טיפול שורש בלייזר באורך גל כפול

שתף דף זה
תוכן עניינים

הצלחה של טיפול שורש תלויה ביכולת הניקוי והחיטוי של תעלת השורש. יחד עם זאת, מורכבות האנטומיה של תעלת השורש מקשה על חיטוי וניקוי אפקטיבי של תעלות השורש מפני פלישה של חיידקים. המכשול הגדול ביותר הוא ניקוי בטובולים של הדנטין (צינורות מאוד קטנים בצדדים של התעלות עד עומק של  1000 מיקרון) ראה אנימציה בהמשך.

השארת שכבת מרח (smear layer) בטובולים של הדנטין כתוצאה מפעולה מכנית של הפוצרים, מהווה את המכשול הגדול ביותר לניקוי אפקטיבי נטול חיידקים בתעלת השורש, דבר אשר יגרום לכישלון טיפול שורש בטווח הקצר ו/או הארוך. שכבת המרח כוללת חומרים אנא-אורגנים, חומרים אורגנים לרבות חיידקים ושאריות של  חומר של תעלת שורש.

"שן טוחנת עם אטומיה של תעלות דו שורשיות. בצילום מיקרו סיטי עם חתכים אנכיים, ניתן לראות את התעלות השורש שאינן עגולות, אלא בצורה של אליפסה. (רוב הפוצרים לניקוי תעלות שורש הם בקוטר עגול). כאשר יש שכבת מרח בתעלות השורש, נוצר זיהום חיידקי בתעלות"

חומרי שטיפה כימיקליים כמו סודיום היפוכלוריד (דקינס) ו/או כלורקסידין בריכוז של 2%, ו/או EDTA בריכוז של 17%, משמשים לעתים קרובות כחומרי שטיפה של תעלות השורש בזמן ניקוי ועיצוב של תעלות השורש, יחד עם זאת, אף אחד מחומרי שטיפה אלו, אינו מהווה חומר שטיפה אידאלי לתעלות השורש. 

ידוע כי, הקצה האפיקלי (הקצה הסופי) של תעלת השורש מהווה אתגר בשטיפה וניקוי של קצה התעלה. ללא ניקוי של קצה תעלה תתפתח דלקת סב חודית עקב ריבוי החיידקים וזיהום של תעלת השורש. 

מותר לציין, הרחבת יתר של קצה השורש, תגרום לדליפה של חומרי שטיפה מעבר לקצר השורש ותגרום לנפיחות, כאבים, ואף לאשפוז (סודיום היפוכלוריד). יתרה מזאת, תגרום לדליפה של חומרי השורש מעבר לקצה השורש.

דיפוזיה של חומרי שטיפה אלה, לצינורות הדינטין, אטית מאוד, ותלויה במידה רבה בטמפרטורה, ובריכוז החומרים. מחד גיסא, בספרות הרפואית, ניתן למצוא טכניקות עם חומרי שטיפה שונים, מאידך גיסא, הדעות בין מומחים שונים בעולם, וישנה מחלוקת לגבי הטכניקה והשטיפה, בעיקר בתעלות מזוהמות. אחד החסרונות של חומרי שטיפה כימיים הוא חדירה לעומק של צינורות הדנטין עד 1000 מיקרון עומק.

בתעלות מזוהמות ובטיפולי שורש חוזרים, למרות המאפיינים הטובים בשילוב בין סודיום היפוכלוריד וכלורקסידין בחיטוי התעלה, עדיין הפרקטיקה היא לשים חומר חבישה של מימן סידן כישיבה נוספת והמתנה בין שבועיים לחודש ימים , ורק לאחר תקופה זאת, מתבצע איטום תעלות השורש בשיטה המקובלת של דחיסה חמה. עד כה, לא הוכחה היעילות של ישיבה נוספת של מימן סידן להשגת תוצאות טובות יותר כחיטוי של תעלות שורש בתעלות מזוהמות.

לייזר משמש זמן רב כאלטרנטיבה ראויה לטיפול קונבנציונלי של חומרי שטיפה כימיים כמו סודיום היפוכלוריד (דקינס) בטיפולי שורש. יחד עם זאת, מאפיינים ביופיזיקליים של אורכי גל שונים של לייזרים, חיוניים לשימוש בטיפולים שונים. לא כל לייזר מתאים לכל פרוצדורה רפואית. לכן, אורך גל של הלייזר הכרחי לפני שימוש בו בפרוצדורה מסוימת.

לייזרים ממשפחת ארביום נמצאים ב mid-infrared בספקטרום אלקטרו-מגנטי באורכי גל של 2780 או 2940 ננו-מטר. אנרגיית האור של לייזרים ממשפחת ארביום, נקלטת היטב במולקולות המים ובהידרוהיפטיט (חומר שן). 

לעומת זאת, לייזרים ממשפחת דיודה נמצאים ב near-infrared בספקטרום אלקטרו מגנטי באורכי גל של 810, 940, 980 ננו-מטר. אנרגיית האור של לייזר דיודה נקלטת היטב במלנין ובהמוגלובין.

לכל לייזר יש את התכונות הביופיזקליות שלו ברקמות שונות בחלל הפה. לכן, מאוד חשוב להבין את המנגנון של שימוש אנרגיית הלייזר ברקמות שונות לפי אורכי גל שונים.

עשוי לעניין אותך:  יישור שיניים קבוע & נשלף בטכנולוגיה מתקדמת
טבלה המציגה את הקליטה של הלייזר ברקמות באורכי גל שונים.

