חומרי מילוי לעיצוב הפנים והשפתיים

שתף דף זה
תוכן עניינים

עיצוב ופיסול פנים

מי מאיתנו לא רוצה לשמור על מרקם עור הפנים צעיר, יפה, ומרענן.
במהלך השנים, עובר העור שינויים, המשפיעים על המרקם, הנפח, והמראה. בעולם שבו תוחלת החיים הולכת וגדלה, טיפול או מניעה של סימני הזדקנות הראשונים יכולים להשפיע ישירות על האיכות החיים והופכים לנושאים משמעותיים עבור כל אחד ואחת מאיתנו. כיום ניתן להפחית את סימני ההזדקנות הטבעיים ע״י הזרקת חומצה היאלורונית שאבדה.

תהליך ההזדקנות הטבעי של עור הפנים נובע משילוב של שלושה גורמים:

תהליך ההזדקנות משפיע על המראה הצעיר, כתוצאה מירידה בייצור הטבעי של מרכיבי הנפח והלחות, כמו חומצה היאלורונית וקלוגן, כתוצאה מכך, מופיעים קמטים וקמטוטים באותם מקומות שבהם העור נראה בעבר צעיר וזוהר. התקמטות העור הן תופעות בלתי נמנעות ועד היום לא היו להם פתרונות מספקים.

1. התייבשות העור – מובילה לירידה באיכותו של העור כתוצאה מירידה באלסטיות, במיצוק ובזוהר. על תהליך ההזדקנות אחראי חלבון הקולגן שמרכיב ברובו את העור. הקולגן הוא זה שמשפיע על מראה העור. מחד גיסא, הקולגן ההרוס יגרום להופעת הקמטים, מאידך גיסא, קולגן צעיר או מתחדש יגרום להעלמת הקמטים.

קרינת השמש מזרזת הזדקנות גנטית כרונולוגית וגורמת לעלייה ברמות האינזימים שהורסים את הקולגן. ההרס של החלבון מונע מהתאים לבנות קולגן חדש, ובכך נוצר מעגל סגור. אם העור כבר נהרס הוא אינו יכול לשקם את עצמו.

אצל צעירים התאים כל הזמן בונים קולגן חדש, אך אם ישנה חשיפה מרובה לקרני השמש הקולגן מתחיל להישבר והתאים אינו מסוגלים לייצר אותו מחדש, ובכך העור קורס כמו בניין. הבסיס להזדקנות העור והתקמטות נובע בעיקר מחשיפה מוגברת לקרני השמש ואינה ניתנת לשיקום אוטואימוני.

2. אובדן שומן הפנים – גורם לצניחה של העור, לאובדן נפח וכתוצאה מכך, להופעת קמטוטים, קמטים וקפלים.

3. שינוי במבנה העצמות ואובדן רקמת השריר – ריפיון וניוון השרירים וספיגה ביולוגית של עצמות הפנים גורמים לירידתנפח ולשינויים במתאר הפנים.

בוטוקס

היינו רעלן בוטוליניום המשמש להחלשה או שיתוק שרירי הפנים. הזרקת בוטוקס לא נועד למילוי קמטים אלא להחליש את השריר שהכיווץ שלו מייצר את הקמט. מומלץ להשתמש בבוטקס החל משנות ה-30 המאוחרות. את הבוטוקס יש לחזק פעם ב4 חודשים בשנתיים הראשונות, ולאחריו כל 6 שחודשים. בני 60 פלוס רצוי להזריק בוטוקס יחד עם חומר מילוי.
הזרקת בוטוקס – נפוץ בטיפול בקמטי הבעה באמצעות בוטוקס. בוטוקס היינו רעלן המופק מחיידק בוטוליניום טוקסין ומחליש או משתק את שרירי הבעה בין הגבות למצח ובצידי העיניים ובכך מונע קמטי הבעה.

  • התוויות נגד טיפולי בוטוקס
  • נשים הרות ו/או מניקות.
  • מטופלים הלוקים במחלות נוירולוגיות הגורמת לחולשת השרירים.
  • נוטלי תרופות כגון אנטביוטיקה ממשפחת האמינוגליקוזידים (גנטמיצין, נאומיצין).
  • נוטלי תרופות נגד דלקות מפרקים מסוג פנצילאמין.
  • אסור להזריק לפצעים או לעור עם איפור.
  • מעל גיל 65 עקב היחלשות בשרירי הגוף והפנים והאפקטיביות הנמוכה של ההזרקה.

