קיטוע חוד שורש השן באמצעות לייזר

שתף דף זה
תוכן עניינים

קיטוע חוד השורש באמצעות לייזר ומיקרוסקופ ללא צורך בעקירת שן

בשנים האחרונות ולאור ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום ההשתלות הדנטליות, ישראלים רבים פונים לרופאי שיניים כדי לשקם את הפה. 

השתלת שיניים ושתלים דנטליים הפכו לנפוצים בגלל השיווק האגרסיבי של רופאי השיניים, ומטופלים רבים בוחרים את הרופא בעיקר על פי המחיר, בלי להתייחס לשיטת הטיפול ולתוצאות הצפויות.

Waterlase MD Laser Apicoectomy
נגן וידאו
Waterlase Apicoectomy

בד בבד עם ריבוי ההשתלות הדנטליות מתגלה תמונה בה רופאי שיניים רבים ממהרים לעקור את שיני המטופלים במקום לנסות להציל את השן הטבעית.

ד"ר אריאל סביון בעל תואר מסטר במדעי הלייזר ומיקרוסקופ ברפואת שיניים, מסביר לנו כי כיום המגמה ברופאת השיניים היא להציל את השיניים הטבעיות ולעשות הכול כדי לשמור עליהן. 

לדבריו, מטופלים רבים עוברים עקירת שיניים לאחר שהרופא מגלה טיפול שורש בעייתי ולקוי, בעיקר אם הוא מבחין בדלקת בקצה השורש (דלקת סב חודית). 

במקום לחדש את טיפול השורש או לבצע קיטוע של חוד השורש, הרופא בוחר בקלות מדי את הפתרון המהיר והקל שהוא עקירת שיניים ולא מנסה לשקם את הכותרת באמצעות מבנה וכתר.

לכן, חשוב לדעת כי יש כיום שיטות טיפול חדשניות ומתקדמות באמצעות מיקרוסקופ וכירורגיה זעיר-פולשנית. באמצעות הטיפול המתקדם ניתן להציל יותר שיניים מפני עקירות. 

זהו הליך יחסית פשוט, כל עוד יש לרופא השיניים את הידע המקצועי, הניסיון המעשי והמכשור המתאים. באמצעות שימור השן הטבעית המטופל יכול ליהנות משיניו למשך שנים ארוכות ולמעשה הוא גם חוסך לא מעט כסף כיוון שהוא לא צריך לעבור השתלת שיניים במקום השיניים שנעקרו מפיו.

מהו הליך קיטוע חוד השורש? APICOECTOMY

לאחר סיום טיפול שורש, סתימת שורש אמורה לאטום את התעלות בצורה מושלמת כדי למנוע מחיידקים לשגשג בתעלות השורש. במקרים רבים הטיפול כולל מבנה וכתר או גשר, לאחר הטיפול חשוב לעקוב אחר השן במרפאה כדי לוודא שאין זיהום בקצה השורש. 

אם מתפתחת דלקת בקצה השורש המלווה לרוב בכאבים ונפיחות מקומית, הרופא ימליץ על חידוש טיפול השורש באמצעות מכשור ייעודי. בהיעדר טיפול בדלקת זו תלך ותחמיר והמטופל חשוף לסיבוכים חמורים כמו דלקת כרונית באזור, ספיגת עצם הלסת, ציסטה זיהומית, כאבים חזקים ונפיחות. במקרים חמורים נגרם נזק לשורש עצמו ואז אין מנוס אלא לבצע עקירה כירורגית של השן, אך ניתן להימנע מכך אם מגיעים בזמן למרפאה ועוברים טיפול על ידי מומחה.

רופא שיניים מקצועי המאבחן כי המטופל עבר טיפול שורש איכותי אך יש בעיה אנטומית כמו קצה שורש מעוקל או מפוצל, או שהוא מגלה כי למרות שהמטופל עבר חידוש טיפול שורש אך הדלקת עדיין קיימת, וכן במקרים בהם לא ניתן להסיר כתר ומבנה, הרופא ימליץ על טיפול אפיסקטומי, כלומר טיפול לקיטוע חוד השורש. 

זהו הטיפול היעיל ביותר אם יש אפשרות להציל את השן הטבעית.

אמנם, בעבר הלא רחוק הרופאים ביצעו טיפול אפיסקטומי בשיטה הקלאסית אך שיעור ההצלחה הגיע ל-50% בלבד, לכן רופאים רבים איבדו אמון בשיטה זו. 

כיום המצב שונה לחלוטין, באמצעות רפואת שיניים בגישה זעיר -פולשנית תחת מיקרוסקופ טיפולי מגיעים ל-90% הצלחה. אחת הסיבות להצלחת הטיפול המיקרו-כירורגי הוא האפשרות לזהות סדק אפיקאלי, תעלות משניות ועוד.

עשוי לעניין אותך:  רפואת שיניים דיגיטלית וכתרים אסתטיים

מהם יתרונות הטיפול של קיטוע חוד השורש (כירורגיה אפיקלית) באמצעות לייזר ומיקרוסקופ?

