רפואת שיניים בלייזר בישראל

כיסי חניכיים ודרכי טיפול

שתף דף זה
תמונה לדוגמה של פה של לקוח הסובל מכיסי חניכיים
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים).

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים.

מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל.

ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

ד"ר אריאל סביון

לנוחיותכם, תוכן עניינים המאפשר מעבר מהיר לאזור בכתבה >>

מהם ואיך נוצרים כיסי חניכיים?

כיס חניכיים נוצר כאשר המרווח בין החניכיים לבין העצם מעל 4 ממ. (המרווח הביולוגי התקין הוא 3 ממ). כיס חניכיים לרוב לא מוצמד לשורש שן (מכאן השם כיס), מדמם, עם חניכיים נפוחות ואדמומיות, מאוד רגיש, וברוב המקרים עם אבנית דבוקה על משטח שורש שן. כיס חניכיים יכול לגרום לספיגת עצם ולהיווצרות מרווח בינשיני (משולש שחור). זה השלב, שהמטופל מגיע למרפאה בגלל פגיעה אסתטית ופונקציונאלית של כניסת אוויר ורגישות בגלל חשיפת שורש שן. 

כיסים אלו הם סימן שכיח למחלת חניכיים, במיוחד פריודונטיטיס (כולל פגיעה באחיזה של העצם), שהיא שלב מתקדם של המחלה. במצב תקין, רקמת החניכיים משתלבת היטב סביב כל שן, ויוצרת אטימה הדוקה כדי למנוע מחיידקים אנארוביים (חיידקים אלימים שגורמים למחלה) להתרבות מתחת לקו החניכיים. דלקת חריפה ומחלת חניכיים עלולות לפרק את האיטום ההדוק, וליצור כיסי חניכיים.

היווצרות כיסי חניכיים

כאשר החומר הרך (לא מסוייד) נמצא על השיניים יותר מדי זמן, הם הופכים לרובד, שהופך עם הזמן לאבנית (בזכות הרוק); ולא משנה באיזה חריצות אתם מצחצחים את השיניים (או משתמשים בחוט דנטלי), לא תוכלו להסיר אבנית מהשיניים בלי עזרה. זאת בעיה רצינית, משום שהאבנית מהווה בסיס להצטברות של חיידקים אלימים, שמגדילה את הסיכון לדלקת ונפיחות בחניכיים, ומעודדת מחלות חניכיים בהמשך. השילוב של דלקת ומחלת חניכיים עלול לגרום לרקמת החניכיים לסגד  מהשיניים, או ליצור מעין "כיס" עם הפרשה מוגלתית ודמית. 

כיסים אלה נקראים כיסי חניכיים, או כיסים פריודונטליים (כאשר הם עמוקים יותר ומגיעים עד העצם), והם מהווים כר גידול נרחב להצטברות חיידקים נוספים; אם כיסים בחניכיים לא מטופלים במהירות, הם עלולים לגרום לריקבון עצם ולאובדן שיניים כתוצאה מהחלשת מבנה התמיכה של השן.

כיצד נראים כיסי חניכיים?

כיסי חניכיים אינם נראים בקלות לעין בלתי מזוינת, מכיוון שאלה הם רווחים שנוצרו בין השיניים לחניכיים מתחת לקו החניכיים. עם זאת, ניתן לזהות ולמדוד אותם במהלך בדיקת שיניים אצל רופא שיניים או שיננית באמצעות כלי יעודי שתפקידו העיקרי הוא להעריך את עומק הכיסים המקיפים את השן על מנת לקבוע את הבריאות הכללית של הפריודונטיום

על מה מצביע עומק הכיס?

עומק הכיס מצביע על חומרת המצב, ועל אפשרויות הטיפול.

מקובל לחלק את הכיסים על פי עומקם:

  • עומק של 1 עד 3 מ"מ: מצב רגיל בפה בריא. רקמת החניכיים מוצקה, ורודה, ונצמדת היטב לשיניים, ויוצרת חריץ רדוד סביב כל שן.
  • עומק של 4 עד 5 מ"מ: דלקת חניכיים קלה, או בשלבים מוקדמים; קיימת מחלת חניכיים, והחניכיים עשויים להיראות אדומים ונפוחים, ועלולים לדמם בקלות.
  • עומק של 5 עד 7 מ"מ: קיימת דלקת חניכיים מתונה, כיסי החניכיים הופכים עמוקים יותר, כי רקמת החניכיים מתחילה להתרחק מהשיניים. המרווח בין החניכיים והשיניים הופך לכיס.
  • עומק של 7 עד 12 מ"מ: קיימת דלקת חניכיים מתקדמת, כיסי חניכיים עמוקים מאד. יש חשש לאובדן עצם משמעותי ולתנועתיות פוטנציאלית של השיניים.

