רפואת שיניים בלייזר בישראל

יישור שיניים בלייזר: שיטות מתקדמות שמשנות את חוקי המשחק

שתף דף זה
תמונה של שיניים ישרות בזווית
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים).

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים.

מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל.

ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

ד"ר אריאל סביון

הקדמה: טכנולוגיית הלייזר (אנרגיית האור) מבוססת שנים ככלי הכרחי ברפואה כללית. הלייזר משמש בעיקר לניתוחים (פחות פולשני), טיפולים אלקטיביים (לא דחופים) ובהליכים אסתטיים (תיקון ראייה, ניתוחים פלסטיים). 

טכנולוגיית הלייזר נכנסה גם לתחום רפואת שיניים ובעלת יתרונות עצומים על פני רפואה קונבנציונאלית שהכרנו עד כה. לפני שנצלול לעולם של  יישור שיניים בשילוב סוגי לייזר, נחדד את ההגדרה מהו יישור שיניים ומי מורשה לעסוק בו. 

יישור שיניים היא דיסציפלינה ברפואת שיניים, שנקרא אורתודנטיה

אורתו – משמעות המילה היא ישר,  ו-דנטיה, משמעות המילה היא שן / שיניים. בתחום זה מורשה לעסוק רופא שיניים או מומחה ליישור שיניים – אורתודנט. יישור שיניים הוא תחום העוסק באבחון וטיפול בלסתות צרות, בשיניים עקומות, בעיות סגר, ניבים כלואים, צפיפות קשה, וכד. 

שיטה פופולרית (זולה ומיושנת) ליישור שיניים כוללת בין היתר שימוש באביזרים כמו סמכים, או "קוביות" המודבקות על זגוגית השן, בשילוב גומיות, לשם הפעלת לחץ על השיניים בצורה הרצויה. יש לכך משמעות שאיננה רק אסתטית אלא גם רפואית ותפקודית.

לנוחיותכם, תוכן עניינים המאפשר מעבר מהיר לאזור בכתבה >>

למה בכלל ליישר שיניים?

בין אם בוחרים לבצע יישור שיניים בשיטה הקונבנציונלית  ובין אם בוחרים בשיטת יישור שיניים בלייזר, חשוב להבין את המשמעות ואת היתרונות. למשל:

  1. שיפור דיבור והגייה – שיניים שצמחו בצורה עקומה או לא סדירה עלולות לגרום לקשיי הגייה ובעיות דיבור שונות. מטרת היישור, במקרים כאלה, היא לאפשר מנח שיניים תקין שמאפשר הגייה ברורה וטבעית יותר. 
  2. שיפור בריאות החניכיים – לצורך ניקוי שגרתי, שיניים עקומות או מרווחים בינשנייים לא מספקים ביניהן עלולים לגרום לנגישות חלקית בלבד לחניכיים, עם הזמן, הצטברות רובד חיידקים וכן התפתחות דלקות, יובילו לנסיגת חניכיים, היווצרות "כיסים" ואף אובדן משנן. יישור השיניים, לעומת זאת, מסייע לשמור על חניכיים בריאות בעלות מראה וצבע תקינים, ומונע עקירות שיניים במרוצת הזמן.
  3. מניעת שחיקה ופגיעה בשיניים בריאות – מטופלים בעלי שיניים עקומות עלולים לסבול ששחיקה מוגברת בשיניים אשר תוביל פגיעה ברובד שן בריא. יישור שיניים בלייזר מתקן את העקמומיות ומונע שחיקה ובלאי מואצים. 
  4. שיפור אסתטיקה ויכולת לעיסה – בזכות יישור שיניים, נהנים המטופלים מאסתטיקה יפה וחיוך מרהיב ומושלם יותר. בדרך כלל היישור גם מביא עימו שיפור ביכולת הלעיסה, הפחתת הצטברות שאריות מזון בין השיניים. כמו כן, לאחר היישור נוח יותר לבצע תחזוקה נכונה על ידי צחצוח וניקוי בחוט דנטלי, כך שנוצרת פחות הצטברות של אבנית בשיניים.  
תמונה משולבת של השיניים במצב pre op וpost op בנוסף לתמונה הדמייה של יישור שיניים בלייזר ללא צורך בעקירות שיניים.
יישור שיניים בלייזר ללא צורך בעקירות שיניים.

