רפואת שיניים דיגיטלית וכתרים אסתטיים

שתף דף זה
תוכן עניינים

הקדמה: תכנון בעזרת המחשב (Computer-aided Design) וייצור בעזרת מחשב (Computer-aided manufacturing) שימושיים כבר עשרות שנים בתעשייה, והפכו להיות מאוד נפוצים בעולם הדנטלי משלב של לקיחת מידה דיגיטלית, הכנת שחזור מעבר, ועד שלב של השחזור הקבוע. תכנון וייצור דנטלי מונחה מחשב (CAD/CAM) מחייב סורקים (סורק למרפאה או למעבדה) ושימוש בתוכנות שונות על מנת להעביר מידע למחרטות שונות לייצור הכתרים ו/או המבנים ו/או המודלים השונים.

מהו תהליך עבודה דיגיטלי?

תהליך עבודה דיגיטלי (”Digital Workflow“) משלב את הכל יחד, משלב התכנון ו/או ההדמיה ועד שלב החריטה והמסירה הסופית בכמה ישיבות בודדות. קובץ דיגיטלי מועלה לענן, ומאפשר לתקשר עם הטכנאי שיניים משלב תכנון המקרה, ועד שלב הייצור והמסירה. תהליך עבודה דיגיטלי מאוד יעיל, מדויק וחוסך זמן רב (ללא צורך בלקיחת מידות אנלוגיות), בהמתנה לאיסוף המטבע, ללא חשש לעיוות המידות ו/או להתייבשות חומר המטבע. בלחיצת כפתור הקובץ נשלח לטכנאי לאחר סריקת חלל הפה (בצבע) באותו רגע עם דיוק מקסימלי לרבות צבע השיניים ללא צורך להגיע למעבדת שיניים ללקיחת צבע. כך, ניתן לקבל בכמה ישיבות דיוק, אסתטיקה, וקיצור שלבי עבודה.

מהו כתר ומתי צריך אותו?

כתר הוא יחידה מלאכותית המורכבת על שן קיימת (גדם השן) כאשר כותרת השן נפגעה בצורה קשה עקב עששת (ריקבון) ו/או נשברה כותרת שן ו/או כתוצאה מחבלה ו/או לצורך אסתטי לשיפור החיוך.

לכתר יש מספר תפקידים, הייעוד העיקרי של הכתר המלאכותי הוא לשחזר תפקוד ומראה השן הטבעית, לאחר שהשן נפגעה כתוצאה משבר, חבלה קשה, ריקבון וכו'. במקרים רבים מרכיבים כתר בתהליך שיקום הפה לאחר טיפול שורש ומבנה. הטיפול מחייב שיקום של השן מבחינת תפקוד ומראה. כיום, ניתן להכתיר את השן ללא ביצוע טיפול שורש ומבנה, במיוחד במקרים של שיפור המראה.

בעבר הלא רחוק, רופאי השיניים השתמשו בכתרי חרסינה שבסיסם עשוי ממתכת (מתכת לא אצילה). כיום, רופאי השיניים ממליצים למטופלים לבחור בכתרי זירקוניה המיוצרים במעבדות מתקדמות באמצעות טכנולוגיית חריטה ממוחשבת המבטיחה דיוק רב, אלו כתרים ללא בסיס ממתכת. כתרי זירקוניה מדמים את השן הטבעית ואחד היתרונות העיקריים שלהם הוא המראה האסתטי.

בעקבות הכתבה שקראת: טיפול שורש תחת מיקרוסקופ

מי צריך כתר לשיניים?

כתרים לשיניים מתאימים למצבים הבאים:

  • טראומה ושברים בשיניים.
  • עששת נרחבת והרס כותרתי.
  • שחיקת כותרת השן כתוצאה מנעילת וחריקת שיניים.
  • לאחר טיפול במחלות חניכיים מתקדמת וצמצום כיסי חניכיים
  • לאחר טיפול שורש הכרוך בהרס רב של חומר השן.
  • שיקום שיניים עם כותרת לא אסתטית.
  • טיפול בסגר לקוי והגבהת מימד אנכי סגרי.

מהם סוגי הכתרים?

