6 טיפים לפני שאתם עוברים השתלת שיניים

שתף דף זה
תוכן עניינים

באילו מצבים מומלץ לעבור השתלת שיניים?

השתלת שיניים נחשבת לטיפול מורכב שמטרתו לשחזר את ספיגת הרקמות ואת את המימד אנכי סגרי, וליצור סגר תקין, ישר ואסתטי. השתלת שיניים היא טיפול מומלץ במצבים שונים של אובדן שיניים וכאשר יש צורך בשיקום הפה ובשיפור האסתטיקה של הפה, כגון:

  • איבוד שן – אם מאבדים שן בודדת עקב פציעה, עששת או סיבות אחרות, השתלת שן יכולה לספק תחליף יציב וטבעי מבלי להשפיע על השיניים השכנות.
  • חסר בשיניים – במצב בו בפה חסרות מספר שיניים סמוכות, מומלץ לבחון השתלת שיניים כדי להימנע מהצורך בתותבות נשלפות או עבודת גשר נרחבת. השתלה מבטיחה שימור טוב יותר של השיניים הבריאות שמסביב. אצל מטופלים עם אובדן של מספר שיניים, בלסת העליונה או התחתונה, ניתן לבצע השתלה של קשת מלאה.
  • חוסר יציבות תותבות – למי שסובלים מחוסר יציבות של תותבות, שתלים יכולים לעגן תותבות מסורתיות, ולמנוע החלקה, אי נוחות וצורך בדבקים.
  • אובדן עצם הלסת – אם מתחילים לחוות אובדן עצם לסת, מומלץ לבחון השתלת שיניים, כי שתלים דנטליים מגרים את עצם הלסת כמו שורשי שיניים טבעיים, ומונעים את אובדן העצם שיכול להתרחש כאשר שיניים חסרות. כך אפשר לשמור על מבנה הפנים ולמנוע מראה "שקוע".

 

להשתלות שיניים יש אחוזי הצלחה גבוהים, והשתלים יכולים להחזיק מעמד שנים רבות עם טיפול נאות.
במקרה שיש צורך בשיקום אסתטי, שתלים הם פתרון טוב, כי הם מספקים מראה אמיתי, משמרים את קווי המתאר של הפנים, ומונעים את המראה השקוע שיכול לנבוע משיניים חסרות.

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון


ד״ר אריאל סביון רופא שיניים משנת 2007, בעל תואר M.Sc מאסטר כפול (גרמניה) עם התמחות במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים) ברפואת שיניים. בעל דרגת MASTERSHIP ב- World Clinical Laser Institute, משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי Master Implant שמקדמת את תחום השתלות שיניים בלייזר. חבר הנהלה במועדון לימודי Microscopic Dental Club שמקדמת את תחום המיקרוסקופיה בארץ ובעולם. חוקר ומוביל דעה בתחום הלייזר הדנטלי והשתלות שתלים, יועץ לחברות דנטליות בינ״ל, בעל ניסיון נרחב בהרצאות בכנסים וקורסים בארץ ובעולם.

ד"ר אריאל סביון

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום השתלות שיניים

תחום השתלות השיניים מתפתח במהירות וישנם טכנולוגיות חדשניות ושיטות טיפול מתקדמות ואיכותיות יותר מאשר מבעבר. 

לא מעט מטופלים שנדחו בעבר לטיפולי השתלת שיניים ונאלצו להסתפק בתותבות, יכולים כיום לעבור השתלת שיניים בשיטות המתקדמות כגון שימוש במיקרוסקופים דנטליים, שימוש בלייזר דנטלי, וסוגי שתלים מגוונים. 
השיטות החדישות והשתלים הייחודיים מאפשרים לעבור שיקום פה ללא צורך בהליכים מורכבים כמו ניתוח להרמת הסינוס, השתלת עצם וכדומה.

כיום, ישנם טיפולים מתקדמים להשתלת שיניים, עם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד, והמטופלים נהנים מפה מלא שיניים ומשביעת רצון גבוהה.  

טיפ חשוב ממני אליכם

לפני שאתם עוברים השתלת שיניים, עליכם לבחור נכון את הרופא המבצע השתלות שתלים, ועדיף לעבור את הטיפול רק אצל אימפלנטולוג אשר עובד בשיטות החדשניות והמתקדמות ביותר.

מהו מושג אימפלנטולוגיה ואימפלנטולוג?

אימפלנטולוגיה היא דיסציפלינה הקשורה להתקנת שתלים דנטליים ושיקום ע״ג השתלים הדנטליים בחלל הפה. בארץ אין התמחות רשמית בתחום של כירורגיה של חלל הפה, יחד עם זאת, ניתן לרכוש התמחות או הסמכה בינלאומית בתחום האימפלטולוגיה.

אימפלנטולוג הוא רופא שיניים אינטגרטיבי המשלב בין דיסצפלינות שונות (כירורגיה/מיקרו-כירורגיה, חניכיים, שיקום, אסתטיקה, מיקרוסקופ, לייזרים) משלב התכנון הממוחשב ועד שלב ההתקנה. אימפלנטולוג עוסק בכירורגיה אורלית לרבות השתלות שתלים, עצם וחניכיים, ובשיקום אסתטי ע״ג שתלים הכולל שחזור מימד אנכי סגרי מלא. 

מיקרוסקופ דנטלי בשירות האימפלנטולוג

אחת מפריצות הדרך החלוציות בתחום ההשתלות היא שילוב מיקרוסקופים דנטליים, שהביא לדיוק ולהליכים זעיר-פולשניים. מכשירים אופטיים אלה, המאופיינים ביכולות הגדלה והארה גבוהות, גרמו לשינוי מהותי בטיפולי שיניים.
השילוב של מיקרוסקופים מאפשר לרופאים לראות את המבנים האנטומיים בפה המטופל בבהירות חסרת תקדים, תוך שיפור דיוק האבחון ותכנון הטיפול. 

על ידי מתן תצוגה מפורטת של אתר הטיפול, ההשתלה או הניתוח, מיקרוסקופים דנטליים מקלים על התערבויות זעיר-פולשניות, ומאפשרים לרופא שיניים, המיומן בשימוש במיקרוסקופ, לנווט בדיוק רב גם בסביבה עם מאפיינים אנטומיים מורכבים, מה שתורם להפחתת הטראומה של הרקמות, המטופלות ואלו שמסביב כאחד, ומאפשר ריפוי מואץ.

מה זה מיקרו כירורגיה ברפואת שיניים?

כירורגיה מיקרוסקופית הוא תחום שבו כירורגיה של חלל הפה מתבצעת באמצעות מיקרוסקופ טיפולי. טווה ההגדלה תחת מיקרוסקופ נע בין פי 4 מגודלו הטבעי של האובייקט עד פי 60 מגודלו הטבעי של האובייקט.

בשיטה זו, ניתן לבצע מיקרו-כירוגיה בגישה זעיר-פולשנית אשר מונעת סיבוכים (פגיעה עצבית, פגיעה בכלי דם, קריעה של החניכיים וכד׳) ותורמת להחלמה מהירה. רופא העובד בשיטה זו, חייב לעבור הכשרה ולעבור עקומת למידה לא פשוטה ולצבור ניסיון רב בתחום, יחד עם זאת, ההבדל בין מקרו-כירורגיה לבין מיקרו-כירוגיה הוא עצום.

