השתלות דנטליות מונחות מחשב

שתף דף זה
תוכן עניינים

השתלות דנטליות עברו שינויים ותהפוכות רבות בשנים האחרונות. השתל הדנטלי המוחדר ללסת, מבטיח שרידות גבוהה בעצם המטופל לאחר השתלה, ומהווה פתרון למחוסרי שיניים שסבלו עד כה מאי נוחות של התותבות.

יחד עם זאת, הגיעו עם השתלים הדנטליים מחלות חדשות (פרימוקוסיטיס, פריאימפלנטיטיס) ועד היום לא באמת נמצא פתרון או טיפול אולטימטיבי לגבור על המחלה.

יתר על כן, בעטיו של אי מודעות, ו/או אי רצון של המטופל, להבין את ההבדל בין שתל לשן, ו/או השיקול הכספי כשיקול מרכזי תורמים לטיפולי יתר ולריבוי שתלים דנטליים שלא לצורך.

פנים נוספות לעניין, ישראל היינה בין המדינות המובילות בעולם בתחום של השתלות דנטליות. ריבוי של חברות השתלים, והכסף הגדול בשוק הדנטלי, מעודדות את רופאי השיניים להיות מונעים משיקולים לא עניינים לרבות שיקולים מסחריים וכלכליים. לראיה, שיווק אגרסיבי, מבצעי כסח ״הכל כלול״, טיפולי יתר, והשתלת שתלים שלא לצורך.

לנוחיותכם, תוכן עניינים המאפשר מעבר מהיר לאזור בכתבה >>

מהו שתל דנטלי

שתל דנטלי עשוי מטיטניום וצורתו היא בורגית או צילינדר. שתל דנטלי מהווה תחליף לשורש שן. השתל מוחדר ללסת לאחר קידוח עם מקדחים בקטרים שונים, ונקלט ע״י העצם – אוסאטואינטגרציה. לאחר המתנה בין 3-6 חודשים ניתן להבריג על ראש השתל מבנה העשוי מטיטניום ועליו להתקין כתר חרסינה.

שלבים בביצוע השתלה דנטלית מונחת מחשב

שלב א –

אנמנזה ואיסוף נתונים – בדיקה והערכת מצב הפה של הפציינט. מודעות להגיינה אורלית, וצחצוח נכון פעמים ביום משחק תפקיד מכריע בהצלחת השתלה דנטלית. בדיקה האם קיים סיכון גבוה לעששת וניקוי אבנית לפני ביצוע ההשתלה.

הערה – פצינטים רבים פונים לקבלת מחיר, וביצוע השתלה דנטלית, או ביצוע השתלה והעמסה מיידית ביום אחד, וזאת ללא מודעות להגיינה אורלית נאותה, והזנחה של שנים, עם צחצוח לקוי או אינו מספק.

ראוי להדגיש, שגורמים כמו: מחלת חניכיים מתקדמת, עישון, מחלות סיסטמיות, הגיינה אורלית ירודה, יגבירו את הסיכון לכישלון השתלים.

שלב ב׳ –

תכנון ההשתלה בתוכנת תלת מימד – בשלב טרום ניתוחי, מבוצע תכנון מקדים בשילוב של פענוח צילום סיטי, ותוכנת תלת מימד. בתוכנת תלת מימד ניתן לבחור את סוג השתלים (בורגי/צילינדרי), אורך, וקוטר השתלים. כמו כן ניתן לתכנן מראש את פיזורם המדוייק של השתלים בלסת תוך שמירה מדוייקת על מרווח בין השתלים. ניתן בנוסף לתכנן מראש שתלים מוטים, או שתלים בהטהייה עם זוית מדוייקת בכל צד. בתוכנת תלת מימד כל התכנון מבוצע עם התייחסות לשיקום הסופי ולאסתטיקה דנטלית בסוף התהליך, מה שלא היה קיים בעבר.  התכנון הממחושב מגדיל את רמת בדיוק בהחדרת השתל, מקטין את הסיכון בפגיעה בסטרוקטורות אנטומיות (כלי דם, עצבים, רקמות רכות) ומקצר את תהליך ההשתלה.

שלב ג׳ –

ביצוע ההשתלה בעזרת מדריך סד כירורגי – השתלה ביום הניתוח מבוצעת בהרדמה מקומית, או תחת הרדמה כללית/סדציה עמוקה. סד כירורגי עשוי מסיליקון עם פתחים לקידוח המאפשר דיוק בהשתלה, ללא אפשרות לסטייה, ועדיפה על פני שיטה של ״יד חופשית״. באמצעות סד כירורגי שתוכנן מראש, ניתן להעביר את כל הנתונים שתוכננו במחשב לפיו של המטופל לרבות סוג השתל, פיזורו, אורך וקוטר השתל.