מה זה טיפול ליישור שיניים בלייזר ומה הוא כולל?

טכנולוגיית יישור שיניים בלייזר נחשבת לפריצת דרך טכנולוגית (בשילוב עם קשתיות שקופות ללא הדבקת סמכים על זגוגית השן) בתחום יישור השיניים. באמצעות טכנולוגיית האור ניתן לבצע את הטיפולים הבאים:

  1.  טיפול במחלת חניכיים – מטופלים רבים מסורבים להתחיל הליך יישור שיניים בגלל מחלת חניכיים ולא מעט מהם עוקרים שיניים שלא לצורך. באמצעות טכנולוגיה פורצת דרך, ניתן לטפל במחלות חניכיים ולבצע יישור שיניים. 
  2. טיפול באנרגיית האור לזירוז תזוזת שיניים במהלך יישור שיניים – באמצעות טיפול בלייזר קר, ניתן להאיץ תזוזת שיניים ואף להוריד את סף הכאב במהלך יישור שיניים. הטיפול בטוח ואינו כואב. 
  3. טיפול בלייזר לחשיפת ניבים כלואים – באמצעות אנרגיית האור ניתן לחשוף ניבים כלואים ביעילות ובפשטות עם חזרה מהירה לשגרה. אחד היתרונות המשמעותיים של הלייזר לעומת סכין מנתחים: החלמה מהירה, הפחתה משמעותית בכאבים, הליך מהיר ובטוח, ללא צורך בתפרים. 
  4. טיפול בלייזר במהלך יישור שיניים –  ניתן להסיר רקמה רכה עודפת ללא חתכים וללא תפרים, לשיפור אסתטיקה והיגיינה אורלית. 
  5. טיפול בלייזר לאחר סיום יישור שיניים – באמצעות אנרגיית האור ניתן לבצע הבהרת שיניים / הלבנת שיניים לשיניים לאחר סיום הליך של יישור שיניים. חשוב להדגיש את השמירה על אמייל (זגוגית השן) שהינו חומר שקוף שנותן את המראה הלבן והנוצץ לשן. לא מעט מטופלים מחפשים פתרונות אסתטיים לאחר הליך של יישור שיניים באמצעות סמכים (מודבקים על זגוגית השן), לאחר הסרתם, זגוגית השן משוייפת עם עודפי הדבק, דבר המתבטא בשיניים צהובות ואטומות.

אילו שיטות קיימות לביצוע יישור שיניים? 

איך זה עובד ומהו משך הטיפול: לייזר משמש כלי עזר ליישור שיניים. הלייזר יכול לשמש את רופא השיניים / אורתודנט בשילוב סמכים או קשתיות, לצורך זירוז יישור השיניים – השגת תוצאות מהירות יותר ביחס לדרך טיפול קונווציונאלית. 

יתרונות: זירוז משמעותי של תהליך יישור השיניים, הפחתת אי נוחות וכאבים לעומת השיטות המסורתיות, 
צריך פחות ביקורי מעקב אצל רופא השיניים.

חסרונות: סיכוי לכוויות או לגירוי מקומי, במידה והאורתודנט איננו מיומן בטיפולי לייזר.

איך זה עובד ומהו משך הטיפול: שיטה ותיקה שעושה שימוש בסמכים ממתכת, בשילוב חוטי מתכת וגומיות.
משך הטיפול בין שנתיים לשלוש שנים, תלוי בצורת השיניים, אופן הצמיחה שלה ותגובה אישית של המטופלים לטיפול.

יתרונות: טיפול חסכוני, שיטה ותיקה ומוכרת היטב.

חסרונות: רמת גבוהה יחסית של אי נוחות למטופלים, לעיתים התהליך כרוך בכאב, הסמכים בולטים מאוד לעין.

איך זה עובד ומהו משך הטיפול: פלטת היישור במקרה הזה מוצמדת לחלק האחורי (הסמוי) של השיניים. משך זמן יישור השיניים דומה לשיטה הוותיקה של סמכי מתכת.

יתרונות: יישור שיניים בלתי נראה.