כתרים לשיניים מורכבים על גבי גדמי השיניים (שן מושחזת) ותפקידם לשמור על חומר השן מפני שברים ו/או סדקים (במיוחד לאחר טיפולי שורש), להחזיר את התפקוד הפונקציונלי המלא של השן ולשפר את המראה האסתטי. ברפואת השיניים משתמשים בכתרים מסוגים שונים, הדגמים השונים נבדלים אלו מאלו בחומר ממנו הכתר עשוי, בטכניקות הייצור, בעמידות, במראה ובמחיר. יש כתרים המיוצרים ממתכת ויש כתרים העשויים מחרסינה, מזירקוניה ומחומרים נוספים.

הכתרים על בסיס מתכת עשויים מחרסינה בחלק החיצוני וממתכת בחלק הפנימי והנסתר לעין. יש הבדלים עצומים בין הכתרים המכילים מתכת לכתרים ללא מתכת. לכן, מומלץ לבחור במקרים של כתרים על בסיס מתכת המכילים מתכת אצילה, למשל פלדיום, פלטינה, זהב או טיטניום. ככל שאחוז המתכת האצילה גבוה יותר כך הכתר נחשב לאיכותי ואמין יותר ומחירו בהתאם.

שילוב של ציפויי וכתרי אימקס עם בניית של חרסינה ע״ג שיניים ללא טיפולי שורש.

חשוב לציין כי כתר חרסינה העשוי ממתכת לא אצילה עשוי להחליד תוך זמן קצר יחסית, הקורוזיה גורמת לדלקת חניכיים כרונית מאחר ושברי המתכת החלודה מתפוררים לרסיסים קטנים ומצטברים במרווחים הקיימים בחניכיים – כל האזור הופך למוקד דלקתי המחייב טיפול בלייזר. בנוסף, כתר זול המכיל מתכת עשוי להחליד מתחת לציפוי החרסינה ולאחר מספר שנים המטופל צפוי לסבול מנסיגת חניכיים חמורה, מחשיפת שולי הכתר ומזיהום חיידקים המצטברים מתחת לכתר.

מהם סוגי הכתרים הנפוצים ברפואת שיניים?

כתר מחרסינה מאוחה למתכת בסיס (Chrome-cobalt)כתר העשוי ממתכת בסיס לא אצילה, המצופה עם אבקת חרסינה. צפוי להחליד עם הזמן. כיום כמעט ולא נעשה בהם שימוש. מחד גיסא, מאוד זול לייצור, מאידך גיסא, מחייב השחזה פולשנית לפחות בעובי של 1.5 ממ על מנת למסך את המתכת, גורם לנסיגות חניכיים (השחזה תת חניכית) גורם לקורוזיה, ולהשחרה של הרקמה, לא אסתטי, לפי הספרות יש להחליף את הכתר לאחר 8-12 שנים.

כתר מחרסינה מאוחה למתכת חצי אצילה / אצילה (Gold) – כתר העשוי מכיפת זהב עם ציפויי חרסינה מעליו. זהב לא גורם לנסיגות ו/או דלקות חניכיים. כתר אסתטי יחד עם זאת מחייב השחזה פולשנית. הדגמים האיכותיים והמומלצים יותר עשויים מציפוי חרסינה המאוחה למתכת אצילה בשיעור של 25%, 50% ואפילו 90% מתכת אצילה. עדיף לבחור כתרי חרסינה המכילים סגסוגת של מתכת אצילה איכותית בשיעור של 50% ומעלה (פלדיום, זהב ופלטינה).

