רפואת שיניים בלייזר בישראל

טיפול בעששת בשיניים

שתף דף זה
טיפול בעששת בשיניים | סביון מדיקל סנטר
תוכן עניינים

אודות כותב המאמר ד״ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים).

משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים.

מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל.

ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

ד"ר אריאל סביון

מהי עששת בשיניים ואיך היא נגרמת?

עששת בשיניים – מחלה זו מאופיינת בפגיעה והרס האמייל של השן. הרס האמייל נגרם כתוצאה מהפרשה חומצית בעקבות פעולת חיידקים. חיידקי העששת שניזונים מסוכרים ושוכנים על השיניים, מפרישים את החומצה שתוקפת את השכבה הקשה והחיצונית. בשלבים הראשונים של העששת, האמייל מתחיל להיפגע ואם זה לא מטופל, העששת מתקדמת לשכבת הדנטין שמתחת. במידה והמחלה עדיין לא מטופלת, העששת יכולה להמשיך עמוק יותר, לשכבה ושמה מוך השן. 

עששת נגרמת בהשפעת היגיינת הפה לקויה, צריכת אוכל עתיר סוכרים ופחמימות. לעיתים תורם לכך מצב של בעיה בהפרשת רוק (לרוק יש תפקיד בשמירה על היגיינת הפה הטבעית). במילים פשוטות, ניתן לומר שעששת היא מה שנקרא היווצרות של "חורים בשיניים". כשאנו אוכלים מזונות עשירים בסוכרים, במיוחד ממתקים אבל גם לחמים ומאפים ושתייה מתוקה, אנו מאכילים את חיידקי העששת באוכל האהוב עליהם.

הפרשת החומצה תורמת להיווצרות פלאק. במידה ולא נקפיד לנקות את השיניים שלנו היטב, הפלאק והחומצה מכרסמים את השיניים בהדרגה. לכן, שימו לב שצחצוח קבוע ובדיקות שיניים סדירות במרפאת השיניים יעזרו למנוע עששת או לטפל בה שבשלב כמה שיותר מוקדם. 

לנוחיותכם, תוכן עניינים המאפשר מעבר מהיר לאזור בכתבה >>

טיפול בעששת בשיניים | סביון מדיקל סנטר

מהם הסיכונים אם לא נטפל בעששת?

עששת בשיניים שאינה מטופלת עלולה להוביל לבעיות שיניים חמורות ואף למחלות נוספות. הסיכונים העיקריים הראויים לציון הם:

ככל שהעששת מתפשטת וחודרת לעומק השן, כך היא עלולה לגרום לכאב ורגישות בשן הפגועה. כאשר הריקבון מגיע לרובד השן הפנימי (המכיל עצבים וכלי דם), זה עלול להיות כואב מאוד.

במידה ועדיין לא מגיעים לרופא השיניים, התוצאה עלולה להחמיר כך שלא ניתן יהיה לטפל בעששת על ידי סתימה רגילה ויהיה צורך בטיפול שורש.

במקרים מסוימים חוסר טיפול בזמן עלול להגיע עד לכדי עקירה. ולכן, כדאי לקבל טיפול מוקדם ככל האפשר.  

עששת שלא מטופלת לאורך זמן עלולה לגרום לזיהום מקומי. במקרים מסוימים הזיהום עלול להחמיר עד שתיווצר מוגלה. לצד כאבים חזקים ונפיחות, המטופלים במקרים כאלה עלולים לסבול מחום ומהרגשה כללית לא טובה.

יכול להוביל מורסה, זהו כיס מוגלה שנוצר סביב השן הנגועה. כמו בכל זיהום, חשוב לטפל בכך בדחיפות. זיהום לא מטופל עלול להתפשט בגוף ולגרום לסכנה בריאותית משמעותית. 

הזנחה של בריאות הפה לאורך זמן עלולה לגרום לבעיות רפואיות מגוונות. מחקרים רפואיים גילו קשר בין זיהומים ועששת בפה לבין החמרה של מחלות לב, סוכרת, שבץ ועוד.

אגב, אנשים הסובלים מכאבי שיניים עלולים להתקשות לאכול ולחוות ירידה משמעותית באיכות החיים. ולכן המסקנה היא לא להזניח אלא לגשת למרפאת השיניים לטיפול בהקדם. 

באנר - מרפאת שיניים בראשון לציון - בניהולו של ד״ר אריאל סביון

איך מאבחנים עששת במרפאת השיניים?

רפואת השיניים המודרנית שיפרה מאוד את היכולת לאבחן עששת, כבר בשלבים מוקדמים מאוד. רופאי שיניים מנוסים יודעים לזהות כתמים שונים על משטח השן, המעידים על עששת.

בעזרת טכנולוגיות ששיפרו את צילומי הרנטגן ובזכות שימוש במיקרוסקופ, ניתן לזהות ריקבון בשן שעדיין אינו מורגש ואיינו נראה לעין בלתי מזוינת. צילומים מדויקים מאפשרים לזהות עששת סמויה למשל בין השיניים או מתחת לסתימות קיימות.

ישנה טכנולוגיה שמאפשרת לזהות תהליכי פירוק של רקמת השן, בשלב מוקדם מאוד. הזיהוי נעשה על ידי שימוש בלייזר ובציוד בדיקה שסוקר את מבנה השן הפנימי. 

