רפואת שיניים בלייזר בישראל

הסרת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר ארביום

שתף דף זה
תוכן עניינים

אחד מהטיפולים האהודים ביותר בתחום אסתטיקת השיניים הוא ציפויי חרסינה – טיפול זה נעשה באמצעות עלעלי חרסינה המונחים על גבי השן בגישה זעיר-פולשנית במטרה לייפות את החיוך ולשוות לשיניים מראה אסתטי וטבעי. ד"ר אריאל סביון מייסד מרפאת "סביון מדיקל סנטר" מרחיב על תהליך הסרת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר.

עלי החרסינה אלו הם ציפויי שיניים שנועדו לכסות השן בשכבה דקה של חומר כדי לתקן פגמים אסתטיים בשן או כדי להגן עליה מנזק. ציפויי החרסינה מוצעים כיום כשתי אפשרויות: הראשונה כשחזור לא ישיר מחרסינה מונוליטית עם צביעה או עם בנייה בחרסינה פלדפטית. והשנייה כשחזור ישיר מחומר מרוכב שמבוצע במרפאה.

ציפויי החרסינה מיועדים לשיפור המראה האסתטי, ומוכרים כבר שלושה עשורים כטיפול אלקטיבי ולא רפואי. הנחת השחזור על השן מבוצעת בגישה זעיר-פולשנית עם הסרה מזערית של 0.3 מילימטרים עד מילימטר אחד, ולעיתים אף ללא הסרה של חומר שן, לאחר מכן השחזור מודבק אל השן בתהליך עדין במטרה לשמור על מיקומו. ברבות השנים וההתקדמות הטכנולוגית רפואת השיניים החלה לבצע שימוש נרחב בציפויים, אף על פי שמדובר בפתרון מתקדם הסרתו כרוכה במאמץ רב, וכמעט בלתי אפשרית משום שהשחזור מודבק על השן עם חומר מורכב שתפקידו לחבר בין חומר השן (האמייל) לבין הציפוי.

תהליך הסרת הציפוי

הסרת ציפוי חרסינה יכולה להיעשות בשתי שיטות: הראשונה – בשיטה הקונבנציונאלית והשנייה בשיטת הלייזר. בשיטה הקונבנציונאלית השחזור מנוסר באמצעות מקדח יהלום ושימוש של מכשיר ממנוע (טורבינה), כאשר לרוב יש להשחיז את כל הציפוי עד להסרתו המלאה. בשיטה זו, יש חשש לפגיעה בחומר שן עקב העדר ניגדיות בין השן, בין הצמנט ובין השחזור הלא ישיר, זהו טיפול ארוך מאוד בפרט כאשר נדרש להסיר בין שמונה לעשרה ציפויים בעת אחת. אדגיש בזאת שבמקרים בהם מבצעים את השחזור הלא ישיר עקב שבר בשן, עששת משנית או נסיגת חניכיים, לא קיימת חשיבות להוצאת השחזור בשלמותו, ולכן אפשר בהחלט לבחור בשיטת ההסרה הקונבנציואלית.

אך אם נדרש להסיר את הציפוי עקב סיבות אחרות כמו: הדבקה לא נכונה, בחירה שגויה של הצמנט, רגישות יתר, דלקת של העצב או בעקבות הכתמת הציפוי ישנה חשיבות רבה לשמירת שלמות הציפוי ולכן שיטת הסרת הציפוי בלייזר היא הפתרון, שמאפשר להסיר את הציפוי בשלמותו חוסך בעלויות מעבדה וחוסך באובדן זמן יקר של הרופא ושל המטופל.

תמונה עליונה – הסרת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר, תמונה תחתונה – ציפויי חרסינה חדשים.
תמונה עליונה – הכנה להדבקת ציפויי חרסינה חדשים, תמונה תחתונה – הדבקת ציפויי חרסינה חדשים.
ציפויי חרסינה עם מעקב של שנתיים.

מהי טכנולוגיית הלייזר ברפואת שיניים?

כיום רפואת השיניים מתמקדת בשימור השיניים הטבעיות והחניכיים במצב בריא ובמניעת טיפולי יתר שלא לצורך. טיפולי שיניים בגישת זעיר-פולשנית נוחים מאוד הם למטופל והן למטופל ומאפשרים לשמר כמה שיותר חומר שן בריא. מטרה זו מושגת באמצעות הלייזרים ברפואת השיניים, שכן באמצעות טכנולוגיית הלייזר ניתן לבצע טיפולים שמרניים ולחסוך זמן ועלויות למטופל.

מהו לייזר בכמה מילים?