 

רווח של 1-3 מ"מ בין שיניים לחניכיים, הוא נורמלי ובריא. חשוב לציין שמברשת שיניים לא יכולה להגיע בקלות לעומק של יותר מ-3 מ"מ, ולכן עומק כיס של 4 מ"מ כבר מהווה סיבה לדאגה.

סיבות להופעת כיסי חניכיים

כיסי חניכיים נגרמים בעיקר בגלל היגיינת פה לקויה. אם לא מצחצחים את השיניים באופן סדיר, אם לא מנקים את הרווחים בין השיניים עם חוט דנטלי מדי יום ביומו, וגם לא דואגים לניקוי אבנית תקופתי אצל רופא השיניים, אפשר לצפות להתפתחות דלקת חניכיים.

כאשר רובד ואבנית מצטברים על השיניים ולאורך קו החניכיים, הם מספקים סביבה אידיאלית לשגשוג של חיידקים מתחת לקו החניכיים. החיידקים משחררים רעלים הגורמים לגירוי וזיהום של רקמת החניכיים. התהליך מוביל לדלקת חניכיים וכשהיא מחריפה היא, גורמת לנסיגת החניכיים ונוצרים כיסים.

גורמים כמו עישון יכולים להגביר את הסיכון לדלקות חניכיים מכיוון שהוא מחליש את המערכת החיסונית ופוגע בזרימת הדם לחניכיים, מה שמקשה על הגוף להדוף זיהומים.

יתרה מכך, לחלק מהאנשים יש נטייה גנטית למחלות חניכיים, מה שהופך אותם לרגישים יותר לפתח צורות חמורות של מחלות חניכיים, כולל כיסים בחניכיים. גם שינויים הורמונליים במהלך הריון, התבגרות, מחזור ומנופאוזה יכולים להפוך את החניכיים לרגישים יותר לדלקות.

תרופות מסוימות, כגון תרופות אנטי-אפילפטיות מסוימות, או חוסמי תעלות סידן, עלולות לגרום לצמיחת יתר של חניכיים (היפרפלזיה בחניכיים), שעלולה ליצור אזורים נוחים להצטברות רובד ולהתפתחות כיסי חניכיים.

דלקת חניכיים

אפשרויות טיפול בכיסי חניכיים

ישנן מספר חלופות טיפול שונות, בכיסי החניכיים:

הקצעת שורשים (ניקוי עמוק) ניקוי קפדני של רובד, אבנית ורעלני חיידקיים מעל ומתחת לקו החניכיים, וגם מפני משטחי השורש. הקצעת שורשים עוזרת להחליק את משטחי השורשים כדי למנוע הצמדות חיידקים אליהם, מקדמת הצמדת חניכיים מחדש ומפחיתת את עומק הכיס.

תרופות ואנטיביוטיקה במקרים מסוימים, כדי לעזור בטיפול בדלקת, בהמשך לתהליך הניקוי העמוק או כאשר יש כיס מוגלה בחניכיים, יהיה צורך בטיפול תרופתי.

טיפול בלייזר  גישה חדשנית לטיפול בכיסי חניכיים. משתמשים באנרגיית אור לייזר על מנת להסיר רקמות נגועות בצורה מדויקת וממוקדת ולהקטין את עומק הכיס. זו שיטה פחות פולשנית מניתוח חניכיים. בעזרת אנרגיית אור הלייזר אפשר, תוך כדי הטיפול, לצרוב את נימי הדם ולמנוע דימום מיותר, וגם לחטא את האזור המטופל לקראת ריפוי מהיר יותר.

ניתוח חניכיים במקרים חמורים יותר של כיסי חניכיים עמוקים. יש צורך לעיתים בהתערבות כירורגית בה מרימים את רקמת החניכיים, ומסירים את הרקמות הנגועות. לאחר מכן ממקמים את רקמת החניכיים מחדש כדי להפחית את עומק הכיס.

אבחון כיס חניכיים

אבחון כיסי חניכיים מצריך קודם כל בדיקת חניכיים מקיפה על ידי רופא שיניים או שיננית, כולל בדיקת תקינות החניכיים, עומק כיסי החניכיים, וסימנים למחלות חניכיים ובעיות אחרות בפה. 