אחד היתרונות הגדולים של התקנת שתלים דנטליים בגישה מיקרוסקופית היא התקנת שתלים דנטליים ללא חתכים וללא תפרים (למתאימים בלבד) עם חזרה מלאה לשגרה למחרת כמעט ללא כאב ו/או נפיחות.

7 יתרונות בהשתלת חניכיים ושיניים בלייזר

השתלת חניכיים ושיניים בעזרת לייזר חוללה מהפכה בתחום השתלים, והביאו להליך קל וחלק יותר, תוצאות משופרות וריפוי מהיר יותר, והיא מציעה מספר יתרונות נוספים:

6 טיפים לפני טיפול השתלת שיניים

אחד הטיפים החשובים ביותר לכל מי שעומד לעבור השתלת שיניים הוא לפנות לרופא שיניים או לאימפלנטולוג (משתיל דנטלי) הדוגל בגישה שמרנית. לנסות להציל את השן הטבעית ולא למהר עם העקירות. הגישה החדשה ברפואת השיניים דוגלת בהצלת השיניים הטבעיות. 

העקירות גורמות לבעיות שונות כמו ספיגת עצם ושינוי במנשך השיניים. באמצעות מכשיר הגדלה ניתן להגדיל את הסיכוי לשמר שיניים לטווח הארוך ולהימנע מעקירות מיותרות. 

הטיפ מופנה בעיקר למטופלים הסובלים ממחלות חניכיים כרוניות, שהגישה הרווחת היא לעקור את השיניים כדי ״להיפתר״ ממחלת חניכיים. הגישה הזאת לא נכונה. כמו שיש מחלת חניכיים בשיניים, כך היא תיווצר המחלה סביב השתלים (חיידקים נמצאים בצינורות העצם). 

כיום, באמצעות מיקרוסקופ וסוגי לייזר באורכי גל שונים, ניתן לטפל במחלות חניכיים ולתחזק שיניים לשנים רבות. פנים נוספות לעניין, למרות התפתחות השתלים הדנטליים בעולם, שום שתל בעולם אינו מהווה תחליף ראוי לשן הטבעית, כי מנגנון שלהם שונה. 

לשן הטבעית יש מנגנון ייחודי (ליגמנט פריודונטלי) המשמש כ״בולם זעזועים״ ובזמן הלעיסה מרכך את כוחות הלעיסה, לעומת זאת, השתל הדנטלי, במקרים של עומס יתר, יגרום לכישלון השתל בגלל העדר ״בולם זעזועים״.

דוגמא לפני ואחרי של מטופלת עם הרס כותרתי שעברה השתלה מבלי עקירה
בתמונה ניתן להתרשם מההרס הכותרתי הנרחב למטופלת בת 29. ולמרות זאת, הוחלט לשמר את השורשים ולבנות מבנים מאשר לעקור שיניים ולבצע השתלה.

עישון גורם לנזק משמעותי לשיניים ולבריאות הפה, מחקרים רבים כבר הוכיחו כי עישון מהווה גורם מרכזי המכפיל את כמות הכישלונות של טיפולי השתלת השיניים. בסיגריה יש 4000 חומרים פעילים רעילים הגורמים להפרעה בריפוי של העצם ולכישלון השתלים. העישון מפחית את החיבור בין השתל לעצם, ופוגע בדחיסות העצם.

יתרה מזאת, רעלנים כימיקליים מובילים להתכווצות של כלי דם והפרעה בריפוי. לכן חשוב להיגמל מעישון לפחות כחודש לפני השתלת שיניים, וכמובן עדיף לא לעשן גם לאחר ההשתלה. 

מטופלים מעשנים חייבים לדעת שהם בעלי סיכון מוגבר לכישלון השתלים, לכן במקרים אלו, כדאי ומומלץ לבצע השתלות שתלים ללא הרמת מתלה (לא פוגע באספקת דם) בגישה מיקרו-כירורגית ולהימנע מהעמסות מיידיות במקרים המאפשרים זאת. שילוב של סוגי לייזרים שונים יאיצו את תהליך הריפוי של העצם וחיבורו לשתל הדנטלי.

חשוב לזכור שהתנהלות עם מטופלים מעשנים צריכה להתבצע אחרת ממטופל שלא עישן לעולם כדי לצמצם כישלונות בטווח הקצר והארוך.

פיגמנטציה בחניכיים עקב עישון למטופלת בת 25
בתמונה ניתן להתרשם מפיגמנטציה בחניכיים עקב עישון למטופלת בת 25. הסרת פיגמנטציה בוצעה עם לייזר ארביום. בשלב מאוחר יותר, עישון יגרום לפגיעה במעטפת העצם ולניידות שיניים.

כיום, עם התפתחות שיטות חדשות וגישות טיפול שונות, אין באמת הצדקה לדחיית הטיפולים. דחיית טיפול של השתלת השיניים מעלה את הסבירות לטיפול מורכב יותר והסיכון לכישלון השתלים הדנטליים גובר.

אחרי עקירת שיניים וכתוצאה מאובדן שיניים עקב טראומה או מחלה, עצם הלסת סובלת מנסיגה איטית והדרגתית, הנסיגה של עצם הלסת משפיעה אסתטית ותפקודית. במצב זה יש לשתל אחיזה פחות טובה ובמקרים מסוימים יש לבצע השתלת עצם בלסת, זהו תהליך ממושך הגורם לטיפול להתייקר ולהתעכב מספר חודשים עד שהעצם המושתלת נקלטת היטב.

באמצעות טכנולוגיה מתקדמת ותכנון מקדים הכוללת יצירת סד כירורגי מונחה מחשב, הכל מתוכנן מראש ללא הפתעות וללא סיבוכים מיותרים. ניתן לבצע את מרבית הפרוצדורות ביום אחד, ותהליך השתלת שתלים דנטליים בתכנון מקדים בתלת מימד מקצר את פרוצדורת ההשתלה, ומעלה את רמת הדיוק בביצוע ההשתלה הדנטלית.

השיטה עדיפה על פני השיטה של הקידוח ב״יד חופשית״. חשוב לבחור מרפאה עם יחסי אנוש מעולים עם לווי אישי לפני ואחרי הפרוצדורה הכירוגית, הדוגלת ברפואת שיניים מתקדמת ומשתמשת בחומרים ובחברות המובילות בעולם.