חסרונות: חלק מהמטופלים מדווחים על אי נוחות מסוימת, לעיתים גדולה, שיטה יקרה יותר מסמכים רגילים, הסמכים בולטים מאוד לעין.

איך זה עובד ומהו משך הטיפול: יישור השיניים נעשה על ידי קשתיות שקופות (פלטה שקופה). הפלטה מותאמת אישית, מולבשת על גבי השיניים ומוחלפת לאורך הטיפול, ככל שהשיניים מתיישרות. המטרה – השגת תוצאה מדויקת אך גם מהירה יותר. משך הטיפול בין חצי שנה לבין שנה, לעיתים קצת יותר.

יתרונות: השיטה מאפשרת ניקוי מיטבי ויעיל של השיניים בזמן יישור.
הפלטה סמויה לעין כמעט לחלוטין (מאוד קשה להבחין בה).
תהליך מהיר יחסית.

חסרונות: שיטה לא זולה.
לא מתאימה לכל המטופלים (תלוי במצב השיניים ורמת העקמומיות).

איך זה עובד ומהו משך הטיפול: שיטה זו מבוססת על סמכים ייחודיים, עם מנגנון נעילה עצמאי. חוט טיטניום מאפשר את חיבור הסמכים ללא גומיות ועם פעולת יישור מהירה למדי. הסמכים מפעילים פחות לחץ על השיניים והעצם, ולכן הנוחות משופרת והתהליך לא כואב. משך הטיפול עד שנה.

יתרונות: שיטה מהירה בהרבה לעומת סמכים רגילים, ניתן להשתמש בסמכים שקופים, צריך פחות פגישות ביקורת במשך הטיפול, טיפול לא כואב, קל יותר לנקות את הסמכים ולצחצח היטב את השיניים.

חסרונות:
עלות יקרה יותר לעומת סמכים רגילים ממתכת.

איזה סוגי לייזר קיימים ברפואת שיניים?

קיימים כמה סוגי לייזרים, אותם ניתן לסווג לפי טווח לייזר או לפי אופי הפלטה.

סוגי לייזרים לפי התווך המייצר את הלזירה או מנגנון השאיבה:

  1. לייזר גז – קיימים מספר גזים שכאשר מייננים אותם ניתן ליצור בהם היפוך. במשפחה זאת ישנם לייזרים היכולים לייצר הספק מוצא גבוה מאוד כגון לייזר פחמן דו־חמצני ולייזר פחמן חד־חמצני. לייזרים אלו שימושיים במערכות ריתוך ובאים לידי שימוש גם במערכות נגד רקטות.
  2. לייזר גביש – הלייזר הראשון שהודגם היה מסוג "לייזר אודם" (Ruby laser). התגלה שבגביש זה ניתן לגרום להיפוך אוכלוסין על ידי העלאת האטומים לרמה מעוררת על ידי שימוש במנורות פלאש שמוקדו לתוך הגביש. הלייזר בצבע אדום נראה, בעל נצילות נמוכה.
  3. לייזר מוליך למחצה או לייזר דיודה – בעזרת הזרמת זרם לדיודה שעשויה מחומרים מוליכים למחצה ניתן ליצור היפוך באזור הצומת. ליצירת תדרים שונים ניתן להשתמש בחומרים שונים. לייזר דיודה הוא לייזר זול לייצור, בעל נצילות גבוהה מאוד (מעל 95% בלייזר הכי פשוט), מסוגל לייצר הספק מוצא נמוך ואיכות קרן נמוכה. מצוי בכל מכשירי תקליטור, בסמני לייזר ועוד.
  4. לייזר סיב – בלייזר סיב כל המהוד נמצא בתוך סיב אופטי. המראה האחורית ממומשת על ידי סריג בראג, והמראה הקידמית ממומשת בדרך כלל על ידי חיתוך הסיב ב־90 מעלות, דבר שגורם להחזרה של 4% מהאור חזרה לסיב. יתרונות לייזר הסיב הם יציבותו הרבה, פשטותו, היעילות הגבוהה מאוד שלו. לאחרונה דווח על לייזר סיב בעל עוצמה של מעל 5,000 וואט. לצורך שאיבת לייזר סיב משתמשים בדרך כלל בלייזרי מוליך למחצה.
  5. לייזרי צבע (Dye) – בהם התווך הוא תרכובת אורגנית, והמאפשרים לכוון את אורך הגל (לעומת הלייזרים הקודמים שהם בעלי אורך גל קבוע ומוכתב על ידי חומר התווך).
  6. לייזר אלקטרונים חופשיים – זהו מתקן המאיץ אלקטרונים בסביבה בעלת שדה מגנטי משתנה, וכך יוצר קרינה שאורך הגל שלה ניתן לכיוון בין אורכי גל מיקרו דרך התחום הנראה עד לתחום הרנטגן (X). בעולם מספר מצומצם של מתקנים כאלה.
  7. לייזר שאוב-שמש – הוא לייזר גביש או גזי הנשאב אופטית על ידי קרינת שמש מרוכזת.

