רפואת שיניים בלייזר בישראל

הסרת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר

שתף דף זה
הסרת ציפויי חרסינה בלייזר
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים).

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים.

מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל.

ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

ד"ר אריאל סביון

עלי חרסינה הם ציפויי שיניים המוגדרים כטיפולים אלקטיביים שבו מכסים את השן בשכבה דקה של חומר המתאים על מנת לתקן פגמים אסתטיים בשן או על מנת להגן עליה מנזק. 

כיום מבצעים ציפויים משני סוגים עיקריים:

א. שחזור לא ישיר מחרסינה מונוליטית עם צביעה ו/או עם בנייה בחרסינה פלדפטית. 

ב. שחזור ישיר מחומר מרוכב שמבוצע במרפאה. 

תמונה 1 - ציפויי חרסינה הם עלי חרסינה דקים בעובי של עד 0.7 ממ ומשמשים כחיפוי ע״ג שן עם פגם אסתטי.

ציפוי חרסינה נועד כדי לשפר מראה אסתטי ונחשב לטיפול אלקטיבי ולא לטיפול רפואי, וקיים כבר שלוש עשורים. שחזור חרסינה מונח ע״ג השן לאחר השחזה בגישה זעיר-פולשנית עם הסרה מינימלית של 0.3 מ"מ -1 מ"מ, ולעיתים ללא הסרה כלל של חומר שן. הציפוי מודבק ע״ג שכבת האמייל ליצירת הדבקה חזקה יותר ומניעת התנתקות של הציפוי.
ציפויי חרסינה הפכו למאוד פופולאריים הודות לנראות האסתטית וחיוך אידיאלי שניתן לקבל איתם, לכן זהו טיפול אסתטי מאוד שכיח בקרב הרופאים בגלל דרישה שהולכת וגוברת בקרב המטופלים לחיוך טבעי ואסתטי.

התפתחות חומרים חדשים והתקדמות הטכנולוגית של החברות בתחום הדנטלי, הגבירו את השימוש בציפויי חרסינה והעלאת המודעות בקרב המטופלים בזכות המאפיינים הייחודיים וביוקונטבליות שלהן. יחד עם זאת, שחזור לא ישיר מודבק עם חומר מרוכב ומשמש כדבק המחבר בין הציפוי לבין חומר שן (האמייל), דבר שהופך את הסרת הציפוי לכמעט בלתי אפשרית וצורכת זמן רב, וזה להבדיל מהסרת כתר זירקוניה ו/או כתר על בסיס מתכת.

בדרך קונבנציונלית, הסרת ציפוי חרסינה דורשת ניסור עם מקדח יהלום, ושימוש במכשיר ממונע (טורבינה) ולרוב, יש להשחיז את כל הציפוי עד להסרתו המלאה. בשיטה זו, יש חשש לפגיעה בחומר שן בגלל חוסר הקונטרסט בין השן לבין הצמנט לבין השחזור לא ישיר. בגישה הקונבנציונלית, הטיפול הופל למסורבל וצורך זמן רב, במיוחד כאשר מדובר בהסרת של 8-10 ציפויים באותו מעמד.

במקרים של ביצוע שחזור לא ישיר עקב שבר שן, עששת משנית, נסיגת חניכיים, אין חשיבות בהוצאת שחזור בשלמותה. יחד עם זאת, כאשר נרצה להוציא את ציפוי עקב הדבקה לא נכונה ו/או בחירה לא נכונה של הצמנט, ו/או רגישות יתר ודלקת של העצב, ו/או במקרים של הכתמה של הציפוי, שימור על שלמות הציפוי הופך להיות קריטי ומשמעותי. היתרון המשמעותי בהוצאת

תמונה 2 - מצב התחלתי לאחר הדבקת 8 ציפויי חרסינה בלסת עליונה. המטופלת לא אהבה את התוצאה הסופית לרבות צורה וצבע, ודרשה להחליף את הציפויים הקיימים.

