מחלות חניכיים כגורם סיכון בהריון

שתף דף זה
מחלות חניכיים כגורם סיכון בהריון ראשי
תוכן עניינים

מחלות חניכיים ובעיקר דלקות חניכיים הן מחלות נפוצות מאוד באוכלוסייה הכללית בכלל ואצל נשים בהריון בפרט. מחלות אלו ניתנות לטיפול וכן ניתנות למניעה.

בשנים האחרונות נקשרו מחלות חניכיים אצל נשים בהריון כגורם סיכון למגוון רחב של הפרעות הריון כגון: לידה מוקדמת מהצפוי, משקל תינוק נמוך בלידה, רעלת הריון, סכרת הריונית ואובדן הריון.

טיפול חניכיים בלייזר מומלץ מאוד בתקופת היריון ואינו מהווה סיכון לאם ולעובר.

בנוסף לכל האמור, הריונות בסיכון נקשרו גם לפגיעות התפתחויות רבות בתינוק הנולד: קשיי נשימה, ליקויים מוטורים, ליקויים קוגניטיביים ואינטלקטואלים, קשיי למידה, הפרעות לבביות ומטאבוליות.

דלקות חניכיים בנשים בהריון

דלקות חניכיים הן מהמחלות הנפוצות ביותר בעולם כולו. 42.2% מאזרחי ארה"ב מעל גיל 30 סובלים מדלקות חניכיים, עם כמעט 8% הסובלים מדלקות חניכיים חמורות.

בקרב נשים בהריון הנתונים אפילו משמעותיים יותר כאשר מחקרים מסוימים מעריכים שכ-70% מכלל הנשים בהריון סובלים מדלקות חניכיים ברמות שונות של חומרה.

בזמן הריון, מתרחשים שינויים רבים ברמות הורמוני המין הנשיים. לקראת סוף הטרימסטר השלישי רמות הורמון הפרוגסטרון עולות לכפי 10 מרמתו הרגילה ורמת ההורמון אסטרוגן פי 30 (הרבה מעבר לרמתם בזמן מחזור ביוץ חודשי רגיל).

כמו כן נמצאו להורמונים אלו קולטנים בתאי רקמות החניכיים, דבר המאפשר לרקמות אלו להיות יעד להורמוני המין הנשיים ובייחוד שרמתם עולה.

ואכן נמצא קשר בין העלייה הזמנית ברמתם של הורמוני המין הנשיים לשכיחותם וחומרתם של דלקות חניכיים. דלקת נקודתית נמצאה אצל 0.2%-9.6% מהנשים בהריון ואילו דלקת חניכיים כללית נפוצה בהרבה וקיימת אצל כשליש מהנשים בזמן הריון.

פתוגנים בחניכיים

ישנן שתי השערות עיקריות לנזק שפתוגנים בחניכיים עלולים לעשות בזמן ההריון. מצד אחד, הפתוגנים בעצמם או הכימקלים שהם משחררים עלולים לחדור למחזור הדם של האישה ולהסב נזק. מצד שני, על מנת להילחם באותם הפתוגנים, הגוף בעצמו מייצר בעודף חומרים בשם "מתווכי דלקת"- חומרים שעלולים להסב נזק עקב רמתם הגבוהה.

.Porphyromonas gingivalis bacteria, 3D illustration. Anaerobic bacteria that cause periodontal disease

במהלך ההריון, רמתם הגבוהה של הורמוני המין הנשיים אשר גורמים לעלייה בחדירות כלי הדם, יחד עם דלקות החניכיים והדימומים הנגרמים מכך, עלולים לגרום לחדירתם של פתוגנים שונים מרקמת החניכיים אל מחזור הדם.

פיזור הפתוגנים השונים במחזור הדם עלול לפגוע באישה ההרה ואף להגיע לשלייה. שם הפתוגנים, הכימיקלים אותם הם מייצרים, או מתווכי הדלקת שמייצר הגוף על מנת להילחם בפתוגנים עלולים לפגוע בשלמות השלייה והקרומים המרכיבים אותה.

אכן, נמצא שאצל נשים הסובלות מדלקות חניכיים יש הימצאות רבה יותר של פתוגנים בשליה מאשר אצל נשים עם חניכיים בריאות. כמו כן, מספר מחקרים מצאו קשר בין פתוגנים מוכרים הפוגעים ברקמות החניכיים לרעלת הריון ויתר לחץ דם הריוני.

בנוסף, שחרורם של חיידקים לזרם הדם וכן של מתווכי דלקת הנוצרים עלולה להשפיע על הכבד לשחרור של חומרים נוספים ובכך לגרום לדלקת כלל גופית. כאשר חומרים אלו משתחררים מהכבד, הם עלולים לגרום לדלקת תוך רחמית ובכך להעלות את הסיכוי לרעלת הריון, לידה מוקדמת, הפרעות לגדילה תוך רחמית וסכרת הריונית.