הסד הכירורגי מונח על שיניו של המטופל (במידה וקיימות) או מקובעת על עצם הלסת. דרך הסד הכירורגי מבוצע קידוח עם מקדחים בקטרים שונים. לאחר סיום הקידוח מוחדרים השתלים דרך הסד לצורך דיוק מירבי. תהליך השתלת שתלים מונחה מחשב מקצר את פרוצדורת ההשתלה ומעלה את רמת הדיוק בביצוע ההשתלה הדנטלית. השיטה עדיפה על פני השיטה של קידוח ״ביד חופשית״.

תכנון השתלה מונחת מחשב, וביצוע סד הכירורגי, משמשים כלי עזר ומדריך המכוון את הרופא המשתיל במיקום השתלים המאפשר דיוק מירבי שתוכנן מראש ללא הפתעות. הפציינט אינו תלוי עוד ״ביד החופשית״ של המשתיל, ובמצב רוחו ביום ההשתלה. המחשב מחשב פרמטרים מדוייקים בתוכנת תלת מימד. השיטה מתאימה במיוחד כאשר מבוצעים שתלים מוטים בהטהייה הכוללת זויות מדוייקות של החדרת השתלים.

שלב ד׳ –

אוסטאואינטגרציה – לאחר החדרת שתלים, ישנו זמן המתנה בין 3-6 חודשים, הגוף עובר תהליך ביולוגי של קליטת השתל לעצם ואינטרגרציה בתוך עצם הלסת. לאחר בדיקה של עיגון ויציבות השתל, מותקן כתר ע״ג השתל.

במקרים של אטרופית הרכס או ספיגת עצם מואצת יהיה צורך בביצוע השתלות עצם, וביצוע שתלים באותו מעמד, או ביצוע שתלים בשני שלבים (שלב א׳ –השתלת עצם והמתנה, שלב ב׳ – ביצוע השתלות דנטליות והמתנה).

ראוי להדגיש שתכנון של שתלים בתוכנת תלת מימד יכולה לנצל עצם מקסימלית אפילו במקרים של חוסר עצם באמצעות שתלים מוטים והטהייה בזוית. הטהייה נעשת לצורך מניעת פגיעת ו/או עקיפת סטרוקטורות אנטומיות כמו: סינוסים מקסילריים, עצב מנטאלי, עצם מנדיבולארי, מערות האף.

השתלה דנטלית או שימור השן

למרות התפתחות השתלים בעולם, עדיין שום שתל בעולם לא יכול להוות תחליף ראוי לשן הטבעית של האדם.  פרסנו לפניכם את השיקולים בעד ונגד לפני קבלת החלטה בביצוע השתלה דנטלית.

  1. לשן הטבעית, יש מנגנון ייחודי (ליגמנט פריודונטלי) המשמש כ״בולם זעזועים״ בזמן הלעיסה המרכך את כוחות הלעיסה, לעומת זאת, השתל הדנטלי, במקרים של עומס יתר, יגרום לכישלונו בגלל העדר ״בולם זעזועים״.

  2. מטופלים עם מחלת חניכיים מתקדמת, בהם אחוזי כישלון השתלים גבוהה יותר בגלל חיידקי גרם נגטיב (לא אוהבי חמצן) ותאי המאכסן. מטופל חייב לדעת שעקירות שיניים בעטיו של מחלת חניכיים והשתלת שתלים דנטליים לא תהווה פתרון עבורו לטווח ארוך של שנים.

  3. פציינטים עם הגיינה אורלית ירודה, וצחצוח לקוי ו/או לא נכון, יהוו סיכון גבוה יותר לכישלון השתלים בגלל העדר מנגנון של הליגמנט פריודונטלי שיש בשן הטבעית, ואיתה הופעת מחלת פריאימפלנטיטיס, וכישלון השתל המלווה לעיתים בספיגת עצם מואצת.

  4. עלות גבוהה של השתלים במקרים בהם חסרים כמה שיניים, אבל במטופל מבוצע טיפול יתר מכל מיני שיקולים לא מקצועיים ואי מודעותו לחשיבות של השיניים הטבעיות אשר נעקרו בקלות דעת.

  5. השתלה דנטלית יכולה להיות תהליך ארוך ומסורבל מכל מיני סיבות. לעיתים בגלל אי מיומנות רופא, בגלל השתלה לא נכונה יגרום לכישלון השתלים, או בגלל אי ביצוע תכנון מקדים בתוכנת תלת מימד ו/או בדיקה של כל האופציות התכנוניות האפשריות. נוסף לכך, ללא בדיקה מדוקדקת  יכולה לגרום לפגיעה בסטרוקטורות אנטומיות בגלל חוסר ריכוז ו/או ניסיון קליני דל ו/או חיסכון בשלבי עבודה ו/או אי ביצוע צילום סיטי.

  6. שימוש בשתלים דנטלים עם פני שטח לא נקיים או סטריליים, ו/או השתלת שתלים שלא עומדים בתקן של משרד הבריאות, מהווים לכישלון השתל בגלל אי חיבור של העצם על פני שטח של השתל.

