רפואת שיניים בלייזר בישראל

טיפול שיניים בטכנולוגיה של אנרגיית הלייזר

שתף דף זה
טיפול שיניים בטכנולוגיה של אנרגיית הלייזר
תוכן עניינים

שחזורי שיניים בלייזר ארביום כרומיום (אורך גל 2780ננו מטר)

הקדמה

ברפואת שיניים מתקדמת בטכנולוגייה של הלייזר ומיקרוסקופ, כלל הזהב הוא, טיפול זעיר-פולשני, ושימור מבנה השן ללא הסרה מיותרת של חומר שן. הטיפול המיקרוסקופי בשילוב הלייזר, תורמת להישרדותה של השן לשנים רבות. לפיכך, נציג טיפול בגישה זעיר-פולשני, ונמנה יתרונות של טיפול שיניים בטכנולוגיית לייזר לעומת טיפול קונווציונאלי באמצעות כל מכשיר ממונע אחר.

במרפאות שיניים הטיפול קונווציונאלי כיום, בסילוק עששת או בהכנת חלל לשחזור שן נעשה לרוב עם מכשיר ממונע ע״י חשמל או אוויר שמחובר ליוניט של הכיסא ומכונה ״טורבינה״.

אחד החסרונות הבולטים בעבודה עם טורבינה היא, שהטיפול איתו מלווה בכאבים (במיוחד שעובדים ללא הרדמה מקומית). הטורבינה מאוד רועשת , ואין שליטה מוחלטת עליה בזמן טיפול (עובד במהירות של 300 אלף סיבובים לדקה). לכן הטיפול עם הטורבינה מהווה גורם סיכון בפגיעה במוך השן (עצב של השן) במיוחד שעובדים בשן עששתית מאוד ו/או עם הרס כותרתי נרחב. פגיעה עצבי לרוב בלתי הפיך, ומצריכה ביצוע של טיפול שורש, וכתוצאה מכך, להיחלשות של השן לטווח הארוך.

חסרונות השימוש בטורבינה (מכשיר ממונע) בהכנת חלל לשחזור שן וסילוק עששת בגישה זעיר-פולשנית.

  1. גורמת לטמפרטורה גבוהה של פני שטח הנעה בין 700- 900 מעלות צלסיוס, לעומת 300 מעלות עם לייזר ארביום.
  2. תורמת לאיבוד חומר שן עד 500 מיקרון עומק, ומתבצעת במגע מגע עם חומר שן.
  3. תורמת לאיבוד חוזק השן עד 80% ,עקב הסרה מסיבית של חומר שן ובעיקר רקמת האמייל.
  4. 15% משיניים ויטליות (ללא טיפולי שורש) שעברו השחזה ובוצעו להם כתרי חרסינה, נכשלות לאחר 10 שנים.
  5. שימוש בטורבינה תורם לפגיעה בשיניים הסמוכות בעת ההכנה וגורם לדמינרליזציה.
  6. טיפול בטורבינה הוא טיפול כואב הנגרם מויברציות של הטורבינה וחימום של חומר שן.

שימוש בטכנולוגיה חדשה – אנרגיית האור של הלייזר ארביום

בענף הרפואה בכלל ובענף הדנטלי בפרט, לליזרים שימושים רבים, לכן עלינו להבין איך בדיוק הלייזר עובד ואיזה לייזר מתאים לביצוע של הכנת חלל לשחזורי שיניים (רקמה קשה). שימוש בלייזר עם אורך גל לא נכון ייסב נזק בלתי הפיך.

בשנת 1997 FDA האמריקאי אישר את השימוש של לייזר ארביום (2940, 2780 ) לטיפול בהסרת עששת, בהכנת חלל לשחזורי שיניים, ולצריבה של האמייל להדבקה טובה יותר של שחזורים ישירים או בלתי ישירים.

יתרונות בטיפול בעששת באנרגיית לייזר ארביום כרומיום 2780 ננו מטר:

  1. טיפול שיניים לרוב ללא כאב – 90% מהכנת חלל או מהסרת עששת בשן אינו מצריך הרדמה מקומית כלל.
  2. טיפול סלקטיבי, המאפשר להסיר את הנגע בשן ללא הסרה מיותרת של חומר שן בריא.
  3. טיפול בטוח עם שליטה מלאה ללא פגיעה במוך (עצב) השן במקרים של עששת עמוקה.
  4. טיפול יעיל ואפרטיבי לעומת טיפול קונווציונאלי, ללא ויברציות וחימום של השן.