חומצה היאלורונית

חומצה היאלורונית נמצאת באופן טבעי בגופנו, אך בהזרקות משתמשים בשכפול גנטי של החומר הלקוח מכרבולות של תרנגולים. חומצה הילארונית היא המילוי המומלץ ביותר להזרקות בעולם. החומר לא גורם לתגובה אלרגית, לא גורם לגושים תת עוריים והכי חשוב – אחרי שנה הוא נעלם.

שימושים פופלאריים המכילים חומצה היאלורונית

השבת לחות העור – חומצה היאלורונית מסייעת להחיות את העור תוך שיפור המרקם והגמישות שלו. לטיפול יש השפעות דרמטיות על מיצוק והחלקת עור הפנים, הצוואר, המחשוף, וגב כפות הידיים. חומצאה היאלורונית ממריצה ייצור של חלבון הקולגן, מותחת את התאים ומזרזרת אותם לייצור קולגן חדש. מטופלת שמזריקה מילוי באזור מסויים תצטרך עם השנים פחות ופחות מילוי באותו אזור, לכן אין סיבה להשתמש בחומרי מילוי קבועים כמו סיליקון, המלווה בסיכונים.
מילוי קמטים – חומצה היאלורונית משמשת למילוי והחלקת קמטים בכל אזורי הפנים, ובאזורים שמועדים לקמטי גיל כמו הקפלים סביב האף, והשפתיים, מילוי הקמט בין הגבות, ומילוי קמטי הבעה.
עיצוב ופיסול – באמצעות הזרקת חומצה היאלורונית ניתן להשיב נפח לפנים ולעצב מחדש את מתאר הפנים. תוצאה זו מושגת על ידי בניית תוכנית במסגרת טיפול פנים מלא, המותאמת אישית שבה הרופא ייצור מראה הרמוני וסימטרי. תוצאה המושגת על ידי שימוש במגוון ריכוזים של חומצה היאלורונית, החל מצמיגות קלה ביותר המשמשת להחלקת קמטים ועד לחומרים המעניקים נפח עמוק ויכולות להחליף את הרקמות שאבדו ולבנות מחדש את מתאר הפנים, בין היתר מילוי אזורים שקועים בעור הפנים.

עשוי לעניין אותך:  פיסול ועיצוב פנים

שמות מסחריים של חומצה היאלורונית

רסטילן, פרלן, הילאפורם, ג׳ובאדרם מומלצים לקמטים קטנים בצדי השפתיים. פרלן מתאים ״לקמטי עישון״ שמעל השפה והילא-פורם טוב לקמטים עמוקים בצידי השפה. רסטילן משמש בנוסף לטיפול בקמטים במצח בשילוב של בוטוקס.

זמן ואופן הטיפול של הזרקת חומצה היאלורונית ותופעות לוואי.

  • הטיפול מהיר יחסית ונמשך בדרך כלל כשלושים דקות.
  • טרום הטיפול יש לתת מידע על היסטוריה רפואית לרבות הזרקות מילוי בעבר.
  • במהלך הטיפול, חומר מילוי שנבחר מוזרק לאזור המיועד לטיפול באמצעות מחט או צינורית דקיקה.
  • הטיפול יחסית נטול כאב, מטופלות מסויימות עשויות לחוש אי-נוחות קלה.
  • לאחר ההזרקה, המטופלת אינה צפויה לחוש את חומר המילוי עם תוצאות מספקות.
  • תופעות לוואי לאחר ההזרקה מינוריות וזמניות, רובן חוזרות לפעילות היומיומית לאחר ההזרקה, חלקן חוות נפיחות קלה ו/או אדמומיות לאחר ההזרקה ונעלמות לאחר זמן קצר מתום הטיפול.
  • התוצאה האסתטית מיידית, מכיוון שהטיפול אינו פולשני, ניתן להמשיך בשגרה יומיומית לאחר הטיפול.
  • משך ההשפעה של חומר המילוי נמשך בין 9 – 18 חודשים ותלוי בגורמים רבים כגון, סוג הטיפול, האזור המטופל, סוג העור של המטופלת, מצב העור, אורח החיים, והגיל.
  • לאחר הטיפול הראשוני, מומלץ על ביקורי מעקב, שבמהלכם הרופא עשוי להחליט האם להזריק חומר מילוי נוסף כדי לשפר את ההשפעה על הטיפול הראשוני.