סוגי לייזרים לפי צורת הפליטה:

  1. לייזר רציף (CW = continuous wave) פולט אור בצורה רציפה באורך גל קבוע.
  2. לייזר פולסים פולט אור בפולסים.

מהם הלייזרים הנפוצים ברפואת שיניים?

ישנם לייזרים ממשפחת דיודה (800-1100 ננו-מטר) הנמצאים באזור ליד אינפרא רד בספקרטום האלקטרו-מגנטי שמשמשים אך ורק לטיפול ברקמה רכה (חניכיים, עור, פיברומה) וישנם לייזרים ממשפחת ארביום שנמצאים באזור אמצע אינפרא רד בספקטרום האלקטרו מגנטי ומשמשים לטיפול ברקמה רכה וברקמה קשה (עצם, שן, עששת, חניכיים, שורש).

יתרה מזאת, ישנם לייזרים המופקים מגז (CO2) שנקלטים היטב במים ובהידרוקסאפטיט (אמייל) ונמצאים רחוק מאזור אינפרא רד בספקטרום האלקטרו מגנטי ומשמשים לטיפול ברקמה קשה וברקמה רכה. 

כמה זמן נמשך טיפול יישור שיניים בלייזר?

כמו בטיפולי יישור שיניים רגילים, ישנם מרכיבים שלא ניתן לחזות מראש, אשר משפיעים על משך הזמן הסופי עד לסיום היישור. יחד עם זאת, אם משווים בין יישור שיניים עם סמכים רגילים לבין יישור שיניים בלייזר, הרי שהתהליך נעשה בקצב מזורז תוך שמירה על תוצאות גבוהות.

בהכללה, קיצור התהליך יכול להימדד בחודשים ספרים ואפילו בשנה ויותר. מומלץ להתייעץ עם ד"ר אריאל סביון, כדי לעבור בדיקה אישית ולקבל מידע מקיף ומדויק יותר.  

תמונה של שילוב של טיפול בלייזר במחלת חניכיים כרונית, עם יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות ללא סמכים או גומיות.
יישור שיניים בלייזר ללא צורך בעקירות שיניים. מבט לביאלי בסגר.

יתרונות יישור שיניים בטכנולוגיית לייזר

יישור שיניים בשילוב לייזר מביא עימו יתרונות שונים למטופלים. למשל:

האם יישור שיניים בלייזר הוא הליך בטוח?

יישור שיניים בלייזר נחשב להליך רפואי בטוח, בהינתן כמה תנאים מצטברים. 

  1. חשוב לוודא מראש כי מדובר ברופא שיניים בעל הסמכה בתחום הלייזרים, אשר דוגל ביישור שיניים בטכנולוגיה מתקדמת (קשתיות שקופות). 
  2. חשוב לבקש את סוג ההכשרה בתחום יישור שיניים, ושיטות טיפול. רצוי לבקש תיקיית עבודות של מטופלים שטופלו ואפילו לבקש חוות דעת. 
  3. בדקו מראש אילו סוגי מכשור רפואי מצויים במרפאתו של רופא השיניים, חשוב להדגיש שישנם סוגים רבים של לייזר לפרוצדורות שונות ומגוונות. 
  4. בקשו לראות המלצות של לקוחות או צילומי "לפני" ו"אחרי" של מטופלים שעברו יישור שיניים בלייזר.
  5. עדיף להיעזר ברופא שיניים יסודי שמקפיד על בדיקת אבחון מקיפה, משתף את המטופלים בהליך ומסביר על כל התהליך כולל השלכות הטיפול. 
  6. רצוי לטפל אצל רופא שיניים הדוגל בגישה שמרנית, פחות פולשנית, מתוך מטרה של שימור שיניים ולא עיקור. שימוש של קשתיות שקופות וטיפול באנרגיית האור בהחלט מעידים על גישת טיפול שמרנית. 