בנוסף, רופא השיניים יאסוף נתונים על ההיסטוריה הרפואית והדנטלית של המטופל, יעשה צילומי רנטגן דנטליים כדי להעריך את מצב השיניים והמבנים התומכים מתחת לקו החניכיים, כולל עצם הלסת. צילומי רנטגן יכולים לסייע בזיהוי אובדן עצם, שהוא סימן שכיח למחלת חניכיים מתקדמת.

אבחון קליני סופי, על סמך ממצאי הבדיקה שתתייחס לחומרת מחלת החניכיים, ולעומק כיסי החניכיים.

מהן ההשלכות אם לא תטפלו? 

אם תזניחו את הטיפול בכיסי חניכיים אתם עלולים קודם כל לסבול מכאבים, מדימום, מנפיחות כל פעם שתצחצחו שיניים או תנסו לנגוס במשהו.

דלקת החניכיים חריפה שגרמה לכיסים כנראה תהפוך למחלת חניכיים מתקדמת עם פגיעה בתאחיזה של העצם, ותהיה סביבה אידיאלית לשגשוג והתרבות של חיידקים שיחמירו את הכיסים הדנטליים,  ויאפשרו הצטברות גדולה יותר של חיידקים.

אם אתם מרגישים שיש לכם כל הזמן ריח רע מהפה (Halitosis) ומי פה, מסטיק מנטה וכל דבר אחר לא עוזרים, כדאי לדעת שמדובר כנראה בתוצאת לוואי של רעלני החיידקים והפסולת שנאספה בכיסי החניכיים.

אם כואב לכם מאד ואולי אפילו מתפתח חום קל, יתכן ונוצרה כבר מורסה, (כיס מוגלה בחניכיים) בגלל זיהום חריף.

אם עדיין לא טיפלתם בכיסי החניכיים, ההידרדרות עלולה להמשיך ולהביא לאובדן שיניים, בעקבות מתקפה והרס המבנים התומכים בשיניים על ידי החיידקים בכיסי החניכיים, לרבות הרצועה הפריודונטלית ועצם הלסת. 

פגיעה בעצם תגרום לאובדן מסת עצם משמעותי סביב השיניים, ותחליש את יסודות השיניים, שעלולות לנשור בלי תמיכה מבנית.

בנוסף חשוב שתדעו שמצטברים יותר ויותר מחקרים ועדויות המצביעים על כך שמחלת חניכיים לא מטופלת עשויה להשפיע על בעיות בריאות מערכתיות אחרות, כגון מחלות לב, סוכרת וזיהומים בדרכי הנשימה. 

כיצד להימנע מכיסי חניכיים?

רופאי שיניים מייעצים לעתים קרובות למטופלים, שעדיף למנוע מחלות חניכיים מאשר לטפל בהן. הדרך למנוע היווצרות כיסי חניכיים, או כיסים פריודונטליים, כרוכה בעיקר באימוץ הרגלי היגיינת פה סדירים, שמירה על אורח חיים בריא, והקפדה על שגרת בדיקות שיניים קבועות. 

לא פחות חשוב – אם אתם מעשנים, הפסיקו לעשן, כי עישון הוא גורם סיכון משמעותי למחלות חניכיים. 

זכרו – שתייה מרובה של מים מסייעת לשטוף חלקיקי מזון וחיידקים.

מגיע לכם טיפול מתקדם ומדויק יותר- טיפול בלייזר לכיסי חניכיים

דמיינו לעצמכם טיפול שיניים שמאפשר לכם רמה אחרת של חוויה דנטלית – טיפול בלייזר לכיסי חניכיים! תשכחו משיטות מסורתיות; גישה חדשנית זו מציעה יותר דיוק, מיקוד ויעילות. באמצעות טכנולוגיית לייזר מתקדמת, ניתן לטפל במדויק באותם כיסי חניכיים מתקדמים בטיפול עדין. 

והחלק הכי טוב? כך מקדמים ריפוי מהיר יותר, ותוכלו לחזור להרגיש במיטבכם תוך זמן קצר. 