חומרי מילוי מהדור הישן שאינם פופלראיים כיום

סיליקון
לא חוקי בארה״ב, למרות זאת בישראל משתמשים בו בצורה נרחבת. הסיליקון מחזיק הרבה מאוד שנים והוא אידיאלי למילוי שפתיים. הסיליקון מוזרק בכמות מאוד קטנה לעומת חומרים אחרים, החיסרון המשמעותי שלו שבלתי אפשרי להוציא אותו מהגוף, הוא אינו מתמוסס כי הוא שומני ואם הוא ממוקם בצורה לא טובה נשארים עם זה לנצח. אם מזריקים כמות גדולה עלולה להיווצר ״גולה״ בשפתיים.

קולגן
היה חומר מילוי הראשון שנכנס לישראל, מחזיק בין חודש לשלושה חודשים. החומר נועד למלא צידי שפה, צדי עיניים, והאזור מעל השפה. יש צורך בבדיקת אלרגיות. לא פופלארי כיום.

ארטיקול
מיועד להזרקה בצידי השפה ולעיתים רחוקות בשפה, מחזיק כ-5 שנים, החיסרון שלו שלעיתים גורם לתגובות אלרגיות קשות ולהופעת גושים בולטים באזור ההזרקה. הגוש אמור להיספג, אם לא ניתן לגרד ולהוציא אותו. יש צורך בבדיקת אלרגיות. לא פופלארי כיום.

ביו-אלקמיד
חומר הבנוי על בסיס מים ורק 3% ממנו הוא פולימר סינטתי. מחזיק כ-10 שנים והוא מתאים למילוי בנפח גדול. אם יש דפקט בלחיים ניתן להזריק כמות של 4 סמ״ק וזה החומר שרצוי להשתמש בו. אם בטעות הוזרק יותר מדי חומר אפשר להוציא את כולו או חלק ממנו. החומר אינו מתאים לקמטים עדינים, אבל טוב למשטחים גדולים. החומר לא מגיע ממקור חי, ואין תגובות אלרגיות כלל. עם זאת לאחרונה דווח על התפתחות זיהום במקום ההזרקה, ולכן מחייבת מתן אנטביוטיקה באותו זמן.

ניו-פיל
חומצה מהדור הישן, חומר סינתטי שמקביל לחומצה לקטית שנמצאת בגוף שלנו באופן טבעי. כיום עדיף רסטלין על פניו, כי זאת חומצה שאינה מהווה חומר מילוי אלא מגרה את העור להפריש קולגן טבעי. החומר מגיב טוב לרקמות שאליהן הוא מוחדר ומתפרק באופן איטי.

מטריקס
ג׳ל נספג לטיפול בעור הפנים, והשפעתו נמשכת עד שנה וחצי. מטריקס היא חומצה סינתטית שמוזרקת לרקמות וגורמת לתגובה מקומית שמביאה ליצירת קולגן. כך האזור מתעבה ומתמלא. אין תופעות לוואי לחומר, מיועד לקמטי החיוך וההבע, לעיבוי שפתיים ולחיים, וקמטים בין הגבות.

שומן עצמי
מוצאים שומן באזור אחד ומזריקים באזור אחר. החיסרון ש80% ממנו נספגים די מהר. תהליך ההזרקה כרוך באי נוחות המלווה בהופעת סימנים כחולים, לפעמים ישנה ספיגה א-סימטרית של החומר בגורם לעיוות ומחזיק פחות מחצי שנה.

ד״ר אריאל סביון בעל מרפאה פרטית העוסקת בפיסול ועיצוב של הפנים והשיניים בטכנולוגיה מתקדמת, ועוסק בין היתר במזיוטרפיה טבעית בשימוש של לקיחת דם עצמי מהמטופל והזרקתו לעור הפנים לשיפור מרקם העור.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​