.Porphyromonas gingivalis bacteria, 3D illustration. Anaerobic bacteria that cause periodontal disease

דלקות חניכיים ומשקל לידה נמוך

משקל לידה נמוך מוגדר כאשר משקל התינוק הנולד הוא מתחת ל-2.5 קילוגרם, ומשקל לידה נמוך מאוד מוגדר כאשר משקל התינוק הנולד הוא מתחת ל-1.5 קילוגרם. משקל לידה נמוך ונמוך מאוד הם גורמי סיכון משמעותיים למחלות ולמוות של תינוקות במדינות מתפתחות ומפותחות יחדיו.

דלקות חניכיים ומשקל נמוך של התינוק בלידה נקשרו אחת לשנייה כבר רבות. ישנו סיכון יחסי של פי 2-4 בין ללידה במשקל נמוך אצל נשים הרות הסובלות מדלקות חניכיים. מחקר אמריקני שנעשה על מעל ל-1000 נשים מצא סיכון יחסי של פי 2.3 ללידה במשקל נמוך אצל נשים עד לשבוע ה-26 להריונן עם דלקות חניכיים. תוצאות המחקר אף הושגו בהתאם לחלוקה שווה של גורמי סיכון נוספים שעלולים לגרום ללידה במשקל נמוך כמו גיל, עישון, סמים, רעלת הריון ועוד.

מחקר נוסף שהתקיים בטאיוואן מצא מתאם משמעותי בין משקל לידה נמוך לבין הימצאות של דלקות חניכיים. המחקר השווה בין נשים שילדו תינוקות במשקל תקין ונשים שילדו תינוקות במשקל נמוך. בממצאיו של המחקר נמצא ששיעור הנשים הסבלו מדלקות חניכיים ואשר ילדו תינוק במשקל נמוך עמד על 14.5% וזאת לעומת 7.3% באוכלוסייה ללא דלקות חניכיים. המחקר אף מצא שככל שההרס לרקמות החניכיים נרחב יותר- הסיכוי ללדת תינוק במשקל נמוך הוא גבוה עוד יותר.

דלקות חניכיים ולידה מוקדמת

לידה מוקדמת מוגדרת כלידה לפני השבוע ה-37 של ההריון. לידה מוקדמת ובעיקר לידה המוקדמת מהשבוע ה-34 של ההריון (עם שכיחות של 2% מכלל הלידות בעולם) היא הגורם משמעותי למוות של ילודים ונכות ילדים. ללידה מוקדמת יש השפעות בריאותיות רבות על התינוק הנולד בחייו וכן מהוות עלולות לגרום בסופו של דבר לנזק כלכלי משמעותי עבור המשפחה. לידה מוקדמת מתרחשת ברובה עקב פקיעה מוקדמת של הקרומים מסביב לעובר.

עשוי לעניין אותך:  10 טיפים לפני שאתם עוברים ציפוי חרסינה

הקשר בין הימצאות דלקות חניכיים אצל נשים בהריון ובין לידה מוקדמת גם הוא נבדק במספר רב של מחקרים רפואיים. נמצא קשר חזק בין השניים כאשר הסיכון היחסי בין הימצאות דלקות חניכיים לבין לידה מוקדמת עומד על בין 1.6 ל-3.4.
מחקר אמריקאי שבדק את הנושא חקר מעל ל-1000 נשים עד השבוע ה-26 להריונן. קבוצות הנשים חולקו על פי חומרת דלקת החניכיים הקיימת אצלם בצורה שווה לפי גורמי הסיכון הקיימים אצלן (כמקובל במחקרים רפואיים) ונמצא שדלקות חניכיים מהוות גורם סיכון של פי 1.6 ללידה מוקדמת של העובר.

דלקות חניכיים ורעלת הריון

רעלת הריון היא מחלה כלל מערכתית המאופיינת ביתר לחץ דם ועודף חלבון בשתן החל מהשבוע ה-20 של ההריון. כ-2%-5% מכלל הנשים בהריון סובלות מרעלת הריון והוא מהווה את אחד הגורמים המשמעותיים ביותר למחלות ולמוות של היילוד ושל האם.

במחקר אמריקאי שבדק מעל ל-1100 נבדקות, נמצא שדלקות חניכיים מעלות את הסיכוי של אישה הרה לסבול מרעלת הריון פי 2.4. בנוסף, מחקר נוסף שבוצע בקוריאה אף מצא את קשר חזק אפילו יותר, עם סיכון יחסי בין דלקות חניכיים ורעלת הריון של פי 4.51.

