רפואת שיניים בלייזר בישראל

סיבות להופעת הליטוסיס – ריח רע מחלל הפה

שתף דף זה
תוכן עניינים

ריח רע מהפה או ״הליטוסיס״ היינה תופעה שכיחה ברחבי העולם. רוב האנשים בטוחים שיש להם ריח רע מהפה, ואף חלקנו בודקים בנשיפה על היד. הליטוסיס מוריד את תחושת הבטחון העצמי בקרב הקהל או הסובבים אותנו.

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים משנת 2007, בעל תואר M.Sc בלייזר ברפואת שיניים מאוניברסיטת RWTH Aachen בגרמניה, ותואר M.Sc באימפלנטולוגיה מאוניברסיטת פרנקפורט בגרמניה. בעל דרגת MASTERSHIP ב- World Clinical Laser Institute, ומדריך מוסמך מטעם הארגון בישראל.

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי Master Implant שמקדמת את תחום השתלות שיניים. חבר הנהלה במועדון לימודי Microscopic Dental Club שמקדמת את תחום המיקרוסקופיה בארץ ובעולם.

חוקר בתחום הלייזר הדנטלי וההשתלות, ועוסק רבות בהשתלות דנטליות, רפואת שיניים זעיר-פולשנית, עיצוב החיוך בהדמיה דיגיטלית, רפואת שיניים תחת מיקרוסקופ ורפואת שיניים בלייזר, יועץ לחברות דנטליות בינ”ל, ובעל ניסיון נרחב בהרצאות בכנסים וקורסים בארץ ובעולם.

ד"ר אריאל סביון

סיבות הנובעות להופעת ריח רע מחלל הפה והטיפול בהם

  1. שחזור לקוי בחלל הפה ( כתרים ישנים) ו/או עששת מתקדמת ו/או נמק בשורש השן.
  2. שאריות מזון שנתקעות במרווחים בין השיניים ונרקבות בגלל חוסר נקודות מגע או אי שימוש בקיסמים ו/או חוטים דנטליים.
  3. הצטברות שאריות מזון בחלקה האחורי של הלשון ובהתאם להצטברות של החיידקים שמשחררים טוקסינים הגורם לריח חריף.
  4. הגיינה אורלית ירודה, חוסר צחצוח גורמת להיווצרות חיידקים שמייצרים תרכובות גופרית וגורמות ריח רע מחלל הפה.
  5. מחלת חנייכים מתקדמת ו/או מורסה מייצרות חיידקים אנאארובי(לא אוהבי חמצן) המשחררים טוקסינים הגורמים לריח רע.
  6. זיהום פטרייתי על גוף הלשון ו/או במערכת העיקול.
  7. מחלות סיסטמיות כמו: סכרת לא מאזנת. תרופות להורדת לחץ דם.
  8. בעיה תורשתית – תגובה לפעילות חיידקית בחלל הפה ובתוצר לוואי של פירוק חלבונים בחלל הפה. זרימה קבועה של רוק מסלקת את החיידקים ותוצר לוואי שלהם, לכן בנשימה דרך הפה ו/או בצום ו/או תרופות סיסטמיות שגורמים ליובש הפה אחראים גם להחמרתו של הליטוסיס בחלל הפה.
  9. עישון – עשן מצמצם את פעילות החיידקים, אולם מחמיר את בעיות ריח בחלל הפה, וגורם ליובש הפה ולהחמרה של בעיות חניכיים.

גורמי סיכון וסיבות רפואיות אפשריות לריח רע מהפה

ריח רע מהפה עשוי לעורר אי נוחות בחברה, אולם הוא גם עלול להיות סימפטום למצבים רפואיים שונים שרצוי לטפל בהם. גורמי הסיכון והסיבות הרפואיות מאותתים על צורך בהתייחסות וזה יכול לסייע ברפואה מונעת וקידום הבריאות הכללית. שימו לב למשל לגורמי הסיכון ולסיבות הרפואיות הבאות:

גורמי סיכון וסיבות רפואיות אפשריות לריח רע מהפה אינפוגרפקיה סביון מדיקל סנטר

6 טיפים להתמודדות עם ריח רע מהפה

התמודדות טובה עם ריח רע מהפה יכולה להיעשות בעזרת אימוץ של עוד מגוון רחב של דרכים ושיטות. תוכלו להיעזר בכמה טיפים נוספים, כדי ליהנות מנשימה זכה יותר וללא ריח רע שמפריע לכם ולסביבתכם:

1. נסו מאכלים ועשבי תיבול שהם "מטהרי נשימה" טבעיים וטובים

ישנם מאכלים מסוימים שנמצאו כמטהרי נשימה ומרעננים במיוחד. למשל, נסו לעיסה של עלי נענע או לעיסת פטרוזיליה, עשבי תיבול כגון בזיליקום או כוסברה, שמצליחים לנטרל ריחות. מקובל להניח שתכולת הכלורופיל הגבוהה תורמת לטיהור הנשימה אך זה לא הכל. באופן דומה, ניתן להשתמש בתבלינים כמו זרעי שומר או אניס, שביכולתם לנטרל לא רק ריחות אלא גם פעילות של חיידקים בפה.