אימפלנטולוג מסביר לכל מטופל על השיטות האפשריות ועל הסיבוכים ותופעות הלוואי, זו הגישה הנכונה מאחר והמטופל חייב לדעת מראש מהם שיעורי ההצלחה של השתלת שיניים ואילו סיבוכים אפשריים קיימים. מטופלים רבים שילמו עשרות אלפי שקלים לרופאים לא מקצועיים ונאלצו לבסוף להגיע לאימפלנטולוג כדי לטפל בהם ולתקן את הבעיות שנוצרו. שימוש בטכנולוגיה מתקדמת כמו מיקרוסקופ טיפולי וסוגי לייזרים בשילוב של תכנון ממוחשב מקצרים את ההליך הניתוחי ומעלים את שיעורי ההצלחה ומונעים סיבוכים מיותרים. המאמר נכתב בדיוק למטרה זו, כדי לדעת לשאול את השאלות הנכונות לפני קבלת החלטה סופית של השתלת שיניים

תמונה בצד ימין - כתר מוברג זמני וכתר זירקוניה מוברג קבוע ללא סימנים של שתל המדמה שן טבעית. תמונה בצד שמאל - מבט אוקלוזאלי של השתל ועובי החניכיים, צילום ביקורת של שתל עם הכתר.
למטופלת בת 75 בוצעה עקירה והשתלה מיידית ללא חתכים וללא תפרים בשלוש פגישות בלבד. המטופלת קיבלה שיקום קבוע מוברג ע״ג שתל. ניתן להתרשם מעובי החניכיים ושימור נפח העצם ומניעת ספיגת הרכס לאחר העקירה. תמונה בצד ימין – כתר מוברג זמני וכתר זירקוניה מוברג קבוע ללא סימנים של שתל המדמה שן טבעית. תמונה בצד שמאל – מבט אוקלוזאלי של השתל ועובי החניכיים, צילום ביקורת של שתל עם הכתר.
תמונה בצד ימין - תכנון בתוכנת תלת מימד וכתר זירקוניה מוברג בפיה של המטופלת עם אסתטיקה מקסימלית. תמונה בצד שמאל - מבט אוקלוזאלי של השתל ועובי החניכיים ותכנון של פתח ההברגה לשתל על מנת להעניק אסתטיקה מקסימלית.
תמונה בצד ימין – תכנון בתוכנת תלת מימד וכתר זירקוניה מוברג בפיה של המטופלת עם אסתטיקה מקסימלית. תמונה בצד שמאל – מבט אוקלוזאלי של השתל ועובי החניכיים ותכנון של פתח ההברגה לשתל על מנת להעניק אסתטיקה מקסימלית.

לניסיון יש חשיבות עליונה בבחירת רופא שיניים עבור השתלות שיניים. טבען המורכב של ההשתלות דורש הבנה עמוקה של האנטומיה של הפה, טכניקה כירורגית, ואבחון מדויק של צרכי ​​המטופל. רופא שיניים עם ידע וניסיון מעשי עשיר יוכל לתכנן את הטיפול המתאים ביותר, ולבצע אותו בצורה מקצועית. הניסיון משרה ביטחון, ומבטיח למטופלים שבריאות השיניים שלהם מופקדת בידיים טובות. יתרה מכך, לרופאי השיניים המנוסים בהשתלות יש את התובנה לנווט גם בטיפולים מורכבים ובבעיות פוטנציאליות, להגיע לתוצאות אסתטיות וגם לספק טיפול ראוי ומקיף לאחר ההשתלה. 

כשמדובר בהליכי השתלה, הניסיון תורם לתוצאות מוצלחות ומבטיח את השקט הנפשי של המטופלים.

אין להקל ראש בבחירת הרופא, מומלץ לעבור השתלת שיניים רק אצל אימפלנטולוגים מוסמכים ובעלי ניסיון רב. המיומנות של האימפלנטולוג מגבירה את שיעור ההצלחה של השתלת השיניים ומבטיחה את שביעות הרצון של המטופל. חשוב לבדוק את שביעות רצון של המטופלים שעבור פרוצדורה דומה. לבדוק את ההכשרה, השיטה, הידע והמיומנות של האימפלנטולוג בהשתלות שיניים. תבקשו תיק עבודות של מטופלים שעברו פרוצדורה דומה. התיעוד הצילומי ״לפני״ ו״אחרי״ מאוד חשוב למעקב ארוך טווח.

ד"ר אריאל סביון, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ.

התקדמות טכנולוגית ניכרת יש בתחום ההדמיה התלת מימדית, שמספקת לרופאים מידע מקיף ומדויק שמקל על השתלות השיניים בצורה אופטימלית. סריקות טומוגרפיה ממוחשבת של קרן קונוס (CBCT) מאפשרת הערכה מפורטת של איכות העצם, הכמות והמבנים האנטומיים, ומסייעת בהצבה מדויקת של השתלים. יתרה מכך, ניתן כיום לבצע ניתוח שתלים מונחה מחשב, עם הדמיה בזמן אמת במהלך הניתוח. רופאי שיניים יכולים למקם שתל בצורה מדויקת יותר ולקבוע מראש אם יש צורך בהגדלת רקמות רכות או כל דבר אחר. שימוש במחשב משפר ומייעל את הטיפול.

שיטות שונות להשתלת שיניים

שתלים מסורתיים

תיאור:
הנחת שתלים בודדים לכל שן חסרה.

יתרונות:
התאמה אישית מדויקת לכל שן, תמיכה עצמאית, פחות לחץ על השיניים השכנות, מראה ותחושה טבעיים. מתאים לתרחישים שונים של אובדן שיניים.

חסרונות:

זמן טיפול ארוך יותר לכל שן. דורש נפח עצם מספיק עבור כל שתל.

תמונה של דוגמה להשתלת שתלים בודדים באזור קדמי אסתטי למטופלת עם קו חיוך גבוהה ורקע של מחלת חניכיים כרונית.

שתלים אנדוסטאליים

תיאור:
הסוג הנפוץ ביותר של השתלות שיניים. ממוקמים ישירות לתוך עצם הלסת ובדרך כלל מורכבים מברגי טיטניום

יתרונות: 
היתרונות כוללים אחוזי הצלחה גבוהים, עמידות והתאמה לרוב המטופלים.

חסרונות:
הם דורשים נפח עצם מספיק ועשויים לדרוש הליך כירורגי דו-שלבי אם יש צורך באינטגרציה של העצם.

שתלים subperiosteal

תיאור:
ממוקמים מתחת לרקמת החניכיים אך מעל עצם הלסת. הם מהווים אלטרנטיבה עבור חולים עם נפח עצם לא מספיק

יתרונות:
ניתוח פחות פולשני ויכולת לתמוך בשתלים גם עם עצם מוגבלת.

חסרונות:
עשויים להיות פחות יציבים מאשר שתלים אנדוסטליים ויכולים להיות בעלי סיכון גבוה יותר לסיבוכים.

שתלי All-on-4 – All-on-6:

תיאור:
קשת מלאה של שיניים נתמכת על ידי 4 או 6 שתלים הממוקמים אסטרטגית.

יתרונות:
פחות שתלים מקצרים את זמן הטיפול, מתאים למטופלים עם אובדן עצם מתון. פתרון יעיל לשיקום קשת מלא. אפשרות העמסה מיידית במקרים מסוימים.

חסרונות:
התאמה אישית מוגבלת לכל שן, עשויה לדרוש השתלת עצם במקרים מסוימים.

שתלים זיגומטיים

תיאור:
שתלים ארוכים יותר המעוגנים בעצם הזיגומטית לאובדן חמור של עצם הלסת.

יתרונות:

מתאים למטופלים עם אובדן עצם קיצוני. מונע את הצורך בהשתלות עצם. שיקום יעיל להחלפת קשת מלאה.

חסרונות:
ניתוח מורכב, דורש השתלות מנוסה עלות גבוהה יותר ופוטנציאל לסיבוכים.

השתלות העמסה מיידית

תיאור:
הנחת השתל מיד לאחר עקירת השן.

יתרונות:
קיצור זמן הטיפול, שמירה על רקמת העצם והחניכיים ושיפור האסתטיקה.

