היפר פגמנטציה (חניכיים שחורות) בלייזר: הסרת פיגמנטציה מהחניכיים

שתף דף זה
תוכן עניינים

טיפול של היפר-פיגמנטציה בחניכיים עם לייזר ארביום כרומיום 2780nm

הקדמה:
חניכיים עם היפר-פיגמנטציה שכיחה בקרב מטופלים רבים ומכונה בנוסף כ״חניכיים שחורות״.
חניכיים עם היפר-פיגמנטציה אינה מהווה בעייה רפואית אלא חוסר אסתטי, במיוחד במטופלים עם חשיפה מוגברת של החניכיים בזמן החיוך.

מטופלת בת 23 עם היפר-פיגמטציה של החניכיים באזור קדמי

צבע של החניכיים נקבע ע״י מספר פקטורים וכולל מספר וגודל של כלי דם, עובי של תאי אפיתל, כמות של חניכיים מקורנות ( כמו קליפה של תפוז) ופיגמנט של תאי האפיתל. מה שגורם להיפר פגמטציה של החניכיים הוא עודף המלנין, המצוי בשכבה הבזאלית ומעל השכבה הבזאלית של השכבה האפתליאלית. 

המלנין מורכב מתאי מלנוציטים המצוי בשכבה הבזאלית.
היפר-פיגמנטציה הנגרמת ע״י עודף המלנין בחניכיים היא פגיעה אסתטית של מטופלים רבים במיוחד במטופלים עם חשיפה של חניכיים וקו חיוך גבוה. הדרגה של היפר-פיגמנטציה תלויה בפעילות של תאי מלנוציטים בחניכיים.

הופעת היפר-פיגמנטציה של החניכיים במטופלים נקבע ע״י צבע העור, אתניות, ארץ מוצא, ועישון. מטופלים בעלי עור בהיר לרוב יהיו ללא היפר-פגמטציה של החניכיים, יחד עם זאת, מטופלים כהה עור, ולמעשנים הסבירות להיפר-פגמנטציה תהייה גבוה יותר.

מטופלת ממוצא חצי תמני וחצי יפני, מעשנת קופסה ביום

האזור עם הכי הרבה סיכוי להיפר-פגמנטציה בחניכיים יהיה באזור חותכות עליונות ותחתונות באזורים קדמיים של קו החיוך, והפחתה של היפר-פיגמנטציה תהייה באזור מלתעות וטוחנות אחוריות הן בלסת העליונה והן בלסת התחתונה.

טיפול בהיפר-פגמנטציה בשיטה קונווציונאלית.

בעבר, נעשה שימוש במספר בטכניקות שונות כמו טיפול כירורגי ע״י חיתוך חניכיים והשתלה של חניכיים, דבר שיצר מראה לא אסתטי שלא לדבר על כאבים ונפיחות לאחר הטיפול הכיורורגי.

טיפול כימי (שימוש של ערבוב חומצות), וטיפול מכני (שימוש של מקדח ״וגילוח״ של החניכיים שיצר דימום רב וכאבים) יחד עם זאת, לאחרונה לייזר דטלי הוכתר כאחד הטיפולים הכי אפקטיביים בטיפול של חניכיים עם היפר-פיגמנטציה.

הדגשה – ידע נרחב, מיומנות רופא, והשימוש בסוג הלייזר (ארביום, דיודה, ארגון, פחמן דו חמצני..) ובאורך גל נכון של הלייזר (ע״פ ספקטרום אלקטרו מגנטי הקובע את קליטת אנרגיית הלייזר ועומק חדירה של האנרגייה) היא מאוד חשובה, אחרת הטיפול לא יעבוד והנזק יהיה גדול יותר מהתועלת, המטופל יתאכזב, תהייה פגיעה אסתטית, וחשיפה של העצם שתגרום לספיגה.

טיפול בלייזר Er,Cr:YSGG 2780 nm

שימוש בלייזר ממשפחת ארביום (Mid Infra Red in Spectrum electromagnetic), המיועד לשימוש ברקמה רכה והן ברקמה קשה נמצא בשימוש דנטלי משנת 1998 ואושר ע״י FDA האמריקאית. 

לייזר ארביום כרומיום עם אורך גל של 2780 ננו מטר פולט אור מוגבר מונוכרומטי עם קרינה לא מיימנת ע״פ ספקטרום אלקטרו מגנטי ונמצא באזור אינפרא אדום. תמונה 3.