  • ד"ר סביון בעל תואר מסטר במדעי הלייזר MSc ברפואת שיניים מטעם האונ׳ הגרמנית ״אאוכן״ ובעל תואר MDC בכירורגיה מיקרוסקופית, בעל ניסיון רב בכירוגיה אפיקלית (קיטוע חוד שורש) בשילוב של לייזרים ומיקרוסקופ. ד״ר סביון מציין כי לטיפול המתקדם והמודרני באמצעות לייזרים, יש לא מעט יתרונות, בהם:
  • הטיפול המודרני כולל הרמה מינימלית (חתך מזערי אחד בלבד) של המתלה על ידי לייזר ארביום ללא סכין מנתחים, כך מונעים נסיגת חניכיים לאחר הטיפול אשר תורמים לחלמה וחזרה מהירה לשיגרה.
  • מינימום פגיעה ביחס כותרת – שורש כיוון שבשיטה החדשנית מבצעים חיתוך זעיר של חוד השורש. קיטוע חוד השורש מבוצע עם לייזר ארביום ללא מנוע ממונע או מקדח מסוכן שעלול לפגוע ברקמות או בסטרוקטורות אנטומיות. כמו כן מבוצע חיטוי וטיהור חיידקים עם לייזר דיודה (לייזר שני) בקצה השורש ומסביב לו.
  • טיפול לייזר עם PDT – טיפול שנקרא פוטו-דינמיק-טרפי – בשלב של כירורגיה אפיקלית, משתמשים בדיו מיוחד כדי לצבוע את מעטפת של החיידקים (כך ניתן לזהות את כמות החיידקים באזור) ועליו מופעלת אנרגיה של הלייזר לאקטיבציה ולטיהור חיידקים, דבר שמעלה את אחוזי ההצלחה (90% הצלחה) בטיפול של כירורגיה אפיקלית.
  • לאחר קיטוע חוד השורש מטפלים בחלל הרטרוגרדי, כלומר, מבוצע איטום של קצה השורש כדי למנוע דליפה או פעילות חיידקית. האיטום מבוצע לאחר טיהור חיידקים עם לייזר בתוך השורש ומסביב לו
  • תפירה עדינה מאוד בסיום ההליך עם חוטים נספגים 7/0 תחת מיקרוסקופ (לא ניתן לראות את החוט לללא המיקרוסקופ) כדי להימנע מפגיעה ברקמה הרכה ולצורך ריפוי טבעי מהיר יותר.
  • הנחת PRF – טסיות עשירות פיברין באזור הטיפול, על ידי דם שנלקח מהמטופל עצמו (הפרדת פיברין ומערכת חיסונית מתאי דם אדומים ע״י צנטריפוגה שקיימת במרפאה) לריפוי מהיר יותר ולבניית כלי דם חדשים.
  • LLLT – טיפול בלייזר בעוצמה נמוכה לשיכוך כאב לאחר הטיפול, אשר מאיץ בנייה מחודשת של תאים ולריפוי מהיר יותר. מטופלים שמתלוננים על כאב, מגיעים לאחר יום לטיפול נוסף בלייזר לשיכוך כאב.
  • ההליך הכירורגי והזעיר פולשני מונע זיהומים, נפיחות או כאב חזק, לכן המטופל יכול לחזור לשגרת חייו במהירות.
  • אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד לעומת הטיפול הקלאסי.

טיפים לאחר הטיפול

  • לאחר הטיפול חשוב לבצע את הוראות הרופא כמו שטיפת הפה במשך מספר ימים.
  • בהתאם לצורך הרופא ימליץ על טיפול תרופתי כמו אנטיביוטיקה ומשככי כאבים.
  • לאחר ביקורת והוצאת תפרים יש להגיע למרפאה לצורך מעקב אחת לכמה חודשים.


ד"ר אריאל סביון, מייסד ובעלים של "סביון מדיקל סנטר" בראשון לציון, בעל תואר מסטר MSc במדעי הלייזר ברפואת שיניים, בעל תואר MDC בכירורגיה מיקרוסקופית העולמית, ומשתיל דנטלי בינלאומי מוסמך. 

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים שמרני ודוגל ברפואת שיניים זעיר-פולשנית מתוך עקרון של הצלת שיניים ככל שניתן. במרפאה כל הטיפולי שיניים מבוצעים באמצעות לייזרים ומיקרוסקופ טיפולי.

ד"ר אריאל סביון
ד"ר אריאל סביון

ד״ר אריאל סביון רופא שיניים מעל 15 שנה, בעל תואר מאסטר כפול (גרמניה) במדעי הלייזר ומדעי האימפלנטולוגיה (שתלים דנטליים). משמש כמנהל רפואי של תאגיד שיניים ״סביון מדיקל סנטר בע״מ. בעלים של מועדון לימודי יוקרתי master_ implant, המכשיר רופאי שיניים בתחומים שונים. מדריך מוסמך היחידי בארץ של World Clinical Laser Institute בתחום מדעי הלייזר ברפואת שיניים בישראל. ד״ר סביון, מוביל דעה של חברות מובילות בארץ ובעולם, חוקר ומרצה בינלאומי בתחום רפואת שיניים בלייזר, רפואת חניכיים ושתלים דנטליים.

לפרטים נוספים וקביעת תור צרו קשר עוד היום

10 טיפים לציפויי חרסינה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​