חסרונות:
דורשים בחירה קפדנית של מקרה ויציבות ראשונית מספקת להצלחה.

תמונה משולבת לפני ואחרי + צילום סיטי של עקירה והשתלה מיידית 21 ללא תפרים וללא חתכים בפגישה אחת.

 

מיני שתלים

תיאור:
שתלים בקוטר קטן יותר המשמשים במקרים עם נפח עצם מוגבל

יתרונות:
הליך זעיר-פולשני. זמן ריפוי וטיפול מהיר יותר. מתאים למטופלים עם פחות צפיפות עצם. ניתן להשתמש לייצוב תותבות.

חסרונות:
יציבות מופחתת בהשוואה לשתלים מסורתיים שימוש מוגבל למקרים ספציפיים

שתלי פלטופ

תיאור:
בעלי תמוכה (Abutment) שטוחה בחלק העליון של הקישור.

יתרונות:
שיפור היציבות והתמיכה. האזור השטוח מאפשר הצמדה בטוחה יותר של התותב, ומפחית את הסיכויים לתנועה או התרופפות לאורך זמן

חסרונות:
שתלי פלטופ יעילים במיוחד במקרים בהם יש מקום מוגבל או תמיכת עצם לא מספקת. העיצוב השטוח מאפשר פיזור טוב יותר של כוחות, מה שיכול להיות יתרון במצבים עם צפיפות עצם מופחתת או אילוצים אנטומיים

שיניים תותבות נתמכות בשתל

תיאור:

שיניים תותבות מעוגנות על ידי שתלים, מה שמעניק יציבות ותמיכה.

יתרונות:

יציבות מוגברת והפחתת תנועת התותבות.- שיפור יעילות ונוחות הלעיסה.- שומר על צפיפות העצם.

חסרונות:

זמן טיפול ארוך יותר בהשוואה לתותבות מסורתיות.פוטנציאל לעלות גבוהה יותר.

בתמונה טיפול שיניים באמצעות מיקרוסקופ טיפולי המעלה את הדיוק והראות בהשתלות שתלים ועצם.

הנחיות לפני השתלת שיניים:

  • אם אתם מעשנים או צורכים אלכוהול, מומלץ להפסיק או להפחית את הצריכה לפני ההליך, מכיוון שגורמים אלה עלולים להשפיע על התקדמות הריפוי והצלחת ההשתלה.
  • חשוב לשמור על היגיינת הפה כדי להבטיח פה בריא לפני הניתוח, כדי להפחית את הסיכון לזיהומים, ולקדם ריפוי טוב יותר.
  • כדאי להקפיד על תזונה עשירה בחומרים מזינים כדי לתמוך בתהליך הריפוי של הגוף, ולהימנע ממזונות חמים מאוד או חריפים בימים שלפני ההליך.
  • להתייעץ עם רופא השיניים לגבי כל תרופה שצריך לקחת או להימנע ממנה לפני הניתוח.
  • מומלץ לתאם הסעה למרפאה וממנה ביום הניתוח, כיוון שאתם עלולים להיות בהשפעת ההרדמה, ולא תמיד תהיו מסוגלים לנהוג.

אבחון וצילום CBCT עדכני במרפאה

אחד מכלי האבחון החשובים לפני שמתחילים תהליך של השתלת שיניים הוא סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (CBCT), בזכות יכולתה לספק תמונות חתך מפורטות של אזור ההשתלה. בעזרת ה-CBCT ניתן לקבל תמונות תלת מימדיות מדויקות של מבני הפה והפנים. סריקת CBCT מאפשרת לרופא השיניים לגלות פרטים קריטיים שעלולים להישאר מוסתרים בצילום רנטגן קונבנציונלי או בבדיקות קליניות. שיטת הדמיה לא פולשנית זו תורמת להבנת איכות העצם, צפיפות העצם והמורפולוגיה הרלוונטית, במיוחד בעת הערכת התאמתו של המטופל לניתוח השתלות שיניים.
ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח, סריקות CBCT מתעדכנות ומאפשרות לחדד את הדיוק, הניבוי וההצלחה הכוללת של התערבויות דנטליות. הן הפכו לכלי אבחון הכרחי לתכנון מדויק של ההשתלה.

השתלת עצם והרמת סינוס לקראת השתלה

בהשתלה דנטלית קלאסית ישנם מצבים בהם הרופא ימליץ על הליך הנקרא הרמת סינוס עקב פנאומטיזציה (התרחבות של חללי הסינוס עקב ספיגת רכסים), ההליך מומלץ למחוסרי עצם ומטרתו לעבות את העצם בחלק האחורי של הלסת העליונה, לקראת השתלת השתל הדנטלי. זו התערבות פולשנית הדורשת ידע, דיוק, מיומנות מקצועית וניסיון רב. 

כיום יש שיטות חדשות ומתקדמות המשלב לייזרים בהרמות סינוס ו/או שתלים מתקדמים המאפשרים לבצע השתלת שיניים ללא צורך בהרמת סינוס, יחד עם זאת, מומלץ לפנות לאימפלנטולוג כדי לקבל החלטה נכונה. 

היתרונות בהרמת סינוס והשתלת עצם עם אנרגיית האור של הלייזר:

בשיטה הקלאסית להרמת סינוס (הליך שכיח בקרב רופאים), המשתיל עובד עם מכשיר מכני ממונע (טורבינה), המסוגלת לגרום לקריעה של רירית הסינוס ופגיעה בכלי דם, כמו כן לחשוף את הסינוס לזיהומים ולטראומה ולנפיחות קשה לאחר ההליך הכירורגי. 

לעומת זאת, אוסטאוטומי (הסרת עצם לצורך הרמת חלל הסינוס) באמצעות לייזר ארביום הינו ללא מגע בעצם (עובד ע״י נידוף העצם) ללא ויברציות על הרקמה הקשה, ללא שכבת מרח בצינורות העצם, התורם לזרימת דם טובה ולריפוי מהר. עומק חדירה של אנרגיית הלייזר הינו עד 30 מיקרון בלבד. תוך כדי הליך הלזירה יש השפעה ביולוגית על הרקמה (ביוסטימולציה) התורמת להאצת הריפוי. 

בנוסף, ניתן לשכך כאבים עם הלייזר לאחר הפרוצדורה הכירורגית. היתרונות העיקריים להליך של הרמת סינוס באנרגיית האור של הלייזר הם: דיוק, מניעת דימומים, מניעת נפיחות, סטרליות, שיעור הצלחה גבוה, ומתאים במיוחד לסובלים ממחלות סיסטמיות ומחרדה דנטלית.

הצגת טיפול שתלים בשילוב לייזר באזור אסתטי: תמונה של לפני ואחרי שיניים תחתונות
הצגת טיפול שתלים בשילוב לייזר באזור אסתטי: תמונה של לפני ואחרי שיניים תחתונות
הצגת טיפול שתלים בשילוב לייזר באזור אסתטי: תמונה של לפני ואחרי
הצגת טיפול שתלים בשילוב לייזר באזור אסתטי: תמונה של לפני ואחרי

השתלת שיניים בפועל - שלב אחרי שלב

1. ייעוץ ראשוני והערכה

הערכה יסודית של ההיסטוריה הדנטלית והרפואית של המטופל.
בדיקה גופנית של הפה והלסת כדי להעריך את ההתאמה להשתלת שיניים. סריקה אינטרא-אורלית של חלל הפה באמצעות סורק דיגיטלי מיוחד. צילומי סטודיו במרפאה לצורך הדמייה עתידית.

