רקמה רכה בהשתלות שיניים וטיפול במחלות חניכיים

שתף דף זה
תוכן עניינים

חשיבות רקמה רכה בהשתלת שתלים ובטיפול במחלות חניכיים

במאמר, אציג את הגורמים להיווצרות מחלות חניכיים, ומחלת פריאימפלנטיטיס (פגיעה בתאחיזה של העצם סביב שתלים). אציג את השיטות לטיפול במחלות חניכיים, ודרכים להקטין את היווצרות פריאימפלנטיטיס סביב שתלים. ננתח איך בדיוק השתלת רקמת חיבור ו/או השתלת רקמה מקורנת, תורמת להצלחת הטיפול האמור.

הגורמים העיקריים להיווצרות של מחלות חניכיים

צחצוח אגרסיבי, עישון, אלכוהול, אי שימוש במברשות בינשניות, מחלה גנטית, עובי חניכיים, חוסר בחניכיים מקורנות (כמו קליפת תפוז) בשיניים ושתלים, אבנית על + תת חניכית.

קיים קשר ישיר בין מחלת חניכיים למחלות לב. מעבר לכך, מחלת חניכיים הינה תופעה שכיחה בקרב מטופלים, ואחד הדרכים הקלים להתמודדות איתה היא, עקירות שיניים והשתלות שתלים (שלא פותר את הבעיה) בגלל פגיעה בתאחיזה של העצם (עצם שמקיפה את השן) ובליגמנט שמספק אספקת דם לשן.

אחד הסימפטומים של מחלת חניכיים היא, רגישות יתר עם פגיעה בהתנהלות יומיומית, שלא לציין הליטוזיס (ריח רע מחלל הפה בגלל הצטברות של חיידקים ושחרור טוקסינים). חוסר מודעות למחלת חניכיים רק מגביר את המחלה, שלא לדבר על טיפול לא נכון במחלות חניכיים, שסופה היא עקירות שיניים והשתלת שתלים ואיתה הופעת מחלת פריאימפלנטיטיס (פגיעה בעצם סביב שתלים בגלל פעילות חיידקית).

במאמר זה, נתמקד על הקשר בין עובי, וחוסר רקמה רכה לבין הופעת מחלת חניכיים סביב שיניים, הגורמת בין היתר נסיגת חניכיים. איך חוסר רקמה מקורנת, או רקמה רכה דקה גורמת להופעת מחלה סביב שתלים, הפוגעת בתאחיזה של השתל, וגורמת לכישלונה במשך השנים. נציג את חשיבותה של רקמה רכה סביב שיניים ושתלים דנטליים, ואת תרומתה בהצלחת הטיפול בהשתלות דנטליות ו/או בטיפול במחלות חניכיים.

אחד ההבדלים המשמעותיים בין המטופלים שסובלים כל החיים ממחלות חניכיים לבין מטופלים שלא סובלים הוא בגלל עובי של רקמה רכה. עובי רקמה רכה משחק תפקיד מרכזי בהצלחת הטיפול בהשתלות שתלים או בטיפול במחלות חניכיים. טיפול במטופל עם עובי רקמה רכה של 1 ממ יהיה שונה מטיפול במטופל עם עובי רקמה רכה של 3-4 ממ.

בטיפול בנסיגת חניכיים, יש קשר ישיר בין עובי הרקמה לבין צמצום נסיגת חניכיים. אם הרקמה הקיימת דקה, טיפול של צמצום נסיגת חניכיים יעבוד פחות טוב, לכן במקרה הללו תמיד נשתיל רקמת חיבור שנקצרת מהחיך לצורך עיבוי רקמה רכה.

יש להתייחס לעובי רקמה רכה בחלל הפה כמו שמתייחסים לעור בגוף, ככל שהרקמה עבה יותר, כך תגן טוב יותר מפני גורמים מזהמים ופלורה בקטריאלית ותגרום לפחות בעיות חנכיים. אחוז גבוה של מטופלים שסובלים ממחלות חניכיים הינם בעלי חניכיים דקות.

למה השתלת רקמת חיבור/חניכיים סביב שתלים ו/או שיניים

המטרה בניתוח של השתלת רקמת חיבור בהשתלות שתלים ו/או במחלות חניכיים היא למנוע נסיגת חניכיים וספיגת עצם. שלא לדבר על האסתטיקה וצבע החניכיים סביב שתלים או סביב החניכיים.

לדוגמא, שיש חוסר של רקמה מקורנת (מגורגרת כמו קליפה של תפוז) סביב שתלים, המחקרים מראים שיש הצטברות של פלאק סביב שתלים הגורם לדלקת של רקמה רכה סביב שתלים, לדימום, לנסיגת רקמה, ולספיגת עצם, דבר שמוביל לפריאימפלנטיטיס (פגיעה בתאחיזה סביב תלים) ולכישלון השתלים.

