טיפול בהפרעות מפרק לסת בלייזר

שתף דף זה
טיפול-בבעיות-במפרק-הלסת-תמןנה-ראשית-1
תוכן עניינים

שימוש בלייזרים לטיפול בהפרעות טמפורומנדיבולריות (TMD)

השימוש בלייזר לטיפול בהפרעות שריר שלד שונות הפך לטיפול נפוץ בעת האחרונה. טיפול של low level laser therapy (LLLT) מוגדר כטיפול אנלגטי, והפרעות אלו מטופלות במגוון רחב של אמצעים, אך נראה שלטיפול בלייזר יש יתרונות לא מעטים. הטיפול בלייזר רך (LLLT) הוא טיפול שאינו פולשני ומתאפיין בשיכוך כאבים אזורי, ומאפשרת לטפל גם במצבי כאב רבים.

הפרעות במפרקים טמפורומנדיבולאריות (TMD) כוללות מגוון רחב של מצבים מכאיבים של שרירי הלעיסה ומפרק הלסת (TMJ). שרירי הלעיסה, ביניהם שריר הלעיסה (masseter), ומפרק ה-TMJ הם האזורים המושפעים ביותר מכאבים כתוצאה מהפרעות טמפורומנדיבולאריות. בנוסף לכך, שריר הלעיסה ושריר ה-sternocleidomastoid הם השרירים הכואבים ביותר לאנשים הסובלים מנקישות במפרק הלסת. ממצא קליני נפוץ לאנשים הסובלים מתפקוד לא תקין של מפרק הלסת הינו כאב של המפרק בזמן מגע או בזמן תנועה צידית של הלסת.

השימוש בלייזר לטיפול דנטלי התקדם מאוד מאז כניסתו לשימוש בשנת 1960. ללייזר, בשונה מקרן אור רגילה, ישנה קרן אור באורך גל יחיד ומדויק. הטיפול בלייזר מתמקד בהשפעות הביולוגיות הטיפוליות על הגוף באמצעות העברת האנרגיה של קרן אור.

טיפול בהפרעות מפרק לסת 7

מהו לייזר?

לייזר הוא ״הגברת אור באמצעות פליטה מאולצת של קרינה״. באופן תמציתי, לייזר הוא מתקן להמרת אנרגיה. האנרגייה המושקעת בלייזר יכולה להיות קרינה אלקטרומגנטית, אנרגיה חשמלית, אות תגובה כימית (בין החומרים). האנרגיה היוצאת מהלייזר תמיד בצורה אלקטרומגנטית (אליה שייכות גם קרני הלייזר). הגברת אור המתרחשת במתקן הלייזר מכונה ״לזירה״.

סוגי הלייזר השונים בטיפול רפואי

טכנולוגיית הלייזר הינה אחד מהתחומים שהתפתחותם מהירה ביותר בעולם המודרני. ישנם סוגים שונים של לייזרים המשמשים בטיפולים רפואיים שונים. האפקט הרפואי של הלייזר הוא בהתאם לאפקט הפוטותרמי, הפוטוכימי או הפוטומכני שלהם. הספיגה של קרני הלייזר היא בהתאם לכמות הכרומופור (chromophore) הנמצאת ברקמה (מלנין, המוגלובין, מים, הידרוקאפטיט) ונקבעת לפי אורך הגל של קרן הלייזר אשר מתאים למאפייני הכרומופר (לכל אורך גל יש לו את המאפיינים שלו).

הלייזרים המשמשים לטיפול רפואי מסווגם על פי עוצמתם:

  • לייזר בעוצמה גבוהה – לייזרים בעלי תפוקה של מעל ל-500 (mW)- לייזרים מסוג זה מייצרים חום, עלולים לגרום לנמק, לגרום לקרישה ולדנטורציה.
  • לייזר בעוצמה בינונית – לייזרים בעלי תפוקה של בין 250 ל-500 (mW).
  • לייזרים בעוצמה נמוכה – לייזרים בעלי תפוקה של מתחת ל-250 (mW) – לייזרים מסוג זה אינם גורמים לשינוי טמפרטורה ברקמה. לייזרים מסוג זה פועלים על ידי תגובה פוטוביולוגית (photobiostimulation).

