורמים שונים שיכולים לתרום לתופעה זו, כמו בקיעה פסיבית לא תקינה של השיניים, עצם מקסילרית מוגדלת, שיניים קדמיות בולטות החוצה, שפה עליונה דקה או היפראקטיבית או שילוב של מס' גורמים. לכן, חשוב לזהות את הגורם לתופעה ולפיו לבחור את הטיפול. 

הטיפול יכול לכלול ניתוח פלסטי להארכת כותרות (במקרים בקיעה פסיבית לא תקינה), ו/או טיפול אורתודונטי, ו/או ניתוחים אורתוגנטיים (במקרי עצם מקסילרית מוגדלת), ו/או הליכים של הגבלת ניידות השפתיים, כמו ניתוח מיקום השפה מחדש (lip repositioning), ו/או שילוב של טכניקות של הזרקות בוטוקס לריפיון השריר. 

באיזה טיפול נבחר? 

במאמר זה נתמקד במקרים (שכיח בקרב מטופלים) של בקיעה פסיבית לא תקינה של השיניים כגורם היחיד לגאמי סמייל (חשיפה מוגברת של החניכיים). 

הספרות מתארת כי ניתוח הארכת כותרת תורמת ליחס תקין בין החניכיים לשפה, אסתטיקה דנטלית וחיוך נעים. עם זאת, כאשר גורמים נוספים קשורים לתופעה, כמו עצם מקסילרית מוגדלת, שיניים קדמיות בולטות החוצה, שפה עליונה דקה, היפראקטיבית או א-סימטרית, ניתוח הארכת כותרת לא יפתור את המצב לבדו והמטופל עלול להזדקק לניתוח חניכיים נוסף כמו ניתוח למיקום השפה מחדש.

מיקום השפה מחדש – lip repositioning ע״י לייזר ארביום. 

אחד המטרות של ניתוח חניכיים פלסטי היא ליצור חיוך אידיאלי למטופלים. מטרת הניתוח למיקום השפה מחדש היא, הפחתת החשיפה המוגזמת של החניכיים, על ידי הגבלת תנועתם של שרירי העלאת החיוך. 

הטכניקה הכירורגית מתבצעת ע״י לייזר ארביום ומחליפה את השיטה הקונווציונאלית של שימוש בסכין מנתחים. הטכניקה כוללת הסרת רצועה של רירית מהפרוזדור הבוקאלי (buccal vestibule) באמצעות לייזר ותפירה עם תפרים נספגים של רירית השפה לצומת הרירית-חניכיים. באמצעות קיצור הפרוזדור (וסטיבולום) הבוקלי נמנעת הרמה מופרזת של השפה העליונה בזמן חיוך. 

מחקרים מראים כי בחולים עם שפה עליונה דקה או היפראקטיבית, ניתן להשתמש בניתוח למיקום השפה מחדש להגבלת תנועתם של שרירי העלאת החיוך ולהפחתת נראות החניכיים. כמו כן, במקרים בהם יש עיוות בצורת הלסת, טיפול אורתודונטי בשילוב עם ניתוח למיקום השפה מחדש הוא הבחירה המועדפת לטיפול על מנת לסדר את מערכת היחסים הנכונה בין עצמות הלסת (בין עצם המקסילה לעצם המנדיבולה) ולהפחתת חשיפת החניכיים בחיוך. עם זאת, הליך זה הוא פולשני יותר וקשור לעיתים קרובות לתחלואה משמעותית. 

במקרים ללא עיוות חמור של הלסת, ניתוח מיקום השפה מחדש יכול להוות טיפול אלטרנטיבי להפחתת מראה החניכיים.

תיאור מקרה – מטופל בן 25 הגיע בעקבות תלונה של חשיפת חניכיים מוגברת וחיוך לא מחמיא. בבדיקה קלינית ניתן להתרשם מבקיעה פסיבית לא תקינה של השיניים ביחס לחניכיים (הכותרות של השיניים מוסתרות ע״י החניכיים). בשלב א׳, בוצעו למטופל צילומי סטודיו וצילומי רנטגן, כולל מדידת חשיפה של החניכיים החשופות בזמן חיוך.

צילומי מטופל בסטודיו לפני הטיפול, ניתן להתרשם מחשיפה מוגברת של החניכיים.
חשיפת חניכיים בפרופיל בזמן חיוך לפני הטיפול.
מדידת עומק חניכיים עם מחדר וגילוי של הכותרת של השן תחת הרדמה מקומית.
חיתוך חניכיים עם לייזר ארביום בעל יתרונות על פני חיתוך עם סכין מנתחים.

לאחר חיתוך חניכיים וקביעת אורך כותרות חדש, מורם מתלה (לא מוצגות התמונות) לצורך הסרת עצם ועיצובה מחדש להענקת מראה טבעי ואסתטי יותר. ובסוף הניתוח, מבוצעת תפירה עדינה עם תפרים זעירים (6/0) תחת הגדלה של מיקרוסקופ על מנת לזרז את הליך הריפוי. בסיום הטיפול, המטופל מקבל טיפול בלייזר קר לצורך ביוסטימולציה ולזירוז פעילות תאית על מנת להקטין נפיחות פוסט אופרטיבית וכאבים. המטופל מוזמן לביקורת לאחר 10 ימים ללא צורך באנטביטיקה ו/או משככי כאבים.