סכרת הריונית ודלקות חניכיים

סכרת וכן סכרת הריונית הן מחלות נפוצות מאוד בעולם המערבי. רמת סוכר גבוהה (היפרגליקמיה) מתרחשת ב-1 מכל 6 הריונות. נשים הסובלות מסכרת הריונית כשלעצמה, בסיכון גבוה לחלות בסוכרת בעצמן בעתיד, וכן העובר עצמו נמצא בסיכון מוגבר לסבול מהשמנת יתר, יתר לחץ דם ומחלות כליה.

נשים הסובלות מסכרת הריונית נמצאות בסיכון מוגבר לסבול מדלקות חניכיים וכן מסיבוכיה. מחקר גדול שנעשה בנושא מצא שנשים הסובלות מסכרת הריונית נמצאות בסיכון גדול פי 2.85 לסבול מדלקות חניכיים. כמו כן נמצא, שנשים הסובלות הן מדלקות חניכיים והן מסכרת הריונית נמצאות בסיכון של פי 18 לחלות ברעלת הריון בהשוואה לנשים בהריונן הראשון ללא מחלות אלו.

הצגת מקרה - נזק בלתי הפיך לתאחיזה של העצם ולחניכיים לאחר מחלת חניכיים אגרסיבית כרונית. התמונה ממחישה את בריאות החניכיים לאחר טיפול חניכיים בלייזר, יחד עם זאת, ישנה פגיעה אסתטית קשה. מטופלת בת 35 ותצטרך לבצע טיפולים אסתטיים בעתיד.

טיפול במחלות חניכיים בסוגי לייזר במהלך ההיריון

נשים רבות בהיריון סובלות ממחלות חניכיים כרוניות, יחד עם זאת, אין באמת מענה אמיתי לסבלן. יתרה מזאת, מחלת חניכיים כרונית לא מטופלת, גורמת לנזק בלתי הפיך ומסכנת את העובר כפי שתואר לעיל.

הטיפול הקונבנציונלי כיום הוא ניקוי אבנית, הקצאת שורשים, וניתוח חניכיים עם סכין מנתחים. ראוי להדגיש שכל הטיפולים הללו הם טיפולים מכניים. באמצעות אנרגיית הלייזר ניתן, לחטא ולנדף חיידקים (אשר גורמים להתפתחות מחלת חניכיים) בקלות יחסית.

הטיפול בלייזר אינו מצריך חתכים ו/או תפרים וניתן לטפל בגישה זעיר-פולשנית ללא הרמת מתלה במהלך ההיריון ללא שום סיכון לאם ולעובר. האם חוזרת לשגרה מלאה נטולת כאבים פוסט אופרטיביים. בלייזר ניתן לקלף רקמה דלקתית ולעשות ״פילינג״ לחניכיים ולחדש בנייה חדשה של עצם וחניכיים.

עם לייזרים ניתן לצמצם כיסי חניכיים ולהציל שיניים המוגדרות כ״אבודות״ לשנים רבות. טיפול בלייזר במחלת חניכיים במהלך ההיריון, יתרום בשימור התאחיזה של עצם ותפחית את כמות החיידקים אשר גורמים למחלת חניכיים אגרסיבית.

ניקוי אבנית בלייזר

טיפול נוסף שמומלץ בתקופת היריון הוא ניקוי אבנית בשילוב אנרגיית האור של הלייזר. עם טיפ לא מאוקטב (לא חותך) מתבצע טיהור ונידוף חיידקים לפני תחילת ניקוי אבנית, ומונע מחלות חניכיים כרוניות. אחד הסיבות להתפתחות מחלת חניכיים היא חיידקים הנמצאים בעומק הכיס.

באמצעות החדרת אנרגיית הלייזר ניתן בקלות לקטול חיידקים אלו ולרפא את החניכיים. טיפול בלייזר אינו מצריך הרדמה ואינו כואב כלל. אנרגיית האור נקלטת בפיגמנט של החיידק וכך, מפרקת את הממברנה של החיידק ומשמידה אותו. הטיפול מומלץ לכל הנשים בתקופת היריון על מנת לשמר על בריאות החניכיים.

האם צריך הכשרה מיוחדת ל״טיפול חניכיים בלייזרים״

הכשרה מקצועת מחייבת לפני שמבצעים טיפול חניכיים בלייזרים. חלל הפה מורכב מרקמות שונות, ושימוש לא נכון בלייזרים ברקמות שונות יותר יזיק מאשר יתרום. לכן, על הרופא לעבור הכשרה מקצועית על השימוש בלייזרים שונים ולהבין את הפעולה של הלייזר ושימוש בו לטובתו האישית ולטובת מטופליו.

שימוש לא נכון בלייזר יסכן את הרופא ואת המטופל. לכן על המטופלים חלה החובה לבדוק את הכשרתו של הרופא המטפל בתחום הלייזרים ואת סוג הלייזרים ושימוש של אורכי גל שונים.

ד"ר אריאל סביון הינו רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​