לייזר מוגדר כ – (באנגלית – light amplification stimulated by emission of radiation) ״הגברת אור על ידי פליטה מאולצת של קרינה״. הלייזר הוא התקן הפולט אור מוגבר (לעומת פנס רגיל) מרוכז וממוקד (לעומת מנורה עם אור מתפזר), והאור הנפלט מואץ (חיבור למקור חשמל והזרמת פוטונים) באמצעות פליטת קרינה לא מייננת (אשר לא גורמת לנזקים בריאותיים). אנרגיית האור היא מונוכרומטית (כלומר היא בעלת גוון צבע אחד ומכאן השימוש באורכי גל), קוהרנטית, ושימושית מאוד בתחומי חיים רבים. הלייזר מסוכן ועלול להזיק לראיה, לכן יש לבדוק היטב את כללי השימוש.

הוצאת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר ללא פגיעה בחומר שן במהלך תהליך הלזירה. תמונה A – הסרת ציפוי בניב צד שמאל בשלמותו ללא פגיעה בחומר שן או בציפוי. תמונה B – החדרת אנרגייה דרך הציפוי וניתוק הציפוי של שן צדדית בצד שמאל תמונה C – בשלב הסרת ציפויי חרסינה בניב צד ימין.

אפיונים ותכונות במקרה לדוגמה:

בדוגמה זו ביצענו שימוש בלייזר ממשפחת ארביום כרומיום YSGG עם גל באורך של 2,780 ננו-מטר. הלייזר ממשפחת ארביום נקלט היטב במים ובעל עומק חדיקה של עד 30 מיקרון בלבד. טיפ MZ8 קוטר 800 מיקרו-מטר, משך הפולס 60 מיקרו-שנייה (פולס קצר) עוצמה של חמישה וואט בממוצע, ללא מים וללא אוויר, בתדירות של 20 הרץ לשנייה.

אופן הפעולה בשלב הסרת ציפויי החרסינה

בשלב של הסרת הציפוי יש להרכיב משקפי הגנה מפני קרינת הלייזר ולשמור על כללי בטיחות. הטיפ מקביל לשחזור במרחק של שני מלימטרים, בתנועות של סריקה במנח הוריזונטלי וורטיקלי.
בקליטת האנרגיה בצמנט, ניתן יהיה להתרשם משינוי צבע השחזור עקב התחממות של הצמנט וקליטת האנרגיה שבו.

טבלה המדגימה של הקליטה ואת עומק החדירה של אנרגיית האור לפי סוג הכרומופורם. לפי הטבלה, לייזר ממשפחת ארביום, נקלט הייטב במולקולות מים בשלב תהליך הלזירה, וזאת לעומת לייזר ממשפחת דיודה שנקלט הייטב במלאנין והמוגלובין ועובר דרך מים, לכן שימוש בו בהסרת ציפויי חרסינה הוא התווית נגד.

הסרת ציפויי חרסינה באמצעות לייזר

טכנולוגיית הלייזר הוצגה לאחרונה כטיפול שמרני ונוח לצורך הוצאת ציפויי חרסינה. לשיטת הסרה זו יש יתרונות העולים על שיטת ההסרה באמצעים קונבנציונאליים, אך אדגיש בזאת ששיטה זו מושפעת ממרכיבים כימיים, מסוד השחזור, סוג ההדבקה, צבע השחזור, דרגת האטימות וממאפייני הלייזר כמו עוצמה, תדירות והבזקים בשנייה וכן מזמן קרינה של הלייזר.

אופן הפעולה בשלב הסרת ציפויי החרסינה

בשלב של הסרת הציפוי יש להרכיב משקפי הגנה מפני קרינת הלייזר ולשמור על כללי בטיחות. הטיפ מקביל לשחזור במרחק של שני מלימטרים, בתנועות של סריקה במנח הוריזונטלי וורטיקלי.
בקליטת האנרגיה בצמנט, ניתן יהיה להתרשם משינוי צבע השחזור עקב התחממות של הצמנט וקליטת האנרגיה שבו.

הלייזר המתקדם הוא הטיפול השמרני

השימוש בלייזר לצורך הסרת ציפויי חרסינה נעשה לצורך שמירת חומר שן באופן מיטבי ולהסרה קלה של ציפויים מבלי לפגוע בשלמותם, כאשר הטיפול נעשה בגישת זעיר-פולשנית המאפשרת להסיר את הציפוי ולהדביקו מחדש באותו המעמד – בדרך זו ניתן לחסוך זמן ועלויות. לעומת זאת הסרת ציפויי חרסינה באמצעות מכשיר ממונע (טורבינה) כרוכה במאמץ רב, שוברת את הציפוי וגורמת לגירוד של חומר שן יקר שלא ניתן לשחזור, ונוסף לכך יהיה צורך להכין ציפוי חדש ולתאם מועד להנחת הציפוי מחדש.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​