לייזר דיודה נמצא ב mid-infrared  בספקרטום אלקטרו מגנטי ונקלט בעיקר במלנין ובהמוגלובין, לכן השימוש שלו ברפואת עור ובהסרת שיער שכיח מאוד. (ישנם סוגים רבים של לייזרים ממשפחת דיודה עם אורכי גל שונים). תעלות דנטין הינם בעלי נפח גדול של מולקולות מים, אנרגיית האור של לייזר דיודה לא נקלט במולקולות מים וחודר דרכו, ולכן משמש כחיטוי בתעלות שורש בצינורות דינטין וגורם לחיטוי ונידוף חיידקים עד 1000 מיקרון עומק. 

פעולת החיטוי מתבצעת ע״י קליטה של אנרגיית הלייזר בממברנת החיידק ופירוקה ע״י רגישות לטמפרטורה בזמן מאוד קצר. חיידקים הם בעלי ממברנה עם פיגמנטציה כהה (כמו מלנין), ולכן לייזר דיודה מאוד אפקטיבי בטיהור חיידקים בתעלות השורש. כתוצאה מכך, 

תכונות ביופיזקליות של לייזר דיודה וקליטתו ברקמות, משמשים לחדירת ((deep of penetration פלומה לעומק בצינורות דנטין לטיהור חיידקים בתוך צינורות הדנטין לפני איטום תעלות שורש, טיפול שורש בשילוב לייזרים מעלה את הצלחת הטיפול האנדודנטי והישרדות השן בחלל הפה לשנים רבות.

ארביום ליייזר עם אורך גל של 2780 ננו-מטר נקלט היטב במולקולות המים ובהידרוהיפטיט. ההיגיון של שילוב של לייזר ארביום בטיפול שורש הוא בניקוי ועיצוב של התעלה הראשית בזמן ביצוע טיפול שורש. עומק חדירה של אנרגיית הלייזר ארביום מאוד שטחי (עד 25 מיקרון עומק). עם לייזר ארביום מנדפים את שכבת המרח בתעלות השורש ומשאירים את צינורות הדנטין פתוחים כדי לקבל אפקט בקטרוצידי עמוק יותר מאשר שימוש בחומרים כימיים כמו סודיום היפוכלוריד (אקונומיקה בריכוז נמוך של 5%).

מאז שנת 1999, לייזר ארביום עם אורך גל של 2780 ננו-מטר אפקטיבי להסרה של שכבת המרח ושאריות דנטין בזמן עיצוב תעלת השורש. בנוסף, עם לייזר ארביום אפשר לבצע את אפקט הבבלינג (בועות בתוך תעלות שורש) נוצר לחץ טרמו דינמי כתוצאה משימוש באנרגיית הלייזר עם מים פיזיולוגיים אשר גורם להתנדפות שאריות החומר בכך, נוצר אפקט פעולה מכנית בזמן עיצוב התעלה. 

יתרה מאת, אנרגיית הלייזר הוכחה כיעילה בטיהור הדנטין המזוהם. הלייזר בטוח בשימוש של טמפרטורה בגלל תכונות ביופיזקליות של קליטה במולקולות ומים ומגיעה עם מערכת קירור בזמן קרינת אנרגיית הלייזר.

"טיפ אנדודונטי בעל פיזור אנרגייה של 3600 עם קצה מחודד, פלומת האור מתפזרת לצדדים ומחטא את צינורות הדנטין המזוהם, עם הטיפ החדש, קצה אפיקלי לא נפגע ובטוח לשימוש."

טיפ אנדודונטי ייעודיEndodontic radial firing tip

בעבר, שימוש העברת אנרגייה בטיפ היה רק ישר לכיוון קצה אפיקלי של שורש שן, בתנועות של כניסה ויציאה בתוך התעלה. הטכניקה הייתה שרירותית ויכלה להעביר את אנרגיית אור מעבר לקצה תעלות השורש ולעיתים, לגרום נזק לעצם, לרקמה רכה, ולעיתים רחוקות לפגיעה עצבית. 

על מנת להתגבר על מגבלות אלו, בחברה פותח טיפ מיוחד עם קצה מחודד המפזר את פלומת האור 360% בתלת מימד ומחטא את  צינורות דנטין המזוהם מבלי לפגוע בקצה האפיקלי של השורש. הטיפ מאוד יעיל בנידוף חיידקים וטיהור תעלה שורש הראשית. כלומר, אנרגיית הלייזר נקלטת בין ובתוך צינורות הדנטין וקוטלת את החיידקים.(אנימציה)

שילוב של שני לייזרים עם אורכי גל שונים ( ארביום + דיודה ) בביצוע טיפולי שורש, במיוחד בטיפולי שורש חוזרים או שורשים מזוהמים הוכח כיעיל מאוד עם אחוזי הצלחה גבוהים והישרדות השיניים לשינים רבות. הטיפול עם לייזר בטוח, ללא תופעות לוואי או כאבים פוסט אופרטיביים. השימוש בטכנולוגיה של אנרגיית הלייזר בעל יתרונות רבים על פני טיפול קונווציונאלי  במיוחד כאשר מדובר בנידוף וטיהור חיידקים.

ד״ר אריאל סביון בעל תואר מסטר M.Sc במדעי הלייזר ברפואת שיניים מטען האונ׳ הגרמנית ״אאוכן״ ומבצע טיפולי שיניים בשילוב של לייזרים ומיקרוסקופ. ד״ר סביון מתמקד ברפואת שיניים זעירפולשנית ובין החלוצים בתחום המיקרוסקופיה הדנטלית.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​