עשוי לעניין אותך:  שימוש בסכר גומי ברפואת שיניים

2. תכנון, הדמיה וטיפול

ביצוע צילומי רנטגן, סריקות CBCT במרפאה או סריקות תלת מימד (על ידי מצלמה מיוחדת) כדי להעריך את צפיפות העצם, איכות, ומבנים אנטומיים. הצילומים ותוצאות ההדמיה עוזרים לרופא השיניים ליצור תכנית טיפול מקיפה הכוללת את מספר השתלים ומקום ההצבה בהתאם לצרכים הייחודיים של המטופל. תכנון סד כירורגי מונחה מחשב, ותכנון סוג השתלים ואופן השיקום לאחר השתלות שתלים.

3. הכנות לפני ניתוח

בדיקת היגיינת הפה, זיהומים קיימים וניקוי עם סוגי לייזר, מתן תרופות מונעות כמו אנטיביוטיקה. החתמה על טופס הסכמה לטיפול כירורגי, שיחה עם מרדים מומחה במקרים של סדציה מתונה.

4. ניתוח התקנת שתלים

הרדמה או הרגעה בהתאם לרמת החרדה של המטופל ולמורכבות ההליך, כדי להבטיח נוחות מירבית וגוף רגוע.
טיפול תחת מיקרוסקופ טיפולי בגישה מיקרו-כירורגית. ביצוע חתך קטן ברקמת החניכיים כדי לחשוף את העצם הבסיסית. אימפלנטולוג (משתיל) ייצור מרווח עבור השתל בתוך העצם. החדרת סד כירורגי מדריך לדיוק מקסימלי שתוכנן מראש. מיקום השתל הדנטלי על ידי החדרתו בעדינות למקום שהוכן. הנחת הגנה לשתל וסגירת החניכיים באמצעות תפרים זעירים נספגים.

5. ריפוי ואינטגרציה

תקופת ריפוי ראשונית של מספר שבועות כדי לאפשר לשתל להשתלב עם העצם שמסביב (תהליך אוסאואינטגרציה).
פגישות מעקב תקופתיות כדי לעקוב אחר תהליך הריפוי ולהבטיח שאין סיבוכים.

6. ייעוץ ראשוני והערכה 

הערכה יסודית של ההיסטוריה הדנטלית והרפואית של המטופל.

בדיקה גופנית של הפה והלסת כדי להעריך את ההתאמה להשתלת שיניים. סריקה אינטרא-אורלית של חלל הפה באמצעות סורק דיגיטלי מיוחד. צילומי סטודיו במרפאה לצורך הדמייה עתידית. 

 

7. תכנון, הדמיה וטיפול

ביצוע צילומי רנטגן, סריקות CBCT במרפאה או סריקות תלת מימד (על ידי מצלמה מיוחדת) כדי להעריך את צפיפות העצם, איכות, ומבנים אנטומיים. הצילומים ותוצאות ההדמיה עוזרים לרופא השיניים ליצור תכנית טיפול מקיפה הכוללת את מספר השתלים ומקום ההצבה בהתאם לצרכים הייחודיים של המטופל. תכנון סד כירורגי מונחה מחשב, ותכנון סוג השתלים  ואופן השיקום לאחר השתלות שתלים. 

 

8. הכנות לפני ניתוח

בדיקת היגיינת הפה, זיהומים קיימים וניקוי עם סוגי לייזר, מתן תרופות מונעות כמו אנטיביוטיקה. החתמה על טופס הסכמה לטיפול כירורגי, שיחה עם מרדים מומחה במקרים של סדציה מתונה. 

 

9. ניתוח התקנת שתלים

הרדמה או הרגעה בהתאם לרמת החרדה של המטופל ולמורכבות ההליך, כדי להבטיח נוחות מירבית וגוף רגוע.

טיפול תחת מיקרוסקופ טיפולי בגישה מיקרו-כירורגית. ביצוע חתך קטן ברקמת החניכיים כדי לחשוף את העצם הבסיסית. אימפלנטולוג (משתיל) ייצור מרווח עבור השתל בתוך העצם. החדרת סד כירורגי מדריך לדיוק מקסימלי שתוכנן מראש. מיקום השתל הדנטלי על ידי החדרתו בעדינות למקום שהוכן. הנחת הגנה לשתל וסגירת החניכיים באמצעות תפרים זעירים נספגים. 

 

10. ריפוי ואינטגרציה

תקופת ריפוי ראשונית של מספר שבועות כדי לאפשר לשתל להשתלב עם העצם שמסביב (תהליך אוסאואינטגרציה). פגישות מעקב תקופתיות כדי לעקוב אחר תהליך הריפוי ולהבטיח שאין סיבוכים.

 

11. שיקום קבוע

מיקום ושיקום אבוטמנט (עמוד מחבר) לאחר האוסאואינטגרציה באמצעות הליך כירורגי קטן שני שחושף את השתל לצורך חיבור המבנה. הכנת הטבעה של מבנה השיניים כדי ליצור כתר, גשר או תותבת מותאמים אישית, שיונחו/יודבקו בהמשך לשתל.

12. הנחה של הכתר הקבוע על השתל.

פגישות מעקב אחר יציבות השתל, בדיקה של בריאות הפה ושביעות הרצון הכללית. מיקום ושיקום אבוטמנט (עמוד מחבר) לאחר האוסאואינטגרציה באמצעות הליך כירורגי קטן שני שחושף את השתל לצורך חיבור המבנה.
הכנת הטבעה של מבנה השיניים כדי ליצור כתר, גשר או תותבת מותאמים אישית, שיונחו/יודבקו בהמשך לשתל.
הנחה של הכתר הקבוע על השתל.
פגישות מעקב אחר יציבות השתל, בדיקה של בריאות הפה ושביעות הרצון הכללית.

השתלת שיניים בהרדמה מקומית או בטשטוש/ הרדמה מלאה

ישראלים רבים דוחים את טיפולי השתלת השיניים בגלל חרדה דנטלית וחשש מרופאי שיניים ומכאבים בפרוצדורה הכירורגית. ד"ר סביון מציין שכיום יש טיפולים מתקדמים ופחות מכאיבים (שימוש בסוגי לייזר), וגם המומחיות של הרופא משפיעה על הכאב והסבל אצל המטופל.

יש מצבים בהם ניתן לעבור השתלת שיניים ביום אחד תחת הרדמה מלאה, יחד עם זאת עדיף במרבית המקרים לעבור את הטיפול בהרדמה מקומית, עם אפשרות לטשטוש ולטיפול תרופתי נגד חרדה, מאחר וכך המטופל יכול להגיב בזמן הטיפול והרופא יכול לבצע טיפול מדויק יותר.

מהי הרדמה מלאה / טשטוש?

הרדמה כללית היא פעולה רפואית שמתבצעת ע״י רופא מרדים בעל רישיון מומחה מטעם משרד הבריאות. המטרות העיקריות של ההרדמה הכללית הן: מניעת כאב בזמן טיפולי שיניים ואחריו, מניעת תזוזה של המטופל בזמן הפרוצדורה, והרפיית שרירי הלסת.