שחזור לא ישיר בשלמותו הוא חיסכון של עלות מעבדה עבור ציפוי נוסף, חיסכון זמן של הרופא והמטופל. ראוי לציין שניתן להסיר ולהדביק את הציפוי באותו מעמד וזאת לעומת השיטה הקונבנציונלית, שכמעט בלתי אפשרי להוציא את הציפוי חרסינה בשלמותו.

מהי טכנולוגיה של הלייזר ברפואת שיניים?

כיום, ברפואת שיניים כלל הזהב הוא טיפול זעיר-פולשני וכתוצאה מכך, שימור שיניים ובריאות חניכיים ומניעת טיפולי יתר שלא לצורך. טיפול שיניים בגישה זעיר-פולשנית מחד גיסא יעיל ונוח למטופל, מאידך כיסא, משמר חומר שן בריא. הלייזרים ברפואת שיניים מיועדים בדיוק למטרה נעלה זו. באמצעות טכנולוגיית הלייזר ניתן לבצע רפואת שיניים שמרנית ולחסוך זמן יקר וכסף רב למטופל.

מהו לייזר בכמה מילים?

לייזר (באנגלית – Light amplification stimulaed by emission of radiation) ״הגברת אור על ידי פליטה מאולצת של קרינה״. לייזר הוא התקן הפולט אור מוגבר (לעומת פנס רגיל) מרוכז, ממוקד (לעומת מנורה עם אור מתפזר). האור מואץ (חיבור למקור חשמל והזרמת פוטונים) ע״י פליטת קרינה לא מייננת (לא גורמת לנזקים בריאותיים). אנרגיית האור מונוכרומטית

בעקבות הכתבה שקראת: 10 טיפים לפני שאתם עוברים ציפויי חרסינה

תמונה 3 - הוצאת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר. במהלך תהליך הלזירה, אנרגיית הלייזר נקלטת בצמנט בגלל נפח המים שבו, וכך מאפשרת לנתק את הציפוי ללא פגיעה בחומר שן וללא חימום של השן. בתמונה A - הבדלי צבעים בין שתי הלסתות. תמונה B - החדרת אנרגייה דרך הציפוי עם עומק חדירה של עד 30 מיקרון. תמונה C +D - בשלב הסרת ציפויי חרסינה בעובי של 0.5 ממ.

(בעלת גוון של צבע אחד ומכאן מגיע שימוש של אורכי גל בלייזרים), קוהרנטית, ושימושית מאוד בתחומי חיים רבים. הלייזר מסוכן ויכול לגרום נזק לראיה לכן יש לבדוק היטב כללי שימוש בכל לייזר לפני השימוש בו.

הוצאת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר

על מנת להתגבר על ההגבלות הקונבציונאליות, שימוש בטכנולוגיית הלייזר הוצגה לאחרונה כטיפול יותר שמרני ונוח בהוצאת ציפויי חרסינה. הסרת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר בעל יתרונות על פני הסרה קונווציונאלית יחד עם זאת הוא מושפע מ: מרכיבים כימיים, מסוג השחזור, עובי השחזור, סוג ההדבקה, צבע השחזור ואטימות, מפרמטרים של הלייזר (עוצמה, תדירות, ופולסים בשנייה), וזמן קרינה של הלייזר.

תמונה 4 - ניתוק הציפויים באמצעות אנרגיית האור של הלייזר. בתמונה A - ניתוק ציפוי 2.1 ללא פגיעה בחומר שן. B- שן 2.1 לאחר הסרת הציפוי. תמונה C +D - בשלב הסרת ציפוי באמצעות לייזר וניתוק הציפוי בשלמותו בשן 2.3.

הצגת מקרה קליני

מטופלת בת 55 לחייה לא הייתה מרוצה מהתוצאה האסתטית לאחר הדבקת 8 ציפויי חרסינה בלסת עליונה. תלונתה העיקרית נבעה מצבע ומצורה של הציפויים. ציפויים שהודבקו היו בעובי של 0,5 מ"מ עם הדבקה בחלק בוקו-אינצינאלי. אנרגיית האור של הלייזר מושפעת משני דברים בתהליך הלזירה: מסוג השחזור ומעובי השחזור.