ללייזרים בעוצמה נמוכה (לייזר רך/קר) יש שימושים רפואיים רבים- הם מזרזים את תהליך הריפוי הטבעי, מפחיתות את התגובה הדלקתית ואת הכאב וכן יש להם תכונות של שיכוך כאבים (נמצא מאוד יעיל לשיכוך כאבים). יתרה מזאת,לייזרים בעוצמה נמוכה משמשים בין היתר לטיפול ברגישות יתר של השן, כאבים לאחר ניתוח, דלקות בריריות, כאבים בפנים או בקצוות עצבים וכן בהפרעות טמפורומנדיבולאריות (TMD).

טיפול בלייזר רך - Low Level Laser Therapy (LLLT)

טיפול בלייזר רך משמש לטיפול מקומי על ידי שימוש בקרן אור מונוכרומטית (בעל גוון אחד), צרה (אנרגייה האור קוהרנטית עם מקור אור עוצמתי) ויציבה. טיפול בלייזר רך מומלצת למגוון רחב של מצבים רפואיים, מלבד הפרעות טמפורומנדיבולאריות, כגון דלקות פרקים, דלקות בעצמות הצוואר והברך, כאבי שרירים וכאבי גב.

השימוש בלייזר רך בטיפול בהפרעות שרירים ומפרקים הוא בזכות התכונות משככות הכאבים שלה. תופעה זו מוסברת על ידי היכולת של הלייזר להעלות את ייצור הבטא אנדרופינים והסרוטונין בגוף, וכן להעלות ה-ATP המיטוכונדריאלי ולהגביר את הנשימה התאית ובו בעת להעלות את סף הכאב של המטופל.

עשוי לעניין אותך:  יישור שיניים קבוע & נשלף בטכנולוגיה מתקדמת

בנוסף הטיפול בלייזר רך, מוריד את שחרור מולקולות הברדיקנין וההיסטמין ובכך מעכב התפתחות דלקת מקומית. נמצא גם ששימוש בלייזר באורכי גל של 830 ו-940 ננומטר (LLLT) מפחית כאבים בהפרעות טמפורומנדיבולאריות וכן משפר את הפתיחה האנכית של הפה.

היתרונות בטיפול בלייזרים בשיכוך כאבים.

ללייזרים יש יתרונות לא מעטים על פני שימוש באמצעים טיפוליים אחרים. הטיפול בלייזר אינו פולשני, ובכך בשונה מניתוח, אינו מסכן את המטופל, ואינו חושף אותו לזיהומים. בנוסף, הטיפול בלייזר מדויק מאוד. אין רעידות או תזוזות ובכך נמנעת פגיעה ברקמות בריאות באזור.

לייזרים בטווח האינפרה אדום (632-780 ננומטר), אינם גורמים לנזק רקמתי כמו מוטציות היכולות להתפתח לסרטן.

לייזרים משפעלים מיקרוסירקולציה בגוף המטופל, מייצרים קפילרות חדשות, משפעלים גדילה והתחדשות תאית וכן יש להם תכונות אנטי דקלתיות ומשככות כאבים.

בתמונה - טיפול עם לייזר דיודה, אורך גל 940 ננומטר. למטופל בוצע טיפול לשיכוך כאבים בלייזר רך בעוצמה נמוכה, ללא הרדמה. ניתן להתרשם בהחלמה מלאה לאחר חודש ימים.