ברגע שאנחנו מבצעים השתלת רקמת חיבור ו/או רקמה מקורנת תהייה לנו יציבות לאורך שנים אם זה סביב שתלים או סביב שיניים. הכל מתחיל ונגרם ברקמה רכה.

האם באמת בכל מחלת חניכיים ופגיעה בתאחיזה של העצם סביב שיניים, גורל השיניים להיעקר!
ככל הנראה שלא. יש טיפולים רבים ומתקדמים לטיפול במחלות חניכיים, הכל עניין של זיהוי הבעיה, טיפול נכון ומתקדם, ושימוש נכון באמצעים כמו מיקרוסקופ דנטלי כדי לבצע טיפול חניכיים בגישה מיקרו כירורגי, שימוש בלייזר דנטלי שמעלה את אחוזי הצלחה, וטיפול ברקמה רכה על ידי הוספת עובי/נפח ו/או השתלת רקמת חיבור להגנה טובה יותר מפני גורם מזהם כמו פלאק ואבנית.

מותר לציין, שהגיינה אורלית של המטופל וניקוי אבנית אחד לשלושה חודשים, מהווה מפתח חשוב להצלחת הטיפול האמור. בלי שיתוף פעולה של המטופל, סיכויי הצלחה קטנים שלא לדבר על מטופלים שמעשנים ו/או חולים סיסטמטיים. יחד עם זאת חשוב לזכור שאין באמת תחליף ראוי לשן. שתל יכול להוות תחליף מלאכותי שאין ברירה, אבל אין השוואה אמיתית בין שתל לשן, כי המנגנון שלהם שונה.

שימור מכתשית לאחר עקירות שיניים והשתלת חניכיים

כאשר אין ברירה ופרוגנוזה של השן גרועה והשן חייבת להיעקר, יש לעשות זאת בדרך נכונה ולנסות למנוע ספיגת רקמות ככל שניתן. אז איך עושים זאת?

נשתיל רקמת חיבור לאחר עקירות כדי שיהיה לנו מספיק עובי ועומק חניכיים להשתלה עתידית. ולהימנע מדפקט בוקלי ומחוסר אסתטי. ואז מאוד קל לעצב את החניכיים ולתת להם מתאר בריא ואסתטי. ברגע שמטופל עם רקמה דקה, חייבים לעבות אותה תמיד בשלב הניתוחי אחרת תהייה חשיפה של השתלת עצם שתגרום לאיבוד נפח עצם ולנסיגת חניכיים ולדפקט אסתטי.

עשוי לעניין אותך:  טיפול בדלקת חניכיים: המדריך השלם

בשלב של השתלות שתלים – כל אזור בלסת שבו השן נעקרה בעבר ונגרמה כתוצאה מכך ספיגת עצם ככל הנראה שיש גם ספיגת רקמה רכה והידקקות של הרקמה הרכה, (אפשר לראות שקע באזור העקירה בגלל הצטמקות של עובי העצם והידדקות חניכיים) ) לכן כמעט בכל השתלת עצם תצטרך השתלת רקמה רכה כדי להגן על השתל העתידי מפני פלישה של גורמים מזהמים.

למה לבצע טיפול בגישה מיקרוכירורגית ואיך זה יכול לשפר את הצלחת הטיפול?
השתלת חניכיים בגישה זעיר 
– פולשנית תחת מיקרוסקופ טיפולי מעלה את אחוזי ההצלחה בטיפול ברקמה רכה ומקטין את הטראומה על האזור המושתל.

גישה מיקרוסקופית מאפשרת לעבוד עם כלים זעירים ופחות פולשניים, המקטינה את הטראומה על רקמה רכה, ומעלה את הדיוק בסגירת הפצע, המטופל מרגיש לאחר הטיפול פחות כאבים ו/או פחות נפיחות פוסט אופרטיבית, ופחות צלקות.

אפשר להוריד תפרים לאחר כמה ימים, התפירה מתבצעת עם מחט ותפרים מאוד קטנים בעובי שערה.

הצלחת הטיפול בהשתלת חניכיים סביב שיניים

הצלחת הטיפול נמדדת בבחירת הטכניקה הנכונה התלויה במצב הקליני הנוכחי, ובאבחון נכון. זיהוי האטיולוגיה שגרמה לדפקט של רקמה רכה, והסרת הגורם המזהם כדי לקבל תוצאה טובה עם יציבות ארוכת טווח.

אחד הגורמים לאטיולוגיה של פגיעה ברקמה רכה יכולה להיות:

  1. טראומה מצחצוח שיניים אגרסיבי,
  2. אבנית תת חניכית, דלקת חניכיים כרונית,
  3. יישור שיניים לא תקין שפוגע בתאחיזה של העצם סביב שיניים וגורם לנסיגת חניכיים.