חוששים לגשת לטיפול, מעדיפים לדחות כי מחשש שעלול לכאוב ולא נוח (ומי אוהב טיפול שיניים, בעיקר באזור החניכיים שגם ככה הן אדומות, נפוחות וכואבות), אז היפרדו מהחרדות הללו כי טיפול בלייזר לכיסי חניכיים הוא זעיר-פולשני, בזכות יכולת הצריבה שלו אין דימומים, החתכים קטנים, מדויקים ועדינים, ואין כאבים, הלייזר גם מחטא את האזור, ובכך מפחית את סיכויי הזיהום בהמשך. בקצרה כל מטופל, גם החרד ביותר, יכול להכיל טיפול לייזר ולאפשר לעצמו פה בריא. 

טיפול בלייזר VS ניתוחים פולשניים

בכל הנוגע לטיפול בשיניים ובחניכיים, טיפול בלייזר הופך להיות פופולרי יותר ויותר, במיוחד כשמדובר בבעיות שבעבר היה ניתן לפתור אותם רק על ידי ניתוח פולשני.

הביצוע:

ניתוח חניכיים מסורתי כולל ביצוע חתכים כירורגיים ברקמת החניכיים כדי שניתן יהיה לגשת ולנקות את האזורים הפגועים. כמובן שבסיום ההתערבות הכירורגית יש צורך בתפרים לסגירת החתכים.

טיפול בלייזר משתמש באנרגיית אור מוגדרת וממוקדת שניתן להקרין אותה באופן מדויק לאזור ספציפי על מנת להסיר  חיידקים ורקמות נגועות ללא צורך בחתכים או תפרים. זוהי גישה זעיר פולשנית.

כאב ואי נוחות:

ניתוח פולשני עלול לגרום ליותר כאב ואי נוחות עקב החתכים והמניפולציות שנעשות על הרקמות.

טיפול בלייזר הוא במהותו זעיר פולשני ולכן גם בדרך כלל פחות כואב, וגורם למטופל  אי נוחות מינימלית. 

זמן ריפוי:

החלמה מניתוח פולשני עשויה להימשך מספר שבועות, במהלכם המטופלים עלולים לחוות כאב, נפיחות ואי נוחות בשימוש בפה.

הליכי לייזר מקדמים ריפוי מהיר יותר, ומצמצמים את זמן ההחלמה באופן משמעותי בהשוואה לניתוח פולשני.

דימום וזיהום:

חתכים בניתוחים מסורתיים יכולים להוביל ליותר דימומים, וכמו בכל התערבות כירורגית קיים סיכון לזיהום.

אנרגיית הלייזר מסוגלת גם לאטום כלי דם תוך כדי הטיפול, ולמזער דימומים, וגם לחטא את אזור הטיפול ולהפחית את הסיכון לזיהום.

הרדמה והרגעה:

ניתוח פולשני: ניתוח מסורתי דורש לעתים קרובות הרדמה כללית או סדציה עמוקה.

טיפול בלייזר: הליכי לייזר מצריכים בדרך כלל רק הרדמה מקומית, או שאינם דורשים כלל הרדמה, מה שהופך אותם לבטוחים ונוחים יותר עבור המטופלים.

ניתן לומר שהיתרון העיקרי של טיפול בלייזר על פני ניתוח פולשני טמון באופיו הזעיר פולשני. הליכי לייזר מציעים חוויה נוחה יותר עם פחות כאב, נפיחות ודימום.

יתרה מכך, הדיוק של טכנולוגיית הלייזר מאפשר טיפול ממוקד, המבטיח שרקמה בריאה נשארת שלמה תוך כדי הטיפול. ריפוי מהיר יותר ותקופות החלמה קצרות יותר הופכים את טיפול הלייזר לאופציה נוחה ומושכת יותר עבור מטופלים המבקשים טיפול לבעיות שיניים וחניכיים.

הליך טיפולי חניכיים בסיוע לייזר: 

טיפול חניכיים בסיוע לייזר מתחיל בהערכה ראשונית יסודית של רופא השיניים. הוא יבחן את השיניים  והחניכיים של המטופל כדי לזהות מהי הבעיה בחניכיים; האם יש כיסים בחניכיים, האם המטופל סובל ממחלת חניכיים, מנסיגת חניכיים, ועוד.  הרופא גם יעשה צילומי רנטגן והדמיות כדי לקבל תמונה מפורטת על חל הפה שתעזור לו להעריך את היקף הבעיה ולקבוע את גישת הטיפול המתאימה.

לפני תחילת ההליך, רופא השיניים יבצע הרדמה מקומית של אזור הטיפול, כדי להבטיח שהמטופל לא יסבול ויהיה נינוח בזמן הטיפול. השימוש בהרדמה מקומית גם מפחית חרדה ומאפשר חוויה חלקה ורגועה יותר.