קריולוגיה (תורת העששת) והכנת חלל בלייזר

זיהוי של נגע עששתי בשן מחייב את הסרתו, לכן נסיר את העששת בגישה זעיר-פולשנית ללא הסרת מיותרת של חומר שן בריא.

השימוש באנרגיית הלייזר מאפשר לנו:

  1. לשמר את הסטרוקטורות האנטומיות של חומר שן (אמייל) ולפיכך, תורמת לחוזק השן.
  2. תורמת להסרה סלקטיבית של נגע העששת.
  3. מונעת יצירת עששת מישנית או עששת חדשה.
  4. תורמת בחיטוי טובולים (תעלות דנטין שמתחברות למוך השן) באמצעות קליטת אנרגיית הלייזר.
  5. לא אוטם את צינוריות הדנטין עם החיידקים (שכבת המרח) ומונעת רגישות יתר וכישלון השחזור לעומת הטורבינה.
  6. קרינת הלייזר חודרת לעומק של 550 ננו מטר ומחטא את צינוריות הדנטין ללא שכבת מרח בגלל מנגנון של אידוי הרקמה והתפוצצות מולקולות המים באנרגיית הלייזר.
  7. חיטוי החלל מבוצע עד לעומק של 0.3 – 0.5 ממ מתחת לפני שטח עם קרינת ארגיית הלייזר, דבר שבלתי אפשרי עם טורבינה.

איך בעצם לייזר ארביום כרומיום 2780 עובד

לייזר ארביום כרומיום עם אורך גל 2780 ננו מטר נקלט במולקולות המים, ודרך התפוצצות המים מבוצעת כריתה של הרקמה. תחילה, חובה לדעת עם איזה רקמה אנחנו עובדים, אחרת הטיפול לא יעבוד. לכל רקמה יש את כמות המים שלה.

נפח האמייל הוא מינרל המורכב מ85% מינרמל, 12% מים, ו- 3% תרכובות אורגניות .לפיכף אמייל היא הרקמה הקשה ביותר בחלל הפה.לעומת זאת ,נפח הדנטין מורכב מ- 33% תרכובות אורגניות, 20% מים, ורק47% מינרל. לכן קליטת אנרגיית הלייזר בדנטין תהייה מהירה יותר מקליטה באמייל כי נפח הדנטין בעל כמות גדולה יותר של מים מאשר אמייל (97% מינרל).

המינרל בשן הנגועה בעששת נעלם בעקבות זיהום חיידקי ועקב כך, כמות המים בשן עששתית עולה, ויכול להגיע עד 54% מים בנפח שלו, לכן קליטת אנרגיית הלייזר בשן עששתית תהייה טובה, ואפקטיבית יותר מאשר בחומר שן בריא בגלל כמות המים שיש בשן עששתית.

עומק חדירה של קרינת אנרגיית הלייזר ארביום כרומיום 2780

ברקמת האמייל עומק חדירה של קרינת הלייזר היינו 25 מיקרון בלבד, וזאת לעומת 500 מיקרון בשימוש עם טורבינה, לכן השימוש עם אנרגיית הלייזר סופר בטוחה, יחד עם זאת הרופא המטפל חייב לעבור הכשרה מתאימה על מנת לא לגרום נזק.

עומק חדירה של קרינת הלייזר במים היינו 2.28 מיקרון בלבד, לעומת לייזר ״ארגון״(אורך גל 514ננו מטר) עם עומק חדירה של 32מטר.

פרמטרים נוספים לטיפול יעיל ואפקטיבי בשימוש עם לייזר ארביום כרומיום 2780

בשימוש עם אנרגיית לייזר ישנם פרמטרים נוספים כמו דחיסות של אנרגיית הלייזר ושימוש בטיפים עם משטח רחב או צר. זמן חשיפה של אנרגיית הלייזר לאובייקט, משך הפולס אם הוא קצר או ארוך, שימוש במים או אוויר, טיפול במגע או ללא מגע וכד… לכן על המטופל המעוניין בשימוש הטכנולוגיה לוודא שאכן לרופא המטפל יש את מכשיר הלייזר המתאים לעבודה עם רקמה קשה והכי חשוב אם עבר הכשרה המוכרת בארץ ובעולם, אחרת הנזק שיגרם היינו בלתי הפיך.

מהירות הכנה עם אנרגיית הלייזר בשחזורי שיניים

כמות המים ברקמה משחק תפקיד מרכזי בשימוש עם לייזר ארביום או לייזר CO2. האפקט הכי טוב הוא קליטה של אנרגיית הלייזר במולקולות המים. לכן יש הבדל גדול בין רקמת האמייל (מינירל3% מים) לרקמת הדנטין, ולרקמת העששת (עם כמות המים הגדולה) הסרת עששת עם לייזר ארביום הרבה יותר מהירה מהסרה של שכבת האמייל או הדנטין.