תהליך ריפוי לאחר 10 ימים עם החלמה תקינה של החניכיים וחשיפה של כותרות שיניים.
בתמונה - החלמה לאחר 10 ימים, ללא כאבים ו/או נפיחות.

לאחר ניתוח הארכת כותרות והחלמה של כמה חודשים, מטופל התחיל יישור שיניים בשיטת אינוויזלן (סדים שקופים). המטופל מאוד מרוצה ושבע רצון, ולאור הצלחת הטיפול לא היה צורך בקביעת מיקום שפה מחדש. בכך, הצלחנו לשפר את החיוך של המטופל לאורך שנים וזאת לעומת שיטה של הזרקת בוטוקס שהוא טיפול חוזר של פעם בשלושה חודשים.

לאחר תיקון של חשיפה מוגברת של החניכיים.
בצד ימין לפני הטיפול, באמצע לאחר הטיפול, ובצד שמאל בזמן יישור שיניים.
בצד שמאל לפני הטיפול, באמצע לאחר הטיפול, ובצד ימין בזמן יישור שיניים.
בצד ימין לפני הטיפול, באמצע לאחר הטיפול, ובצד שמאל בזמן יישור שיניים.

מה המחקרים אומרים על הניתוח מיקום השפה מחדש – lip repositioning

הספרות בנושא הניתוח כוללת בעיקר תיאורי מקרה של מספר מצומצם של חולים שטופלו בניתוח. באופן כללי, כל המקרים הראו תוצאות אסתטיות טובות והגבירו את שביעות רצון המטופלים. אף על פי שכל המאמרים דיווחו על ריפוי חסר תופעות לוואי, דווח על תלונות של הרגשת "מתח" בשפה העליונה בזמן חיוך ודיבור בשבוע הראשון שלאחר הניתוח בתדירות גבוהה. 

ישנם חוקרים שטוענים כי במהלך הניתוח יש לנתק את שריר החיוך כדי למנוע חזרה של השפה למקומה המקורי ועל מנת להפחית את המתח על השפה. מנגד, המתח כתופעת לוואי הוא זמני ומקושר דווקא להחלמה מהירה מהניתוח.

נכון להיום, פורסמו רק שני מחקרים פרוספקטיביים שהעריכו את תוצאות הניתוח. במחקר הראשון הציג תוצאות של 6 חודשים לאחר ניתוח מיקום השפה מחדש. הממדים הקליניים של חשיפת חניכיים ועובי השפה עליונה נמדדו בתחילת המחקר ו-3 ו-6 חודשים לאחר הניתוח. בהשוואה לנתונים טרם הניתוח, חלה ירידה של כ-4.7 מ"מ בחשיפת חניכיים לאחר 3 חודשים וכ-4.5 מ"מ ב-6 חודשים. בנוסף, החוקרים הבחינו בקשר בין הפחתת חשיפת החניכיים לבין עובי השפתיים. 

המחקר השני על הניתוח הדגים טכניקה כירורגית שכללה הסרה של השרירים levator labii superioris) ) לתיקון גאמי סמייל. תוצאות המחקר הראו הפחתת חשיפת חניכיים ממוצעת של 3.31 מ"מ לאחר 6 חודשים. המחקר הגיע למסקנה שטכניקה זו הייתה יעילה בהפחתת חשיפת החניכיים שנחשפה במהלך חיוך.

בשני המחקרים, היו השתתפו מטופלים ללא בעיות מבניות בעצם הלסת העליונה וללא בקיעה לא תקינה של השיניים. לכן, אוכלוסיית המחקרים האלו מוגבלת רק למטופלים עם שפה עליונה קצרה או היפר-ניידת. בנוסף, מחקרים אלו הציגו מעקב לטווח קצר (6 חודשים), ועדיין לא ברור אם התיקון של תצוגת חניכיים מוגזמת על ידי ניתוח מיקום השפה מחדש יהיה יציב לאורך זמן.

לסיכום:

ניתוח מיקום השפה מחדש עשוי להיות אלטרנטיבה לשיפור תוצאות של חשיפה מוגברת, יחד עם זאת, יש לשקול תחילה הארכת כותרות בשילוב לייזרים במקרים של בקיעה פסיבית של שיניים, ואז לבצע הערכה מחדש. במקרים של ניתוח מיקום שפה מחדש, מומלץ לבצע זאת באמצעות אנרגיית האור ותהליכי לזירה לריפוי מהיר יותר מאשר בשימוש עם סכין מנתחים. אופציה חלופית היא שימוש בבוטוקס לריפיון השריר, יחד עם זאת האופציה היא זמנית ומצריכה טיפול תחזוקתי.

מקרה 2 gummy smile למטופל בן 34, לאחר ביצוע של הארכת כותרות בשילוב לייזרים ניתן לראות שיפור במראה האסטתי ללא צורך בניתוח של מיקום שפה מחדש.

גאמי סמייל

מקרה 3 – מטופלת בת 29 עם חשיפה מוגברת של החניכיים עם כתרי חרסינה לקויים. לאחר טיפול חניכיים ועיצוב החיוך ניתן להתרשם מהתוצאה הסופית.

ד"ר אריאל סביון, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​