מטרת הטיפול באמצעות לייזר

להסיר שחזור לא ישיר בגישה זעיר-פולשנית, ללא הסרה ופגיעה בחומר שן, ולקצר את זמן הישיבה בשלב של הסרת הציפויים. במקרה הנ״ל, הוחלט להחליף את סוג השחזור, ולכן לא היה חשש משבר הציפוי במהלך ההסרה, וזאת לעומת שימוש בטורבינה (מקדחה ממונעת) שמשחיזה את הציפוי ומהווה סיכון ופגיעה בחומר שן בריא ואינה מאפשרת לשימוש חוזר של הציפוי הקיים. 

תמונה 5 - טבלה המדגימה של הקליטה ואת עומק החדירה של אנרגיית האור לפי סוג הכרומופורם. לפי הטבלה, לייזר ממשפחת ארביום, נקלט הייטב במולקולות מים בשלב תהליך הלזירה, וזאת לעומת לייזר ממשפחת דיודה שנקלט הייטב במלאנין והמוגלובין ועובר דרך מים, לכן שימוש בו בהסרת ציפויי חרסינה הוא התווית נגד.
תמונה 6 - הוצאת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר ללא פגיעה בחומר שן במהלך תהליך הלזירה. תמונה A - הסרת ציפוי 2.3 בשלמותו ללא פגיעה בחומר שן או בציפוי. תמונה B - החדרת אנרגייה דרך הציפוי וניתוק הציפוי שן 2.2. תמונה C - בשלב הסרת ציפויי חרסינה שן 1.3.

פרמטרים של הלייזר בהסרת ציפויי חרסינה

נעשה שימוש בלייזר ממשפחת ארביום כרומיום YSGG עם אורך גל של 2780 ננו-מטר. לייזר ממשפחת ארביום נמצא באזור ״near infrared״ ונקלט היטב במים עם עומק חדירה של עד 30 מיקרון בלבד. טיפ MZ8 קוטר 800 מיקרו-מטר, משך הפולס 60 מיקרו-שנייה (פולס קצר) עוצמה של 5 וואט בממוצע, ללא מים וללא אוויר, בתדירות של 20 הרץ לשנייה.

אופן הפעולה בשלב של הסרת ציפויי חרסינה

תמונה 7 - מצב לאחר הוצאת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר ארביום 2780 ננו-מטר. תמונה A - מצב סופי לאחר הוצאת ציפויי חרסינה ללא פגיעה בחומר שן. תמונה B - מבט נוסף מצד ימין ושמאל לאחר הוצאת ציפויי חרסינה. תמונה C - לאחר ליטוש וגימור, המטופלת מוכנה לשלב המידות לציפויים חדשים באותו מעמד.
תמונה 8 - ציפויי חרסינה חדשים עם מראה טבעי ואסתטי. תמונה A - עלי חרסינה דקיקים בעובי של 0.5 ממ על מודל שחור. תמונה B - מצב סופי לאחר הדבקת ציפויי חרסינה. תמונה C - תמונות חיוך ושיניים לאחר מעקב של חודש מיום ההדבקה.

בשלב של הסרת הציפוי, חייבים להרכיב משקפי הגנה מפני קרינה של לייזר ולשמור על כללי בטיחות, הטיפ מקביל לשחזור במרחק של 2 מ"מ, בתנועות של סריקה במנח הוריזונטלי וורטיקלי.
בקליטת האנרגייה בצמנט, ניתן יהיה להתרשם משינוי צבע של השחזור עקב התפחממות של הצמנט וקליטת האנרגייה שבו.

מסקנה בשימוש בלייזר לעומת מכשיר ממונע

שימוש של לייזר בהסרת ציפויי חרסינה משמש כטיפול שמרני, ומתקדם עקב הפשטות והנוחות, וזאת לעומת טיפול קונוומיונאלי. יתרה מזאת, שימוש בלייזר אינו פוגע בחומר שן ,ואינו שובר את הציפוי ומאפשר לבצע את הטיפול בגישה זעיר-פולשנית.

שימוש בלייזר מאפשר לנתק את הציפוי ולהדביק אותו שוב באותו מעמד, ומאפשר לחסוך זמן יקר ועלות מעבדה.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

הסרת ציפויי חרסינה בלייזר

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​