בהסרת אמייל חובה לעבוד עם כמות גדולה מאוד של מים שזורם מטיפ של הלייזר אחרת לא נראה את אפקט של הכריתה. ללא שימוש במים באמייל יהווה רק אפקט קרבוניזציה וכתמים חומים של שריפת החומר ולא הסרת החומר. ההבנה הבסיסית של עם איזה חומר אנחנו עובדים ומסירים היא קריטית, שימוש בלייזר ברפואת שיניים היא דורשת הבנה עמוקה בגלל מגוון רחב של רקמות בחלל הפה, והתאמה של פרמטרים בהתאם לעבודה עם הרקמה.

המסקנה – הסרה של נגע עששתי עם אנרגיית הלייזר אפשרית באותה מהירות כמו עם הטורבינה כי, כמות המים בעששת מאפשר לאנרגיית הלייזר להסיר את העששת בצורה אפקטיבית יותר, לעומת זאת, ברקמת האמייל עם הטורבינה ההסרה מהירה יותר מאשר עם אנרגיית הלייזר בגלל שבאמייל כמות המים מאוד קטנה.

חיטוי חלל של שן עם אנרגיית הלייזר

בזכות אינראקציה של אנרגיית הלייזר עם הרקמה, קרינת האנרגייה הופכת לטרמית ועם עומק חדירת אנרגיית האור לא יוצר רק כריתה או קליטה, אלא גם הסרה של חיידקים וחיטוי של החלל (טמפרטורה של 300 מעלות) עם טמפרטורה שלא עולה מעל 5 מעלות צלסיוס באזור הפולפרי.

השוואה ברמת כאב בשימוש עם אנרגיית לייזר ארביום לעומת טורבינה

שימוש בטורבינה יוצר ויברציות של השן, ובעקבות זאת, לתנודתיות של נוזל פולפרי ולרגישות יתר לאחר הטיפול. לעומת זאת, עם אנרגיית הלייזר אין ויברציות וטיפול נעשה ללא מגע כלל.

רמת רעש של הטורבינה – מרתיע מטופלים רבים לטפל בשיניים, ויוצר פחד ופוביה דנטלית, בשימוש עם לייזר ארביום מטופל מרגיש יותר נינוח עם טיפול יעיל ואפקטיבי יותר.

שימוש עם אנרגיית הלייזר מפחית דליפה שולית (מונע עששת מישנית), ומחזק את ההדבקה של השחזור לשן.

טיפול באנרגיית הלייזר מונע רגישות פוסט אופרטיבית ולכישלון הטיפול.

מונע חימום יתר של מבנה השן וחימום פולפרי, עם טורבינה 700-900 מעלות צלסיוס לעומת 300 מעלות צלסיוס עם לייזר ארביום.

לסיכום, טיפול שיניים בטכנולוגיה של הלייזר, חדשני, יעיל יותר, והרבה פחות פולשני, יתרה מזאת טיפול שיניים בטכנולוגיית לייזר ומיקרוסקופ יחסוך לכם הרבה הוצאות על טיפולי שיניים שלא לצורך. שילוב של הדמייה דיגיטלית, טכנולוגיה מתקדמת ומיקרוסקופ דנטלי, הופכים את טיפול השיניים לפשוט ואיכותי יותר עם סיכויי הצלחה גבוהים יותר.

טיפול שיניים בלייזר מתאים בעיקר למטופלים בעלי חרדה דנטלית או חולי סיסטמיים, ולמטופלים שרוצים לשמר את השיניים שלהם וטווח ארוך של שנים ולהימנע מביצוע של עקירות ושתלים דנטליים.

מחבר המאמר ד״ר אריאל סביון בעל תואר מסטר במדעי הלייזר ברפואת שיניים מטעם האונ׳ הגרמנית ״אאוכן״ .

ד״ר סביון מבצע את כל הטיפולים באמצעות מיקרוסקופ דנטלי בשילוב טכנולוגיית הלייזרים והיינו בין החלוצים ברפואת שיניים מיקרוסקופית.

בעל מרפאה פרטית בראשון לציון וברשותו שני סוגי לייזר באורכי גל שונים. מנהל פורום ״טיפול מחלות חניכיים באמצעות לייזר״ ב״שאל את הרופא״ ופורום ״רפואת שיניים מיקרוסקופית״ באינפומד.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

טיפול שיניים בטכנולוגיה של אנרגיית הלייזר

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​