האם מקבלים הרדמה מקומית לפני טיפול יישור שיניים בלייזר?

בחלק גדול מטיפולים המבוצעים בלייזר במרפאה של רופא שיניים בעל הסמכה לטיפולי לייזר, ניתן לבצע את התהליך ללא שום צורך בהרדמה. יחד עם זאת, ישנם טיפולים שבהם ימליץ הרופא על קבלת הרדמה מקומית על מנת להפחית אי נוחות. 

האם טיפול יישור שיניים כואב?

כפי שתיארנו קודם לכן, ישנן שיטות רבות של יישור שיניים, לרבות טיפולים מסורתיים וותיקים, טיפולים בשילוב לייזר, סמכים שקופים ועוד. בהכללה, שיטות הטיפול המתקדמות, צפויות יותר, מהירות יותר  ופחות כואבות.

יש לציין כי בכל טיפול רפואי, עשויה להיות רמה אישית של אי נוחות ויש הבדלים ניכרים בסף הסבילות של מטופלים לכאבים. לפני הטיפול, שוחחו עם רופא שיניים / אורתודנט שיסביר לכם יותר על פי ניסיונו לאחר בדיקת מבנה השיניים והמנשך, תוך קביעת תוכנית טיפול מותאמת אישית. 

האם הטיפול מתאים למבוגרים?

טיפולי יישור שיניים בלייזר (כמו גם טיפולים כגון בשיטת הסמכים השקופים או בשיטת דיימון), יכולים להתאים לטווח גילאים רחב. ניתן לעבור יישור שיניים בהצלחה גדולה, גם בגילאים בוגרים וגם בגילאים מבוגרים.

רמת הדיוק הגבוהה באמצעות טכנולוגיית הלייזר מאפשרים להשלים את הטיפול עם מינימום של אי נוחות, כאשר הסמכים או הפלטות נשארים סמויים וכמעט בלתי נראים. שימו לב – פנו לרופא שיניים / אורתודנט רב ניסיון, בעל ניסיון עשר בטיפולי יישור שיניים למבוגרים. 

האם ניתן לבצע יישור שיניים במהלך ההיריון?

לא קיימת מניעה עקרונית לעבור יישור שיניים בזמן ההריון. יחד עם זאת, צריך להביא בחשבון שלעיתים בזמן הריון ישנם שינויים הורמונליים ושינויים אחרים אשר גורמים להשפעה זמנית על סף הכאב או אי נוחות והרגישות.

על מנת לקבל את ההחלטה המתאימה, התייעצו עם האורתודנט שבחרתן והודיעו לו מראש על השיקולים שלכן ועל ההריון שלכן. כך תתקבל ההחלטה מיטבית. 

מהם הסיבוכים והסיכונים האפשריים ליישור שיניים בלייזר?

כמו בכל הליך רפואי, צריך לדעת כי יישור שיניים בלייזר עשויים להיות סיבוכים וסיכונים (כאשר מבוצע על ידי רופא שיניים לא מוסמך). למשל:

האם כל רופא שיניים רשאי לטפל בלייזר?

לטיפולי שיניים בלייזר יש מאפיינים ייחודיים וכן מכשור ומרכיבים שמייחדים אותם לעומת טיפולים מסורתיים, ללא לייזר. אי לכך, אך ורק רופא שיניים או אורתודנט בעלי הכשרה מקיפה כרופא שיניים ובנוסף הכשרה לטיפול בלייזר, רשאי להציע טיפולים לייזר איכותיים ומתקדמים כאלה. 

בדקו את הכשרתו של הרופא לפני הטיפול כולל סוגי לייזרים המצויים במרפאתו. 

רפואת שיניים בלייזר דוקטור אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

תמונה של שיניים ישרות בזווית

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​