אינדקציות לטיפול של רקמה רכה יכול להיות

  1. השתלת רקמת חיבור כדי לתת נפח לחניכיים ברקמה מקורנת.
  2. שחזור רקמה מקורנת כדי לעצור נסיגת חניכיים
  3. כיסוי שורשים לטיפול בנסיגת חניכיים.

הצלחת הטיפול בהשתלת חניכיים בשיניים עם נסיגות חניכיים תלויות במספר גורמים,

  1. בעצם הקרסטלית שמזינה ומהווה אספקת דם לרקמה,
  2. עובי של הרקמה הרכה
  3. סוג רקמה רכה שאיתה אנחנו מתמודדים.
  4. והשיטה שבחרנו לבצע את הטיפול בנסיגת חניכיים.

תחילה זיהוי האטיולוגיה הצבת הטיפול האולטמטיבי, בדיקת העצם בשיניים השכנות, ובדיקת עובי רקמה.

רקמת חיבור ALLODERM

Accellular Dermal Matrix – רקמת חיבור מאדם נטול גנים שעוברת המון תהליכים לפני שנשלח למכירה, ללא חשש לדיחוי של הרקמה, בדיוק כמו שמוכרים עצם ממקור אדם להשתלה.

  • לפני השימוש, יש לטבול את הרקמה במים פזיולוגים לפחות 30 דקות.
  • מיועד לכיסוי שורשים בטיפולי חניכיים. ֿ
  • לצורך עיבוי באזור של פונטיק (שן חסרה) כדי להעניק לה מתאר ביולוגי.
  • משמשת כיריעה לאחר השתלות עצם, ומשפרת ומעבה רקמה רכה.

יתרונות של שימוש באלודרם

  1. אין צורך בקצירה מאזור החיך.
  2. מונע אי נעימות של המטופל
  3. כיסוי שורשים עם אלודרם משתווה לרקמת חיבור של המטופל.

תפקיד בהשתלת רקמת חיבור סביב שתלים דנטליים

  1. משפר את סוג הרקמה.
  2. מגדיל את נפח הרקמה הרכה סביב שתלים.
  3. קבלת תוצאות יציבות לאורך שנים ללא נסיגת חניכיים
  4. משפר את האיטום החיידקי סביב שתלים.
  5. מייצר עמידות להגיינה אורלית בינונית או ירודה.
  6. מונע דחיסת מזון סביב שתלים דנטליים.
  7. מייצר יותר רקמה מקורנת סביב שתלים דנטליים.
  8. מונע מחלת פריאימפלנטיטיס (פגיעה בתאחיזה של עצם סביב שתלים).

מסקנה, עובי חניכיים מספק סביב שיניים ושתלים ישמור על חניכיים בריאות נטולות דלקות ודימומים וכישלונות. לעניות דעתי, הכל מתחיל ונגמר בחניכיים ו/או ברקמה רכה, אי התייחסות לסוג ולעובי החניכיים יעלה את אחוזי הכישלונות הן בטיפול במחלות חניכיים ו/או נסיגות חניכיים ו/או בהשתלות דנטליות. באמצעות השתלת חניכיים ו/או רקמת חיבור בטכניקות שונות ניתן לשנות את הרקמה הקיימת הן בכמות והן באיכות הרקמה.

בטכניקות הקיימות כיום, ניתן לבצע טיפול חניכיים בגישה מיקרוכירורגית עם ירידה דרסטית באחוזי כישלונות ו/או סיבוכים עם יכולת חיזוי גבוהה בהצלחת הטיפול, והשגת תוצאות מעולות סביב שיניים ושתלים, וכל זה בלי שהזכרנו את טיפולי חניכיים בטכנולוגיית הלייזר.

אל תמהרו לוותר על השיניים שלכם, תקפידו להגיע לניקוי אחד לשלושה חודשים, תבדקו שהמרפאה שבחרתם מעודכנת בספרות הרפואית המקובלת, ומאובזרת בטכנולוגיה מתקדמת. כיום, שימוש במיקרוסקופ ולייזר ישנה את כל מה שידעתם על רפואת השיניים, הטיפולים הופכים להיות פשוטים יותר, וחזרה מהירה לשיגרה.

ד״ר אריאל סביון, מייסד של ״סביון מדיקל סנטר״, מרפאת שיניים בראשון לציון המתמקדת ברפואת שיניים מיקרוסקופית, טיפולי שיניים בלייזר ואסתטיקה דנטאלית. הדגש במרפאה מושם על השתלות שתלים וטיפול במחלות חניכיים בשילוב לייזר ומיקרוסקופ תחת עיקרון של התערבות זעיר פולשנית.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​