בזמן השתלות שתלים תחת הרדמה כללית, המרדים מלווה את רופא השיניים מתחילת ההרדמה ועד חדר ההתאוששות. המרדים עוקב אחר המטופל בזמן הניתוח, ושומר על מצבו הפזיולוגי של המטופל ובודק שהכל תקין. 

הרדמה כללית איבוד הכרה מבוקר, והמטופל מונשם ע״י מכונת הנשמה, המטופל מורדם עמוק, ובתום הניתוח המטופל מועבר לחדר ההתאוששות. (מחייב מרדים מומחה).

טשטוש המטופל נמצא בהכרה, אך הכרתו מעורפלת ומוחדרות תרופות לגופו דרך הוריד. התרופות אמורות להפיג את החששות ואת האי נוחות שכרוכות בזמן הניתוח או הטיפול שיניים. (מחייב מרדים מומחה).

ד״ר סביון ממליץ לעבור ניתוח של השתלות שתלים תחת טשטוש (סדציה עמוקה) למטופלים הסובלים מחרדה דנטלית ו/או מטופלים עם היקף עבודה נרחב מעל 3 שעות. היתרונות הם שהמטופל ״מאבד״ את תחושת הזמן, לא זוכר כלום מיום הניתוח, ויוצא לא כאוב לאחר הפרוצדורה הכירורגית (מקבל תרופות נגד כאבים דרך הוריד). ההתאוששות מאוד מהירה, והמטופל נושם בכוחות עצמו בזמן הפעולה הכירורגית ואינו חש בדבר.

השתלות דנטליות מונחות מחשב

בשנים האחרונות החלו אימפלנטולוגים לתכנן את הטיפול באמצעות כלי עזר ותוכנות מחשב. הנחיה כירורגית ממוחשבת משפרת באופן משמעותי את רמת הדיוק של הפעולות הכירורגיות שיש לבצע בטיפולי השתלת שיניים, הרופא מכין סד כירורגי בפיו של המטופל המאפשר לו שליטה על עומק, זווית ומיקום השתל בדיוק רב ובהתאם לתוכנית הטיפולים. 

ביצוע שתלים דנטליים בעזרת מדריך כירורגי מאפשר ניצול עצם מקסימלי וקיצור הליך כירורגי, מפני שהכל מתוכנן מראש. גם ברפואת שיניים השימוש במחשב מתרחב להליכים מגוונים, כולל השתלה מונחית מחשב, שמאפשרת לדייק את התהליך ולחסוך הרבה דם, יזע ודמעות לעומת הדרך בה נעשו השתלות בעבר. באמצעות תוכנת תלת מימד ניתן לתכנן את ההשתלה בצורה מדויקת. 

כיצד זה מתבצע בפועל?

בשלב טרום ניתוח מתבצע תכנון ההשתלה, בעזרת צילומי סי. טי. והתוכנה, מה שמאפשר לבחור מראש את סוגי השתלים המתאימים – שתל בורגי, שתל צילינדרי וכו', כמו גם את הקוטר והאורך של השתל. התוכנה מאפשרת גם לתכנן את המיקום האופטימלי של השתלים בלסת ולבדוק את ההטייה ואת זוית הנחת השתל. התכנון וההדמייה מאפשרים להקטין את הסיכון של פגיעה סביב השתל, לקצר את תהליך ההשתלה, ואף לחזות את התוצאה הסופית.

אחת הטכניקות המתקדמות כיום, שעוזרת למזער סיכונים וסיבוכים אחרי השתלת שיניים, היא ביצוע השתלה בעזרת סד כירורגי. מכינים סד כירורגי עשוי מסיליקון עם פתחים לקידוח\ בהתאם לנתוני המחשב המדויקים על סוג השתל, פיזורו, אורך וקוטר – מה שמאפשר דיוק בהשתלה ללא הסיכון של סטייה.  הסד מקובע  על עצם הלסת, ודרכו מבוצע הקידוח, ולאחריו החדרת השתל בצורה מדויקת. השתלה עם סד כירורגי עדיפה על השיטה המסורתית של השתלת "יד חופשית", שעלולה להיות פחות מדויקת בגלל תזוזות יד קלות של רופא השיניים, וכד'.

יתרונות השתלה דנטלית ממוחשבת

להשתלת שיניים מונחית מחשב, הנעזרת בסד כירורגי, ישנם יתרונות רבים:
  • מיקום מדויק של השתל – הנחיית מחשב מדויקת ומסגור הפתח באמצעות הסד ממזערת את הסיכון לטעות, ומבטיחה שהשתלים ממוקמים במיקום האופטימלי ליציבות, תפקוד ואסתטיקה.
  • סיכון מופחת לסיבוכים – מיקום מונחה מחשב מפחית את הסיכון לסיבוכים כגון נזק לשיניים סמוכות, לעצבים או לכלי דם. זאת, בזכות העובדה שהנתונים שהופקו מהמחשב בשילוב הסד הכירורגי הממוקם על עצם הלסת, מגביל את תנועת השתל.
  • צמצום של אי נוחות – הסד המדויק מאפשר טיפול מהיר וזריז, כך שבאופן טבעי המטופלים חווים לרוב פחות אי נוחות לאחר הניתוח, וזמן החלמה קציר יותר.
    תוצאות טובות יותר – השימוש בטכנולוגיה דיגיטלית ובמדריכים כירורגיים משפר את תוצאות ההשתלה גם מבחינה אסתטית.

מהו סד כירורגי מונחה מחשב?

סד כירורגי עשוי מסיליקון עם פתחים מטבעת לצורך החדרת מקדח לקידוח. פתחים אלו מאפשרים קידוח מדוייק ללא אפשרות לסטייה (לעומת שיטה של ״יד חופשית״). הסד הכירוגי מונח על שיניו של המטופל (אם קיימות) או מקובעות לעצם. דרך הסד קודחים עם מקדחים בקטרים ובאורכים שונים, ומחדירים את השתל דרך הסד לדיוק מקסימלי ע״פ התכנון המקדים. 

תכנון בתלת מימד מאפשר למשתיל לראות את לסת בתלת מימד ולתכנן את הליך ההשתלה מראש, ולהימנע מפגיעה בסטרוקטורות אנטומיות או מפגיעה עצבית. יתרה מזאת, עם סד כירוגי מונחה מחשב ניתן לתכנן את השיקום הסופי ועמדה אידיאלית של השתלים ופיזורם הנכון בלסת.

ד״ר סביון ממליץ לבצע הליך כירוגי של השתלת שתלים דנטליים בשילוב של סד כירורגי מונחה מחשב אפילו ברמה של שתל בודד כדי להחדיר את השתל בזוית הנכונה ולהעניק אסתטיקה מקסימלית למטופל בסיום ההליך השיקומי.

תכנון בתלת מימד של שני שתלים באזור קדמי, והכנת כתרים זמניים מראש, ואז הודפס סד כירוגי מונחה מחשב.
בתמונה בוצע תכנון מקדים ועיצוב חיוך דיגיטלי על מנת לתכנן נכון את עמדת השתלים למטופל בן 22 לאחר שנפצע בצבא ואיבד את שיניו. התכנון נועד כדי לתת אסתטיקה מקסימלית.