אנרגייה האור של הלייזר גורמת לאבלציה של הרקמה שקולטת את אנרגייה האור ע״י פיצוץ של מולקולות מים ונידוף של הרקמה. לייזר ארביום אינו חודר לעומק הרקמה (פחות מ-10 מיקרון)

עשוי לעניין אותך:  חשיפת חניכיים מוגברת (Gummy Smile)

בגלל שהוא נקלט ע״י מולקולות מים (ללא מים, גורם לקרבוניזציה) שנמצאים ברקמת חניכיים (בחניכיים יש נפח מים של 40%), ומהווה את אחד הטיפולים הכי יעילים ובטוחים בטיפול של חניכיים עם היפר-פיגמנטציה. 

הטיפול בלייזר ארביום לא גורם לדימום בזמן הפרצדורה, מצריך כמות מאוד קטנה של הרדמה מקומית, והמטופל חוזר לשיגרה מלאה לאחר כמה ימים ללא נפיחות או תפרים. טיפול בלייזר ארביום מאוד בטוח ויעיל. אין סיכון לזיהום, ו/או נפיחות, וללא כאבים פוסט אופרטיביים עם החלמה מהירה.

ללייזר ארביום, יש מערכת קירור ומים, ואחד היתרונות הגדולים של הלייזר הוא שהוא לא מחמם את הרקמה כי לא עובד על חום אלא על ידי מים. בלייזר ארביום ניתן לשלוט באורך הפולס (פולס ארוך או קצר), בתדירות הפולסים בשנייה, בעוצמה של הוואט (אנרגייה של הלייזר), בכמות המים ובכמות האוויר. 

כל אלו יחד נותנים יתרון לאבלציה של הלייזר בסוגי רקמה שונים (עבה, דק, עמוק, רדוד…) ובמטופלים מגוונים.

לאחר טיפול של הסרת פיגמנטציה עם לייזר ארביום

הוראות לאחר סיום הטיפול בהיפר פיגמנטציה עם לייזר ארביום כרומיום 2780nm

  • אין צורך בטיפול אנטביוטי;
  • אין צורך במשככי כאבים;
  • יש להימנע מאכילת מאכלים חמים, חריפים, מלוחים;
  • יש להימנע מגרימת טראומה או צחצוח אגרסיבי.
מצב החניכיים לאחר 7 ימים מיום הטיפול

לסיכום:
שימוש בלייזר ארביום בטיפול בחניכיים עם היפר-פיגמנטציה , הוכתר כאחד הטיפולים היעילים והבטוחים עם סיכויי הצלחה גבוהים ללא סיכון לסיבוכים ו/או לזיהומים. 

השימוש בלייזר ארביום והמנגנון המיוחד שלו (אבלציה ע״י מולקולות מים) גובר על כל הטכניקות האחרות ומביע שביעות רצון מאוד גדול בקרב המטופלים בהסרה של היפר-פיגמנטציה מהחניכיים. 

אחד הסיבות לשביעות רצון המטופלים הוא העדר כאבים, אין דימום בזמן ולאחר הפרוצדורה, ריפוי מהיר של החניכיים, אין זיהום או חשש לזיהום, וניתן לבצע את הפרוצדורה ללא הרדמה מקומית או הרדמה מקומית מועטה מאוד. תופעות לוואי לאחר הטיפול הוא חוסר נוחות קל ותחושה של חניכיים משופשפות.

טיפול חניכיים בלייזר היינו טיפול מתקדם בתחום רפואת שיניים עם סיכויי הצלחה גובהים הנותן תוצאה אסתטית מעולה בסוף הטיפול ללא סבל או טיפול יתר שלא לצורך, יחד עם זאת, חשוב לבדוק שרופא שיניים שלכם עבר הכשרה מתאימה ועובד עם לייזר יעודי עם אורך גל נכון, אחרת החוויה תהפוך להיות לא נעימה הן למטופל והן לרופא.

ד״ר אריאל סביון מנהל רפואי ובעלים של סביון מדיקל סנטר, ובעל תואר מסטר במדעי הלייזר ברפואת שיניים מטעם האונ׳ הגרמנית ״אאוכן״. ד״ר סביון מתמקד במרפאתו בטיפול במחלות חניכיים באמצעות לייזרים ובאסתטיקה דנטלית בגישה זעיר-פולשנית.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​