עשוי לעניין אותך:  חיוך הוליוודי

השתלה העמסה מיידית לעומת השתלה והעמסה מאוחרת

כיום, בעטיו של שיווק אגרסיבי מבטיחים הכל ביום אחד, ו/או בשעה אחד ו/או בחצי שעה ו/או בעשר דקות. מטופלים מקבלים מחירים אטרקטיביים הכוללת פריסה לחמש שנים ו/או לעשר שנים, הנחות ואפילו שתלים בחינם בשיווק של אחד פלוס אחד.

אך האם המטופל עצר לרגע, והבין באמת את היתרונות והחסרונות בהשתלה דנטלית. השוק הדנטלי בארץ פרוץ, ללא רפורמה רצינית כפי שקורה במדינות מתוקנות בעולם, ללא פיקוח באמת. המטופל מבולבל ולא חוקר דיו על מנת לקבל החלטה מושכלת.

פרסנו לפניכם את השיקולים בהשתלה והעמסה מיידית לעומת השתלה והעמסה מאוחרת.

  1. מחקרים מראים שביצוע העמסה מיידית ביום של ההשתלה עלולה להגביר את הסיכון באי קליטת השתל הדנטלי. השתלה, והעמסה מיידית מפעילה כוחות לעיסה על השתלים וזאת עוד לפני שהם הספיקו לעבור אינטגרציה בעצם. הפעלת השתל ביום ההשתלה עלול לגרום לתזוזת השתל ועלולה לחבל באינטגרציה ולהביא לכישלון השתל.

  2. ביצוע השתלה מיידית במקרים לא מתאימים כמו לאחר עקירת שן עם ספיגת עצם ו/או לאחר תהליך דלקתי נרחב, עלול לגרום להרס גדול יותר של העצם ולהביא לכישלון השתל. בעקבות זאת תהליך ההשתלה יתארך ועלות הטיפול תהייה גבוהה יותר.

  3. עצם עם איכות ירודה ו/או בעצם לא מספקת לא ניתן יהיה לבצע השתלה מיידית, ויהיה צורך בהשתלת עצם והמתנה והשתלה עתידית.

  4. מטופלים עם חריקות שיניים השתלה והעמסה מיידית אינה מתאימה כי, החריקה תגרום להפכלת כוחות חזקים, לתזוזה, ולכישלון השתלים.

  5. באזור של שיניים אחוריות רצוי לא לבצע השתלה והעמסה מיידית בגלל כוחות לעיסה חזקים.

  6. בשיניים קדמיות כן מתאימה השיטה של השתלה והעמסה מיידית שכן תפקיד אסתטי משחק תפקיד מרכזי וגם כוחות הלעיסה באזור זה חלשים יחסית לאזור האחורי.

שיטת השתלה ALL ON 4 /ALL ON 6

השתלה all on 4 – שיטה המבוססת על התקנת 4 שתלים מוטים והעמסה של תותבת מוברגת עם 14 שיניים. השיטה זולה יחסית וקורצת לאותם מטופלים שמחפשים לבצע טיפול ״הכל כלול״ ואינם באמת יודעים את חסרונות השיטה.

השיטה מתאימה כאשר יש אובדן עצם משמעותי של הלסת, ולא ניתן לבצע השתלת עצם נרחבת. כדי למקסם את סיכויי ההצלחה מחדירים 4 שתלים בזוית קיצונית של 45 מעלות ועליו מבריגים תותבת עם 14 שיניים.

הסיכון בשיטה שאם שתל אחד נכשל כל העבודה נכשלת והיה צורך בביצוע שתל חוזר תותבת מוברגת חדשה. יתרה מזאת השיטה לא מתאימה במקרים של הפעלת כוחות רבים וחזקים על התותבת שכן השתלים הינם שתלים מוטים ומותקנים בזוית. ֿ

שיטה של all on 6 – שיטה של החדרת שישה שתלים בזוית, ועקיפת סטרוקטורות אנטומיות כמו סינוסים, והתקנת 10-12 כתרי חרסינה ע״ג שתלים. במידה ושתל נכשל ניתן להישאר עם 5 שתלים.

התוויות נגד השתלות דנטליות

  1. חולים עם מחלות ממאירות הנמצאים בעיצומו של טיפול כימוטרפי.

  2. מטופלים עם סוכרת לא מאוזנת הגורמת לעיכוב של תהליל ריפוי בגוף ועלול לפגוע בתהליך לריפוי של ההשתלה.

  3. נוטלי תרופות (ביספוספונטים) לטיפול באוסטאופורוזיס כמו פוסלאן. נטילת תרופות עלולה להיווצר תופעות לוואי חמורה של נמק לסתות.

  4. מטופלים עם אי מודעות להגיינה אורלית והזנחה כללית.

  5. מטופלים שמעשנים מעל קופסת סיגריות ביום יהוו סיכוי גבוהה לכישלון השתלים.

ד״ר סביון אריאל היינו רופא שיניים כללי ובעל מרפאה פרטית בראשון לציון, המתמקדת ברפואת שיניים מתקדמת במיקרוסקופ והשתלות דנטליות בשיטות חדשות. 

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​