2. הקפדה על תזונה

מאכלים עשירים בסוכר ולעיתים מאכלים עתירי חלבון עלולים להגביר את הייצור של תרכובות שמעודדות ריח רע מהפה. אי לכך, הקפדה על תזונה דלת סוכרים, החלפת ממתקים תעשייתיים בפירות, צריכת הרבה ירקות ודגנים מלאים, כל זה יעזור להפחתת ריחות פה לא נעימים.

3. הרבה מים ותה ירוק

יובש בפה עלול להחמיר את הריח הרע. לכן חשוב לשתות הרבה מים. מלבד זאת, תה ירוק לא רק מרווה אלא גם מכיל נוגדי חמצון חזקים שמסייעים להפחית את כמות החיידקים האחראים לריח רע מהפה. שתיית תה ירוק מעת לעת מסייעת לשמור על תחושת רעננות בפה והפחתת באשת הנשימה (ריח פה).

4. התרחקו ממזונות בעלי ריח דומיננטי

נסו להימנע או להפחית באכילת מזונות בטעמים דומיננטיים כגון בצל, שום ומאכלים חריפים שונים התורמים לריח פה לא נעים.

5. החליפו את מברשת השיניים בקביעות

מברשת שיניים שעבר זמנה עלולה להכיל כמות חיידקים רבה ויכולתה לנקות את השיניים יורדת. החלפת מברשת השיניים מדי שלושה חודשים או אפילו קודם לכן אם שערות המברשת התיישנו, תעזור לניקוי יעיל יותר של השיניים והפחתת ריח פה.

6. שימו לב לסטר

מתח וסטרס ידועים כתורמים ליובש בפה ולהחמרת ריח רע מהפה. שיטות שונות להפחתת סטרס יוכלו להועיל. למשל, אפשר לנסות הקשבה למוזיקה רגועה, שיטות נשימה עמוקות, מדיטציה, הליכות מרגיעות ועוד. רוגע מוסיף בריאות וגם מסייע לפעילות תקינה של בלוטות הרוק בפה.

אבחון של ריח הרע ומקורו

רופא שיניים מיומן יכול לאבחן את מקור ריח הרע מחלל הפה ולהציע טיפול בהתאם.

טיפול בריח הרע

  • הגיינה אורלית נאותה וצחצוח עם מברשת חשמלית בהחלט יקטינו את ריח הרע מחלל הפה.
  • שימוש בקיסמים אינטרדנטליים ו/או חוטים דנטליים ינקו את שאריות המזון וימנעו ריקבון בחלל הפה.
  • שימוש בשטיפות פה יומיומי ללא אלכוהול.
  • ביצוע בדיקה מקיפה בחלל הפה פעם בחצי שנה וטיפול בהתאם במקרה הצורך.
  • ניקוי לשון – ידוע ש- 80% מריח הרע נובע בגלל אי ניקוי לשון. מומלץ לגרד את הלשון עם כפית לפני השינה.
  • שתיה מרובה של מים ביום (לפחות שני ליטר ביום)
  • בדיקה של מערכת העיכול וטיפול בהתאם.
  • טיפול ביובש הפה.
  • צמצום עישון וצריכה של אלכוהול.
  • אכילת גומי לעיסה ללא סוכר לאחר צריכת מזון.
  • טיפול במחלת החניכיים ומעקב.

למה חשוב להיבדק אצל רופא השיניים כשיש ריח רע מהפה?

בדיקות סדירות וקבועות אצל רופא השיניים עשויות להתברר כחשובות מאוד, במקרים של ריח רע מהפה (בפרט אם מדובר במצב כרוני או מתמשך).

רופא השיניים יבדוק את הפה ביסודיות ויוכל לענות על השאלה האם מדובר בתוצאה של צחצוח לא מספיק נכון או עקבי או שמא מדובר בסימן אפשרי לבעיות בריאותיות כאלה ואחרות, שמצריכות טיפול נוסף. רופא השיניים יוכל לזהות סימנים למחלות כגון מחלת חניכיים או זיהומים בפה.

לאחר מכן הרופא ינחה לגבי הטיפול המתאים או ימליץ על הפניה לרופא מומחה לבירור נוסף. בשורה התחתונה, ביקור אצל רופא השיניים נועד לקדם את בריאות הפה, לסייע באבחון מוקדם של מצבים רפואיים וזיהוי מחלות רקע סמויות, שהריח הרע מהווה לעיתים סממן ראשוני שלהם. זיכרו כי אבחון מוקדם באמצעות ביקור במרפאת השיניים, יכול להיות צעד ראשון לטיפול נאות, שיפור הבריאות ובנוסף גם מענה טוב כנגד ריח פה בלתי נעים.

המאמר חובר ע״י ד״ר אריאל סביון על מנת להגביר את המודעות והחשיבות בהגיינה אורלית ובטיפולי שיניים.

ניקוי אבנית פעם בחצי שנה וביקורת אצל רופא שיניים פעם בשנה ימנעו מהמטופל ביצוע של טיפולי שיניים נרחבים ובכך יקטינו את ההוצאה כספית עבור טיפולי שיניים.

מחקרים הוכיחו כי החיידקים בחלל הפה הגורמים לעששת מדבקים ומועברים לילדים ולקרובים.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​