הטכנולוגיה עובדת לרווחת המטופלים, וזה בהחלט משמח. מכשיר לסריקת לייזר נחשב כיום ליעיל במיוחד בזיהוי ריקבון עששת נסתר. ישנן טכניקות שמספקות תמונות מפורטות של מבנה השן, תוך זיהוי סימני עששת שאינם נראים אפילו בצילום הרנטגן המסורתי.

בעזרת כלים אלה ניתן לזהות, לטפל או לעקוב אחר חשש לעששת. התוצאה היא טיפול מיטבי שניתן בזמן, טיפול פחות פולשני, תוך שימור רקמת שן והקטנת ההתערבות הנדרשת למינימום. 

למידע נוסף אודות | טיפולי שיניים באמצעות לייזר >>

איך מאבחנים עששת במרפאת השיניים סביון מדיקל סנטר

תסמינים וסימפטומים של עששת

תסמינים נפוצים של עששת: 

בנוסף לתסמינים הללו, שהם כאמור נפוצים, עששת עשויה לגרום גם לסימנים נוספים. כך למשל היווצרות ריח רע מהפה, או תחושה של טעם לא נעים בפה. בשלבים מתקדמים של המחלה עלולה להופיע נפיחות בחניכיים הסמוכות לשן הפגועה. 

דרכי טיפול בעששת בשיניים

אופיו של טיפול בעששת תלוי ברמת הנזק שנוצר ובשלב של המחלה שבו מגיעים לרופא השיניים. 

  • בשלבים המוקדמים, שיטות כמו טיפולי פלואוריד יכולות להיות יעילות. מדובר במינרל שעשוי לאפשר את תיקון האמייל בשן, במידה והנזק קטן מאוד.
  • אם העששת התקדמה ונוצר חור של ממש, בדרך כלל יש צורך בסתימה. הרופא מסיר את חומר השן שנרקב ולאחר מכן מבצעים סתימה שיכולה להיות כסופה או לבנה.
  • אם העששת עמוקה, יהיה צורך בטיפול שורש. משמעות הדבר היא הסרת חלק ממוך השן, ניקוי תעלות השורש ואיטום שלהן למניעת חזרת הזיהום.
  • אם השן ניזוקה מאוד, המשך הטיפול עשוי לכלול כתר ומבנה, על מנת שהשן לא תתפרק וכדי לשמור על מראה שן טבעי ככל שניתן.
  • במקרים בהם לא ניתן להציל שן חולה, יתכן שיהיה צורך לעקור אותה כדי למנוע כאבים והתפשטות של עששת לשיניים סמוכות. לאחר העקירה, ניתן לבצע השתלת שיניים כדי לשמור על יכולת הלעיסה ולמנוע ספיגת עצם בלסת וסביבתה.

טיפים למניעת עששת

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם עששת היא למנוע אותה. תוכלו להיעזר בטיפים הבאים:

צחצוח שיניים סביון מדיקל סנטר

צחצוח שיניים

הקפידו על צחצוח שיניים פעמיים ביום. דאגו להחליף מברשת שיניים בזמן ועדיף גם לנקות עם חוט דנטלי.

הרגלי תזונה בריאים

המעיטו באכילת ממתקים ושתיית משקאות ממותקים. הקפידו על תזונה מאוזנת לרבות אכילת מזונות קשים שמסייעים בהסרה טבעית של פלאק וחיידקים מהשיניים.

איטום שיניים

איטום דנטלי הוא למעשה ציפוי השיניים, במיוחד כאלה שקשה להגיע אליהן באמצעות צחצוח שגרתי.

בדיקות קבועות

חשוב להגיע לבדיקות קבועות אצל רופא השיניים, גם אם לא מרגישים כאבים או חווים תסמינים אחרים. ביקורת קבועה בשילוב ניקוי אבנית לפי הצורך, מסייעים לשמירת השיניים שלכם.

טיפול בעששת באמצעות לייזר דנטלי

טיפול בעששת באמצעות לייזר נבדל בכמה מובנים מטיפולי עששת מהסוג הוותיק. הטיפולים הוותיקים נעשים על ידי מקדחה מכנית שמסירה חומר שן שנפגע. טיפול בלייזר, לעומת זאת, יודע להסיר רקמת שן חולה על ידי אנרגיה ממוקדת במיוחד.

זה חוסך את הצורך בקידוח רעשני ולא נעים ומאפשר הסרה מדויקת של שכבה חולה בלבד מהשן. שלא כמו בטיפולים מהסוג הוותיק, שנעשים בהרדמה מקומית, טיפולי לייזר הרבה פחות כואבים ולכן ניתן לחסוך את זריקת ההרדמה או שניתן להשתמש בשיטת אלחוש קלה יותר. 

בין היתרונות של טיפול בלייזר:

דיוק מיטבי ושימור מבנה השן

לייזר מאפשר לרופא השיניים להסיר רק את האזורים הפגועים, תוך שמירה על אזורי השן הבריאים (לעומת זאת מקדח איננו יכול להיות כל כך מדויק). 

נחשב להרבה פחות פולשני

בטיפול לא נוצר רעד ורמת חום שמאפיינים שימוש במקדחה. התוצאה – טיפול יותר נוח וידידותי למטופלים.

הפחתת אי הנוחות והתאוששות מהירה

חשוב לא פחות, לא קיים הרעש של קידוח שמטריד לא מעט מטופלים. הטיפול שקט יותר וכאמור, מדויק הרבה יותר. 
ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

טיפול בעששת בשיניים | סביון מדיקל סנטר

לקביעת תור התקשרו

טיפולים דנטליים

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​