כתרים ללא מתכת יש ארבעה סוגים עיקריים של כתר ללא מתכת –

  1. כתר זירקוניה עם ציפוי חרסינה – כתר העשוי מכיפת זירקוניה המצופה באבקת חרסינה. כתר מאוד אסתטי, כיפת זירקוניה בצבע השיניים, ולכן אין צורך בהשחזה תת חניכית, לא מחייב השחזה פולשנית, בניית חרסינה נועדה לתת אופי לכתר, במיוחד באזור קדמי של השיניים. הכתר הכי מומלץ והכי נפוץ כיום, יחד עם זאת, דורשת מיומנות טכנאי וטכנולוגיה מתקדמת.
  2. כתר זירקוניה טהורה (מונוליטית) – כתר מזירקוניה מלאה ללא חרסינה, מאוד נפוץ, ניתן לבצע כתר זירקוניה בישיבה אחת או בשני ישיבות בתהליך עבודה דיגיטלי (סריקה, וחריטה). נחשב לחזק במיוחד ומתאים בעיקר לשיניים אחוריות, לא נותן אסתטיקה מקסימלית (אטימות החומר). לא מחייב השחזה פולשנית, יחד עם זאת השחזה זעיר-פולשנית יכולה לגרום לשבר זירקוניה בשוליים. עובי השחזה מומלץ 1 ממ, במיוחד במשטח לעיסי.
  3. כתר אימקס מחרסינה דחוסה (Lithium disilicate) – כתר העשוי מבלוק חרסינה שעברה חריטה וצביעה, ללא בניית חרסינה. מיועד בעיקר למילואית (שחזור שן לאחר הרס כותרתי) ו/או לשחזור כותרות בשינים קדמיות ו/או בביצוע ציפויי שיניים. לא נותן אסתטיקה מקסימלית, חומר שקוף ולכן לא מתאים במקרים של גדמים עם מבנים יצוקים ו/או כאשר שיניים עם שורשים כהים (משתקף). ניתן לקחת מידות ללא השחזה או להשחיז מאוד מינימלי (0.4 ממ). ההדבקה מחייבת שימוש בסכר גומי לבידוד, אחרת, תהייה הכתמה ודלף שולי בזמן הדבקה.
  4. כתר אימקס עם בניית חרסינה – כתר העשוי מכיפת חרסינה דחוסה עם בנייה של חרסינה מעליו. כתר ו/או ציפויי חרסינה שנותנים אסתטיקה מקסימלית. הכי נפוץ בציפויי חרסינה, לא מחייב השחזה פולשנית (עד 7 ממ) אין צורך להשחיז תת חניכי, יכול להישבר אך לא להתנתק, מדמה שן טבעית, לא מתאים במיוחד לגדמים כהים מאוד או כאשר יש מבנים יצוקים. הכי אידיאלי לשיניים מושחזות ללא טיפולי שורש או לעיצוב החיוך עם ציפויי חרסינה.
עשוי לעניין אותך:  שחזורים מחרסינה מונוליטית

ד"ר סביון מציין שרוב רופאי השיניים מעדיפים כיום להרכיב כתרים ללא מתכות. בעידן המודרני והנוכחי הרופאים בוחרים בכתרי זירקוניה / אימקס מונוליטי ללא חרסינה, לעיתים הם ישתמשו בכתרים העשויים משילוב של זירקוניה עם בניית חרסינה. לדבריו, לא רק סוג ואיכות הכתר חשובים אלא גם ביצוע ההשחזה ורמת הדיוק של רופא השיניים במסירת כתר חרסינה. חביקה מושלמת של הכתר ימנע דלף שולי וריקבון של הגדם מתחת לכתר ויעלה את שרידות הכתרים לשנים רבות וימנע עקירות מיותרות. טיפולי שיניים ו/או השחזת שיניים באמצעות מיקרוסקופ מאפשרים תוצאות טובות יותר, וסיכויי הצלחה גבוהים יותר בהשוואה לטיפולים זהים המתבצעים ללא מיקרוסקופ.

אולי יעניין אותך: 10 טיפים לפני שאתם עוברים ציפויי חרסינה

מה היתרונות של השחזת שיניים תחת הגדלה של  המיקרוסקופ?

השימוש במיקרוסקופ במהלך טיפול שיניים מקנה יתרונות רבים ומשמעותיים ביותר:

  • השחזת שיניים בגישה זעירפולשנית – תחת הגדלה של מיקרוסקופ ניתן לבצע השחזה מינימלית עד עובי שנע בין 0.4 ממ לבין 0.7 ממ (המינימום שדרוש לכתר חרסינה אסתטי), ע״ג שן ויטלית (ללא טיפול שורש), בגישה זו, אין רגישות ו/או כאבים במהלך או לאחר הטיפול, ההשחזה בגבול חניכיים ולכן אין פגיעה ברקמה רכה ואין נסיגות חניכיים.
  • שמירה על בריאות חניכיים – טיפול מדוייק מונע מחלות חניכיים. לא פעם נתקלים במטופלים עם מחלות חניכיים מתקדמות עקב כתרי חרסינה עם חביקה לקוייה שבוצעו בעבר. מחלת חניכיים מתקדמת גורמת לעקירות הגדמים, לכן מאוד חשוב לבצע את טיפול בדיוק מירבי.
  • טיפול במיקרוסקופ מונע דלף שולי – כאשר אין התאמה מושלמת בין שלב ההשחזה לשלב המטבע (אנלוגי / דיגיטלי) לבין הכתר, יווצר מרווח בחיבור בין הגדם לבין הכתר שיתמלא בדבק. עם הזמן, הדבק ישטף וברגע שאין אטימות מושלמת, המרווח יגרום לריקבון של הגדם, להליטוזיס (ריח רע) ולדלקת חניכיים שבסופו של תהליך הגדם ישבר עם הכתר.
  • חיסכון כלכלי למטופל – טיפול מדוייק ואיכותי מונע טיפולי יתר שלא לצורך. מטופל נהנה שנים מטיפול איכותי ללא סיבוכים מיותרים וללא טיפולים מתקנים, יתרה מזאת, חוסך כסף רב על טיפולים חוזרים.
  • רמת אסתטיקה גבוהה – טיפול מדוייק תחת מיקרוסופ עם שליטה מלאה במהלך הטיפול תורם לנראות טבעית ולבקיעה מושלמת של הכתר ללא השחזה באזור חניכיים ו/או אטימות ו/או השתקפות. אין עודפי צמנט שמתלכדים תת חניכי, ואין שברים של הכתרים באזור גבול ההשחזה (ישיבה פסיבית).

חשוב להדגיש, על מנת לבצע טיפולי שיניים תחת מיקרוסקופ נדרשת מיומנות רופא הכוללת הכשרה מיוחדת וניהול עקומות למידה במהלך ביצוע הטיפולים ולאחריהם.

תיקון סגר מלא באמצעות כתרי זירקוניה עם בנייה של חרסינה ללא טיפולי שורש. ההשחזה בגישה זעיר פולשנית שומרת על בריאות החניכיים לשנים רבות. מעקב לאחר 4 שנים מסיום הטיפולים.

מה ההבדל בין מידה דיגיטלית לעומת מידה אנלוגית?ֿֿ

  • מידה אנלוגית – היא מידה עם מטבע סיליקוני וכפות מידה, שימוש לא נכון גורם לעיוותים של המידה. ההעתק מדוייק של השיניים תלויה במידה רבה בסוג חומר סיליקוני, באיכות החומר, ובמיומנות רופא. מטופלים עם רפקלס הקאה גבוה מתקשים לבצע מידות אנלוגיות ולכן מומלץ לבצע מידה דיגיטלית.
  • מידה דיגיטלית – חלל הפה לרבות גדמי השיניים נסרקים ע״י סורק מיוחד, והקובץ נשלח ישירות לטכנאי. אחד היתרונות הבולטים הוא שחוסך זמן רב (אין צורך בשליחות), מדוייק מאוד ללא עיוותים (זמן שליחות עד ההגעה ליעד) וניתן לראות את צבע הגדמים ולתכנן ולעצב דיגיטלית את הכתרים.

לסיכום: כתרי זירקוניה נחשבים לאופציה המיטבית בטיפולים לשיקום שיניים אסתטי. כתר זירקוניה ידידותי לחניכיים ולא גורם לדלקות ולגירויים, הוא חזק ועמיד מאוד ומגיע בגוונים הדומים לצבע השן הטבעית. כתר זירקוניה מהווה פתרון אסתטי מנצח לרוב המטופלים והוא עדיף מכתרי חרסינה עם מתכת הגורמים לנסיגת חניכיים, בעקבות נסיגת חניכיים רואים את החומר המתכתי מתחת לציפוי החרסינה, ובכתרי זירקוניה אין בעיה כזו.

ציפויי וכתרי חרסינה ועיצוב של רקמה רכה. הענקת מראה טבעי ואסתטי.
ציפויי וכתרי חרסינה ועיצוב של רקמה רכה. הענקת מראה טבעי ואסתטי.

ד"ר אריאל סביון, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​