לאחר שהרופא מוודא שהאזור אכן קהה והמטופל מרגיש בנוח, הוא ישתמש בלייזר דנטלי מכויל במיוחד לביצוע הטיפול הספציפי. הלייזר פולט קרן אור ממוקדת שיכולה למקד ולהסיר באופן סלקטיבי חיידקים ורקמות נגועות מכיסי החניכיים ללא צורך בחתכים. גישה זעיר פולשנית זו מביאה פחות דימומים וזמני ריפוי קצרים יותר בהשוואה לניתוחי חניכיים מסורתיים.

הדיוק של הלייזר מאפשר לרופא השיניים להסיר רקמות חולות תוך שמירה על רקמת חניכיים בריאה, קידום הצמדת חניכיים טובה יותר, והפחתת עומק הכיס. ללייזר יש גם אפקט עיקור, כלומר הפחתת מספר החיידקים המזיקים באזור המטופל, להורדת הסיכון לזיהום ומועיל לתהליך הריפוי.

לאחר טיפול חניכיים בסיוע לייזר, המטופל יקבל דף הנחיות שיעזרו להאיץ את תהליך הריפוי ולאפשר לו לעבור את ההחלמה בנוחות המירבית. ההנחיות בדרך כלל הן:

טיפול בלייזר לכיסי חניכיים – התקדמות משמעותית ברפואת החניכיים

כרופא שיניים שדואג להתעדכן ולהתמקצע בכל התקדמות והתפתחות טכנולוגית חדשנית ברפואת שיניים, אני רוצה להכיר לכם את התחום המדהים של טיפולי לייזר לכיסי חניכיים! זו גישה פורצת דרך, שבישום שלה התחלנו עידן חדש של רפואת חניכיים. דמיינו לעצמכם טיפול המשלב דיוק, אפקטיביות ונוחות מירבית למטופל כמו שלא היתה מעולם.

הלייזר הדנטלי המכויל במיוחד בו אנו משתמשים, מכוון לאותם כיסי חניכיים בעייתיים בדיוק מדהים, מסיר בעדינות את החיידקים והרקמות הנגועות תוך שמירה סביבתית על רקמות חניכיים הבריאות.

בטיפול בלייזר אפשר להיפרד מהפחד מחתכים ותפרים, שכן ההליך הזעיר פולשני מבטיח זמני ריפוי קצרים יותר ואי נוחות מינימלית. ברוכים הבאים לעולם של מצוינות דנטלית – טיפול בלייזר לכיסי חניכיים!

סוגי לייזר מתקדמים לטיפול במחלות חניכיים

בתחום בעיות החניכיים, טכנולוגיית הלייזר מציעה מגוון פתרונות רבי עוצמה המותאמים למאבק בבעיות שונות. 

בראש ובראשונה, יש לנו את לייזר דיודה באורך גל 940 ננומטר, המצטיין בטיהור חיידקים. הוא יעיל במיוחד נגד אורגניזמים בעלי פיגמנט כהה. אנרגיית לייזר דיודה נספגת בקלות על ידי פיגמנטים, מה שגורם לחיידקים הממוקדים להתאדות. התוצאות יוצאות מן הכלל – ריפוי טוב ומהיר יותר, מה שהופך אותו לטיפול יעיל למחלות חניכיים.

יש לנו את לייזר הארביום עם אורך גל של 2780nm, שמשתמשים בו בכל מה שקשור להתמודדות עם כיסי חניכיים. לייזר ארביום מנקה ללא מאמץ רקמות מזוהמות ופותח את הכיסים, וחושף את האבנית התת-חניכית בדיוק רב. עם לייזר הארביום, ניתן להסיר ללא מאמץ אפילו את האבנית שנמצאת עמוק.

על ידי ביצוע תנועה מעגלית בכיס, רקמות דלקתיות ואבנית מסולקות, מה שמקדם התחדשות מהירה של האפיתל תוך ימים בודדים. הדובדבן שבקצפת הוא שבמהלך הטיפול בכיס החניכיים, אנרגיית הלייזר גם מטהרת חיידקים פתוגניים ומאפשרת פתרון מקיף ויעיל לבעיות החניכיים שלכם.

ייעוץ של ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

תמונה לדוגמה של פה של לקוח הסובל מכיסי חניכיים

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​