שיטת ההעמסה המיידית (השתלת שיניים ביום אחד)

מטופלים רבים חוששים מטיפולי שיניים ומכאבים פוסט אופרטיביים מכל מיני סיבות, לכן בעקבות החשש והפחד גורמים להזנחה קשה של חלל הפה וגורמים לאובדן המנשן ולקריסת המימד אנכי סגרי. כיום, בשילוב של סוגי לייזר, ניתן לבצע את ההליך הכירוגי ביום אחד ולהעמיס שחזורי מעבר ע״ג השתלים הדנטליים.

השתלת שיניים בהעמסה מיידית, או כמו שרבים מכירים בשם "השתלה ביום אחד",  היא הליך השתלת שיניים שבו כל הפעולות הנדרשות להשתלת שן (או שיניים) מבוצעות במסגרת טיפול אחד; זאת, בניגוד להליכי השתלת שיניים מסורתיים, הכוללים תקופת ריפוי ארוכה (עד מספר חודשים) לפני הצמדת התותב. 

העמסה מיידית מתאפשרת בעיקר בזכות השימוש במחשוב מתקדם, שבאמצעותו ניתן לבצע הדמיות מלאות ומדויקות של הלסת, לייצר תוכנית טיפול מדויקת לגבי האורך, הקוטר, המיקום המדוייק, הזווית, והעומק של כל שתל.

היתרונות של שתלים בהעמסה מיידית:

  • יעילות וזמן: מטופל עם שן שבורה או רקובה, יכול לעבור עקירה והשתלת שן פונקציונלית באותו יום, בטיפול אחד. התהליך קצר ויעיל.
  • יתרונות אסתטיים: מטופל שעבר השתלה ביום אחד לא צריך להסתובב עם שיניים חסרות ולעבור תקופת המתנה כמו בשתלים מסורתיים. אפשר מיד לחייך ללא חשש.
  • צמצום תקופת אי-נוחות: מטופלים עשויים יסבלו פחות אי נוחות, ויהנו מתקופת החלמה קצרה יותר בהשוואה להליכי השתלה מסורתיים.
עם זאת, חשוב לציין כי שתלי עומס מיידי אינם מתאימים לכל אחד. הצלחתם תלויה בגורמים כמו בריאות הפה של המטופל, איכות העצם, והמומחיות של רופא השיניים. 
על מנת לייעל את ההליך ולהשיג תוצאות טובות במיוחד, ד"ר סביון פיתח שיטה שנקראת MLT – ‏(Microsurgical Laser Therapy in oral implantology‏) – המשלבת שימוש בלייזר דנטלי באורכי גל שונים עם מיקרוסקופ דנטלי בהשתלות שיניים. השתלה דנטלית בלייזר, בשילוב מיקרוסקופ, מוגדרת כטיפול כירורגי זעיר-פולשני, מה שאומר שהתהליך עדין ומדויק יותר
המיקרוסקופ מאפשר לראות את האזור המטופל בפה בהגדלה משמעותית, ואנרגיית הלייזר מאפשרת לעשות את תהליך ההשתלה – כולל עקירת שן – ללא חתכים או תפרים, תוך כדי ניקוי וחיטוי עמוק של אזור ההשתלה.  השתל מוברג לעצם נקייה ולא דלקתית, ועליו ניתן להניח את הכתר. 
השימוש המיומן בטכנולוגיה המתקדמת של הלייזר בשילוב המיקרוסקופ, יכול לבטל את הצורך בתהליכים כירורגיים פולשניים, וההשתלה נעשית ללא חתכים ותפרים. כלי הדם ועצבי הפנים לא נפגעים, הרקמות סביב השתל לא נפגעות ולא נפוחות, הדימום והכאבים פחותים משמעותית, אין צלקות, אין סיבוכים, האסתטיקה מקסימלית,  ההחלמה מהירה. וניתן לחזור מיד לשגרה.
 

הדגשים החשובים לפני ביצוע ההשתלה והעמסה המיידית ביום אחד:

  1. תכנון מקדים בתוכנת תלת מימד המאפשר תכנון נכון של פיזור השתלים, ובחירת השתלים (אורך, קוטר). ״מחשבה תחילה מפתח להצלחה״. תכנון מראש יעלה את אחוזי ההצחלה בהשתלות שיניים.
  2. הכנת שחזור מעבר מראש או לאחר 24-48 שעות. שחזור מוברג ללא דבק.
  3. השתלה ממוחשבת בתלת מימד עם סד כירורגי מונחה מחשב.
  4. שימוש בסוגי לייזרים לניקוי ונידוף ציסטות או רקמה דלקתית ביום הניתוח ללא חשש לזיהום.
  5. שימוש בלייזר לשיכוך כאבים לאחר הפרוצדורה הניתוחית.
  6. שימוש בטסיות עשירות בפיברין להאצת הליך הריפוי.
  7. שימוש במיקרוסקופ טיפולי לדיוק מקסימלי.
  8. שימוש בתפרים נספגים כדי להאיץ את הריפוי של הרקמה הרכה.
  9. סריקה מקדימה של המשנן הקיים והעתקת הסגר הקיים לשימוש בשחזור מעבר.
בתמונה עליונה שמאל - סד כירורגי מונחה מחשב שהוכן מראש. בתמונה עליונה באמצע - מטופל מחוסר שיניים. ובצד ימין עליון - הכנת גשר זמני באותו מעמד של ההשתלה. בתמונה תחתונה שמאל - גשר זמני, ובצד ימין - מטופל מחוסר שיניים.

סוגי השתלים

שתלים דנטליים מגיעים במגוון רחב של מידות (אורך ועובי), צורות וחומרים. מומלץ לבחור רופא שיניים המשתיל רק שתלים דנטליים איכותיים ובהתאמה לכמות ולאיכות העצם. בחירה נכונה של השתלים דורשת ידע וניסיון רב.

  1. שתלי שטראומן (שוויץ) נחשבים לשתלים איכותיים בעל מבנה מיוחד המגיע עם פטנט רשום, ולאחר חודש ניתן לשקם על שתלים אלו. מומלץ מאוד להשתיל שתלים אלו בעיקר באזורים אחוריים של הלסתות. מבנה השתל, אורך וקוטר, משפיע על התנגדות השתל לכוחות הלעיסה המופעלים עליו.

2. שתלי בייקון (ארה״ב) שתל קצר בעל מבנה גלילי, יחודי מסוגו בגלל אופן הקיבוע שלהם למקומם של העצם הלסת. בשתלי בייקון אין הברגה אלא בנעילה סיבובית או בהלחמה קרה של המחבר לשתל הקצר.

3. שתלי MIS – (ישראל) שתל ישראלי הקיים מעל 25 שנה, מאוד פופלרי בארץ ובעולם. מתאים בעיקר להעמסה מיידית ולהשתלה באזור קדמי עליון. מבנה של השתל הוא בורגי (שתל מתכנס) והתבריגים אקטיביים כדי לקבל יציבות ראשונית בזמן ההשתלה.

10 -10טיפים

ישנם עוד המון חברות שתלים בארץ ובעולם, לכן מאוד חשוב להכיר את היחודיות של כל שתל ושתל כדי להתאימו למטופל ולאזור ההשתלה המיועד. אם זה שימוש בשתלים קצרים על מנת להימנע מפרוצדרות כירורגיות מורכבות במטופלים עם ספיגות רכס נרחבות ו/או במצבים של חולים סיסטמיים ו/או במטופלים מעשנים ו/או סוכרתיים, ו/או במקרים של העמסות מיידות.