לייזרים המשמשים לטיפול רפואי הם בעלי טווח אורכי גל החל מהאור הנראה (אור אדום – נע בין 400-700 ננומטר) ועד לאורכי גל מהאור הלא נראה ( אינפרה אדום – מעל 700 ננומטר). אורכי הגל הנפוצים ביותר לשימוש רפואי הם בין 650 ל-1100 ננומטר. לייזרים בעלי עוצמה נמוכה (אורכי גל מעל 700 ננומטר) יש יכולת חדירה טובה יותר לרקמות העור (חדירה של בין 8 מ״מ ועד 10 מ״מ) מאשר לקרני לייזר בעלי אורכי גל של בין 400 ל-600 ננומטר (חדירה של בין 0.5 מ״מ ועד 2.5 מ״מ). ללייזרים שפועלים בטווח האינפרה אדום יש עומק חדירה גדול יותר וזיקה גדולה יותר לרקמות ללא פיגמנט כגון רקמות עצב. תכונה זו מאפשרת פעולה טובה יותר על רקמות העצב ובכך העלאת פוטנציאל הפעולה והורדת ההולכה בהם.

בשימוש בלייזרים בטיפול רפואי ניתן להגיע לעומקים שונים הרצויים לטיפול לפי אורך הגל הרצוי לטיפול הרפואי, דבר החוסך שימוש בניתוח או במחטים שעלולים כאמור לגרום לחוסר נעימות, לנזקים הנובעים מזיהומים ולכאב.

הטיפול בלייזר בהפרעות טמפורומנדיבולאריות

טיפול רפואי בעזרת תרפיית לייזר רך (LLLT) נעשה על ידי קרן אור סטטית וישירה על עור המטופל. את הלייזר מצמידים במאונך לעורו של המטופל בהתאם למיקום הכאב ומקורו. קרן הלייזר מועברת דרך המתמר למשך מספר דקות. קרן הלייזר יכולה להינתן או בזמן שפה המטופל סגור או לחילופין כאשר הוא פתוח. על מנת לחוות את האפקט הרצוי, יש לחזור על הטיפול 3 פעמים בשבוע למשך כ-8 שבועות.

מחקרים רבים נעשו על שימוש בלייזרים ובעיקר בטיפול בלייזר רך בהפרעות טמפורומנדיבולאריות. באחד מן המחקרים נבדקה היעילות של טיפול לייזר רך להורדת הכאבים וכן לשיפור פתיחת הפה במטופלים הסובלים מהפרעות טמפורומנדיבולאריות שונות. לכל נבדק בוצעו 12 סבבים של טיפולים. באותם מטופלים נמצא שישנה ירידה משמעותית בכאב של המטופלים וכן היה שיפור ניכר בפתיחת הפה של המטופלים.

למטופלים שסבלו מהפרעות טמפורומנדיבולאריות באופן אקוטי היה שיפור משמעותי אף יותר בהורדת הכאב וכן בפתיחת הפה. תוצאות המחקר תרמו להנחה שיש לשקול שימוש בטיפול לייזר רך כטיפול בהפרעות טמפורומנדיבולאריות כאלטרנטיבה לטיפול אחר קיים, וכן שהשימוש בטיפול זה מטיב בעיקר לסובלים מהפרעות טמפורומנדיבולאריות אקוטיות.

במחקר אחר נבדק אפקט שיכוך הכאבים בטיפול בלייזר רך בחולים הסובלים מהפרעות טמפורומנדיבולאריות כרוניות. הטיפול ניתן בסבבים של אחת לשבוע למשך שלושה חודשים. הלייזר ניתן בעוצמה של 50 mW למשך 90 שניות לנקודות מקבילות לאלו של דיקור. לאחר הסבבים נצפתה ירידה מהירה ומשמעותית בכאב המטופלים. מחקר זה הראה שהשימוש בטיפול לייזר רך מהווה טיפול בטוח, אינו , ואפקטיבי לטיפול בסובלים בהפרעות טמפורומנדיבולאריות כרוניות וזאת ללא תופעות לוואי.

ד"ר אריאל סביון, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​