טיפול שיניים בגישה זעיר פולשנית עם לייזר Er,Cr:YSGG

שתף דף זה
תוכן עניינים

הקונספט של טיפול שיניים זעיר-פולשני יכול להיות מוגדר כשימור מקסימלי של חומר שן בריא, המערב הסרה מינימלית של נגע עששתי לדוגמא.

רפואת שיניים מודרנית וגישה של טיפול שיניים זעיר-פולשני נתמכים ע״י התפתחות של טכנולוגיה, התקדמות של חומרים חדישים, והופעתם של טכניקות עבודה חדשות.

רפואת שיניים עוברת מהפכה טכנולוגית בשנים האחרונות, והשימוש הן במיקרוסקופ טיפולי, והן בלייזר בטיפולי שיניים מוביל את הטיפול האמור לקדמת הטכנולוגיה ומוגדר כטיפול זעיר-פולשני ללא הסרה מיותרת של חומר שן בריא.

הטיפול קונווציונאלי של הסרת נגע עששתי/מזוהם או הכנת חלל של השן, מתייחס לשימוש של מכשיר ממונע (המוכר לנו כטורבינה עם 300 אלף סיבובים לדקה), המסיר בין היתר חומר שן בריא וגורם לרגישות יתר בטיפול שיניים על ידי העלאת טמפרטורה בלשכת המוך.

שימוש של אנרגיית לייזר באורכי גל שונים הפך להיות כלי מתקדם בטיפולי שיניים ומהווה תחליף ראוי אף רצוי למכשיר ממונע-טורבינה.

שימוש אנרגיית הלייזר ארביום באורך גל של 2,780 ננומטר, פולטת אור מוגבר לנגע עששתי/ אזור מזוהם ואינה מצריכה לרוב הרדמה מקומית. יתרה מזאת, הכנת חלל אינה במשאירה שכבת מרח (smear layer), וצינורות הדנטין אינם נסתמות בשכבת מרח, דבר המאפשר חיטוי של נגע עששתי, הדבקה טובה של שחזור ע״ג השן לטווח ארוך שנים.

אופן פעולה של הלייזר

אנרגיית הלייזר אינה נוגעת בשן אלא פשוט מנדפת את הנגע העששתי על ידי קליטת האנרגיית במולקולות המים. אין רעש של הטורבינה ו/או ויברציות של השן הגורמת לכאבים עקב תזוזה של נוזל פופלרי. ידוע כי מטופלים רבים חוששים מטיפול שיניים בגלל רעש של הטורבינה והרדמה מקומית.

פעולת כריתה/נידוף של הנגע העששתי ע״י אנרגיית הלייזר מוריד את החשש והפחד מלהגיע לטיפול שיניים. אפשר להגדיר את את כמהפכה של ממש בטיפול שיניים. הטיפול עם אנרגיית הלייזר הופך להיות פשוט וקל יותר, ומאפשר טיפול זעיר פושלני ללא הסרה של חומר שן בריא.

עשוי לעניין אותך:  רקמה רכה בהשתלות שיניים וטיפול במחלות חניכיים

משפחת לייזר ארביום נמצאת באזור אמצע אינפרא אדום (mid infra red) בספקטרום אלקטרו מגנטי, והוצג כלייזר לטיפול ברקמה קשה בגלל שהוא נקלט היטב במולוקולות המים ובהידרוקסאפטיט (שניהם נמצאים בחומר שן) כריתת האמייל נעשת ע״י התפוצצות טרמו מכנית של מולקולות המים המאפשר נידוף של החומר. טמפרטורות של לשכת המוך במהלך הכנת חלל נמוכות משמעותית לעומת טיפול קונווציונאלי עם מכשיר טורבינה.

ע״פ מדד שביעות רצון המטופלים

מטופלים מאוד אוהבים את טכנולוגיית הלייזר, המפחיתה משמעותית את עוצמת רעש של הטורבינה, לא גורמת לויברציות של השן, אינה מצריכה לרוב הרדמה מקומית. מטופלים לא מתלוננים על רגישות פוסט אופרטיבית, ונהנים מקדמת הטכנולוגיה בטיפולי שיניים.

לסיכום, טכנולוגיות דנטליות ממשיכות להתפתח, שיטות חדשות ומודרניות ימשיכו להחליף את הישנות. השימוש של לייזר בטיפול שיניים זעיר פולשני הפך להיות טיפול שגרתי, בין היתר בגלל שהוא יותר יעל ואפקטיבי, ללא גרימת נזק ללשכת המוך או לפריודונטיום.

מחבר המאמר ד״ר אריאל סביון בעל תואר מסטר במדעי הלייזר ברפואת שיניים מטעם האונ׳ הגרמנית ״אאוכן״ . ד״ר סביון מבצע את כל הטיפולים באמצעות מיקרוסקופ דנטלי בשילוב טכנולוגיית הלייזרים והיינו בין החלוצים ברפואת שיניים מיקרוסקופית.

בעל מרפאה פרטית בראשון לציון וברשותו שני סוגי לייזר באורכי גל שונים. מנהל פורום ״טיפול מחלות חניכיים באמצעות לייזר״ ב״שאל את הרופא״ ופורום ״רפואת שיניים מיקרוסקופית״ באינפומד.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​