ומה עם יש לי פחד מהשתלת שיניים?

פחד מהשתלות שיניים הוא תופעה שכיחה, וחשוב להכיר בכך שהנוחות והרווחה שלך הן בעלות חשיבות רבה להצלחת התהליך. מרפאות שיניים, לרבות מרכזים מתקדמים כמו סביון מדיקל סנטר, מבינים את החששות הללו ומשתדלים לספק פתרונות מותאמים לשיכוך חרדה ולהבטחת חוויה חיובית באמצעי הרגעה מגוונים. חשוב לציין שד"ר סביון הוא בעל רישיון לביצוע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה/סדציה עמוקה כדי לתת מענה גם לחולים עם חרדה דנטלית חמורה, או במקרים מורכבים במיוחד, כך שכל מטופל יכול לעבור השתלת שיניים ללא חשש בנוחות מירבית.

ההנאה מלחייך בביטחון

חיוך בטוח הוא יותר מאשר רק אסתטיקה; הוא מקרין תחושה של ביטחון עצמי וחיוביות. השתלות שיניים, כפתרון לאובדן שיניים, מציעות אפשרות לחיים עם שמחה, חברותיות ותחושת ערך עצמי.
כאשר שיניים אובדות מכל סיבה שהיא, ההערכה העצמית עלולה להיפגע; הרווחים שנפערים בין השיניים בזמן חיוך לא רק משפיעים על המראה הפיזי, אלא גם מעוררים תגובות רגשיות ותודעה עצמית שמטילה צל על אינטראקציות יומיומיות, ופוגעת ביכולת להתבטא באופן מלא.
שתלים שמחקים את המראה, התחושה והתפקוד של שיניים טבעיות, נותנים לפה מראה טבעי ומחזירים לא רק את השלמות החזותית של החיוך, אלא גם את שיווי המשקל הרגשי. השתלת שיניים נותנת ביטחון לחייך בפה רחב ולצחוק מכל הלב ללא צל של ספק עצמי.

תופעות לוואי וסיכונים

בעוד שהשתלת שיניים היא בדרך כלל תהליך בטוח ומוצלח, יש לעיתים, כמו כל הליך רפואי, תופעות לוואי וסיכונים אפשריים:

  • זיהומים יכולים להתרחש במקום ההשתלה או ברקמות שמסביב.
  • מידה מסוימת של כאב, אי נוחות או נפיחות הם תופעה שכיחה לאחר ניתוח ההשתלה. עם זאת, מדובר בדרך כלל בתופעה זמני וניתנת לניהול עם משככי כאבים.
  • נפיחות וחבורות סביב מקום ההשתלה הן נורמליות, ובדרך כלל חולפות תוך מספר ימים עד שבוע.
  • דימום קל צפוי מיד לאחר הניתוח. אם הדימום מוגזם או ממושך, צריך לפנות לרופא השיניים.
  • ניתוח שתלים מתבצע קרוב לעצבים ולרקמות עדינות אחרות. במקרים נדירים נגרם נזק לעצבים או לרקמות, שיכול להוביל לחוסר תחושה, עקצוץ או שינוי בתחושה בשפתיים, בחניכיים או בלשון.
  • כאשר השתל לא מצליח להשתלב עם העצם יש כשל בשתל.
  • שתלים בלסת העליונה יכולים לפעמים לחדור לחלל הסינוס ולגרום לבעיות או זיהומים בסינוסים. אפשר להפחית את הסיכון באמצעות תכנון נכון ושימוש בהליכי הרמת סינוס במידת הצורך.
  • מיקום לא נכון עלול להוביל לנסיגת חניכיים סביב מקום ההשתלה, שעלולה להשפיע על היציבות והאסתטיקה של השתל.
  • אנשים מסוימים עשויים לחוות תגובות אלרגיות לחומרים המשמשים בשתל או בשחזור.
  • אובדן עצם או ספיגת עצם יכולים להתרחש לאורך זמן סביב מקום ההשתלה, מה שעלול להשפיע על היציבות לטווח ארוך של השתל.
  • שתלים הממוקמים בצורה לא נכונה במהלך הניתוח עלולים להשפיע על יישור הנשיכה או לדרוש הליכי תיקון.

הנחיות לאחר השתלת שיניים:

  • מומלץ לנוח במשך 24-48 השעות הראשונות לאחר ההליך ולאפשר לגוף החלמה ראשונית.
  • רצוי להימנע מפעילות מאומצת ולא להתאמן לפחות 3-4 ימים לאחר הניתוח.
  • חשוב לא לגעת באזור הניתוח עם האצבעות או הלשון, מכיוון שהדבר עלול להפריע לתהליך הריפוי.
  • אפשר להשתמש במשככי כאבים ללא מרשם או כאלו שניתנו על ידי רופא השיניים.
  • נפיחות קלה לאחר הניתוח היא דבר שכיח. אפשר להניח קומפרסים קרים על האזור הנפוח במרווחים של 15 דקות במהלך 24 השעות הראשונות כדי להפחית את הנפיחות.
  • מומלץ לא לשטוף או לירוק במשך 24 שעות לאחר הניתוח.
  • ביום שאחרי ההליך, ובמשך שבוע, כדאי לעשות שטיפות במי מלח פושרים אחרי הארוחות, כדי לשטוף חלקיקי מזון ופסולת שעלולים להתמקם באזור הניתוח. (מערבבים ½ כפית מלח בכוס מים חמימים)
  • להקפיד בימים הראשונים על צריכת מזונות רכים, שנבלעים בקלות, ומשקאות צוננים. חשוב להימנע ממזונות קשים, פריכים או לעיסים.
  • להימנע מעישון ומצריכת אלכוהול במהלך תקופת הריפוי הראשונית.
  • במידה ורופא השיניים קבע שיש לקחת אנטיביוטיקה, מומלץ להקפיד על המינון שנקבע על מנת למנוע זיהומים.

AI ברפואת שיניים - בינה מלאכותית בהשתלות שתלים דנטליים

אי אפשר לדבר על התקדמות טכנולוגית ברפואת שיניים בכלל, ובהשתלות שיניים בפרט, מבלי להזכיר גם את השימושים בבינה מלאכותית (AI) לשיפור האבחון ותכנון הטיפול. האלגוריתמים של בינה מלאכותית יכולים לנתח נתוני חולים, כגון צילומי רנטגן, סריקות CT והיסטוריה רפואית, כדי לזהות דפוסים ואפשרויות הטיפול הטובות ביותר עבור כל מטופל בהתבסס על הצרכים והמאפיינים הייחודיים שלו.

יישום נוסף של AI ברפואת שיניים הוא בפיתוח תוכניות טיפול וירטואליות על ידי הדמיות וירטואליות של פה המטופל, מה שמאפשר לדמיין כיצד טיפולים שונים ישפיעו על החיוך של המטופל, ולעזור לרופא השיניים לתכנן את הטיפולים בצורה מדויקת יותר.

צריך לזכור שהשימוש בבינה מלאכותית ברפואת שיניים עדיין בשלביו הראשונים, אך יש לו פוטנציאל לחולל מהפכה בתחום ולשפר את התוצאות עבור המטופלים.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​